Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #26 Skrevet 16. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener alt det HI nevner, er ting en niåring skal kunne. Alt annet er enten sløvhet, tegn på lærevansker eller problemer med minne. Anonymkode: 9100c...625 Ja sett en diagnose på ungen du,det er jo det dere gjør best her inne.. Anonymkode: 06a38...3e6
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2020 #27 Skrevet 16. juni 2020 Tenker at barn er forskjellige. Min på snart åtte, har kunnet fødselsdato, adresse, osv siden hun var fire. Likevel vet jeg hun godt kan finne på å svare vet ikke hvis en voksen spør henne om det. Rett og slett fordi hun ikke er trygg i situasjonen, og da er det enklest og lettest å komme ut av situasjonen med å si enten vet ikke eller bare ja. Jeg har forresten gitt henne beskjed om å ikke dele ut adressen sin til fremmede. Hun kan ikke mitt telefonnummer, fordi hun aldri bruker det. Hun har mobiltelefon. Og har kunnet koden til denne siden hun var fem. Men viktige nummer står lagret på mobilen med navn, slik de gjør på min, om hun trenger ringe. Hun kan jo lese. Ellers står det på navnelapper på sekker, klær osv. Hvorfor trenger barna ringe hjem hele tiden da? Lager dere ikke avtaler i forkant? Synes ikke det er noe mer bekymringsfullt at noen ikke kan foreldrenes telefonnummer, enn at noen har behov for å ringe så ofte at de kan det. Anonymkode: 45cb6...84d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #28 Skrevet 17. juni 2020 På 15.6.2020 den 17.10, Anonym bruker skrev: Alt det du nevner er ting de terper på på skolen til de er mye mer enn 9. Mange lærer seg det tidlog, men det er helt innenfor normalen å ikke huske det når du er 9. Anonymkode: 06063...67d Nei, vet du hva. Dette er ting man jobber med i slutten av barnehagen og i førsteklasse. En niåring kan bursdagen sin, adressen sin og hvilken skole hun går på! Anonymkode: dbddc...89f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #29 Skrevet 17. juni 2020 Min sliter med minne, men kan alt det bortsett fra telefonnr. Han har aldri hatt problem med å få tak i meg fra andres telefon for det om for mitt nr står på tingene hans. vi måtte pugge telefonnr da vi var små for vi gadd ikke å lete det frem i telefonkatalogen eller klasselister. Men da vi begynte å huske de var det bare 5 tall. Nå er det 8. Jeg kan fremdeles telefonnr til de beste vennene mine fra skolen, men husker ikke mobilnr de sitt. Anonymkode: 9632b...e4b
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #30 Skrevet 17. juni 2020 På 15.6.2020 den 16.42, Anonym bruker skrev: Altså. Det er en venninne av min datter som er så utrolig «sløv» i mangel på bedre beskrivelse bruker jeg dette ordet. Jenta i seg selv er herlig og fin å ha på besøk men det er noen ting som forundrer meg. Hun kan ikke adressen sin, hun husker ikke hva skolen deres heter (her må hun tenke seg om noen minutter så kommer hun på det) hun kan ikke foreldrenes telefonnummer, husker ikke 1-1-3, hun vet ikke når hun har bursdag. Hun vet det er på vinteren men that’s it. Hun vet ikke at vi nå er i 2020. Ellers virker hun som en helt normal oppegående jente men jeg blir så forundret over at hun ikke husker slike ting som er litt vesentlig å huske. Er dette innafor normalen? Anonymkode: f4d18...1f0 Jenta vår, og jeg også, kan bli litt stressa hvis vi blir bombardert med spørsmål. Husker jeg synes det var kleint hvis foreldrene til venninnene mine spurte om ting, kom spørsmålene uten Forvarsel - ble jeg litt usikker. Svarte sikkert mye feil. Senest i går spurte en kassadame om hvor mange år datteren vår blir når hun straks har bursdag. Da svarte hun 7. Men hun blir 8. Noen ganger svarer hun vet ikke, eller kvier seg for å svare hvis noen plutselig spør hvilken dag hun har bursdag. Hun vet godt når hun har bursdag, men blir stressa noen ganger når noen spør. Kanskje dette er tilfelle med dette barnet også? Også tenker jeg.. Hva så? Dette barnet du snakker om lærer seg alt det du ramser opp, om ikke så lenge. Det går nok ikke hele livet og ikke vet når det har bursdag. Anonymkode: e5bff...b3d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #31 Skrevet 17. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, vet du hva. Dette er ting man jobber med i slutten av barnehagen og i førsteklasse. En niåring kan bursdagen sin, adressen sin og hvilken skole hun går på! Anonymkode: dbddc...89f Vedder på at dette barnet KAN alt det HI spør om, blir sikkert usikker når hun blir bombardert det spørsmål. Anonymkode: e5bff...b3d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #32 Skrevet 17. juni 2020 På 15.6.2020 den 17.05, Anonym bruker skrev: Er det vanlig å huske telefonnummer nå om dagen? Jeg kan INGEN nr bortsett fra mitt eget, og selv det ramler ut innimellom. Har ei som i den alderen kunne adressen og visste når hun hadde bursdag , men som godt hadde kunnet funnet på å svart "Vet ikke" dersom noen hadde spurt. Bare fordi hun ikke orker å tenke. Gikk på latskap og frykt for å svare feil, ikke det at hun ikke visste. Anonymkode: db02e...a4b Nettopp! At ikke voksne folk ikke skjønner dette, forstår ikke jeg. Anonymkode: e5bff...b3d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #33 Skrevet 17. juni 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jenta vår, og jeg også, kan bli litt stressa hvis vi blir bombardert med spørsmål. Husker jeg synes det var kleint hvis foreldrene til venninnene mine spurte om ting, kom spørsmålene uten Forvarsel - ble jeg litt usikker. Svarte sikkert mye feil. Senest i går spurte en kassadame om hvor mange år datteren vår blir når hun straks har bursdag. Da svarte hun 7. Men hun blir 8. Noen ganger svarer hun vet ikke, eller kvier seg for å svare hvis noen plutselig spør hvilken dag hun har bursdag. Hun vet godt når hun har bursdag, men blir stressa noen ganger når noen spør. Kanskje dette er tilfelle med dette barnet også? Også tenker jeg.. Hva så? Dette barnet du snakker om lærer seg alt det du ramser opp, om ikke så lenge. Det går nok ikke hele livet og ikke vet når det har bursdag. Anonymkode: e5bff...b3d Jeg bombarderer ikke. Situasjonen oppsto en gang de gjorde lekser. De skulle skrive når de var født og adressen. Hun visste ikke. Ang 113 så gikk det på tv-en en kveld hun var her da spurte jeg om de visste nødnummeret i Norge. Det hadde hun aldri hørt sa hun. Ellers får de være i fred, ikke min jobb å lære henne dette. Bare for å presisere, jeg er ikke ute etter foreldrene hennes eller barnet, jeg er glad i henne. Jeg reagerer på at hun ikke kan slikt viktig informasjon. Og det er ikke på skolen eller andre steder med folk rundt seg det er viktig å kunne foreldrenes nummer. Kanskje hun skader seg og blir sendt på legevakt. De passer ikke på å få med gjenstander med navnelapper på da. Det kan være situasjoner der det er fint å raskt få mammas nummer. Å lene seg på at det står på sekken eller i buksa er en rar holdning. Ting kan skje. HI Anonymkode: f4d18...1f0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #34 Skrevet 17. juni 2020 Sønnen min er straks 9 år å han vet hva nødnummeret er men han hadde neppe husket hvilket nr som er til sykebil,hvilket som er til politi og hvilket som er til brannbil. Anonymkode: 06a38...3e6
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #35 Skrevet 17. juni 2020 Har en ekstremt vimsete jente på 8,5 år som i tillegg er ganske umoden for alderen. Foruten telefonnumrene våre så vet hun alt det andre som nevnes her. Anonymkode: db870...085
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2020 #36 Skrevet 17. juni 2020 Jenta mi på 9 er tidenes største vims. Men hun vet adressen sin, bursdag etc. Tlfnr mitt kan hun ikke, det har hun på tlf som hun alltid har med seg. Er det noen andre som trenger å få tak i meg så vet hun jo navnet mitt, og de aller fleste i dag har facebook eller messenger, som jeg opplever at de føeste bruker aktivt. Har mest kontakt med venners foreldre på messenger. Anonymkode: 60363...131
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #37 Skrevet 20. juni 2020 På 17.6.2020 den 7.16, Anonym bruker skrev: Jeg bombarderer ikke. Situasjonen oppsto en gang de gjorde lekser. De skulle skrive når de var født og adressen. Hun visste ikke. Ang 113 så gikk det på tv-en en kveld hun var her da spurte jeg om de visste nødnummeret i Norge. Det hadde hun aldri hørt sa hun. Ellers får de være i fred, ikke min jobb å lære henne dette. Bare for å presisere, jeg er ikke ute etter foreldrene hennes eller barnet, jeg er glad i henne. Jeg reagerer på at hun ikke kan slikt viktig informasjon. Og det er ikke på skolen eller andre steder med folk rundt seg det er viktig å kunne foreldrenes nummer. Kanskje hun skader seg og blir sendt på legevakt. De passer ikke på å få med gjenstander med navnelapper på da. Det kan være situasjoner der det er fint å raskt få mammas nummer. Å lene seg på at det står på sekken eller i buksa er en rar holdning. Ting kan skje. HI Anonymkode: f4d18...1f0 Dersom man er utsatt for en ulykke, kan man være bevisstløs. Dette kan skje i lek med jevnaldrende, f eks fall fra et tre. Da er det veldig viktig at man har navnelapper med telefonnummer på klær , sko osv. Slik at helsepersonell, politi o.l lett finner det og kan få varslet foreldre. Barn går ikke rundt med lommebok med førerkort , slik voksne gjør. Å basere seg på at barnet kan telefonnummeret hjem er absolutt ikke bra nok. Anonymkode: 45cb6...84d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2020 #38 Skrevet 20. juni 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom man er utsatt for en ulykke, kan man være bevisstløs. Dette kan skje i lek med jevnaldrende, f eks fall fra et tre. Da er det veldig viktig at man har navnelapper med telefonnummer på klær , sko osv. Slik at helsepersonell, politi o.l lett finner det og kan få varslet foreldre. Barn går ikke rundt med lommebok med førerkort , slik voksne gjør. Å basere seg på at barnet kan telefonnummeret hjem er absolutt ikke bra nok. Anonymkode: 45cb6...84d Vel, jeg mener begge deler er like viktig. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: f4d18...1f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå