Gå til innhold

Uttale Aurora


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sier Øvrora, er fra Hedmarken. Sier også søv om sau. 

Anonymkode: 5badf...322

Sørlig del, regner jeg med. 

Anonymkode: 624b6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier dere når dere får vondt? Jeg sier "AO" , men når vi var små så snakket vi alltid pent når vi lekte å da sa vi "ØU" 😉😜, Aurora uttaler jeg vel Øurora. 

Anonymkode: 6ae3b...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier dere når dere får vondt? Jeg sier "AO" , men når vi var små så snakket vi alltid pent når vi lekte å da sa vi "ØU" 😉😜, Aurora uttaler jeg vel Øurora. 

Anonymkode: 6ae3b...4bf

Sier ao og Aurora

Anonymkode: f934f...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sørlig del, regner jeg med. 

Anonymkode: 624b6...72b

Nei, flatbygdene på Hedmarken. 🙂

Anonymkode: 5badf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier Au ro ra ...  

 finnes ikke noe ø i det navnet. 
det blir jo litt som  Karen og Emil.  Foreldre som har fasiten på hvordan det skal uttales. 

Anonymkode: 37776...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, flatbygdene på Hedmarken. 🙂

Anonymkode: 5badf...322

Da tror jeg dialekten din er rimelig slitt og blitt til en variant av "standard østnorsk". For en generasjon eller to siden sa nok dine foreldre og besteforeldre "au" og ikke "æv". 

Dette er forøvrig et svært velkjent fenomen på Hedmarken (og mange andre steder), det er etter hvert et lite fåtall, særlig blant de unge, som bruker dialekten "skikkelig". Spør Sigbjørn Johnsen! "Hæn taLar dialekta si, hæn". 

Anonymkode: 624b6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æurora. Østlandet her også. 

Men aldri ævrora, det må være en u der. 

Endret av the amazing spidermamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier det rett frem Aurora, tydelig au. Jeg skjønner ikke helt hvordan au i sau blir til Øvrora for deg.
Kommer fra agder - aust agder

Anonymkode: f934f...ea2

I Nord-Norge, hvor jeg bor, er dyret en søu,  jenta heter Øurora, verdensdelen Øuropa, bilmerket Øudi og øya heter Øustvågøy. Men mor mi som er fra Drammen sier sævv, Ævvrora, Ævvropa osv.

Anonymkode: cc9b8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med au som i sau = søvv??? Au uttales au, ikke øvv. 

En av mine niese heter Aurora, og det uttales Aurora, med helt tydelig au-diftong. 

Merkelig at folk ikke kan si sau og haug, men derimot forvanske det til sævv/søvv og hævv. Sier dere "ævv" når noe gjør vondt også? Det heter "au". 

Anonymkode: 624b6...72b

Mamma roper ÆVV når hun slår seg! 

Anonymkode: cc9b8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg uttaler Au- som -au i Sau, altså tydelig a-lyd. Sier du Søu?

Anonymkode: bf103...303

Sau og au med a, som dette? 

Anonymkode: cc9b8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg dialekten din er rimelig slitt og blitt til en variant av "standard østnorsk". For en generasjon eller to siden sa nok dine foreldre og besteforeldre "au" og ikke "æv". 

Dette er forøvrig et svært velkjent fenomen på Hedmarken (og mange andre steder), det er etter hvert et lite fåtall, særlig blant de unge, som bruker dialekten "skikkelig". Spør Sigbjørn Johnsen! "Hæn taLar dialekta si, hæn". 

Anonymkode: 624b6...72b

En god del av flatbygdene hadde heller ikke diftonger før. De sa sten, ben og rese slik som i Østerdalen. Det går visst et skille ved Brummendal. Så om anonym ...322 ikke bruker "ordentlig" diftong, betyr ikke det nødvendigvis at dialekta hennes er avslepet. 

Ts, som har googlet og lært mye om dialekter i dag.

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sagt Øurora, men her på sør (nesten vest) landet uttaler vi Roger som Rogar. Morgan - Mårgan, Jorunn - Joronn, Gunnhild - Gonnhill, Rasmus - Rasmos

Anonymkode: 80501...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig at dattern vår skulle hete Aurora. Med AU, men flyttet til Sarpsborg og der hørte jeg folk si ÆVrora. Så da ble det ikke det. 

Anonymkode: dfa9a...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å ødelegge et så vakkert navn med Ø og Æ!

Barnet heter AURORA. Au-ro-ra. 

Har selv en datter med et vakkert navn som ofte blir uttalt feil. Skikkelig irriterende. 

Anonymkode: aa364...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg dialekten din er rimelig slitt og blitt til en variant av "standard østnorsk". For en generasjon eller to siden sa nok dine foreldre og besteforeldre "au" og ikke "æv". 

Dette er forøvrig et svært velkjent fenomen på Hedmarken (og mange andre steder), det er etter hvert et lite fåtall, særlig blant de unge, som bruker dialekten "skikkelig". Spør Sigbjørn Johnsen! "Hæn taLar dialekta si, hæn". 

Anonymkode: 624b6...72b

Stemmer fullstendig. Jeg lærte å snakke da jeg i mine første år bodde i Oslo, så snakker standard østnorsk. 🙂 

Anonymkode: 5badf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at så mange av dere mener dere uttaler navnet med klar A først. Aurora. Jeg er «tett på» et par Auroraer og de tituleres med Eurora eller en blanding av bokstaven E, Æ og A. Ikke klar A iallfall. Bor i Bergen men er ikke herfra og det er ikke mange av dem som jeg hører bruke navnet heller. 

Anonymkode: 18a0f...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er rart at så mange av dere mener dere uttaler navnet med klar A først. Aurora. Jeg er «tett på» et par Auroraer og de tituleres med Eurora eller en blanding av bokstaven E, Æ og A. Ikke klar A iallfall. Bor i Bergen men er ikke herfra og det er ikke mange av dem som jeg hører bruke navnet heller. 

Anonymkode: 18a0f...eea

Det lurer jeg også på. Og hvor blir U-en av hvis man uttaler med klar A? Har aldri hørt noen uttale diftongen AU rett frem slik den staves. 

Anonymkode: fd401...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er rart at så mange av dere mener dere uttaler navnet med klar A først. Aurora. Jeg er «tett på» et par Auroraer og de tituleres med Eurora eller en blanding av bokstaven E, Æ og A. Ikke klar A iallfall. Bor i Bergen men er ikke herfra og det er ikke mange av dem som jeg hører bruke navnet heller. 

Anonymkode: 18a0f...eea

Enig, her er det Eurora/Øvrora som gjelder. Har aldri hørt AUrora.

Anonymkode: 5badf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det lurer jeg også på. Og hvor blir U-en av hvis man uttaler med klar A? Har aldri hørt noen uttale diftongen AU rett frem slik den staves. 

Anonymkode: fd401...891

Tror mye bunner i at det er vanskelig å beskrive lyder/uttale skriftlig når man ikke bruker fonetisk skrift. 
Jeg er som deg, HI. Øvrora og søvv, men så er jeg også opprinnelig fra Østerdalen. Har bodd hele mitt voksne liv i Oslo, og tenker at det er en ganske standard uttale her også, selv om det er flere varianter. 

Anonymkode: 73d6b...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...