Gå til innhold

Abortere barn med down syndrom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er en tema som er litt ja.. Men Mangen velger og forsette graviteten med en baby med downs mens andre går for abort.

Noen er litt der med at de ikke kan gi et barn med downs alt hun/han trenger siden noen med downs klarer seg bra i livet mens andre er betatt av foreldrene for resten av livet.

Så har det vert snakk før om at mange ville at det skal vær forbudt med og abortere barn med downs, Men samtidig  så må jo kvinnen få lov og bestemme dette sjøl? uansett om hun la mannen komme inne henne heh.. Hva synes dere i ei slik sak hadde dere beholdt?

Anonymkode: affcd...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært mitt første svangerskap hadde jeg beholdt, men hadde det vært mitt fjerde hadde jeg tatt abort. 

Jeg har fire barn, og første svangerskap visste jeg ikke kjønn engang. Hadde en ul i uke 19 og det var det. 

Fjerde svangerskap, som ikke var helt planlagt, hadde jeg tidlig ul og gjorde det jeg kunne for å sjekke om alt var bra. 

Må kjenne på de begrensningene man har, og tenke på søsken man har fra før også. 

Anonymkode: 59513...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt abort. Min mann er kun hjemme i helger, og ikke hver helg heller og vi har ett barn fra før. Jeg jobber med barn med Downs syndrom og vet at jeg ikke hadde hatt kapasitet til å være alene i hverdagen. 

Herlige mennesker, men min kapasitet strekker ikke til. 

Anonymkode: ad301...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært mitt første svangerskap hadde jeg beholdt, men hadde det vært mitt fjerde hadde jeg tatt abort. 

Jeg har fire barn, og første svangerskap visste jeg ikke kjønn engang. Hadde en ul i uke 19 og det var det. 

Fjerde svangerskap, som ikke var helt planlagt, hadde jeg tidlig ul og gjorde det jeg kunne for å sjekke om alt var bra. 

Må kjenne på de begrensningene man har, og tenke på søsken man har fra før også. 

Anonymkode: 59513...fd6

Som om jeg skulle sagt det selv.

Jeg har nummer 4 i magen og valgte å betale for nipt test i utlandet for å være sikker ( eller så sikker man kan være) på å få et friskt barn. 
jeg har full jobb og 3 barn jeg allerede følger opp. 
 

Nummer 4 ble til på prevensjon, så om det hadde vist seg at lille i magen hadde downs syndrom hadde jeg tatt abort av hensyn til de 3 jeg allerede har + et av de allerede krever litt ekstra oppfølgning med en annen mindre alvorlig kronisk og livslang sykdom.

Anonymkode: 50aa5...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt abort. Mange med Downs  syndrom er velfungerende og blide, men mange er også utagerende, lavt fungerende og har mange andre helseutfordringer som bl.a. hjertefeil. Du er på ingen måte garantert at det barnet du får med Downs syndrom, er like velfungerende som de med Downs som blir dyttet foran i media med melding om at «samfunnet ønsker å bli kvitt sånne som oss, og vi har et rikt og meningsfullt liv». 
For meg hadde det vært et enkelt valg. Det har ingen ting med at jeg ikke vil belaste samfunnet med med et utviklingshemmet barn. For det første ville jeg sett på hvilken kapasitet jeg selv har til å ta meg av et barn som trenger mye oppfølging i mange år. Dessuten synes jeg ikke at det nødvendigvis er riktig overfor barnet at det blir født inn i en oppoverbakke fra dag én. Hvilke helseutfordringer får det, og hvor mye vil det kreve av barnet? Nå er jo Downs allikevel en av de «enklere» diagnosene, men når man velger å sette et barn til verden med store utfordringer, må man tørre å spørre seg om man gjør det til barnets beste - og mange ganger er vel svaret nei. 

Anonymkode: 66799...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abort.

Å bevisst sette syke barn til verden, med alt det medfører av sykehus-opphold, medisinske utfordringer, fysiske og psykiske utviklingsforstyrrelser, stigmatisering og annet, er ikke aktuelt hos meg. 

Anonymkode: 7609c...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken livssituasjon og hvor mange barn du har spiller inn for mange. 
 

I første/andre graviditet hadde det ikke blitt abort på meg. I graviditet nr 3 tok jeg ekstra Ul og gjorde det jeg kunne for å finne ut om barnet var friskt. Nr 1 har CP, nr 2 er frisk. Men med to voksne i full jobb hadde vi ikke hatt kapasitet til et barn til som krevde så mye oppfølging. Man kan selvsagt aldri være sikker på at barnet ikke har ekstra utfordringer, men vi gjorde det vi kunne for å finne ut av det.
 

Blir jeg gravid igjen tar jeg abort uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart abort dessverre :( men det er vel fremdeles ikke lov etter uke 12?

Anonymkode: ebcdf...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt abort, uten å nøle. Jeg har allerede barn som trenger litt ekstra og har verken kapasitet eller lyst til å få et barn som aldri vil bli helt voksen.

Anonymkode: 17adc...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart abort dessverre :( men det er vel fremdeles ikke lov etter uke 12?

Anonymkode: ebcdf...1ae

At selvbestemt abort varer til uke 12 betyr ikke at du ikke kan få abort etterpå altså. Du trenger bare en grunn, slik at du får tillatelse av nemnda. En slik grunn kan være økonomi eller sosiale forhold hos deg, eller sykdom eller utviklingsavvik som f.eks Downs syndrom. Jo lenger du er kommet i svangerskapet jo mer skal til, men det foretas jevnlig aborter av fostre som er syke eller har kromosomfeil i uke 18-20.

Anonymkode: 9e6eb...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mange som er imot for at andre skal abortere vekk foster med downs. Men jeg hadde ikke klart og gitt barnet alt det trenger og koster og en stor del og. Trist er det men er mye tristere og se at barnet lider    synes jeg da. Ei venninne av meg var gravid med sitt første barn for 5 måneder siden men barnet hadde downs, Hun var helt hjerteknust siden hun tenkte hva valget kom til og bli, Hun var klar men ikke klar for og ta mye mer ansvar en normalt, siden hun ikke har så god økonomi men nok til et normalt barn, Hun sa hvor mye folk dømmet henne over at barn med downs er forsatt et menneske og like mye verdt, Hun overså alle kommentarene, hun synest det var utrolig trist med valget hun tok men hun angret heller ikke for valget sitt. Siden det var bedre den veien sa hun. 

Anonymkode: affcd...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Abort. Uten tvil. Vil ikke ha et vanskapt barn. 

Anonymkode: 515e6...ad4

Syns ikke dette er greit å skrive.

Anonymkode: 506ce...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort. Har et funksjonshemmet barn fra før av så vi hadde ikke håndtert å ha 2 barn med tyngre funksjonshemminger. 

Anonymkode: b2f5a...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke dette er greit å skrive.

Anonymkode: 506ce...36d

Kvinnens kropp, kvinnens valg. Hva du synes er irrelevant.

Anonymkode: d5bc6...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvinnens kropp, kvinnens valg. Hva du synes er irrelevant.

Anonymkode: d5bc6...258

Det er jo ikke det at man ikke vil beholde som er ugreit å skrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Det er jo ikke det at man ikke vil beholde som er ugreit å skrive...

Men det er jo ofte derfor da. Det er altså greit å fjerne et barn med Downs bare man ikke påpeker hvorfor?

 

Anonymkode: 3a5dc...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Det er jo ikke det at man ikke vil beholde som er ugreit å skrive...

Så det er greit hvis årsaken til abort er det samme, så lenge man ikke sier det høyt. Det er ytringsfrihet, og det er ikke første gang folk har usmakelige holdninger. 

Anonymkode: 66799...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...