mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 #1 Skrevet 20. juni 2020 Her er det mye snakk om hvilke karakterer man fikk og plutselig er det dårlig å få en firer... Gutten min fikk 4 i samfunnsfag og han spurte om jeg synes dette var for dårlig! Er det virkelig vanlig med sånn karakter jag i 8 klasse?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #2 Skrevet 20. juni 2020 I noen miljøer sikkert. Men han min er opptatt der og da, men føler ikke noe jag. På skolen han går på får de kun karakterer til jul og sommer, underveis får de skriftlige tilbakemeldinger om hva som er bra, hva de evt må jobbe mer med osv. Fungerer så bra og forteller elevene myye mer enn en tallkarakter. Ergo, veldig lite jag på karakterer. Anonymkode: 42c08...567
TinaK 1990 Skrevet 20. juni 2020 #3 Skrevet 20. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: I noen miljøer sikkert. Men han min er opptatt der og da, men føler ikke noe jag. På skolen han går på får de kun karakterer til jul og sommer, underveis får de skriftlige tilbakemeldinger om hva som er bra, hva de evt må jobbe mer med osv. Fungerer så bra og forteller elevene myye mer enn en tallkarakter. Ergo, veldig lite jag på karakterer. Anonymkode: 42c08...567 Sånn er det på ungdomsskolen jeg jobber på også, samt den min begynner på i august.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #4 Skrevet 20. juni 2020 Veldig lite her, og nesten litt for mye "andre veien". Altså at de ikke vil være nerden med for gode karakterer, det er bedre å få 3 enn 6 liksom. Anonymkode: e140d...aa6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #5 Skrevet 20. juni 2020 Nei, min er fornøyd med en 4 han. Så lenge han har gjort det han kan. Men han går på vgs. Litt vanskeligere å få høye karakter der Anonymkode: ca2d3...122
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #6 Skrevet 20. juni 2020 Vel, barnet mitt er tydeligvis nerden i klassen, sammen med et par jenter til. De jobber for gode karakterer. Her er det ikke sånn at de lyver seg ned i karakterene for ikke å virke nerdete, her går det andre veien, hvor de som Gir f...i hele skolen og skulker mer enn de møter opp,og som i samme slengen går ut med stryk, de skryter på seg både fire og femmere. Men har forstått det slik at ingen blir mobbet eller at det er noe jag rundt dette med karakterene. Anonymkode: 2bc6c...c1a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #7 Skrevet 20. juni 2020 Tja min datter gikk ut av 9. Nå hun gråt på vei hjem fordi hun kun hadde fire 6 ere en 4 en 3 og resten 5 ere. Jeg bar helt satt ut. Anonymkode: 939ae...efc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tja min datter gikk ut av 9. Nå hun gråt på vei hjem fordi hun kun hadde fire 6 ere en 4 en 3 og resten 5 ere. Jeg bar helt satt ut. Anonymkode: 939ae...efc Ikke sant! Her hadde han en 4 og resten 5. Hang seg oppi den 4 ern altså
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #9 Skrevet 20. juni 2020 Mine ungdommer er opptatt av å gjøre det bra på skolen. De jobber strukturert og godt, og når målene sine. God kultur i klassene og gruppene av elever som er "flinke" er såpass store at de som prøver seg med "nerde-kommentarer" ikke får gjennomslag. Anonymkode: fc4bd...3b8
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #10 Skrevet 20. juni 2020 De er litt opptatte av det. For å komme inn på den nrmeste videregående skolen må de ha et snitt på minst 4, 5. De er også stolte over å gjøre det bra i forhold til h a de føler er sitt nivå. Datteren min er misfornøyd med 5 i matte, men hun jubler over 4 i engelsk. Anonymkode: b0b0d...b5e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 Forfatter #11 Skrevet 20. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er litt opptatte av det. For å komme inn på den nrmeste videregående skolen må de ha et snitt på minst 4, 5. De er også stolte over å gjøre det bra i forhold til h a de føler er sitt nivå. Datteren min er misfornøyd med 5 i matte, men hun jubler over 4 i engelsk. Anonymkode: b0b0d...b5e Her var min misfornøyd med 5 i engelsk,... Læreren sa at hun ikke gir 6ere i 8 klasse så jeg vet ikke om han har noen grunn til å være misfornøyd.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #12 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Her var min misfornøyd med 5 i engelsk,... Læreren sa at hun ikke gir 6ere i 8 klasse så jeg vet ikke om han har noen grunn til å være misfornøyd. Det er stadig lærere som sier de ikke gir 6, men hvis det er noen som virlrlig utmerker seg gir de det likevell. 5 er jo uansett en helt grei karakter. Anonymkode: b0b0d...b5e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er stadig lærere som sier de ikke gir 6, men hvis det er noen som virlrlig utmerker seg gir de det likevell. 5 er jo uansett en helt grei karakter. Anonymkode: b0b0d...b5e Ja! 5 er helt klart en veldig god karakterer 🙂
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja min datter gikk ut av 9. Nå hun gråt på vei hjem fordi hun kun hadde fire 6 ere en 4 en 3 og resten 5 ere. Jeg bar helt satt ut. Anonymkode: 939ae...efc Da er det på tide at ere foteldre tar grep. Ikke gi noe særlig ros for karakterr, ikke for 6 heller. Gi heller ros for det hun kan og hvordan hun jobber. Karakterene er bare lærerens vurdering. Anonymkode: b0b0d...b5e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 Min i 10.klasse måtte være det i år fordi han trenger 5 i snitt for å komme inn på den linjen han vil på VGS. Han har lagt på 4,5-4,6 i snitt før, men klarte å jobbe seg opp til 5,1 i snitt nå. Anonymkode: edffb...eb8
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 9.klassingen bryr seg ikke om karakterer, så lenge han har bestått er han fornøyd, og han aner ikke hva noen andre i klassen har. Hun på andre året videregående satser på høyest mulige karakterer, men ble ikke sur eller noe for 4’ere, var fornøyd med 6 i alle programfag. Anonymkode: 1dd26...74d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Skrevet 20. juni 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Karakterene er bare lærerens vurdering. Anonymkode: b0b0d...b5e Hva og hvordan læreren vurderer er jo ikke tilfeldig da. Det går ikke på skjønn liksom. De vurderes opp imot kompetansemål i offentlige læreplaner, altså hva skolemyndighetene mener elevene bør kunne etter de ulike klassetrinnene. Anonymkode: 30617...269
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #18 Skrevet 20. juni 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva og hvordan læreren vurderer er jo ikke tilfeldig da. Det går ikke på skjønn liksom. De vurderes opp imot kompetansemål i offentlige læreplaner, altså hva skolemyndighetene mener elevene bør kunne etter de ulike klassetrinnene. Anonymkode: 30617...269 Poenget var at foreldrene heller bør fokusere på at barna lærer mest mulig og ikke på hvilken karakter de får. Det er kunskapen som bør være måøet, ikke karakteren. Anonymkode: b0b0d...b5e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #19 Skrevet 20. juni 2020 Min datter brydde seg om karakterer, fordi hun ville inn på videregående, hvor man måtte ha 5 i snitt. Anonymkode: 067db...523
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 Forfatter #20 Skrevet 20. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Poenget var at foreldrene heller bør fokusere på at barna lærer mest mulig og ikke på hvilken karakter de får. Det er kunskapen som bør være måøet, ikke karakteren. Anonymkode: b0b0d...b5e Jeg tror dessverre at i enkelte klasser og skoler så er presset stort
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #21 Skrevet 20. juni 2020 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg tror dessverre at i enkelte klasser og skoler så er presset stort Derfor er det viktig å ha foreldre som kan være en trygg motvekt til karakterfokuset. Anonymkode: b0b0d...b5e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 Forfatter #22 Skrevet 20. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Derfor er det viktig å ha foreldre som kan være en trygg motvekt til karakterfokuset. Anonymkode: b0b0d...b5e Selvsagt. Det er jeg veldig enig i
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #23 Skrevet 20. juni 2020 2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Selvsagt. Det er jeg veldig enig i Hvorfor skal man ikke ha karakterfokus? Da må man i så fall også formidle til barna at det er helt det samme hva man går på videregående ( og at man studerer videre bare man har lyst og tilfeldigvis kommer inn?) Anonymkode: 90b62...a27
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #24 Skrevet 20. juni 2020 Nei, min 16 åring bryr seg ikke! Hun er veldig fornøyd med 4,2 i snitt. Har aldri sagt at de spør hverandre om hva de får på prøver. husker når jeg selv gikk på skolen så spurte vi hverandre. Skulle nesten ønske det var litt konkurranse blant hennes venner, da hadde hun fått mye bedre, hun leser aldri til prøver, eller jo kanskje 30 min da har hun lest MASSE! Anonymkode: a4352...9e9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. juni 2020 Forfatter #25 Skrevet 20. juni 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal man ikke ha karakterfokus? Da må man i så fall også formidle til barna at det er helt det samme hva man går på videregående ( og at man studerer videre bare man har lyst og tilfeldigvis kommer inn?) Anonymkode: 90b62...a27 Man bør ha fokus på at ungdommen skal jobbe etter sine egne evner og dersom de gjør så godt de kan så er den karakteren god nok for ungdommen. Bedre enn sitt beste kan ibfrb gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå