Gå til innhold

Støtter dere borteboende studenter økonomisk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eldste ønsker å studere i en annen by til høsten og må da ha både leilighet og alt annet som følger med. «Alle» venninnene går støtte hjemmefra - men vi har to barn til og en samboer som er permittert etter korona. Jeg tenkte mer å sende litt penger når det kniper og en hjemreise i ny og ne men ikke noe fast sum. Hva gjør dere?

Anonymkode: 8f44d...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir ikke et fast pengebeløp nei, han har jo en jobb ved siden av og studielån.

Men gir litt av og til, en pose med mat eller vaskemidler blir veldig verdsatt, da tenker jeg mat som pasta, pastasaus på glass, ris og slike ting.

Har også betalt lege og tannlege ved behov, og spandert noen sko bl.a. Hyggelig å gi litt innimellom, men har ikke gitt noe fast.

Anonymkode: 43212...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gir ikke et fast pengebeløp nei, han har jo en jobb ved siden av og studielån.

Men gir litt av og til, en pose med mat eller vaskemidler blir veldig verdsatt, da tenker jeg mat som pasta, pastasaus på glass, ris og slike ting.

Har også betalt lege og tannlege ved behov, og spandert noen sko bl.a. Hyggelig å gi litt innimellom, men har ikke gitt noe fast.

Anonymkode: 43212...f49

Han kommer også hjem og spiser middag jevnlig, og vi har tatt med han og kjæresten på hyttetur og betalt både turen og maten.

Anonymkode: 43212...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert. I utgangspunktet klarer de seg selv, men pga omstendigheter har vi bidratt med både husleige og lommepenger. 

Nå mistet studenten avtalt sommerjobb pga korona, så da får hun også litt ekstra å rutte med av oss. 

Anonymkode: 8b59c...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på hvor langt studielånet rekker, og hvor mye studentene kan jobbe, basert på hvor og hva du studerer. Odontologistudenter jobber i snitt 47,7 timer med studier i uken, mens sosiologistudenter bruker 25,2. Det sier seg selv at den siste gruppen har langt større mulighet for å ha (omfattende) ekstraarbeid i tillegg til studiene enn den første. Det er også langt dyrere å bo i for eksempel Oslo enn Elverum. En tannlegestudent (i Oslo, Bergen eller Tromsø) trenger da kanskje mer støtte enn en høyskolestudent i distriktet. Dette kan på sikt øke sosiale forskjeller, og gjøre det vanskelig for studenter fra lavinntektsfamilier å velge enkelte studier. 

Anonymkode: c9a15...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eldste ønsker å studere i en annen by til høsten og må da ha både leilighet og alt annet som følger med. «Alle» venninnene går støtte hjemmefra - men vi har to barn til og en samboer som er permittert etter korona. Jeg tenkte mer å sende litt penger når det kniper og en hjemreise i ny og ne men ikke noe fast sum. Hva gjør dere?

Anonymkode: 8f44d...82f

Nei, vi gir ikke noe fast. De må lære seg å klare seg med det hun har av lån og stipend. Og evt Fylle på med jobb ved siden av samt jobb i ferier.

Ingen studenter MÅ ha leilighet. Hybel eller kollektiv fungerer helt supert. Man MÅ ikke ha flust av utstyr eller fancy møbler. Sykkel er et utmerket framkomstmiddel, i tillegg til bane og buss. Man trenger ikke bil. 
 

Jeg gir noen ganger en liten ekstrasum, feks til påske, høstferie etc. Ellers får hun litt matvarer med seg de få gangene hun er hjemom. 

Anonymkode: 67fc2...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler telefon abonnementet, Netflix og viaplay fast hver mnd. Betaler også turer til tannlege og lege. 

Får tilsendt penger til drivstoffutgifter og mat ved behov. 

Anonymkode: 1f6c2...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler telefon, hjemreiser, lege, tannlege og medisiner, også får han en tusenlapp i måneden til forsikring, busskort og treningsstudio. I tillegg får han litt penger i ny og ne til litt god mat eller godt øl. Nå gikk sommerjobben på dunken pga korona, så da ser økonomien for neste år litt annerledes ut. Da må vi kanskje bidra litt mer. Han bor på et lite studiested og det er mange om beinet for kveldsjobber, så enn så lenge har han ikke fått napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått 1500 hver måned, og så har vi betalt medisinene hun står på fast som utgjør 6000 i året. Vi har også betalt noen av flyreisene hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes dere det er bedre å gi penger innimellom enn en fast sum? Jeg tenker det må være riktigere at de venner seg til å disponere pengene selv enn at de venner seg til at e kan komme hjem å få mer hver gang de har brukt for mye.

Anonymkode: 1fca2...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanderer flybilletter hjem 1-2 ganger i året og tannlegebesøk, ellers er de selvforsørget.

Har råd til mer, men både de og jeg synes det å være selvforsørget som voksen har en verdi i seg selv. Kutta navlestrengen etter videregående, men de vet at de kan spørre mor om det kniper. De har vært studenter i 3 og 5 år nå, har ikke spurt etter penger til nå.

Anonymkode: 68445...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje feil å skrive leilighet - hun har fått plass i hybel på campus. Det er for langt å kjøre så hun må fly. Hun er sånn sett innstilt på masse studielån og sånn må det bli når hun velger å reise vekk. 
HI

Anonymkode: 8f44d...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer til egenkapital på to leiligheter i Bergen til våre to barn (begge har sett seg ut studier i Bergen de sikter seg inn mot). I tillegg til 350 000 hver i egenkapital ser vi for oss å subsidiere noe på lånet hver måned. Mye bedre å hjelpe de på denne måten enn ved arv når vi går bort. Vi har inntekt på tilsammen 1,3, så ikke skyhøyt, men dette prioriterer vi.

Anonymkode: e7614...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, dette er voksne folk... Når skal neste generasjon noensinne lære seg å ta ansvar for noe som helst? Mamma og pappa betaler faste utgifter, gir egenkapital til leilighet, en fast sum i måneden og gud vet hva. Litt sjokkert, faktisk. Hvor lenge tenker dere å holde på med denne voldsomme involveringen? Er det samme gjeng som følger 18-åringen deres til tannlegen og 20-åringen til fastlegen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjæk skrev:

Herregud, dette er voksne folk... Når skal neste generasjon noensinne lære seg å ta ansvar for noe som helst? Mamma og pappa betaler faste utgifter, gir egenkapital til leilighet, en fast sum i måneden og gud vet hva. Litt sjokkert, faktisk. Hvor lenge tenker dere å holde på med denne voldsomme involveringen? Er det samme gjeng som følger 18-åringen deres til tannlegen og 20-åringen til fastlegen? 

Jeg studerte på midten av 90 tallet, og fikk økonomisk hjelp fra mamma. Det var det mange som gjorde.

Jeg jobbet i alle feriene og la meg opp en del kr der, men det var veldig godt å få litt hjelp hjemmefra. 

Jeg ble helt selvstendig fra den dagen jeg fikk jobb, og har klart meg ganske så bra.  Går til legen alene tilogmed. 

Vi kommer nok til å hjelpe barna med noen kr i mnd. Så klart vi gjør det.😊

 

Anonymkode: b1d12...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg studerte på midten av 90 tallet, og fikk økonomisk hjelp fra mamma. Det var det mange som gjorde.

Jeg jobbet i alle feriene og la meg opp en del kr der, men det var veldig godt å få litt hjelp hjemmefra. 

Jeg ble helt selvstendig fra den dagen jeg fikk jobb, og har klart meg ganske så bra.  Går til legen alene tilogmed. 

Vi kommer nok til å hjelpe barna med noen kr i mnd. Så klart vi gjør det.😊

 

Anonymkode: b1d12...27f

Studerte også på 90-tallet og fikk aldri noe i støtte fra mine foreldre. Det gjorde heller ikke mine venner. Jobbet ved siden av vgs og i feriene som student. Har verdens beste forhold til mine foreldre men det hadde ikke ramlet meg inn å forvente at de skulle fortsette å fø på meg etter at jeg flyttet ut. En ting er å stikke til dem en gave i ny og ne, men å fast dekke det det faktisk koster å leve kan jeg helt ærlig ikke forstå er å gjøre dem en tjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor synes dere det er bedre å gi penger innimellom enn en fast sum? Jeg tenker det må være riktigere at de venner seg til å disponere pengene selv enn at de venner seg til at e kan komme hjem å få mer hver gang de har brukt for mye.

Anonymkode: 1fca2...727

Fordi litt penger «innimellom» er ekstra. Ikke noe de forventer eller regner med. Ikke en sum som går inn i driftsbudsjettet. 
 

En ekstra påskjønnelse når det ikke forventes kan dermed gå til noe ekstra, noe de ikke unner seg ellers. Plutselig kan de hå en tur på kino, kose seg med god mat en helg, ta seg et par øl ute osv. 

Anonymkode: 67fc2...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på hvor langt studielånet rekker, og hvor mye studentene kan jobbe, basert på hvor og hva du studerer. Odontologistudenter jobber i snitt 47,7 timer med studier i uken, mens sosiologistudenter bruker 25,2. Det sier seg selv at den siste gruppen har langt større mulighet for å ha (omfattende) ekstraarbeid i tillegg til studiene enn den første. Det er også langt dyrere å bo i for eksempel Oslo enn Elverum. En tannlegestudent (i Oslo, Bergen eller Tromsø) trenger da kanskje mer støtte enn en høyskolestudent i distriktet. Dette kan på sikt øke sosiale forskjeller, og gjøre det vanskelig for studenter fra lavinntektsfamilier å velge enkelte studier. 

Anonymkode: c9a15...e47

47 timer i uka er ikke stort mer enn en fulltidsjobb i tid. Ungdommen kan helt fint klare en kvelds-eller helgejobb ved siden av😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser enkelte kompiser av min sønn som er 12 år, og det synet de har på penger, så blir jeg skremt. Har ikke forhold til penger og det er bare kjøp kjøp 

Anonymkode: 424e9...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kamomille skrev:

47 timer i uka er ikke stort mer enn en fulltidsjobb i tid. Ungdommen kan helt fint klare en kvelds-eller helgejobb ved siden av😀

Ja, men det er enormt stor forskjell på 25 og 47 timer.

Anonymkode: c9a15...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjæk skrev:

Herregud, dette er voksne folk... Når skal neste generasjon noensinne lære seg å ta ansvar for noe som helst? Mamma og pappa betaler faste utgifter, gir egenkapital til leilighet, en fast sum i måneden og gud vet hva. Litt sjokkert, faktisk. Hvor lenge tenker dere å holde på med denne voldsomme involveringen? Er det samme gjeng som følger 18-åringen deres til tannlegen og 20-åringen til fastlegen? 

Sjokkert over holdninger som dine. Hvorfor ikke hjelpe barna når de trenger det istedenfor at de skal arve når de er godt etablert? Jeg fikk samme hjelp fra mine foreldre, noe som gjorde at jeg kom tidlig inn på boligmarkedet. Tror ikke jeg er mindre selvstendig enn deg av den grunn.

Anonymkode: e7614...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Kamomille skrev:

47 timer i uka er ikke stort mer enn en fulltidsjobb i tid. Ungdommen kan helt fint klare en kvelds-eller helgejobb ved siden av😀

Det er jo mulighet for å jobbe mer om tid brukt til studier er 25 timer enn om man bruker neste 48 timer. Faktisk en nesten 3 hele arbeidsdager.

Jeg jobbet i ferier, men jobbet ikke ved siden av studiene og studentverv. Det hadde jeg ikke klart. Så jobbet jeg vel desto mer med skolen enn mange studenter gjør. Likevel fikk jeg aldri penger hjemmefra og klarte meg bra. Det skal likevel sies at jeg bodde for 2.200,- i måneden i husleie (kollektiv med ikke den aller beste standarden). Ikke lett å få det så billig i dag.

 

Anonymkode: 3bcc9...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjæk skrev:

Herregud, dette er voksne folk... Når skal neste generasjon noensinne lære seg å ta ansvar for noe som helst? Mamma og pappa betaler faste utgifter, gir egenkapital til leilighet, en fast sum i måneden og gud vet hva. Litt sjokkert, faktisk. Hvor lenge tenker dere å holde på med denne voldsomme involveringen? Er det samme gjeng som følger 18-åringen deres til tannlegen og 20-åringen til fastlegen? 

Kan svare for meg selv, bare. Jeg klarte meg på studielån og det jeg tjente i helger og ferier, men det var såvidt det gikk. Jeg hadde aldri råd til noe ekstra, levde på mye nudler, potetmos og brød, i perioder uten pålegg. Lite kjøtt, fisk og grønnsaker. Noe ekstra kos var det lite av. Tror jeg var ute og tok en pizza 2 ganger på 3 år, og jeg var på kroa en håndfull ganger og drakk for det meste vann. Foreldrene mine hadde ikke økonomi til å hjelpe til, annet enn å stikke til meg litt mat når jeg var hjemme. Jeg har rett og slett lyst til at ungene mine skal ha det litt bedre. Ikke bruke mye energi på å lure på om strømregninga blir 100,- kroner dyrere enn sist, regne på om de har råd til brokkoli eller takke nei til å spleise på pizza med venner fordi de ikke har råd. Min student har det ikke fett, men han ligger ikke våken og lurer på om han har noe han kan legge ut for salg for å få råd til ost. Jeg var student på slutten av 80-tallet, og det var mange som fikk hjelp av foreldrene sine den gangen også. Det er ikke noe nytt. Det som vel er nytt nå er at det er flere foreldre som har muligheten til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjæk skrev:

Herregud, dette er voksne folk... Når skal neste generasjon noensinne lære seg å ta ansvar for noe som helst? Mamma og pappa betaler faste utgifter, gir egenkapital til leilighet, en fast sum i måneden og gud vet hva. Litt sjokkert, faktisk. Hvor lenge tenker dere å holde på med denne voldsomme involveringen? Er det samme gjeng som følger 18-åringen deres til tannlegen og 20-åringen til fastlegen? 

Så fordi man får litt støtte under utdanning, tar man ikke ansvar for noe selv? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjæk skrev:

Herregud, dette er voksne folk... Når skal neste generasjon noensinne lære seg å ta ansvar for noe som helst? Mamma og pappa betaler faste utgifter, gir egenkapital til leilighet, en fast sum i måneden og gud vet hva. Litt sjokkert, faktisk. Hvor lenge tenker dere å holde på med denne voldsomme involveringen? Er det samme gjeng som følger 18-åringen deres til tannlegen og 20-åringen til fastlegen? 

Enig i mye her. Synes det er en forskjell i å betale faste utgifter, og stikke noe lite ekstra her og der samt betale for hjemreiser. 
det er viktig, tenker jeg som en del av læringsprosessen med å bli uavhengig, at man forstår hva det koster å leve. Å ha stram studentøkonomi hjelper en til å skjønne hvordan brorparten av folk i verden har det! Den forståelsen tar man fra ungdommer om de alltid kan komme til mamma når det kniper. 
Vi har en plan om å bidra helt sporadisk (som flere beskriver over med en handlepose eller en hjemreise her og der), samt med tannhelse, som er helt horribelt dyrt å ikke ta vare på i årene man studerer, men likevel en enorm utgift som student. Så får vi se når den tid kommer, om vi Klarer å praktisere «læren» ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...