Gå til innhold

Jeg sliter med å godta bruken av hijab og annen tildekking


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er fullstendig politisk ukorrekt å si i desse dager, men allikevel. Jeg mener det er kvinneundertrykkende og burde vært forbudt. Etter det jeg har lest om islam så står det ikke noe om å dekke seg til i koranen, men at dette kommer av at ei av konene til Mohamed følte seg utilpass siden en venn av han stirret så mye på henne og da spurte hun om lov til å få dekke seg til. Det som står er vel kun at man skal kle seg sømmelig og dette gjelder for både menn og kvinner, man skal ikke vise bare knær og skuldre. 

Dermed provoserer det meg når jeg kommer ut på Sørenga og ser et par med barn der konen og datteren på ca 5 år sitter med hijab og heldekkende klær mens mannen og sønnen sitter kun i badeshorts (som ikke dekker knær). 

Det samme gjelder når jeg ser jenter med hijab og et års forbruk av sminke, hvor er logikken her? Her er tanken at hijab skal unngå at menn finner de tiltrekkende også bruker de så mye tid på å sminke seg? 

Og ikke la meg begynne med barn i banehage eller på barnehage som bruker dette forferdelige plagget. Jeg vet det sies at de gjør det for at det er slik stas å gjør som moren. Ok la oss si det er grunnen men ville ikke barnehagen ringt barnevernet om Mathilde på 4 år som nettopp hadde sluttet med bleier kom i string-truse for det var så artig å gjøre som mamma? Dersom de mener at noen tenner på et barn så er det mannen det er noe galt med, da er han pedofil. Men jeg utgår fra at mange er redd for at de skal bli for norske og ødelegge familiens ære så da er det best om hijab blir normalt så tidlig som mulig. Men beklager jeg klarer ikke å respektere slike foreldre, det burde vært 16 års aldersgrense. 

Om det da ikke er religion men et kulturelt plagg, hva er da grunnen til å bruke det? Da handler det ikke lenger om religionsfrihet. Det blir kun et kvinneundertrykkende plagg og hvor mange betroelser må vi lese fra de som endelig har tørt å kaste hijaben før vi skal godta at det som de sier er sant? Selv om en del i får jobb med hijab tror jeg det ville vært mye enklere å bli integrert om man valgte å gå uten. Selv har jeg mange muslimske venner men ingen av de mener hijab er et krav og ingen av de bruker det selv. 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig burde det vært forbudt i skole og arbeid. Men i Vesten tør ingen motsi muslimer, for reaksjonene blir voldsomme og ubehagelige. Både fra muslimene selv og ytre venstre. 

Anonymkode: 3f6ae...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slett ikke forbudt å være skeptisk til hijab, om det så er religiøst eller kulturelt betinget at man velger å bruke det. Det er vel en blanding kanskje? Samtidig er det lett å være skeptisk til andre, men blind for egne kulturelle praksiser.

For det første: når vi i det hele tatt velger å dekke oss til (jmf at det er ulovlig å poste bilder av brystvorter på instagram), så er ikke det direkte det samme som å skulle hindre at noen blir tiltrukket av en. Det handler vel mer om en slags bluferdighet, og hva vi anser som proper påkledning. Vi har jo som kjent noen regler på akkurat den fronten, vi også. 

For det andre synes jeg ikke hijab på noe som helst vis kan sammenlignes med stringtruser, så der synes jeg du er på viddene. Men det er verdt å ta et lite blikk inn i egne moderne og bittelitt eldre praksiser. For eksempel er det da ikke uvanlig å sette på nokså små jenter bikinitopp. Hvorfor gjør vi det? Det har ingen praktiske grunner? Og hvorfor er det akseptert med menn i barn overkropp, men ikke kvinner? Jeg synes stadig jeg ser menn med langt større pupper enn meg som velger å lufte kroppen slik. Det er heller ikke veldig lenge siden skjørtelengden ble brukt som argument mot voldtektsofre, og det er jo ikke spesielt lenge siden jeg leste en dom hvor påkledning var tema. Forøvrig hadde min bestemor, frem til ihvertfall 80-tallet, alltid hodeplagg på seg ute, enten skaut (til hverdags) eller hatt (til pent). Det er ikke veldig lenge siden dette var alment akseptert, og til og med forventet, praksis her i landet. 

Alle normer er ikke 100% konsekvente eller logiske. Og det er vanskelig for meg å forstå hvorfor du synes et hodeplagg er så "forferdelig".

 

EDIT: Denne artikkelen er fin. Synes du burde lese hele. https://tekstualitet.no/hijab-hennin-og-skaut-en-historie-om-tildekking/

Endret av ostepop123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig burde det vært forbudt i skole og arbeid. Men i Vesten tør ingen motsi muslimer, for reaksjonene blir voldsomme og ubehagelige. Både fra muslimene selv og ytre venstre. 

Anonymkode: 3f6ae...df7

Jeeses. 

Forby hettegenser mens du er igang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som om noen andre bestemmer på deres vegne. Hva om folk kler seg i det de vil? 

Anonymkode: 335ec...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen muslimer føler seg faktisk nakne uten den. Det er fordi det er religiøst at vi har imot det. Ser ikke bort fra at det kunne blitt en motegreie om det ikke var for dette. Men jeg forstår deg. Jeg synes heller ikke det er særlig fint med dette... 

For ikke å snakke om kvinner i niquab, men mannen deres glor på damer rundt seg åpenlyst. Opplever det. Ser kvinner i niquab (når jeg er i land som godtar bruken) og deres menn glor på meg som faen... 

Anonymkode: c7864...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker som om noen andre bestemmer på deres vegne. Hva om folk kler seg i det de vil? 

Anonymkode: 335ec...5b1

Ja og du er naiv om du ikke tror det er nettopp det som foregår: 
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8Ber/barnehijab-handler-ikke-om-religion-men-sosial-kontroll-derfor-burde-det-forbys-mahmoud-farahmand

https://www.nettavisen.no/meninger/minabai/forby-barnehijab-pa-smajenter/3423547123.html 

her er to reflekterte artikler skrevet av nye landsmenn som sier at barne-hijab burde forbys. For ikke å snakke om iranske kvinner som blir dømt til 24 års fengsle for brudd på hijab-loven. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/50M68z/hijaben-er-blitt-iranske-kvinners-kamp-for-frihet-hvorfor-lily-bandehy? 

Folk må gjerne tro på det som de vil men norsk lov og likestilling må veie tyngre enn et kvinneundertrykkende plagg. Hvorfor sier de som har kvittet seg med hijaben at det var deilig og at de selv hele tiden påsto at det var frivillig selv om det ikke var det. 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen muslimer føler seg faktisk nakne uten den. Det er fordi det er religiøst at vi har imot det. Ser ikke bort fra at det kunne blitt en motegreie om det ikke var for dette. Men jeg forstår deg. Jeg synes heller ikke det er særlig fint med dette... 

For ikke å snakke om kvinner i niquab, men mannen deres glor på damer rundt seg åpenlyst. Opplever det. Ser kvinner i niquab (når jeg er i land som godtar bruken) og deres menn glor på meg som faen... 

Anonymkode: c7864...715

Nei i koranen står det kun at en kvinne skal skjule sin pryd (Her er det rom for tolkning på hva som er sin pryd, men ordet kvinne er IKKE det samme som jente så der er det ingen tvil) I så fall må muslimske menn og smågutter begynne å følge reglene siden de skal kle seg sømmelig og ikke i bare badeshorts. 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner INGEN muslimske familier som dekker til barna sine med sjal. Kjenner endel. De fleste begynner med dette rundt puberteten. Men fler og fler velger å ikke gjøre dette selvom mor gjør det. Altså er det frivillig. Det finnes ekstremister men det er ikke flertallet. De voksne jeg kjenner som bruker det sier de gjør det fordi de føler seg finere med det. Godt mulig de lyver til meg. Dette er utdannede og tøffe kvinner som vet hva de vil. 

Anonymkode: fbfbe...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner INGEN muslimske familier som dekker til barna sine med sjal. Kjenner endel. De fleste begynner med dette rundt puberteten. Men fler og fler velger å ikke gjøre dette selvom mor gjør det. Altså er det frivillig. Det finnes ekstremister men det er ikke flertallet. De voksne jeg kjenner som bruker det sier de gjør det fordi de føler seg finere med det. Godt mulig de lyver til meg. Dette er utdannede og tøffe kvinner som vet hva de vil. 

Anonymkode: fbfbe...ace

Fint? De ser jo ut som tullinger. 

Anonymkode: 40913...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner INGEN muslimske familier som dekker til barna sine med sjal. Kjenner endel. De fleste begynner med dette rundt puberteten. Men fler og fler velger å ikke gjøre dette selvom mor gjør det. Altså er det frivillig. Det finnes ekstremister men det er ikke flertallet. De voksne jeg kjenner som bruker det sier de gjør det fordi de føler seg finere med det. Godt mulig de lyver til meg. Dette er utdannede og tøffe kvinner som vet hva de vil. 

Anonymkode: fbfbe...ace

Kjenner en del familier der jentene på barneskolen bruker hijab. Fordi det er "riktig". Det er ikke valgfritt. Så her er det store forskjeller. Så lenge det ikke er full frihet, er jeg negativ til bruken. Mange jenter og kvinner tvinges og hjernevaskes til å bruke disse plaggene.

Anonymkode: ce071...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sy es tildekkinc bør være frivillig. Det gjelder også tildekking av pupper og underliv, ikke bare den tildenkingen vi forbinder med islam.

Anonymkode: db4aa...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sy es tildekkinc bør være frivillig. Det gjelder også tildekking av pupper og underliv, ikke bare den tildenkingen vi forbinder med islam.

Anonymkode: db4aa...aae

Jeg er glad menn, frivillig eller ei, dekker til underlivene sine. Kvinner også, for den delen. Jeg kan ikke tenke meg hvor kvalmt det hadde vært å sitte på bussen hvis andre har sittet der før med nakne underliv.

Anonymkode: c9ff8...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad menn, frivillig eller ei, dekker til underlivene sine. Kvinner også, for den delen. Jeg kan ikke tenke meg hvor kvalmt det hadde vært å sitte på bussen hvis andre har sittet der før med nakne underliv.

Anonymkode: c9ff8...4b5

He he he korona-uniformen? Ler og ler her. 

Anonymkode: 7bdb7...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig burde det vært forbudt i skole og arbeid. Men i Vesten tør ingen motsi muslimer, for reaksjonene blir voldsomme og ubehagelige. Både fra muslimene selv og ytre venstre. 

Anonymkode: 3f6ae...df7

Er ikke tilhenger av forbud, folk må få kle seg som de vil synes jeg. Men du har rett i at ytre venstre elsker å dyrke fram alt som kan undergrave norsk kultur. Og de lykkes veldig godt dessverre, folket stemmer dem fram og ønsker det tydeligvis slik. Synes selv at plagget er kvinneundertrykkende. Kvinnens sterke seksualitet oppleves som truende for mannen dessverre. Men synes også vestlige moter går for langt andre veien, så et møte på midten hadde vært ok.

Anonymkode: 4672f...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn i Norge før også. Går du bare 100-200 år tilbake i til måtte alle voksne kvinner ha på deg "koneskaut". At konfirmert jente skulke gå med håret løst var nesten uhørt, der skulle være flettet, og en gift kvinne brukte skaut. 

De ligger litt bak oss, men de kommer etter. 

Det blir mer og mer vanlig at de ikke dekker seg til, og jeg kjenner ikke til noen som har puttet hijab på jentene før puberteten. 

I klassen til 16-åringen min er det to jenter med hijab, men det er langt flere fra muslimske hjem. De kan velge selv. 

Hadde bursdag forrige helg for 11-åringen, og der er det fire jenter i klassen som må ha kyllingpølser fordi de kommer fra muslimske hjem, men ingen av dem bruker hijab

 

Anonymkode: 4212f...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var sånn i Norge før også. Går du bare 100-200 år tilbake i til måtte alle voksne kvinner ha på deg "koneskaut". At konfirmert jente skulke gå med håret løst var nesten uhørt, der skulle være flettet, og en gift kvinne brukte skaut. 

De ligger litt bak oss, men de kommer etter. 

Det blir mer og mer vanlig at de ikke dekker seg til, og jeg kjenner ikke til noen som har puttet hijab på jentene før puberteten. 

I klassen til 16-åringen min er det to jenter med hijab, men det er langt flere fra muslimske hjem. De kan velge selv. 

Hadde bursdag forrige helg for 11-åringen, og der er det fire jenter i klassen som må ha kyllingpølser fordi de kommer fra muslimske hjem, men ingen av dem bruker hijab

 

Anonymkode: 4212f...dac

100-200 år? Oi, dette må være et gammelt bilde!

 

bcc-sisters-2016.jpg

Anonymkode: c9ff8...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

100-200 år? Oi, dette må være et gammelt bilde!

 

bcc-sisters-2016.jpg

Anonymkode: c9ff8...4b5

Er dette i Norge? 

Det finnes jo kristne sekter som krever at kvinner og jenter går i skjørt og skaut. Det er vel ingen nyhet?

Heldigvis har vi religionsfrihet i Norge. 

Anonymkode: 0d167...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er dette i Norge? 

Det finnes jo kristne sekter som krever at kvinner og jenter går i skjørt og skaut. Det er vel ingen nyhet?

Heldigvis har vi religionsfrihet i Norge. 

Anonymkode: 0d167...daa

Nettopp! Det er rart med det, når kristne oppfører seg slik er det greit, når muslimer oppfører seg slik er det "unorsk".

 

2017.08.25-T%C3%B8nsbergs-Blad-hjalp-ove

Anonymkode: c9ff8...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forbud ønsker jeg ikke, men jeg kan godt si meg enig i at hijaben er et trist syn. Jobber på en skole der nærmere 90 prosent har minoritetsbakgrunn, så jeg har en del elever med hijab. Enkelte av dem har startet med hijab og så senere fjernet den. Det er klart det da har vært hyggelig å se håret deres, som ofte er tykt og fint, men personen har selvsagt vært den samme. 

Flertallet av mine muslimske elever bruker ikke hijab. Flere av dem har som sagt tatt av hijaben i løpet av årene jeg har undervist dem, enkelte bærer den med stolthet og av eget ønske, og noen bærer den nok fordi det er en forventing eller et krav fra familien. Der vil muslimske familier være ulike, slik norske familier er ulike. 

Små barn med hijab er et uvanlig syn. Har sett dette på noen små jenter fra Somalia, ellers har jeg til og med sett hijab på et spebarn i Indonesia, men det er så sjelden jeg ser det at det setter sine spor. Bor midt i Oslo og jobber som sagt i et område med svært mange minoriteter, så jeg vil si at det er langt fra vanlig med små barn i hijab. 

Anonymkode: 0ff4d...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til min datter er det to ansatte på hennes avdeling som bruker hijab. Den ene er vikar og jeg håper det kun er et vikariat. Jeg håper hun andre bytter avdeling til høsten. 

Jeg ser hvordan de pleier og steller for min datter, men jeg har også kommet over at de leker med skaut på hodet hennes. Far til min datter var fra muslimsk familie men ikke selv praktiserende. Han var kristen og er død nå. Kjenner at jeg blir litt provosert av at de gjør dette. Konfronterte dem og det ble forklart som lek. 

Jeg synes det er like provoserende å se en helt norsk/hvit jente, vikar, med shorts som ikke dekker hele rompa. 

Jeg tenker at barnehageansatte er forbilde for mitt barn de timene jeg er på jobb?! 

Anonymkode: 55e26...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du også mot korset rundt halsen til konservative damer og jenter? Skaut? Det er like kvinneundertrykkende... selv om det ikke reflekterer mine verdier kunne jeg aldri finne på å forby det. 
 

De som bruker hijab vil være like ulike som de som bærer korset. Graden av hvor konservative de er er ulik, og hvor frivillig det egentlig er vil også variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Det er rart med det, når kristne oppfører seg slik er det greit, når muslimer oppfører seg slik er det "unorsk".

 

2017.08.25-T%C3%B8nsbergs-Blad-hjalp-ove

Anonymkode: c9ff8...4b5

Det er vel lite av det kristendom står for som er greit i det norske samfunnet i dag. Vi fornekter med glede vår egen identitet. Trist at norsk kultur skal erstattes av et kaos i toleransens navn.

Anonymkode: 4672f...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Det er rart med det, når kristne oppfører seg slik er det greit, når muslimer oppfører seg slik er det "unorsk".

 

2017.08.25-T%C3%B8nsbergs-Blad-hjalp-ove

Anonymkode: c9ff8...4b5

Har du spurt alle som er imot hijab om de er for at menigheter som Smiths Venner skal hjernevaske folk altså? Siden du påstår at det liksom er «greit»?

Personlig lar jeg meg ikke hisse så voldsomt opp over hijab på voksne kvinner som velger det selv, men det er jo smått provoserende at det alltid er den kvinnelige delen av befolkningen som skal pålegges påbud og begrensninger i religionens navn. Uansett kultur.

Anonymkode: 8770d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...