Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Jeg har 2 mill i lån. Har en 40% stilling, alene med 2 barn på 4 og 8 (far har samvær annenhver fre-søn). Banken min vet at jeg betjener lånet greit til tross for lav inntekt. Jeg vil flytte til en billigere leilighet og fikk nei fra banken. Går fra 2 mill i lån til 1.2 mill i lån. Er så lei meg!!!! Er det verdt å spørre andre banker? Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 Jeg ville tatt runden, men vært forberedt på samme svar. Anonymkode: d3ee9...238
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 Men hvorfor sa de nei da? Anonymkode: a93d5...fe1
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Det var jo rart å si nei, når du får mye mindre i lån. Hvorfor jobber du bare 40%? Skjønner ikke hvordan du kan betjene et så stort lån med så liten stilling. Anonymkode: c4c1a...988
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor sa de nei da? Anonymkode: a93d5...fe1 Økonomien. Sifo-pjatt! Jeg bruker ikke penger tilsvarende sifo. Men uansett, de kan ikke gi meg lån med lite inntekt, jeg har jo et svært lån allerede Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 Sikkert fordi leiligheten ikke gir banken nok sikkerhet for lånet Anonymkode: ba686...932
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var jo rart å si nei, når du får mye mindre i lån. Hvorfor jobber du bare 40%? Skjønner ikke hvordan du kan betjene et så stort lån med så liten stilling. Anonymkode: c4c1a...988 Har et barn som krever mye oppfølging, men får ikke støtte til det. Så har fått til å jobbe 40% til tross for mye tid til pleie. Barnefar og jeg samarbeider godt, og han betaler mye for at ungene skal kunne bo her vi bor siden han har de så lite. Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Økonomien. Sifo-pjatt! Jeg bruker ikke penger tilsvarende sifo. Men uansett, de kan ikke gi meg lån med lite inntekt, jeg har jo et svært lån allerede Anonymkode: 622ea...69b Skjønner ikke at de enda bruker sifo, den kalkulatoren deres er jo helt på villspor. I følge den skulle jeg og ett barn hatt et forbruk på 16k i mnd, og det er ikke medregnet huslån og strøm. Helt vilt. Hvorfor vil du selge da, hvis du uansett klarer å betjene lånet per i dag? Anonymkode: 51585...e73
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Økonomien. Sifo-pjatt! Jeg bruker ikke penger tilsvarende sifo. Men uansett, de kan ikke gi meg lån med lite inntekt, jeg har jo et svært lån allerede Anonymkode: 622ea...69b Så du vil ha et lån på 1,5 mill i tillegg til det du har på 2 mill? Men du vil jo gå ned i lån skrev du. Jeg skjønner ikke helt Anonymkode: a93d5...fe1
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Sikkert fordi leiligheten ikke gir banken nok sikkerhet for lånet Anonymkode: ba686...932 Har 55%, så det er ikke derfor. De mener de ikke har lov til å gi meg nytt lån, fordi finanstilsynet ikke godtar det pga min inntekt. Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke at de enda bruker sifo, den kalkulatoren deres er jo helt på villspor. I følge den skulle jeg og ett barn hatt et forbruk på 16k i mnd, og det er ikke medregnet huslån og strøm. Helt vilt. Hvorfor vil du selge da, hvis du uansett klarer å betjene lånet per i dag? Anonymkode: 51585...e73 Ja, den er på villspor. Jeg har et barn som krever mye oppfølging, og det går litt utover det andre barnet mitt. Så flytte nærmere venner og få romsligere økonomi. Vinn vinn for alle. Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du vil ha et lån på 1,5 mill i tillegg til det du har på 2 mill? Men du vil jo gå ned i lån skrev du. Jeg skjønner ikke helt Anonymkode: a93d5...fe1 Nei, selvfølgelig ikke. Men når jeg selger, som jeg må først ifølge banken, så vil de ikke innvilge et nytt lån før jeg får en større stilling. Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 Når du har såpass lav inntekt har de nok rett i det, de kan ikke gi deg 1,5 mill i lån når du har to barn og så liten betalingsevne. Greit at far betaler en del bidrag, men de tar ikke det med i regnestykket for det er midlertidig og du kan ikke stole på at de kommer hver måned. Anonymkode: ec0e6...92a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har 55%, så det er ikke derfor. De mener de ikke har lov til å gi meg nytt lån, fordi finanstilsynet ikke godtar det pga min inntekt. Anonymkode: 622ea...69b Da vil du nok få det samme svaret andre steder og Anonymkode: a93d5...fe1
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 Kan du ikke få med barnefar som kausjonist da, siden dere tydeligvis har en god tone. Og så kan dere skrive en privat avtale om at lånet og leiligheten er din? Anonymkode: e52f3...722
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du har såpass lav inntekt har de nok rett i det, de kan ikke gi deg 1,5 mill i lån når du har to barn og så liten betalingsevne. Greit at far betaler en del bidrag, men de tar ikke det med i regnestykket for det er midlertidig og du kan ikke stole på at de kommer hver måned. Anonymkode: ec0e6...92a 900.000 i lån, ikke 1.5 Anonymkode: 622ea...69b
Barbalamma Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 Jeg ville ha hørt med flere banker. Og eventuelt lagt fram et budsjett som demonstrerer at det er mulig, også dersom du tar høyde for rentestigning på f eks 5 prosent.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, Barbalamma skrev: Jeg ville ha hørt med flere banker. Og eventuelt lagt fram et budsjett som demonstrerer at det er mulig, også dersom du tar høyde for rentestigning på f eks 5 prosent. Ja jeg må bare gjøre det. Er snakk om flere tusen lavere per mnd. Tåler rentestigningen ja. Anonymkode: 622ea...69b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: 900.000 i lån, ikke 1.5 Anonymkode: 622ea...69b Vet ikke hvor det kom fra. 1.2 mill, ikke 1.5 mill. Anonymkode: 622ea...69b
TheWitch Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 Normalt så kan man få låne opptil 5 ganger inntekten, dette er inkludert all gjeld, fellesgjeld, studielån osv. Myndighetene har nå gitt mulighet for at bankene i noen tilfeller kan gi litt mer i lån, men dette er jo opp til bankene. Hva med husbanken da? Du kvalifiserer ikke til lån der? Eller kan du få noen som kan stille som kausjonist? Har du bil så trekker dette ned, så kunne du klart deg uten bil om dere flyttet?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #21 Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, Barbalamma skrev: Jeg ville ha hørt med flere banker. Og eventuelt lagt fram et budsjett som demonstrerer at det er mulig, også dersom du tar høyde for rentestigning på f eks 5 prosent. Mren det hjelper vel uansett ikke så mye hvis hun overstiger maksgrensen for lånebeløp i forhold til inntekt? Anonymkode: a93d5...fe1
Barbalamma Skrevet 21. juni 2020 #22 Skrevet 21. juni 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mren det hjelper vel uansett ikke så mye hvis hun overstiger maksgrensen for lånebeløp i forhold til inntekt? Anonymkode: a93d5...fe1 Jeg gikk ut fra at hun ikke har gått ned i inntekt siden det forrige låner ble tatt opp. Baserte mitt svar på personlig erfaring med å være i en lignende situasjon. I mitt tilfelle ble demonstrert betjeningsevne og utsikt til positiv utvikling på inntektssiden vektlagt fremfor kun inntekten slik den var på søketidspunktet.
CherryC Skrevet 21. juni 2020 #23 Skrevet 21. juni 2020 Mange banker er skeptisk til mellomfinansiering disse tider. Markedet har vært svingende og bankene sliter med å holde på kunder og rentemargin. Har du mulighet å selge først?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #24 Skrevet 21. juni 2020 21 minutter siden, Barbalamma skrev: Jeg gikk ut fra at hun ikke har gått ned i inntekt siden det forrige låner ble tatt opp. Baserte mitt svar på personlig erfaring med å være i en lignende situasjon. I mitt tilfelle ble demonstrert betjeningsevne og utsikt til positiv utvikling på inntektssiden vektlagt fremfor kun inntekten slik den var på søketidspunktet. Men de har vel uansett ikke lov til å gå over maksgrensen, trodde det var veldig strengt nå? Gikk du over maksgrensen? Anonymkode: a93d5...fe1
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2020 #25 Skrevet 21. juni 2020 56 minutter siden, TheWitch skrev: Normalt så kan man få låne opptil 5 ganger inntekten, dette er inkludert all gjeld, fellesgjeld, studielån osv. Myndighetene har nå gitt mulighet for at bankene i noen tilfeller kan gi litt mer i lån, men dette er jo opp til bankene. Hva med husbanken da? Du kvalifiserer ikke til lån der? Eller kan du få noen som kan stille som kausjonist? Har du bil så trekker dette ned, så kunne du klart deg uten bil om dere flyttet? Vet du hvor mye bilen trekker ned? Kan gjerne selge den om banken blir enklere å forhandle med 😊 Usikker, ser ikke ut som jeg står først i køen hos husbanken. Men skader ikke å spørre Anonymkode: 622ea...69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå