Gå til innhold

Jeg sliter med å godta bruken av hijab og annen tildekking


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter også med å godta hijab og hodeplagg. Synes dette burde forbys. Synd dette aksepteres. Men sånn er nå verden så holder meningen for meg selv (unntatt her og nå)....

Anonymkode: bffd9...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså for meg spiller det ingen rolle om det er hijab eller skaut, men må innrømme at foruten om på 17.mai så ser jeg veldig få med de skautene det ble vist bilde av. 

Jeg ser daglig små jenter med hijab og i min sønns barnehage når han gikk der så var det to små jenter med hijab.

Det er bra vi har kommet lenger i Norge på 200 år og siden kvinner har fått flere rettigheter så bør vi nå sette på dagsorden at kvinneundertrykkende plagg ikke er greit.

Før Erdoğan kom til makten i Tyrkia så var det forbud om å bruke hijab på skolen, for det var ikke lov sammen med skoleuniform. 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du spurt alle som er imot hijab om de er for at menigheter som Smiths Venner skal hjernevaske folk altså? Siden du påstår at det liksom er «greit»?

Personlig lar jeg meg ikke hisse så voldsomt opp over hijab på voksne kvinner som velger det selv, men det er jo smått provoserende at det alltid er den kvinnelige delen av befolkningen som skal pålegges påbud og begrensninger i religionens navn. Uansett kultur.

Anonymkode: 8770d...b42

Shiker må gå med turban, og jøder med kalott.

Anonymkode: db4aa...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Shiker må gå med turban, og jøder med kalott.

Anonymkode: db4aa...aae

Å! Ja men da er det motbevist! Religion pålegger menn samme krav til bekledning, atferd og sømmelighet som kvinner.

Anonymkode: 8770d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å! Ja men da er det motbevist! Religion pålegger menn samme krav til bekledning, atferd og sømmelighet som kvinner.

Anonymkode: 8770d...b42

Det er motbevist at det bestandig er kvinner som pålegges påbud og begrensninger, ja.

Anonymkode: db4aa...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ostepop123 skrev:

Jeeses. 

Forby hettegenser mens du er igang da.

Jeeeses.
Hvorfor i all verden skulle hettegensere forbys? En hettegenser leder ikke til kvinneundertrykkelse, det gjør derimot hidjab. Eller du hører kanskje til de som tror at kvinner elsker å dekke seg til? Gå med langermede, gensere, lange bukser under kjoler og skaut nå i 30 graders varme. Yeah right! De velger det selv.....🙄

Anonymkode: 77806...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

100-200 år? Oi, dette må være et gammelt bilde!

 

bcc-sisters-2016.jpg

Anonymkode: c9ff8...4b5

Wow! Så ufattelig mye penere damer er, uten sminke!!

Anonymkode: 1d661...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til å bruke hijab: frigjørende fra sexisme, kultur, tradisjon, identitet, stolthet, som en forskjellsmarkør, som offentlig motstand som følge av utstøting og ekskludering av fellesskapet. Jeg har studert Islam på universitetet i 3 år, samt jeg er gift med en nokså liberal og vanlig mann som også er muslim. Og jeg vet at folk tror veldig mye om både muslimer og hijab som ville overrassket om det faktisk fikk innsikt i de utallige grunner som er til å bruke det. Uansett er det ironisk at om man skulle i frihetens land sette forbud mot å nettopp velge. Velge å ha hijab. Hvem er undertrykkende da, vi eller dem?

Anonymkode: ab992...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få kvinner bruker hijab fordi en mann sier det. De fleste kvinner bruker det fordi de ønsker det. Det er flere muslimske kvinner i Norge som bruker hijab enn i for eksempel Pakistan. Hvorfor? Fordi det oppleves mer nødvendig her for å markere hvem man er. Hijab er mye identitetsforståelse som minioritet blant majoriteten.

Anonymkode: ab992...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er motbevist at det bestandig er kvinner som pålegges påbud og begrensninger, ja.

Anonymkode: db4aa...aae

Totalt sett rammer påbud og begrensninger i all hovedsak kvinner jo. En liten kalott når ikke hijab og burka til knærne engang. For ikke å snakke om den sosiale kontrollen.

Anonymkode: 8770d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunner til å bruke hijab: frigjørende fra sexisme, kultur, tradisjon, identitet, stolthet, som en forskjellsmarkør, som offentlig motstand som følge av utstøting og ekskludering av fellesskapet. Jeg har studert Islam på universitetet i 3 år, samt jeg er gift med en nokså liberal og vanlig mann som også er muslim. Og jeg vet at folk tror veldig mye om både muslimer og hijab som ville overrassket om det faktisk fikk innsikt i de utallige grunner som er til å bruke det. Uansett er det ironisk at om man skulle i frihetens land sette forbud mot å nettopp velge. Velge å ha hijab. Hvem er undertrykkende da, vi eller dem?

Anonymkode: ab992...300

Dem.
Gjennom forbud hjelper man de undertrykte kvinnene som er nødt og blir tvinger til å bruke faenskapet. Tror ikke en dritt på utallige positive grunner til å bruke skaut.

Anonymkode: 77806...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dem.
Gjennom forbud hjelper man de undertrykte kvinnene som er nødt og blir tvinger til å bruke faenskapet. Tror ikke en dritt på utallige positive grunner til å bruke skaut.

Anonymkode: 77806...478

Og de som vil gå med det, hva med dem? Uansett hvor idiotisk grunnene deres er for deg, har de RETT til å bruke, den retten kan og skal ikke tas bort, det er et alvorlig overgrep.

De som undertrykkes kan "hjelpes" på andre måter, ved å tilrettelegge for utdanning og økonomisk uavhengighet. Det er heldigvis noe som allerede er et godt system for i Norge.

Alle må kjempe for å leve livet sitt slik de ønsker selv, den kampen kan ingen ta for dem.

Anonymkode: 1884a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tenker sikkert at et forbud mot hijab vil hjelpe kvinnene som bærer dem, men i realiteten vil det kun hjelpe dem selv, man vil slippe å se dem og dermed slippe å forholde seg til dem.

Men jeg er redd det vil gjøre situasjonen enda værre. Kan du ikke gå ut med hijab? Nei da får du være hjemme. Ingen muligheter for utdanning eller jobb. Kanskje tom det beste vil være å sende kvinnene tilbake til hjemlandet, mens mennene blir igjen for å tjene penger.

Et forbud vil gjøre Norge ulevelig for mange muslimer, men det er kanskje hensikten? Skjult assimilering?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Totalt sett rammer påbud og begrensninger i all hovedsak kvinner jo. En liten kalott når ikke hijab og burka til knærne engang. For ikke å snakke om den sosiale kontrollen.

Anonymkode: 8770d...b42

Det lan godt hende det er flere påbud genereøt for kvinner ennmenn, men det var ikke det som var påstanden jeg svarte på.

Anonymkode: db4aa...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

I barnehagen til min datter er det to ansatte på hennes avdeling som bruker hijab. Den ene er vikar og jeg håper det kun er et vikariat. Jeg håper hun andre bytter avdeling til høsten. 

Jeg ser hvordan de pleier og steller for min datter, men jeg har også kommet over at de leker med skaut på hodet hennes. Far til min datter var fra muslimsk familie men ikke selv praktiserende. Han var kristen og er død nå. Kjenner at jeg blir litt provosert av at de gjør dette. Konfronterte dem og det ble forklart som lek. 

Jeg synes det er like provoserende å se en helt norsk/hvit jente, vikar, med shorts som ikke dekker hele rompa. 

Jeg tenker at barnehageansatte er forbilde for mitt barn de timene jeg er på jobb?! 

Anonymkode: 55e26...23f

Så det er et problem for deg med damer som dekker seg til, og det er et problem for deg hvis de ikke dekker seg nok til.
 

Hva er korrekt tildekking i følge deg da? og hvorfor mener du at det er dine standarder for påkledning som skal være gjeldende for andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Totalt sett rammer påbud og begrensninger i all hovedsak kvinner jo. En liten kalott når ikke hijab og burka til knærne engang. For ikke å snakke om den sosiale kontrollen.

Anonymkode: 8770d...b42

Jeg syns at det blir svært feil å sidestille hijab og burka! Det er jo to vidt forskjellige plagg og bruken kan ikke sammenlignes. 

Burka og nikab derimot er en uting. 

Anonymkode: 0d167...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det lan godt hende det er flere påbud genereøt for kvinner ennmenn, men det var ikke det som var påstanden jeg svarte på.

Anonymkode: db4aa...aae

Nei jeg har for lengst forstått at du bare var ute etter å kverulere.

Anonymkode: 8770d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 23.23, Anonym bruker skrev:

Grunner til å bruke hijab: frigjørende fra sexisme, kultur, tradisjon, identitet, stolthet, som en forskjellsmarkør, som offentlig motstand som følge av utstøting og ekskludering av fellesskapet. Jeg har studert Islam på universitetet i 3 år, samt jeg er gift med en nokså liberal og vanlig mann som også er muslim. Og jeg vet at folk tror veldig mye om både muslimer og hijab som ville overrassket om det faktisk fikk innsikt i de utallige grunner som er til å bruke det. Uansett er det ironisk at om man skulle i frihetens land sette forbud mot å nettopp velge. Velge å ha hijab. Hvem er undertrykkende da, vi eller dem?

Anonymkode: ab992...300

Men i dette frihetens land er det lov med hijab i klasserommet men ikke caps.... 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 23.23, Anonym bruker skrev:

Grunner til å bruke hijab: frigjørende fra sexisme, kultur, tradisjon, identitet, stolthet, som en forskjellsmarkør, som offentlig motstand som følge av utstøting og ekskludering av fellesskapet. Jeg har studert Islam på universitetet i 3 år, samt jeg er gift med en nokså liberal og vanlig mann som også er muslim. Og jeg vet at folk tror veldig mye om både muslimer og hijab som ville overrassket om det faktisk fikk innsikt i de utallige grunner som er til å bruke det. Uansett er det ironisk at om man skulle i frihetens land sette forbud mot å nettopp velge. Velge å ha hijab. Hvem er undertrykkende da, vi eller dem?

Anonymkode: ab992...300

Hvor I Koranen står det at kvinner må bruke hijab? 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...