Gå til innhold

Markere første menstruasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, selv hadde jeg dødd av flauhet dersom min mor hadde gjort noe slikt da jeg fikk mensen som 11-åring, men vi hadde aldri snakket åpent om dette fra før av.

Jeg tenker at dette kommer ann på jenten og hvor åpent å lett man snakker om disse tingene på forhånd. Eldstemann (gutt) er på god vei inn i puberteten og her snakker vi lett og ledig om det meste. Lillebror er fascinert over svettelukt under armene og økt hårvekst 🤣🙈. Dersom jentungen synes denne praten er ukomplisert når hun kommer i puberteten ser seg for meg at å se en film sammen, spise noe godt eller lignende for å gjøre noe positivt ut av det hadde blitt tatt godt imot. Ikke type si det høyt til alle og feire, men ufff... litt kipt at du blør, skal vi gjøre noe kjekt for å få tankene over på noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jøss, så negative alle var her da? Datteren min syntes heldigvis ikke det var det minste flaut å få mensen eller å snakke om det, og ja, vi "markerte dagen" ved å gå i parken og kjøpe en stor is hver. Det var veldig hyggelig, noe datteren min har sagt flere ganger siden. Det handler selvfølgelig ikke om å være gifteklar (for en fantasi noen har!), men om at mensen ikke er pinlig eller dumt, men en del av det å være kvinne. Hvis døtrene deres hadde dødd av skam over en blomst e.l. fra mamma i den forbindelse, har dere oppdratt dem til å skamme seg over noe de burde ha et helt naturlig forhold til.

Anonymkode: 239c6...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg hadde også dødd av flauhet om moren min hadde gjort noe liknende da jeg var 11, men det var jo nettopp fordi jeg var oppdratt til at mensen var ekkelt og flaut. Den tanken har heldigvis aldri falt datteren min inn. 

Anonymkode: 239c6...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jøss, så negative alle var her da? Datteren min syntes heldigvis ikke det var det minste flaut å få mensen eller å snakke om det, og ja, vi "markerte dagen" ved å gå i parken og kjøpe en stor is hver. Det var veldig hyggelig, noe datteren min har sagt flere ganger siden. Det handler selvfølgelig ikke om å være gifteklar (for en fantasi noen har!), men om at mensen ikke er pinlig eller dumt, men en del av det å være kvinne. Hvis døtrene deres hadde dødd av skam over en blomst e.l. fra mamma i den forbindelse, har dere oppdratt dem til å skamme seg over noe de burde ha et helt naturlig forhold til.

Anonymkode: 239c6...7a4

Jeg ble oppdratt til at dette var helt og aldeles naturlig, men jeg ville neppe i den alderen ha frydet meg over at noen gjorde et nummer av det. Ikke av min første kvise heller. Eller mine første armhulehår.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg ble oppdratt til at dette var helt og aldeles naturlig, men jeg ville neppe i den alderen ha frydet meg over at noen gjorde et nummer av det. Ikke av min første kvise heller. Eller mine første armhulehår.

Men er det virkelig det samme, altså? Jeg kan ikke helt se det... Mensen er noe man skal leve med i tretti-førti år, ikke bare en del av puberteten? 

For meg handler det om å gjøre datteren min stolt av å være kvinne (snart) og fjerne tabufølelser rundt mensen. Det er ikke snakk om feiring, men en hyggelig opplevelse for å erstatte skamfølelsen jeg selv hadde. 

Anonymkode: 239c6...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det slik:

Jeg:" mamma, jeg har fått mensen"

Mamma: "😭"

Vet fortsatt ikke om det var gledestårer eller hva.... 😶😮😐

Anonymkode: 98c45...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det virkelig det samme, altså? Jeg kan ikke helt se det... Mensen er noe man skal leve med i tretti-førti år, ikke bare en del av puberteten? 

For meg handler det om å gjøre datteren min stolt av å være kvinne (snart) og fjerne tabufølelser rundt mensen. Det er ikke snakk om feiring, men en hyggelig opplevelse for å erstatte skamfølelsen jeg selv hadde. 

Anonymkode: 239c6...7a4

Snart kvinne i en alder av 11 år?

Anonymkode: aa02b...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, datteren min (som forøvrig er 13) fikk blomster av meg. Hun ble glad, ikke flau. Hadde jeg mistanke om at hun ville hatet det, hadde jeg selvsagt ikke gjort det. Hun er åpen og fornøyd, prater og spør. Foreløpig ingen tegn på PTSD, altså. 

Skulle nesten tro jeg hadde foreslått åpen grendelagsfest med mensentema når jeg leser enkelte av svarene her. 😄

HI

Anonymkode: 1ca5c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det virkelig det samme, altså? Jeg kan ikke helt se det... Mensen er noe man skal leve med i tretti-førti år, ikke bare en del av puberteten? 

For meg handler det om å gjøre datteren min stolt av å være kvinne (snart) og fjerne tabufølelser rundt mensen. Det er ikke snakk om feiring, men en hyggelig opplevelse for å erstatte skamfølelsen jeg selv hadde. 

Anonymkode: 239c6...7a4

Du kjenner vel ditt barn best. Ingen her har fasiten, men jeg husker at blod, lukt og kjønnsorganer var en kombo som ikke gjorde dette til en situasjon verd å feire, samme hvor naturlig man omgikkes med begrepene. Ungdommer er ofte litt kroppssjenerte når mye nytt foregår, selv om de ikke har menstruasjon som tabuemne i livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Jeg ble oppdratt til at dette var helt og aldeles naturlig, men jeg ville neppe i den alderen ha frydet meg over at noen gjorde et nummer av det. Ikke av min første kvise heller. Eller mine første armhulehår.

Mensen er dessuten aldeles ingen fryd. Virkelig ikke noe å samles om å feire, altså. Det beste med det er å være kvitt hele driten. #heiaovergangsalder#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble feiret eller markert eller kall det hva du vil av min entusiastiske mor. Jeg var ikke like entusiastisk selv, og jeg vet jo hun mente det godt men altså... Ingen feiring her i 🏡.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snart kvinne i en alder av 11 år?

Anonymkode: aa02b...c02

Ja, om noen år. Kranglefant. 

Anonymkode: 239c6...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg selv skrev på en lapp til mamma et halvår etter jeg fikk mensen. " Jeg har fått mensen. Ikke si det til noen, ikke til pappa en gang. Vil ikke snakke, bare ha bind.

Jeg hadde et nært forhold til mine foreldre, men alt med mensen var bare kleint.

Anonymkode: 52d46...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er ikke mer kvinne etter man får mensen enn før, i en alder av 11-13 år. Det er også mange voksne kvinner som ikke har mens, og de er ikke mindre kvinne enn de som har det. 

Forstår virkelig ikke hva som er så spesielt med at man får mensen som gjør at den må markeres. Vet at den markeres i enkelte kulturer og religioner, men da er det snakk om folk med et veldig annerledes kvinnesyn enn man forventer at folk har i Norge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 23.14, Pobie skrev:

Man er ikke mer kvinne etter man får mensen enn før, i en alder av 11-13 år. Det er også mange voksne kvinner som ikke har mens, og de er ikke mindre kvinne enn de som har det. 

Forstår virkelig ikke hva som er så spesielt med at man får mensen som gjør at den må markeres. Vet at den markeres i enkelte kulturer og religioner, men da er det snakk om folk med et veldig annerledes kvinnesyn enn man forventer at folk har i Norge. 

 

Ja, der handler det kanskje om fertilitet. Vi trenger ikke den markeringen i like stor grad her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker venninnen min fikk en rose av sin mor. Husker jeg syntes at det var veldig koselig. Min mor derimot, lo og pælma en pakke bind i fleisen på meg. Jeg var 10 år... 

Ha en datter selv. Blir nok ingen fest, men kanskje jeg gir henne en blomst/blomster. 

Anonymkode: 91e0c...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2020 den 22.29, Anonym bruker skrev:

Har dere markert jentenes første menstruasjon på noen måte? Tenker ikke på «mensenfest» og masse styr, men en liten oppmerksomhet, gjøre noe hyggelig sammen (mor og datter?) etc. 

Anonymkode: 1ca5c...174

Nei...bare nei. Du kan heller kjøpe inn intimservietter, nattbind og mindre bind til dagtid, tamponger som du legger i skapet på badet uten å lage et nummer ut av det. Bare si til jenta når dere er alene at hun finner det hun trenger i skapet. Så kan du for eksempel sende henne en melding hvis du merker at dette er litt flaut for henne, at det finnes forskjellige apper hvor hun kan registrere mensen slik at hun kan begynne å holde oversikt. Flo, Mydays, Ovia for eksempel. 

Anonymkode: 02d54...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal kjøpe en blomsterbukett og en pose sjokolade til sønnen min når han har hatt sin første sædutløsning 🤘🏻

Anonymkode: eb9ad...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg skal kjøpe en blomsterbukett og en pose sjokolade til sønnen min når han har hatt sin første sædutløsning 🤘🏻

Anonymkode: eb9ad...59a

Æsj! Nå er du ekkel!!

Anonymkode: 9aa17...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg skal kjøpe en blomsterbukett og en pose sjokolade til sønnen min når han har hatt sin første sædutløsning 🤘🏻

Anonymkode: eb9ad...59a

😂

Anonymkode: e721f...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Æsj! Nå er du ekkel!!

Anonymkode: 9aa17...b2b

Hvorfor det? Er sædutløsning enklere enn mensen?

Anonymkode: eb9ad...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Er sædutløsning enklere enn mensen?

Anonymkode: eb9ad...59a

Ja! 

Anonymkode: 9aa17...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja! 

Anonymkode: 9aa17...b2b

Vel det synes ikke jeg. Begge deler innebærer kroppssekreter, og begge deler er like naturlig. Skal jentene markeres så bør gutta markeres også 😊

Anonymkode: eb9ad...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel det synes ikke jeg. Begge deler innebærer kroppssekreter, og begge deler er like naturlig. Skal jentene markeres så bør gutta markeres også 😊

Anonymkode: eb9ad...59a

Du skal feire at gutten din tenner på seg selv å spruter?? Ekkelt!!

Anonymkode: 9aa17...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skal feire at gutten din tenner på seg selv å spruter?? Ekkelt!!

Anonymkode: 9aa17...b2b

Nei at han er kjønnsmoden. 

Anonymkode: eb9ad...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...