Gå til innhold

Læreren fikk ingen gave...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. 

Barnet mitt hadde vitnemålsutdeling (10. trinn) i forrige uke, og klassen har gjennom tre år hatt en god og stabil kontaktlærer. Skolen hadde gjort en kjempejobb og lagt tilrette slik at også vi foreldrene fikk være med på vitnemålsutdelingen, noe jeg ble veldig glad for. 

Det var en veldig fin seremoni hvor også denne læreren holdt en fin tale til elevene og oss foreldre. Alle elevene fikk også et håndlaget, personlig kort fra denne læreren. 

Satt hele tiden og ventet på at det skulle komme en liten oppmerksomhet til lærerne (det er to paralleller med to ulike lærere), men ingenting var kjøpt inn av trinnkontaktene eller noen andre. Synes det var så stusselig og trist!! Ikke fikk de noen form for takketale heller, verken fra elevene eller noen foreldre. 

Vet ikke om hva som er vanlig i forhold til lærerne , jeg - etter tre år på ungdomsskolen?

Anonymkode: 1eca4...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trinnkontakten har ikke noe mer ansvar for sosiale oppgaver enn det DU har. Ansvarsområdet til en trinnkontakt er ikke på de sosiale tingene, men på de formelle. Har du hatt barn i skolen i 10 år uten å fange opp såpass??

Anonymkode: 4fc42...da4

Skrevet

Dette stemmer jo ikke. Det er jo alltid klassekontaktene som kjøper inn gave til lærerne på vegne av oss foresatte. Så stusselig da!

Skrevet

Her har alltid klassekontaktene ordnet med det, eller ihvertfall organisert det. Enig, det var litt stusselig. Men send lærer en SMS og takk henne personlig fra dere ihvertfall. Hyggelig med en hilsen, om ikke annet. 

Anonymkode: 1faa6...f3c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei dere. 

Barnet mitt hadde vitnemålsutdeling (10. trinn) i forrige uke, og klassen har gjennom tre år hatt en god og stabil kontaktlærer. Skolen hadde gjort en kjempejobb og lagt tilrette slik at også vi foreldrene fikk være med på vitnemålsutdelingen, noe jeg ble veldig glad for. 

Det var en veldig fin seremoni hvor også denne læreren holdt en fin tale til elevene og oss foreldre. Alle elevene fikk også et håndlaget, personlig kort fra denne læreren. 

Satt hele tiden og ventet på at det skulle komme en liten oppmerksomhet til lærerne (det er to paralleller med to ulike lærere), men ingenting var kjøpt inn av trinnkontaktene eller noen andre. Synes det var så stusselig og trist!! Ikke fikk de noen form for takketale heller, verken fra elevene eller noen foreldre. 

Vet ikke om hva som er vanlig i forhold til lærerne , jeg - etter tre år på ungdomsskolen?

Anonymkode: 1eca4...182

Jo det er stusselig!

Men tenkte du at trinnkontakten skulke gjøre det uten Ute kommunikasjon med/fra noen av foreldrene? Med hvilke midler? Du kunne jo Spurt på forhånd eller satt igang diskusjonen om gave blant foreldrene!

Anonymkode: 2488c...733

Skrevet

Jeg hadde sendt læreren blomster på døra jeg. 

Anonymkode: 71085...933

Skrevet

Her er det alltid klassekontaktene som har ordnet gave, noe du også har forventet dlik jeg forstår.

Men når dagen for avslutningen nærmet seg og du så at ingen har tatt initiativ til dette, hvorfor spurte du ikke disse kontaktene selv? I klassene til mine pleier klassekontakt å spørre om penger til gave. Når det ikke kom et slikt spørsmål, ringte det da ingen bjelle hos deg? Du kunne selv tatt kontakt med klassekontaktene og spurt om de har planlagt noe. 
Det er stort forskjell på foreldre, noen er veldig engasjerende og tar tak i ting mens andre tenker at klassekontaktene må ordne alt.

Det du eventuelt også kan gjøre er jo å spørre på en fb side (eller der dere foreldre har pleid å kommunisere) om noen vil være med på en «god sommer blomst» til klassestyrer. Så kan denne bli levert på døra.

Anonymkode: 20ae6...b92

Skrevet

Send henne en blomsterbukett på døra. 

Herregud så flaut.
Har du snakket med klassekontaktene? De burde skamme seg!

Anonymkode: 8ba88...62e

Skrevet

Enig, det var stusselig. 

Jeg er klassekontakt og anser det som underforstått at det er slike oppgaver som tilfaller meg. Kun en forelder tok kontakt for å forslå hva vi skulle gjøre for å markere skoleslutt og avgangen til læreren de har hatt i to år. 

I hi sitt tilfelle hadde jeg sendt en blomst hjem til læreren på eget initiativ. 

Anonymkode: 085a5...2e2

Skrevet

Det var stusselig. Vi gir blomster til læreren hvert år vi. Og det er det foreldrekontaktene som ordner.  

I 10 klassen bør det ordnes noe. 

Anonymkode: d7cfa...4a0

Skrevet

Skikkelig stusselig

Anonymkode: 97752...715

Skrevet

Her var det avslutning i 7. klasse. Og klassekontakten hadde ordnet med kort og gaver. Selv så lagde jeg personlig kort til alle som har hatt med min sønn å gjøre, han har og fått gå til 2 skolehunder, så de fikk gave med hundeholdet i. 

Men dårlig av klassekontaktetn og ikke ordne noe, da hadde jeg nok ordnet noe selv, som blomster på døra.

Anonymkode: be476...7bc

Skrevet

Her var det 7 klasseavslutning på onsdag. Klassekontaktene hadde kjøpt store hortensia til alle voksne på trinnet. Super hyggelig med blomster.

Skrevet

Har en sønn som er ferdig med 10. klasse nå. Her ordnet klassekontaktene med gave. Det er deres ansvar. I tillegg holdt en forelder takketale til lærerene.

Anonymkode: f0f16...5c5

Skrevet

Jeg hadde min andre avgangselev i år, og begge gangene har lærerne fått gave ja.

Her har foreldrekontaktene ordnet det, både holdt en liten takketale og gitt gave. Da eldste gikk ut av 10.klasse for noen år siden hadde elevene ordnet en gave til hovedlærerne, som vi foreldrene spleiset på, for de hadde et godt forslag selv, da holdt en av elevene en liten takketale og gav gavene på vegne av elevene mens foreldrene hadde en blomst i tillegg.

Var jeg deg ville jeg sendt en god sommer hilsen til læreren om ikke annet, takket for tre fine år og ønsket alt godt videre.

Anonymkode: 4059e...13f

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trinnkontakten har ikke noe mer ansvar for sosiale oppgaver enn det DU har. Ansvarsområdet til en trinnkontakt er ikke på de sosiale tingene, men på de formelle. Har du hatt barn i skolen i 10 år uten å fange opp såpass??

Jeg har vært trinnkontakt flere ganger for alle barna mine, og jo, mesteparten av dette består av de sosiale tingene. Veldig lite formelt faktisk.

Anonymkode: d91ce...154

Skrevet

Så tragisk!! Ingen av lærerne ble takket eller fikk oppmerksomhet?! De må føle seg ganske nedbrutt etter dette, investert så mye i elevene sine i tre år, uten så mye som en liten takk tilbake. Ikke muntlig en gang. Er helt sjokkert over at det er mulig faktisk. (Nei jeg er ikke lærer, har bare barn på skolen selv og ser hvor mye (mange) lærere gir.)

Anonymkode: 63b81...c90

Skrevet
5 timer siden, Lovemelikeyoudo skrev:

Dette stemmer jo ikke. Det er jo alltid klassekontaktene som kjøper inn gave til lærerne på vegne av oss foresatte. Så stusselig da!

Nei. Klassekontaktene KAN godt gjøre det, men det ligger ikke i deres oppgaver. De skal være kontaktledd mellom skolen og klassens familier; ikke påta seg sosiale oppgaver på vegne av andre. 

Mitt barn gikk ut av barneskolen nå. Her hadde vi en festkomite da det var avslutning, som planla festen og alt. En av dem kjøpte gaven. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært trinnkontakt flere ganger for alle barna mine, og jo, mesteparten av dette består av de sosiale tingene. Veldig lite formelt faktisk.

Anonymkode: d91ce...154

Da må du øve deg på å fylle rollen bedre...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så tragisk!! Ingen av lærerne ble takket eller fikk oppmerksomhet?! De må føle seg ganske nedbrutt etter dette, investert så mye i elevene sine i tre år, uten så mye som en liten takk tilbake. Ikke muntlig en gang. Er helt sjokkert over at det er mulig faktisk. (Nei jeg er ikke lærer, har bare barn på skolen selv og ser hvor mye (mange) lærere gir.)

Det er sånn det er for mange barnehageansatte, men når det gjelder lærere så blir folk sjokkerte

Anonymkode: 7ee0d...6a5

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dårlig av klassekontaktetn og ikke ordne noe, da hadde jeg nok ordnet noe selv, som blomster på døra.

Anonymkode: be476...7bc

Dårlig av alle sammen, ettersom det er alles jobb.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lærerne gjør jobben sin fordi de forventer en takk når de tre årene er over?

Jeg er advokat. Jeg pleier ikke å få gave av klientene mine etter en lang rettsprosess. Men jeg får betalt. Og det gjør lærerne også.

Anonymkode: 2390e...077

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv lærer, og hadde ikke tenkt på det i det hele tatt😉.  En blir godt kjent med elever og foresatte, og en kan tidlig se an elevgruppen. Den ene klassen jeg hadde, fikk jeg ingenting. Det gikk helt fint, jeg forventer heller ingenting. Det er ikke derfor jeg ble lærer. Det er hverdagene som teller. Det er smilene og klemmene fra elevene som gir energi. Det er mye viktigere faktorer enn en gave. 

Anonymkode: 52726...e47

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lærerne gjør jobben sin fordi de forventer en takk når de tre årene er over?

Ja. Alle som blir lærere blir det så de kan få en takk og en blomsterbukett på avslutninger.

Makan. Til advokat å være er du ikke særlig smart.

Anonymkode: 4942b...d7d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Alle som blir lærere blir det så de kan få en takk og en blomsterbukett på avslutninger.

Makan. Til advokat å være er du ikke særlig smart.

Anonymkode: 4942b...d7d

Det var et retorisk spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...