Gå til innhold

Hva BURDE en niåring kunne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså. Det er en venninne av min datter som er så utrolig «sløv» i mangel på bedre beskrivelse bruker jeg dette ordet. Jenta i seg selv er herlig og fin å ha på besøk men det er noen ting som forundrer meg. Hun kan ikke adressen sin, hun husker ikke hva skolen deres heter (her må hun tenke seg om noen minutter så kommer hun på det) hun kan ikke foreldrenes telefonnummer, husker ikke 1-1-3, hun vet ikke når hun har bursdag. Hun vet det er på vinteren men that’s it. Hun vet ikke at vi nå er i 2020. Ellers virker hun som en helt normal oppegående jente men jeg blir så forundret over at hun ikke husker slike ting som er litt vesentlig å huske. 
Er dette innafor normalen? 

Anonymkode: f4d18...1f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 234b8...18c

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 46a11...2f3

Skrevet

Er det vanlig å huske telefonnummer nå om dagen? Jeg kan INGEN nr bortsett fra mitt eget, og selv det ramler ut innimellom.  

Har ei som i den alderen kunne adressen og visste når hun hadde bursdag , men som godt hadde kunnet funnet på å svart "Vet ikke" dersom noen hadde spurt. Bare fordi hun ikke orker å tenke. Gikk på latskap og frykt for å svare feil, ikke det at hun ikke visste. 

Anonymkode: db02e...a4b

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Det er en venninne av min datter som er så utrolig «sløv» i mangel på bedre beskrivelse bruker jeg dette ordet. Jenta i seg selv er herlig og fin å ha på besøk men det er noen ting som forundrer meg. Hun kan ikke adressen sin, hun husker ikke hva skolen deres heter (her må hun tenke seg om noen minutter så kommer hun på det) hun kan ikke foreldrenes telefonnummer, husker ikke 1-1-3, hun vet ikke når hun har bursdag. Hun vet det er på vinteren men that’s it. Hun vet ikke at vi nå er i 2020. Ellers virker hun som en helt normal oppegående jente men jeg blir så forundret over at hun ikke husker slike ting som er litt vesentlig å huske. 
Er dette innafor normalen? 

Anonymkode: f4d18...1f0

Alt det du nevner er ting de terper på på skolen til de er mye mer enn 9. Mange lærer seg det tidlog, men det er helt innenfor normalen å ikke huske det når du er 9. 

Anonymkode: 06063...67d

Skrevet

Er da ikke vanlig at en kan foreldrene sitt nummer i hodet,det ligger lagret på mobilen hans.

Anonymkode: 06a38...3e6

Skrevet

Jeg synes det høres litt sløvt, men normalt ut. Hver sine interesseområder...

Anonymkode: 8a702...ccd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er da ikke vanlig at en kan foreldrene sitt nummer i hodet,det ligger lagret på mobilen hans.

Jo det er vanlig. Plutselig har de glemt sin egen mobil og må låne noen andres, og da er der greit å kunne mamma sitt nummer. 

Jeg har fire barn, og alle har kunnet mitt nr i hodet når de var 9.

Anonymkode: e314d...0af

Skrevet

Nei, dette høres veldig rart ut. Jeg har jobbet på barneskole i mange år, og de fleste vet når de har bursdag, altså. 

Anonymkode: 7ffc4...d64

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo det er vanlig. Plutselig har de glemt sin egen mobil og må låne noen andres, og da er der greit å kunne mamma sitt nummer. 

Jeg har fire barn, og alle har kunnet mitt nr i hodet når de var 9.

Haha snakk om overhysterisk mamma 😂😂

Har han ikke mobilen med seg å må ha taki meg,så står nummeret mitt på alle klærene,sekkens hans osv. Så null problem å taki meg uten å tvinge han til å huske ett nummer. Vi er 2020 nå altså! Selv kan jeg ikke nummeret til noen i hodet,hvorfor skal jeg det? Jeg har jo nummeret på mobilen som jeg alltid har med meg.

Skrevet

Snakk om å henge seg opp i en ting og ikke klare å se helheten 🙄

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette høres veldig rart ut. Jeg har jobbet på barneskole i mange år, og de fleste vet når de har bursdag, altså. 

Anonymkode: 7ffc4...d64

Ja, det er normalt.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha snakk om overhysterisk mamma 😂😂

Har han ikke mobilen med seg å må ha taki meg,så står nummeret mitt på alle klærene,sekkens hans osv. Så null problem å taki meg uten å tvinge han til å huske ett nummer. Vi er 2020 nå altså! Selv kan jeg ikke nummeret til noen i hodet,hvorfor skal jeg det? Jeg har jo nummeret på mobilen som jeg alltid har med meg.

Har ikke tvunget noen jeg...

Men som du sier står nummeret bl.a på sekken og har blitt ringt så mange ganger av ungene, fra div telefoner, at det har de kunnet lenge før de var 9 år.

Jeg kan ikke nummeret til noen av ungene i hodet, men de kan mitt. Det er ikke unikt heller, har hatt mange små venner på besøk her som må ringe hjem, og de kan nummeret om de låner min telefon.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke tvunget noen jeg...

Men som du sier står nummeret bl.a på sekken og har blitt ringt så mange ganger av ungene, fra div telefoner, at det har de kunnet lenge før de var 9 år.

Jeg kan ikke nummeret til noen av ungene i hodet, men de kan mitt. Det er ikke unikt heller, har hatt mange små venner på besøk her som må ringe hjem, og de kan nummeret om de låner min telefon.

Har selv en 9 åring å når vi har måtte ringe foreldrene så er det ingen som har kunnet nummeret til foreldrene i hodet! Men det har løst seg med at vi finner nummeret på merkelappen på sekken eller klærene. Null stress!

Skrevet

Jeg har en 9-åring, og han er like vimsete med slikt 😅 Barn er forskjellige! 

Anonymkode: 13098...a01

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har selv en 9 åring å når vi har måtte ringe foreldrene så er det ingen som har kunnet nummeret til foreldrene i hodet! Men det har løst seg med at vi finner nummeret på merkelappen på sekken eller klærene. Null stress!

Eller så er 1881 god å ha. De fleste vet jo hva foreldrene heter. Dessuten,  her har gjerne ungene lagret foreldrene til vennene på sine mobiler også.  Jeg har også vennene til mine barn lagret på min tlf, slik at de svarer dersom jeg må ringe vennene for ett eller annet. (De svarer sjeldent fremmed nr)  Har aldri opplevd noen som kan foreldrenes nr i hodet nei 

Anonymkode: db02e...a4b

Skrevet

Tja, det meste er vel egentlig normalt, noen er mer vimsete av natur enn andre, uten at det er noe bekymringsfullt.

Sønnen til ei venninne lærte seg ikke klokka før han var 15, den er litt verre. 

Min sønn er 9, han må tenke seg om angående bursdag, vet måneden, men sliter litt med datoen innimellom. Ellers kan han resten (med unntak av mitt mobilnummer).

Anonymkode: 6c836...be8

Skrevet

Har ei på 7, hun vet hvilken skole hun går på, hva adressen er , når hun har bursdag, men tlf nummer kan hun ikke . Alt det andre der kan faktisk broren på 4 også . 

Anonymkode: a570c...a22

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ei på 7, hun vet hvilken skole hun går på, hva adressen er , når hun har bursdag, men tlf nummer kan hun ikke . Alt det andre der kan faktisk broren på 4 også . 

Anonymkode: a570c...a22

DET er normalen. 

Skrevet

Min 9-åring kan ikke adressen sin eller telefonnummeret til meg eller faren. Men han vet at nummeret til pappa står på innsiden av alle klærne hans. Det er ikke så lenge siden han begynte å huske datoen han har bursdag heller.

Anonymkode: 5fb4a...34f

Skrevet

Det er utrolig at unger ikke kan foreldrenes telefonnummer. Jeg blir helt bekymret for den oppvoksende generasjonen (og foreldrene deres) som tror utenatlære og allmennkunnskap kan erstattes av google og 1881, og hvor foreldre kalles "overhysteriske" fordi ungen har lært ETT telefonnummer utenat. Det er ikke vanskelig, altså. Da min generasjon var 9-10, kunne unger numrene til foreldre, besteforeldre og de fleste i klassen utenat. Jeg husker mange av de numrene ennå. 

Hjernen trenger trening. Og ja, selvfølgelig bør en niåring også vite navnet på skolen sin (!?), adressen og bursdagen, som et absolutt minimum. 

Anonymkode: ad35d...c07

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har barna selv lært seg både mitt og pappas telefonnnummer. De har lest det på merkelapper etc. 

storesøster kunne begge to fra 6 år og lillesøster fra 5 år.

trodde det var vanlig jeg? 

og de andre tingene som HI nevner har se også kunnet fra 6 års alderen. Usikker på om de kan postnummeret i adressen vår. 

kan også nevne at vi bor i utlandet og våre telefonnummer har 10 siffer. 

Anonymkode: 4a948...f18

Skrevet

Min 9 åring er egentlig et smart barn. Men hun kunne fint ha glemt addressen sin. Bursdagen sin vet hun nok, men kunne nok fort blitt usikker på det og glemt det og. Telefonnr kan ingen av oss siden det ligger jo på telefonen. Jeg kan mitt eget, men ingen andre tlf nr utenat. 

Har vel noe med at man bruker ikke sånt i hverdagen, og da går de ikke rundt å husker på det. Men helt enig i at det er noe de burde kunne. 

Har og en 10 åring som ikke kan klokka. Han ser ingen behov for å lære det, og dermed ingen interesse. Selvom han fint hadde tatt det raskt. Han har jo mobil, og der ringer jeg jo for å be han komme hjem, dra på skolen, og jeg vekker han når han skal opp. osv. Vet veldig godt at han burde ha lært det for lenge siden. Har nok litt med tiden vi lever i nå, enn det vi gjorde som barn. 

Anonymkode: 661e2...f0d

Skrevet

Og tlf mitt står på alle merkelappene på klærne, sekken, drikkeflaska, matboksen og på skoene. Så det hadde de funnet fort ut😅

Anonymkode: 661e2...f0d

Skrevet

Jeg mener alt det HI nevner, er ting en niåring skal kunne. Alt annet er enten sløvhet, tegn på lærevansker eller problemer med minne. 

Anonymkode: 9100c...625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...