Gå til innhold

Leger som har mange misfornøyde pasienter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nysgjerrig på min lege, så gikk inn og kikket på legelisten.  Fikk helt sjokk over hvor mange negative omtaler hun hadde fått der. Det som slo meg mest var at alle de negative gikk på det samme, og merkelig nok hadde de samme ordlyd også. Nesten som man kunne tro de var skrevet av de samme personene  ... 

Jeg er veldig fornøyd med legen, og har aldri merket noe til det som står i omtalen i allefall. 

Anonymkode: 3f1f3...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns hvertfall det alvorlig når legen ler av pasienter når de forteller om problemer,er frekk og arrogant mot pasienter, nekter å henvise videre til spesialist osv.

Det er da ikke opp til meg å bestemme,syns bare det er rart at leger tydligvis kan behandle mange pasienter dårlig uten at noe skjer. 

Anonymkode: 17334...93f

Men du har vel en formening om hva du synes burde være riktige konsekvenser?

Anonymkode: 7fa5b...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke flere forstår at Hi bruker denne ene legen hun leste om som et eksempel, men at hun løfter diskusjonen opp til å handle om hvilke konsekvenser det har for leger som generelt gjør en dårlig jobb med mange pasienter.

For det er dessverre et problem mange opplever, og man trenger ikke "ønske" seg hverken en sykemelding eller vanedannende rusmedikamenter for å oppleve det!

Faktum er at syke personer ofte er for syke til å greie å ta tak i prosessen med å klage på leger som gjør en dårlig jobb. De bytter ofte heller lege. Det fører til at legene slipper unna med dårlig og tidvis uforsvarlig jobb uten konsekvenser.

I tillegg er det en belastning å klage på en lege, og ofte så får det ingen konsekvenser for legen uansett. Selv ved grove og uforsvarlige feil slipper mange leger unna klager, noe som er helt uforståelig om systemet ikke beskytter leger.

Min mor opplevde dette, fikk ikke timer hos legen, når hun fikk ble hun avblåst som hysterisk opptatt av hemoroider (joda, økende blødninger fra tarm over måneder og etterhvert smerter i tillegg). Fikk ikke flere timer. Sekretær kjeftet til slutt på legen. Ny time, lege skulle henvise til sykehus, men valgte å ikke gjøre det, for det var jo bare en liten hemoroide. Purringer over tid gjorde at hun fant ut at legen aldri hadde henvist. Nye masinger for å få time og få legen til å gjøre jobben sin. Det var kreft. Og på den tiden som hadde gått hadde det også blitt spredning, noe regionsykehuset bekreftet, at tiden som var gått var årsak til dette. De bekreftet historien da min mor klaget på fastlegen (etter at regionsykehuset på det sterkeste oppfordret til å gjøre det da de var sjokkert over fastlegens uforsvarlighet). Dokumentasjon forelå. Legen fikk ikke en gang en advarsel... Så de slipper unna med det, nesten uansett. Gjennom egen jobb vet jeg om utallige slike tilfeller, det er ikke enkelttilfeller, det er systemfeil når det så ofte ikke får konsekvenser, selv når det er grove feil som gjøres, ofte av slurv eller fordommer eller likegyldighet.

Anonymkode: 81232...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt med legelisten som med andre ting. De som er fornøyd bruker ikke tid på å finne et sted å skrive pene ting. Det er derfor folk blir sjokkert når spørreundersøkelser viser at de fleste er fornøyde med den servicen og hjelpen de får hos NAV, for det som står i media kan jo tyde på at alt er dritt. 

Anonymkode: 888cb...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel litt med legelisten som med andre ting. De som er fornøyd bruker ikke tid på å finne et sted å skrive pene ting. Det er derfor folk blir sjokkert når spørreundersøkelser viser at de fleste er fornøyde med den servicen og hjelpen de får hos NAV, for det som står i media kan jo tyde på at alt er dritt. 

Anonymkode: 888cb...39e

Joda han jeg har byttet til har 351 posetivr omtaler,så tydlig at folk også skriver omtale når de er fornøyd.

Anonymkode: 17334...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at legelisten ikke drives av myndighetene, men er en privat business? Myndighetene kan jo ikke basere sanksjoner på noe som fremgår der! Dersom man er misfornøyd med legen, klager man til fylkeslegen.

Anonymkode: 15cd4...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig så vanskelig å skjønne?? En lege med så mange klager på den samme oppførsel,det burde ikke bare få passere. Det er alvorlig når legen ler av deg,er frekk og arrogant mot pasienter!

Anonymkode: 17334...93f

Da må de sende formell klage til legens arbeidsgiver, eller evt melde til fylkeslegen hvis alvorlig nok.

Anonyme kommentarer på en nettside har ingen annen konsekvens en muligens tap av "kunder", og har sånn sett ellers ingen verdi. 

Anonymkode: 4fe1b...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må de sende formell klage til legens arbeidsgiver, eller evt melde til fylkeslegen hvis alvorlig nok.

Anonyme kommentarer på en nettside har ingen annen konsekvens en muligens tap av "kunder", og har sånn sett ellers ingen verdi. 

Anonymkode: 4fe1b...152

Håper de som er misfornøyd sender klage da.

Anonymkode: 17334...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dårlige leger . Finnes jo de som er anmeldt for å ikke ta kreftpasienter alvorlig . Dødsfall på grunn av nedlatende holdinger. Har hatt en sånn lege selv. Du er ikke syk ! Du har ikke halsbetennelse siden du klarte sykle hit. Hadde 40 i feber og tidenes halsbetennelse . Han sliter nok med å få pasienter. Men de klarer seg vel likevel . Får vel en liten refs bare når noen dør på deres vakt :( 

Anonymkode: ea035...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper de som er misfornøyd sender klage da.

Anonymkode: 17334...93f

Uansett hvor lite eller godt begrunnet klagen er? Når jeg hører hvordan nordmenn syter og klager over de mest dustete ting så er det nesten så jeg ønsker all klagetilgang fjernes. Folk som ikke føler seg «sett» (=legen gjør ikke som jeg vil) og folk som tolker dårlig personlig kjemi til at legen er slem...Den legen som klarer å please alle sine pasienter, inkludert de selvsentrerte og vanskelige, er jeg helt sikker på at ikke eksisterer.

Anonymkode: 86ba7...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege er helt super og jeg kunne aldri ha tenkt meg å bytte. Men leser du anmeldelser er det en og annen kritikk. Det er alltid noen som aldri blir fornøyd og det er som regel disse som også skriker høyest. Så bryr meg ikke om hva som står, jeg kan lage min egen mening og heller bytte lege hvis jeg ikke er fornøyd.

Anonymkode: d69ef...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel her som mange andre steder de som har noe å klage på som skriver og de som er fornøyd sier ingenting... 

Anonymkode: 3b17b...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt fantastisk fastlege som har hjulpet meg utrolig mye. Det er jeg veldig takknemlig for. Har skrevet en liten omtale på legelisten. Han har kun positive omtaler der. Man kan ikke stole blindt på legelisten, men man kan gjerne få en indikasjon på om man burde velge den legen eller ikke.

Anonymkode: 83fdc...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal bytte lege nå ettersom min skal slutte å har den forbindelse lest en del på legelisten.no,der pasienter kan skrive sin opplevelse av legen. Jeg ser at noen av legene har fått veldig mange klager på ting som er viktig,han ene legen hadde 21 negative omtaler å bare 3 posetive. 

Ble litt nygjerrig på om det får noe konsekvens for legene som har så mange negative omtaler? Det går på ting som at legen ler av problemet pasienten tar opp,arrogant,frekk osv.

Anonymkode: 17334...93f

De får ikke mange nye pasienter, men ellers lite. Vet om en på legelisten som har dårlig skår der helsetilsynet som ser på flere saker.

Anonymkode: 0e9fc...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynligvis én eller to misfornøyde pasienter som har gått inn for å sverte legen. Man kan legge inn så mange anmeldelser man bare vil. Særdeles tvilsomt at én og samme lege er frekk og nedlatende mot så mange av sine pasienter at så mange som 20 stk av dem ville lagt igjen tilnærmet lik kommentar. Dette er forøvrig et problem for enkelte leger, og denne siden har vært i søkelyset tidligere grunnet nettopp dette.

Anonymkode: 500c1...613

Uenig. Ikke rart om mange mener og skriver det samme, dersom legen feks er kronisk sen eller nesten ikke ser pasienten i øynene under konsultasjoner. 

Anonymkode: 0e9fc...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De får ikke mange nye pasienter, men ellers lite. Vet om en på legelisten som har dårlig skår der helsetilsynet som ser på flere saker.

Anonymkode: 0e9fc...025

Så bra de reagerer når det er mange klager på samme person.

Anonymkode: 17334...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel litt med legelisten som med andre ting. De som er fornøyd bruker ikke tid på å finne et sted å skrive pene ting. Det er derfor folk blir sjokkert når spørreundersøkelser viser at de fleste er fornøyde med den servicen og hjelpen de får hos NAV, for det som står i media kan jo tyde på at alt er dritt. 

Anonymkode: 888cb...39e

Hvilken spørreundersøkelse sikter du til her? Ikke den på telefon håper jeg? Der spørres det nemlig ikke om man er fornøyde med hjelpen man har fått eller om man fikk riktige råd, kun om konsulenten på telefonen var hyggelig....

Er til lite hjelp å ha snakket med noen som er hyggelig, hvis de ikke kan faget! 

Sendte mail til NAV om denne svakheten i spørreundersøkelsen og fikk signert brev per post tilbake fra en mellomleder som skrev et svar som tydet på at han ikke klarte å skjønne dette her... «Beklager at du har hatt en dårlig opplevelse med vår service. Vi behøver undersøkelsen for å vurdere kvaliteten på vår service».

Stønn! Det var akkurat det jeg informerte om at undersøkelsen ikke undersøkte...

Anonymkode: 0e9fc...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken spørreundersøkelse sikter du til her? Ikke den på telefon håper jeg? Der spørres det nemlig ikke om man er fornøyde med hjelpen man har fått eller om man fikk riktige råd, kun om konsulenten på telefonen var hyggelig....

Er til lite hjelp å ha snakket med noen som er hyggelig, hvis de ikke kan faget! 

Sendte mail til NAV om denne svakheten i spørreundersøkelsen og fikk signert brev per post tilbake fra en mellomleder som skrev et svar som tydet på at han ikke klarte å skjønne dette her... «Beklager at du har hatt en dårlig opplevelse med vår service. Vi behøver undersøkelsen for å vurdere kvaliteten på vår service».

Stønn! Det var akkurat det jeg informerte om at undersøkelsen ikke undersøkte...

Anonymkode: 0e9fc...025

Det er nok du som ikke forstår, undersøkelsen går utelukkende på hvordan kunden opplever den ansattes serviceinnstilling, ikke hvor god hjelp man får.

Anonymkode: 8951d...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok du som ikke forstår, undersøkelsen går utelukkende på hvordan kunden opplever den ansattes serviceinnstilling, ikke hvor god hjelp man får.

Anonymkode: 8951d...0f4

Kjære vene. Det er du som ikke forstår. Der NETTOPP det jeg skriver i innlegget mitt som du svarer på. 

 

 

 

Anonymkode: 0e9fc...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Det er du som ikke forstår. Der NETTOPP det jeg skriver i innlegget mitt som du svarer på. 

 

 

 

Anonymkode: 0e9fc...025

Beklager, ser nå at du refererer til undersøkelsen. Mulig den er endret nå, men både sms’ene og svaret fra mellomlederen sier noe annet.

Anonymkode: 0e9fc...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blop skrev:

Men da må legen klages inn til pasientombudet. Hver pasient må ta ansvar for å si ifra til rett instans. Instansene kan ikke gå ut i fra at alt som står på nett, skrevet av anonyme pasienter, er sant. Hvis 30 mennesker har noe i mot en lege, kan de skrive mye som ikke stemmer. Derfor er det viktig at man klager der man skal. 

Pasient- og brukerombudet kan bistå i en klage, men man klager først til legekontoret. Hvis de ikke viser bedring, klager man legen inn til fylkesmannen. Er det alvorlig svik ber man om at fylkesmannen åpner en tilsynssak mot legen. 
 

Jeg regner med at klagene ikke er alvorlige, hvis leselisten er det eneste stedet man klager. De får ikke gjort noe med saken, og jeg tviler på at leger flest sitter og leser inne på legelisten. Det de ikke vet, får de da ikke endret. Hvis man tenker på eventuelt fremtidige pasienter (ofte er det for lite leger, så noen må benytte de som har misfornøyde pasienter også), klager man på skikkelig måte, slik at legen har mulighet til å endre seg. 
 

 

Anonymkode: 8617f...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...