Gå til innhold

Abortere barn med down syndrom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Abort.

Jeg opplever nesten daglig foreldre som kjemper i systemet, ikke får den hjelpen de trenger og barn med mange tilleggsykdommer. Søsken som kommer i andre rekken og påkjennelsen ved å være pårørende. Ære være den som orker det. Jeg hadde ikke valgt det. 

Anonymkode: ea1e0...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Abort. Jeg vet selv at jeg ikke hadde klart å ta vare på en unge med Downs syndrom like godt som en nevrotypisk unge.

Anonymkode: 301f2...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er greit hvis årsaken til abort er det samme, så lenge man ikke sier det høyt. Det er ytringsfrihet, og det er ikke første gang folk har usmakelige holdninger. 

Anonymkode: 66799...3cc

Ja man har ytringsfrihet, men ikke ytringsplikt. Spesielt ikke når man besitter slike usmakelige holdninger!

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Ja man har ytringsfrihet, men ikke ytringsplikt. Spesielt ikke når man besitter slike usmakelige holdninger!

Men - det er jo derfor de fleste tar abort når de får vite det. Er det usmakelig å abortere fostere som ikke er "normale"? 

Anonymkode: 3a5dc...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men - det er jo derfor de fleste tar abort når de får vite det. Er det usmakelig å abortere fostere som ikke er "normale"? 

Anonymkode: 3a5dc...707

Det er usmakelig å omtale dem som vanskapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde beholdt. Barn med downs har like stor rett til å leve som andre barn.

Anonymkode: 290e3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Det er usmakelig å omtale dem som vanskapt!

Hvorfor? Fordi det høres slemmere ut å si at man ikke vil ha et vanskapt barn enn å si at man ikke vil ha et barn med downs? Hun kunne valgt et annet ord, men spiller det noen rolle? Ordene betyr det samme

Til HI: jeg ville tatt abort ved misdannelser på barnet. Uansett hvilket nummer i rekken det var. 

Anonymkode: ca32a...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart abort dessverre :( men det er vel fremdeles ikke lov etter uke 12?

Anonymkode: ebcdf...1ae

Mange tror dette med abort etter uke 12 er veldig strengt, men det er det faktisk ikke. De aller fleste får innvilget abort etter uke 12, men etter uke 22 er ikke dette mulig lenger. Da skal det være såpass at barnet rett og slett ikke er forenlig med liv når det blir født. Jeg fikk startet prosessen da jeg var 12+4 og var nøyaktig 13 uker da jeg var på sykehuset for å få de pillene som skulle trekke sammen livmoren og utdrive fosteret. 
Jeg slet med panikkangst og svangerskapdepresjon og så ingen lys i enden av tunnelen. En ny babytid var bare ikke ønsket så jeg fikk snakke med en sosionom på sykehuset før jeg tok det endelige valget.

Hvis jeg kunne gjort om på det nå i etterkant så hadde jeg ikke tatt abort, men der og da var alt mørkt og jeg skulle ønske jordmor eller noen av de på sykehuset hadde vært effektive med å hjelpe meg å skaffe et hjelpeapparat rundt meg før jeg tok valget om abort. 

Anonymkode: 1bdbc...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde beholdt. Barn med downs har like stor rett til å leve som andre barn.

Anonymkode: 290e3...eea

De har like stor rett til å leve ja, men de har jo ikke selv bedt/trygla om å bli født. Mange med downs får et utrolig trist og vondt liv. Mobbing, overgrep, mishandling osv. Jeg unner ingen barn eller voksne et liv hvor de blir utsatt for slike ting uten å klare å forsvare seg selv og komme seg vekk. 

Et av de fineste menneskene jeg kjente som døde tidligere i år hadde downs. Hun opplevde utrolig mye dritt og ble utnyttet masse ila livet sitt. På en eller annen måte var hun likevel blid dagen lang og en solstråle som alltid hadde noe fint å si, var støttende og nøt livet sitt til det fulle ❤️ Men det er synd at mennesker kan være så stygge mot de som er annerledes og har downs. Det er heller ikke noe man kan ha kontroll over. Man kan ikke styre hvordan andre mennesker tenker, føler og er mot de som har downs og er annerledes, selv om man selv føler de med downs er like verdifulle og det er de, men det er ikke alle som tenker slik. Det er den kalde sannheten.

Anonymkode: 1bdbc...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Det er usmakelig å omtale dem som vanskapt!

Ok, så det er ordene og ikke handlingen. Makan til dobbeltmoral! 

Anonymkode: 3a5dc...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt abort om barnet hadde hatt down syndrom. Det måtte nok en omstilling til, du vil få et barn som ikke blir A-typisk, men på mange måter ville beriket oss mer enn et barn uten syndromet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Fordi det høres slemmere ut å si at man ikke vil ha et vanskapt barn enn å si at man ikke vil ha et barn med downs? Hun kunne valgt et annet ord, men spiller det noen rolle? Ordene betyr det samme

Til HI: jeg ville tatt abort ved misdannelser på barnet. Uansett hvilket nummer i rekken det var. 

Anonymkode: ca32a...21c

Hvilke ord? Downs og vanskapt? Kan man ikke heller bare si at man ikke vil ha et barn med downs? Det er stor forskjell på vanskapt og downs altså. 

Anonymkode: 58309...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, så det er ordene og ikke handlingen. Makan til dobbeltmoral! 

Anonymkode: 3a5dc...707

Nei, det er da ikke dobbeltmoral? Det er et livsvalg å si «hvis mitt foster har Downs syndrom, vil jeg ikke fullføre svangerskapet». Det fins like mange grunner til et slikt valg som det fins mødre.


Å kalle mennesker med funksjonsnedsettelser for vanskapte, krøplinger, idioter eller åndssvake er IKKE et livsvalg eller en gjennomtenkt øvelse. Det er bare vulgariteter; og en reproduksjon av gamledagers holdninger. 

Anonymkode: 8700e...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke ord? Downs og vanskapt? Kan man ikke heller bare si at man ikke vil ha et barn med downs? Det er stor forskjell på vanskapt og downs altså. 

Anonymkode: 58309...725

Hva er forskjellen? Vanskapt er et ord med bred betydning. En av betydningene er misdannet, som downs jo er. Anormal er en annen betydning, som downs jo er. 

Anonymkode: ca32a...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2020 den 14.54, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært mitt første svangerskap hadde jeg beholdt, men hadde det vært mitt fjerde hadde jeg tatt abort. 

Jeg har fire barn, og første svangerskap visste jeg ikke kjønn engang. Hadde en ul i uke 19 og det var det. 

Fjerde svangerskap, som ikke var helt planlagt, hadde jeg tidlig ul og gjorde det jeg kunne for å sjekke om alt var bra. 

Må kjenne på de begrensningene man har, og tenke på søsken man har fra før også. 

Anonymkode: 59513...fd6

Signerer den

Anonymkode: 6c94b...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 0.58, Anonym bruker skrev:

Hadde beholdt. Barn med downs har like stor rett til å leve som andre barn.

Anonymkode: 290e3...eea

Alle har rett til å leve, men ingen har rett til å bli født.

Anonymkode: 301f2...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2020 at 2:45 PM, Anonym bruker said:

Dette er en tema som er litt ja.. Men Mangen velger og forsette graviteten med en baby med downs mens andre går for abort.

Noen er litt der med at de ikke kan gi et barn med downs alt hun/han trenger siden noen med downs klarer seg bra i livet mens andre er betatt av foreldrene for resten av livet.

Så har det vert snakk før om at mange ville at det skal vær forbudt med og abortere barn med downs, Men samtidig  så må jo kvinnen få lov og bestemme dette sjøl? uansett om hun la mannen komme inne henne heh.. Hva synes dere i ei slik sak hadde dere beholdt?

Anonymkode: affcd...119

Jeg ville aldri tatt bort det vekk, eneste grunnen jeg ville tatt abort er hvis barnet hadde kun bare hatt smerter eller ikke vært levedyktig

Anonymkode: 53ce1...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...