Gå til innhold

Uttale Aurora


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter har en venninne i barnehagen som heter Aurora. Dette har jeg alltid uttalt med au som i sau, altså Øv-rora, mer eller mindre. Nå retter min datter på meg og sier at det skal uttales A-rora eller Av-rora, altså med tydelig a-lyd. Og når jeg har hørt etter hva de andre barna sier, så har hun helt rett, de bruker a-lyd alle sammen.

Jeg antar dette må være en slags dialektforskjell, men det rare er at jeg har vokst opp ikke så forferdelig langt unna her vi bor nå. Hvordan uttaler dere andre det? Si gjerne hvor dere kommer fra også.

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg sier Au-rora nokså rett frem. Finnmark 

Denne tråden minnet meg om Side om side. Der var det snakk om hvordan aurora ble for bergensere 

Anonymkode: 57601...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttales jo bare rett frem. Au-rora

Aldri hørt noen si «Avrora»

Anonymkode: 01ee3...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg sier Au-rora nokså rett frem. Finnmark 

Denne tråden minnet meg om Side om side. Der var det snakk om hvordan aurora ble for bergensere 

Anonymkode: 57601...b0d

Jeg trodde jeg sa det rett fram også! Jeg hadde aldri tenkt over at det gikk an å si Au-lyden på mer enn en måte, men ungene her sier altså noe i retning av Arora. 

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rett frem her. Skjønner ikke at dette skal være ugreit å uttale. Samme gate som hvordan uttaler du Bjarne. 😳

Anonymkode: 931d0...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det rett frem Aurora, tydelig au. Jeg skjønner ikke helt hvordan au i sau blir til Øvrora for deg.
Kommer fra agder - aust agder

Anonymkode: f934f...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte google side-om-side-klippet 🤣

Jeg må nok legge inn noen geografiske detaljer. Jeg vokste opp i Østerdalen, et område som tradisjonelt mangler diftonger. Eldre folk sa "mør" om maur for eksempel, yngre sa møvr. Dermed blir Aurora "Øvrora". 

Jeg hadde forstått det om ungene her sa Ævrora (som prebs over), men de bruker altsa a. Egentlig mer likt måten Jonas i side-om-side sier det (minus skarringen) enn Maria.

Ts

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har en venninne i barnehagen som heter Aurora. Dette har jeg alltid uttalt med au som i sau, altså Øv-rora, mer eller mindre. Nå retter min datter på meg og sier at det skal uttales A-rora eller Av-rora, altså med tydelig a-lyd. Og når jeg har hørt etter hva de andre barna sier, så har hun helt rett, de bruker a-lyd alle sammen.

Jeg antar dette må være en slags dialektforskjell, men det rare er at jeg har vokst opp ikke så forferdelig langt unna her vi bor nå. Hvordan uttaler dere andre det? Si gjerne hvor dere kommer fra også.

Anonymkode: cefd8...35a

Med au som i sau = søvv??? Au uttales au, ikke øvv. 

En av mine niese heter Aurora, og det uttales Aurora, med helt tydelig au-diftong. 

Merkelig at folk ikke kan si sau og haug, men derimot forvanske det til sævv/søvv og hævv. Sier dere "ævv" når noe gjør vondt også? Det heter "au". 

Anonymkode: 624b6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med au som i sau = søvv??? Au uttales au, ikke øvv. 

En av mine niese heter Aurora, og det uttales Aurora, med helt tydelig au-diftong. 

Merkelig at folk ikke kan si sau og haug, men derimot forvanske det til sævv/søvv og hævv. Sier dere "ævv" når noe gjør vondt også? Det heter "au". 

Anonymkode: 624b6...72b

Øv og æv for au er vanlig på Østlandet. Det har vært diskutert her før også:

Det var varianten med tydelig A-lyd jeg syntes var rar. Kanskje det er en slags "forskjønning" av Ævrora?

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa i starten at jeg ikke hadde tenkt over at det gikk an å uttale au på flere måter, men jeg var klar over æv-varianten. For meg høres faktisk alle andre måter å uttale au (bortsett fra æv) ut som øv, inkludert vestlendinger som sikkert egentlig sier diftongen helt anderledes. Vi lærte om dette i norsktimene på skolen, men jeg hørte ikke forskjell da heller.

Det er flaut (eller mer nøyaktig fløvt) å bli korrigert av en femåring...

TS

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange navn som blir forskjellig på forskjelligea dialekter. Ganske gøy egentlig :)

Jeg har vokst opp med en venninne som het "Maarn", men her jeg bor nå heter det Maren, tydelig r og alle bokstaver med.

Jeg vokste også opp med "Mårten", men jeg jeg bor nå uttales det med o, Morten. For meg er mort en fisk ;)

Jeg sier Aurora med æ, "Ævrora"

Anonymkode: 420f9...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øv og æv for au er vanlig på Østlandet. Det har vært diskutert her før også:

Det var varianten med tydelig A-lyd jeg syntes var rar. Kanskje det er en slags "forskjønning" av Ævrora?

Anonymkode: cefd8...35a

Jeg er i høyeste grad østlending, bosatt omtrent midt i Innlandet. På dette Østlandet sier vi AU, ikke "æv". 

Sørlige deler av Østlandet du tenker på, kanskje? 

Anonymkode: 624b6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange navn som blir forskjellig på forskjelligea dialekter. Ganske gøy egentlig :)

Jeg har vokst opp med en venninne som het "Maarn", men her jeg bor nå heter det Maren, tydelig r og alle bokstaver med.

Jeg vokste også opp med "Mårten", men jeg jeg bor nå uttales det med o, Morten. For meg er mort en fisk ;)

Jeg sier Aurora med æ, "Ævrora"

Anonymkode: 420f9...34e

Oskar og  "Åskar"... 

Anonymkode: 624b6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i høyeste grad østlending, bosatt omtrent midt i Innlandet. På dette Østlandet sier vi AU, ikke "æv". 

Sørlige deler av Østlandet du tenker på, kanskje? 

Anonymkode: 624b6...72b

Jeg bor midt i Innlandet også, og her sier vi æv.. 
Østlandet er et stort område altså...

Anonymkode: 4416b...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på det sentrale Østlandet, heter Aud. Da jeg var barn, sa stort sett alle rundt meg Ævd. Husker det var noen som sa Øvd. Så hadde vi én nabofamilie der alle sa Aud, med en tydelig diftong, ikke noen hard V inni der, og jeg likte dem utrolig godt. Selv sier jeg altså Aurora, uten snev av V.

Anonymkode: d8ced...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i høyeste grad østlending, bosatt omtrent midt i Innlandet. På dette Østlandet sier vi AU, ikke "æv". 

Sørlige deler av Østlandet du tenker på, kanskje? 

Anonymkode: 624b6...72b

Tja, i sørlige deler (sør for Oslo?) er det vel gjerne æv, mens der jeg vokste opp er det øv eller bare ø. Vestdelen har kanskje ordentlig diftong au?

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg uttaler Au- som -au i Sau, altså tydelig a-lyd. Sier du Søu?

Anonymkode: bf103...303

Ja, sier søv, likt som i søvn. Ikke spor av a.

Anonymkode: cefd8...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...