Gå til innhold

Støtter dere borteboende studenter økonomisk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Kan svare for meg selv, bare. Jeg klarte meg på studielån og det jeg tjente i helger og ferier, men det var såvidt det gikk. Jeg hadde aldri råd til noe ekstra, levde på mye nudler, potetmos og brød, i perioder uten pålegg. Lite kjøtt, fisk og grønnsaker. Noe ekstra kos var det lite av. Tror jeg var ute og tok en pizza 2 ganger på 3 år, og jeg var på kroa en håndfull ganger og drakk for det meste vann. Foreldrene mine hadde ikke økonomi til å hjelpe til, annet enn å stikke til meg litt mat når jeg var hjemme. Jeg har rett og slett lyst til at ungene mine skal ha det litt bedre. Ikke bruke mye energi på å lure på om strømregninga blir 100,- kroner dyrere enn sist, regne på om de har råd til brokkoli eller takke nei til å spleise på pizza med venner fordi de ikke har råd. Min student har det ikke fett, men han ligger ikke våken og lurer på om han har noe han kan legge ut for salg for å få råd til ost. Jeg var student på slutten av 80-tallet, og det var mange som fikk hjelp av foreldrene sine den gangen også. Det er ikke noe nytt. Det som vel er nytt nå er at det er flere foreldre som har muligheten til å gjøre det. 

Min mor hadde heller ikke mulighet til å hjelpe på noen måte, hverken økonomisk eller praktisk. Det gikk jo det. Det måtte jo gå. Men jammen var det smalhans til tider. Husker sylklart den gangen kjøleskapet inneholdt syltetøy og ketchup, og skuffen kneip og pasta. Det formet oss jo og gjorde oss veldig selvstendige, men sunt kan det ikke sies at det var.

Jeg ser ikke noe problem i å hjelpe barna litt. De blir overhodet ikke ødelagt av det. Det er forskjell på å hjelpe slik at studenten kan leve et anstendig liv og kunne fokusere på studiet, til å spoile ungdommen helt.

Min datter dro til et annet land for å studere som 19 åring. Hun er nå ferdig med første del av utdannelsen, en bachelor. I disse tre årene har hun jobbet fullt 8 uker hver sommer. Støtten hun har fått fra oss foreldre, pluss lånekassen, har gjort at hun har kunnet la være å jobbe i studiemånedene, noe som også har vært helt nødvendig siden hun er kroniker og trenger mye hvile i hverdagen. Tror neppe det kvalifiserer til å ikke ta ansvar for noe som helst, ref innlegg over. 

Endret av HvittHus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kamomille skrev:

47 timer i uka er ikke stort mer enn en fulltidsjobb i tid. Ungdommen kan helt fint klare en kvelds-eller helgejobb ved siden av😀

Det er 7,7-10,2 timer mer enn en normal arbeidsuke, altså tilsvarende å jobbe ca 1,5-2 timer overtid hver dag. Det er heller ikke flust av jobber for en student som ikke kan starte før kl 17, og må avslutte i grei tid for å komme seg til sengs. Selvstudium/lesing gjøres utenfor obligatorisk undervisning som ofte er 0800-1600. De kan selvfølgelig ha sommerjobber, men i sum har de langt mindre mulighet til å jobbe, og mye større utgifter (fordi studiet kun finnes i tre relativt dyre byer) enn mange andre studenter. 

Anonymkode: c9a15...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er 7,7-10,2 timer mer enn en normal arbeidsuke, altså tilsvarende å jobbe ca 1,5-2 timer overtid hver dag. Det er heller ikke flust av jobber for en student som ikke kan starte før kl 17, og må avslutte i grei tid for å komme seg til sengs. Selvstudium/lesing gjøres utenfor obligatorisk undervisning som ofte er 0800-1600. De kan selvfølgelig ha sommerjobber, men i sum har de langt mindre mulighet til å jobbe, og mye større utgifter (fordi studiet kun finnes i tre relativt dyre byer) enn mange andre studenter. 

Anonymkode: c9a15...e47

Etter å ha studert i 8+ år vil jeg si på basis av egne erfaringer samt observasjon av studievenner innenfor mange ulike fagretninger at studenter Flest Er fleksible og kan jobbe ved siden av studiene. Mange fag krever mindre innsats sammenlignet med en fulltids jobb. Det var flere i min krets (inkludert undertegnede) som tok 40-50 SP  pr semester men gode resultater.  Å være student er en livsstil som inkluderer å leve smalhans om man vil være monomanisk dedikert. Jeg vil si at det er vel så verdifullt å klare å ha en deltidsjobb ( helst relevant) ved siden av, særlig når man skal ut i arbeidslivet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok til å betale utgifter som forsikring, streaming og abonnement på telefon fast, kanskje månedskort til kollektivtrafikk også. 
Men ut over det synes jeg de kan lære å disponere de pengene de har, og tilpasse forbruket sitt etter inntekt, så får vi heller gå inn med litt krisehjelp hvis økonomien ikke strekker til en mnd. Men da må de prioritere bedre måneden etter...
 

Anonymkode: aeb11...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det du spør om men jeg svarer likevel😉

Personlig var de årene som student svært lærerike for meg økonomisk. Jeg fikk penger til mobilregningen nesten hver måned, ellers forsørget jeg meg selv. Jeg bodde i leilighet, hadde strømregning, månedskort og forsikring på bil samt litt bensin utgifter. To helger i måneden reiste jeg hjem til mamma for å jobbe på flyplassen. Pga arbeidstider trengte jeg bilen i den perioden. Disse årene lærte jeg mye rent økonomisk. Jeg ble utrolig flink til å bruke pengene riktig og handle billig mat. Jeg sløste lite, samtidig som jeg unnet meg en sydentur i året.  Jeg jaktet på mat på tilbud, betalte alltid regninger i tide og jeg hadde alltid litt penger igjen hver måned som jeg satte inn på bsu. Jeg følte meg aldri fattig Selv om jeg hadde lite. Innimellom fikk jeg litt penger hjemme men det var en sjelden bonus som ikke var medregnet i mitt budsjett. Jeg tror de årene som student formet meg til å bli fornuftig økonomisk og det forberedte meg på voksenlivet. Nå som vi er to stk og begge i full jobb sløser vi mye mer, men med måte. Vi har en fin balanse mellom sparing og å unne oss kos og moro. Helt greit at man hjelper barna, men man bør også lære de å stå på egne ben. De bør få muligheten til å ta ansvar selv også, og lære seg betydningen av penger. At man faktisk må jobbe/spare for å få råd til ting. Det tror jeg er viktig læring på veien mot å bli en selvstendig voksen 
 

Jeg synes det høres fornuftig ut å bidra litt her og der ute å gi en fast sum😊. Betal reiser innimellom, kanskje kan man handle litt mat eller be de ut på middag. At «alle andre» velger en annen løsning får være opp til hver enkelt. Ikke føl deg presset til å skulle betale hvertfall men bidra der det passer deg 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, nerdybirdy skrev:

Etter å ha studert i 8+ år vil jeg si på basis av egne erfaringer samt observasjon av studievenner innenfor mange ulike fagretninger at studenter Flest Er fleksible og kan jobbe ved siden av studiene. Mange fag krever mindre innsats sammenlignet med en fulltids jobb. Det var flere i min krets (inkludert undertegnede) som tok 40-50 SP  pr semester men gode resultater.  Å være student er en livsstil som inkluderer å leve smalhans om man vil være monomanisk dedikert. Jeg vil si at det er vel så verdifullt å klare å ha en deltidsjobb ( helst relevant) ved siden av, særlig når man skal ut i arbeidslivet! 

Ja, studenter flest er fleksible, men ikke alle studier tillater den samme fleksibiliteten. Det er akkurat det som er poenget. Er du satt opp med pasienter i klinikken fra 0900-1600 (med forelesning timen før klinikk) har du rett og slett ikke mulighet til å være fleksibel. Poenget er altså at selv om mange bruker lite tid på studier (og i relativt stor grad kan disponere denne tiden selv), er det andre som har en mye mer låst studiehverdag. Det er forskjell på å studere til tannlege 0800-1600 med i snitt to timer kveldsjobbing (og høy husleie fordi du må være i Oslo, Bergen eller Tromsø), og å studere enkelte andre fag som er friere med tanke på obligatorisk opplegg, krever langt færre timer og kanskje kan tas i distriktet. 

Anonymkode: c9a15...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ga en fast sum hver mnd. Borteboende studenter har krav på barnebidrag fra foreldrene, så jeg ga heller 2000 i mnd. Bare leien av hybel spiste hele stipendet, så kom strøm i tillegg, så skulle hun ha mat og klær, lege, tannlege osv. 

Anonymkode: b190a...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, nerdybirdy skrev:

Etter å ha studert i 8+ år vil jeg si på basis av egne erfaringer samt observasjon av studievenner innenfor mange ulike fagretninger at studenter Flest Er fleksible og kan jobbe ved siden av studiene. Mange fag krever mindre innsats sammenlignet med en fulltids jobb. Det var flere i min krets (inkludert undertegnede) som tok 40-50 SP  pr semester men gode resultater.  Å være student er en livsstil som inkluderer å leve smalhans om man vil være monomanisk dedikert. Jeg vil si at det er vel så verdifullt å klare å ha en deltidsjobb ( helst relevant) ved siden av, særlig når man skal ut i arbeidslivet! 

Jeg har studert medisin. Det er faste obligatoriske oppmøter nesten hver dag samt forelesninger og lesing/forberedelser. Det var studievenner som hadde småjobber på siden, men det klarte ikke jeg. Jeg er ikke overbevist om at det hadde vært bedre for meg med deltidsjobb fremfor å lære det jeg skulle lære. Jeg jobbet om somrene så arbeidslivet ble jeg kjent med.

Venner på andre studier med mye mindre obligatorisk og mindre lesing (?) jobbet masse og var veldig fleksible mtp tid.

Anonymkode: 3bcc9...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjokkert over holdninger som dine. Hvorfor ikke hjelpe barna når de trenger det istedenfor at de skal arve når de er godt etablert? Jeg fikk samme hjelp fra mine foreldre, noe som gjorde at jeg kom tidlig inn på boligmarkedet. Tror ikke jeg er mindre selvstendig enn deg av den grunn.

Anonymkode: e7614...62a

Jeg snakker selvsagt ikke om å la de leve på nudler med ketchup og gå for lut og kaldt vann. De kommer til å få både matkasser og noen kroner i ny og ne. 

Poenget mitt er jo at de trenger normalt ikke ha det spesielt trangt med studielån og deltidsjobb/sommerjobb. Man tjener uten problemer 50 000 skattefritt på en sommer og om man har ørlite sans for økonomistyring lever man en stund på det. Det jeg snakker om er at mange ser ut til å planlegge fast økonomisk støtte i en eller annen form utrolig lenge. Og det holder jeg på at ikke nødvendigvis er en gave til de unge håpefulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjæk skrev:

Jeg snakker selvsagt ikke om å la de leve på nudler med ketchup og gå for lut og kaldt vann. De kommer til å få både matkasser og noen kroner i ny og ne. 

Poenget mitt er jo at de trenger normalt ikke ha det spesielt trangt med studielån og deltidsjobb/sommerjobb. Man tjener uten problemer 50 000 skattefritt på en sommer og om man har ørlite sans for økonomistyring lever man en stund på det. Det jeg snakker om er at mange ser ut til å planlegge fast økonomisk støtte i en eller annen form utrolig lenge. Og det holder jeg på at ikke nødvendigvis er en gave til de unge håpefulle. 

Dersom foreldrene har økonomi til det er det selvsagt en verdifull gave. Selv tjente jeg ca. 80 000 kroner i året da jeg studerte. Foreldrene mine betalte boutgiftene mine og så fikk jeg stipend. Da slapp jeg unna studielån og fikk en pen egenkapital i bolig som gjør at vi nå har lav gjeld og kan gjøre det samme for våre barn. Jeg holder fast ved at dette er mye mer fornuftig enn å la barna arve verdiene når de er 60-70 år og har alt de trenger.

Mine besteforeldre gjorde forresten det samme for min mor. Elsker å ha en familie som har stilt opp for hverandre i generasjoner.

Anonymkode: e7614...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk 1500 i mnd så han ikke trengte å ha jobb ved siden av studiene for å komme igjennom. Han var flink med pengene og ba aldri om noe ekstra. I dag eier han bolig og har fast jobb, så han lærte økonomi uten å leve på pasta og ketchup i ukesvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig at foreldre ønsker å støtte barna sine også etter at de er flyttet for å studere, ser ikke noe galt i at ungdommene får litt ekstra matpenger og dekket hjemreiser, lege og tannlegeutgifter osv

Samtidig synes jeg det er en uting at foreldrene overtar ansvaret for den yngre generasjons etablering. Det er jo blitt helt vanlig at foreldre kjøper leiligheter til barna sine og dekker egenkapital.

Min venninne har kjøpt ny bil til sin 20 år gamle datter og betalt egenkapital til en leilighet hvor hun også må sponse deler av lånet siden datteren ikke har nok penger. Så lurer hun på hvorfor datteren hennes har så lite driv og tiltakslyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det er vel naturlig at foreldre ønsker å støtte barna sine også etter at de er flyttet for å studere, ser ikke noe galt i at ungdommene får litt ekstra matpenger og dekket hjemreiser, lege og tannlegeutgifter osv

Samtidig synes jeg det er en uting at foreldrene overtar ansvaret for den yngre generasjons etablering. Det er jo blitt helt vanlig at foreldre kjøper leiligheter til barna sine og dekker egenkapital.

Min venninne har kjøpt ny bil til sin 20 år gamle datter og betalt egenkapital til en leilighet hvor hun også må sponse deler av lånet siden datteren ikke har nok penger. Så lurer hun på hvorfor datteren hennes har så lite driv og tiltakslyst!

Hvorfor er det en uting? Jeg er så glad for at jeg kan hjelpe ungene med egenkapital slik at de kommer seg inn på et trang boligmarked. Akkurat som mine foreldre gjorde for meg og som mine besteforeldre gjorde for mine foreldre. Det har gjort ting enklere, men det har også gjort at jeg har kunnet ta en lang og god utdanning som har gitt meg en interessant jobb og relativt grei inntekt. Familie deler på godene i mitt hode. Hvorfor skal foreldre sitte med penger i banken og barna deres leie bolig? Ser virkelig ikke logikken. Om man mangler tiltakslyst og driv er ikke det fordi man får hjelp og støtte fra foreldre som heier en frem.

Anonymkode: e7614...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er 7,7-10,2 timer mer enn en normal arbeidsuke, altså tilsvarende å jobbe ca 1,5-2 timer overtid hver dag. Det er heller ikke flust av jobber for en student som ikke kan starte før kl 17, og må avslutte i grei tid for å komme seg til sengs. Selvstudium/lesing gjøres utenfor obligatorisk undervisning som ofte er 0800-1600. De kan selvfølgelig ha sommerjobber, men i sum har de langt mindre mulighet til å jobbe, og mye større utgifter (fordi studiet kun finnes i tre relativt dyre byer) enn mange andre studenter. 

Anonymkode: c9a15...e47

Hva en strender bruker av tid på studier varierer enormt. Jeg har tatt fult opp med studiepoeng samtidig som jeg jobbet 60%, andre semestre har det holdt med normal progresjon, mens jeg i andre semestre har tatt et fag ekstra. 
 

Som student uten familieforpliktelser er man utrolig fleksibel. Og jo, det er svært mange jobber som starter etter kl 17. Jeg har jobbet som renholder, instruktør på treningsstudio, på Burger King, som guide i Oslo, på posten, som studentvert. Dattera mi har jobbet med spørreundersøkelser, som helgehjelp i butikk, og som selger. 
 

Det handler litt om struktur i hverdagen, hvor mye du vil sitte på lesesalen eller puben, og hvor mye du VIL jobbe....

Anonymkode: 67fc2...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva en strender bruker av tid på studier varierer enormt. Jeg har tatt fult opp med studiepoeng samtidig som jeg jobbet 60%, andre semestre har det holdt med normal progresjon, mens jeg i andre semestre har tatt et fag ekstra. 
 

Som student uten familieforpliktelser er man utrolig fleksibel. Og jo, det er svært mange jobber som starter etter kl 17. Jeg har jobbet som renholder, instruktør på treningsstudio, på Burger King, som guide i Oslo, på posten, som studentvert. Dattera mi har jobbet med spørreundersøkelser, som helgehjelp i butikk, og som selger. 
 

Det handler litt om struktur i hverdagen, hvor mye du vil sitte på lesesalen eller puben, og hvor mye du VIL jobbe....

Anonymkode: 67fc2...154

Skal du komme gjennom (og lære) pensum på for eksempel lege- og tannlegestudiet er du pent nødt til å tilbringe mange timer på lesesalen utenom tiden som er bundet i klinikk og på lab. Det tror jeg vi alle skal være glade for at de gjør. Dette er også studenter som generelt har svært god struktur i hverdagen, ellers ville de verken kommet inn på eller klart å gjennomføre studiene. Selvfølgelig kan de jobbe ved siden av (og da spesielt i feriene), men det sier seg selv at en som bruker rundt halvparten så lang tid på studier i løpet av uken kan jobbe langt mer. 

Anonymkode: c9a15...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det en uting? Jeg er så glad for at jeg kan hjelpe ungene med egenkapital slik at de kommer seg inn på et trang boligmarked. Akkurat som mine foreldre gjorde for meg og som mine besteforeldre gjorde for mine foreldre. Det har gjort ting enklere, men det har også gjort at jeg har kunnet ta en lang og god utdanning som har gitt meg en interessant jobb og relativt grei inntekt. Familie deler på godene i mitt hode. Hvorfor skal foreldre sitte med penger i banken og barna deres leie bolig? Ser virkelig ikke logikken. Om man mangler tiltakslyst og driv er ikke det fordi man får hjelp og støtte fra foreldre som heier en frem.

Anonymkode: e7614...62a

De fleste klarer å ta en lang og god utdannelse selv uten at foreldrene har kjøpt leilighet til dem. Gjør de ikke?

Kanskje er jeg misunnelig, det at noen får så mye hjelp fører jo til økte forskjeller mellom dem som har bemidlede foreldre og dem som ikke har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nyttårs barn skrev:

De fleste klarer å ta en lang og god utdannelse selv uten at foreldrene har kjøpt leilighet til dem. Gjør de ikke?

Kanskje er jeg misunnelig, det at noen får så mye hjelp fører jo til økte forskjeller mellom dem som har bemidlede foreldre og dem som ikke har den muligheten.

Jo, det klarer man, men hvorfor ikke gjøre det enklere for dem om man kan? Handler også noe om prioritering. Vi har som sagt samlet inntekt på 1.3 mill i året. Altså ikke veldig høyt. Mine foreldre tjener mindre. Rundt 900 000 i året. Men det å hjelpe barn prioriteres fremfor anskaffelse av hytter/båt/bobil i vår familie.

Anonymkode: e7614...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det klarer man, men hvorfor ikke gjøre det enklere for dem om man kan? Handler også noe om prioritering. Vi har som sagt samlet inntekt på 1.3 mill i året. Altså ikke veldig høyt. Mine foreldre tjener mindre. Rundt 900 000 i året. Men det å hjelpe barn prioriteres fremfor anskaffelse av hytter/båt/bobil i vår familie.

Anonymkode: e7614...62a

Klart det handler om prioritering. Men det er noe med det å kunne klare seg selv, spare i BSU, eller kjøpe et lite krypinn for siden å flytte "oppover"

Egentlig synes jeg at foreldregenerasjonen godt kan prioritere hytte og båt fremfor å "hjelpe" ungene inn på boligmarkedet. Vi lever i et land hvor det er gratis utdanning, gratis helsevesen og ytelser for dem som av ulike grunner faller utenfor. I tillegg skal ungene sponses av foreldrene lang opp i voksenlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Klart det handler om prioritering. Men det er noe med det å kunne klare seg selv, spare i BSU, eller kjøpe et lite krypinn for siden å flytte "oppover"

Egentlig synes jeg at foreldregenerasjonen godt kan prioritere hytte og båt fremfor å "hjelpe" ungene inn på boligmarkedet. Vi lever i et land hvor det er gratis utdanning, gratis helsevesen og ytelser for dem som av ulike grunner faller utenfor. I tillegg skal ungene sponses av foreldrene lang opp i voksenlivet.

Hvem sier at de skal sponses?

Vi har valgt å hjelpe våre barn økonomisk. Vi anser ikke at vår oppgave som foreldre, forsørgere og oppdragere er over i det øyeblikket de fyller 18 og/ eller begynner på studier utover videregående. I denne tråden fremstilles det av flere som om det nærmest er en forbrytelse å støtte ungdommene gjennom studier, og at det er langt bedre å la dem leve på nudler på en mikroskopisk hybel. 

Vi mener det er langt viktigere at de prioriterer studiene mens de studerer enn en eller annen deltidsjobb de har for å overleve. Og våre barn er hverken tiltaksløse eller økonomisk slepphendte, men jeg synes det er fint å tenke på at de kan ha råd til litt bedre mat enn nudler og kneipp. En og annen grønnsak eller frukt innimellom er fint, for eksempel. 

Alle mine har hatt sommerjobb fra de var 16, selv om det er ytterst vanskelig å få her på bygda. De har måttet flytte hjemmefra for å gå på videregående og har bodd på hybel fra de var 15/ 16 år. Ingen av dem er uselvstendige stakkarer, selv om de får økonomisk hjelp til å komme seg gjennom studiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2020 at 3:58 PM, Anonym bruker said:

Eldste ønsker å studere i en annen by til høsten og må da ha både leilighet og alt annet som følger med. «Alle» venninnene går støtte hjemmefra - men vi har to barn til og en samboer som er permittert etter korona. Jeg tenkte mer å sende litt penger når det kniper og en hjemreise i ny og ne men ikke noe fast sum. Hva gjør dere?

Anonymkode: 8f44d...82f

Jeg er alenemor, så det får jeg dessverre ikke til,men besteforeldrene hjelper henne med husleie og slik ,sånn at det pengene hun tjener på og jobbe litt ved siden av kan brukes til andre ting med venner og slik, hun får ca 4500 av jobben, er ikke store stillingen,men ringer når de trenger henne

Anonymkode: 4b0ce...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...