Gå til innhold

Markere første menstruasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har dere markert jentenes første menstruasjon på noen måte? Tenker ikke på «mensenfest» og masse styr, men en liten oppmerksomhet, gjøre noe hyggelig sammen (mor og datter?) etc. 

Anonymkode: 1ca5c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg plutselig 11 år i hodet og så flau at jeg fysisk kryper sammen bak sofaputen. 
(mannen spør meg hva i all verden jeg driver med) 

Anonymkode: cc9e6...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå ble jeg plutselig 11 år i hodet og så flau at jeg fysisk kryper sammen bak sofaputen. 
(mannen spør meg hva i all verden jeg driver med) 

Anonymkode: cc9e6...424

Såpass. Jeg fikk selv en blomst av moren min den gangen jeg fikk den og husker ikke det som spesielt flaut, men vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 1ca5c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såpass. Jeg fikk selv en blomst av moren min den gangen jeg fikk den og husker ikke det som spesielt flaut, men vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 1ca5c...174

Heldige du! Mamma gav meg en pakke Saba self sit, og det var det. 

Anonymkode: 5169a...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye annet man kan feire! 

La jenta slippe, det blir bare kleint. 

Anonymkode: 4eaa1...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Anonym bruker said:

Heldige du! Mamma gav meg en pakke Saba self sit, og det var det. 

Anonymkode: 5169a...c58

Bedre med saba enn en jævla rose i pucha 😉

Anonymkode: 372ce...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Anonymkode: e721f...91e

😅😅😅

Anonymkode: adf52...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Heldige du! Mamma gav meg en pakke Saba self sit, og det var det. 

Anonymkode: 5169a...c58

Samme her. Men en fest hadde vært grusomt.

Anonymkode: a7dec...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere markert jentenes første menstruasjon på noen måte? Tenker ikke på «mensenfest» og masse styr, men en liten oppmerksomhet, gjøre noe hyggelig sammen (mor og datter?) etc. 

Anonymkode: 1ca5c...174

Dere gjør vel noe hyggelig for å markere første sædavgang hos sønn og da, jeg tenker ikke på "sædfest", men gjøre noe hyggelig sammen (far og sønn)

Anonymkode: 03567...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har akkurat yngste fått det, og hun er straks ferdig med 5. klasse.. Tror hun hadde krympet seg om vi skulle gjort stas på det. Var mer enn nok å snakke litt om bind og blødning. Koselig har vi det ellers. 

Anonymkode: e2c7f...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere markert jentenes første menstruasjon på noen måte? Tenker ikke på «mensenfest» og masse styr, men en liten oppmerksomhet, gjøre noe hyggelig sammen (mor og datter?) etc. 

Anonymkode: 1ca5c...174

Hvis mamma hadde gjort et nummer av dette, så hadde jeg dødd av flauhet. Samme hvor smått hun hadde gjort det. Jeg var meget takknemlig for at hun tok det helt nøytralt, fant fram noe jeg kunne hjelpe meg med og deretter lot saken ligge!

Anonymkode: 0e4f4...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det minner litt om middelalderen å skulle markere at man får mensen. Får litt "nå er du klar til å ha sex/giftes bort" vibber. 

I det moderne samfunnet er mensen en kroppsfunksjon uten noen spesiell betydning. Trenger ikke å markeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke tenkt å gjøre. Hadde ikke satt pris på det selv og tror ikke jenta mi vil det heller. Min "gave" til henne er at hun skal være godt nok informert og trygg nok til å håndtere menstruasjonen på en grei måte når den kommer, at hun ikke er redd, usikker og har spørsmål hun ikke tør å stille. Det er en prosess som startet allerede da hun var liten med en åpenhet, ordentlige forklaringer og infomasjon om alt som har med kroppen, utvikling, puberteten, forplantning å gjøre. 

Anonymkode: be5dc...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at de fleste synes jeg er helt koko her og ser for seg både det ene og det andre. Som sagt var dette på ingen måte ment som noe store greier. Min mor kjøpte en blomst til meg og jeg husker at det var flere av mine venninner som  fikk noe tilsvarende, og at det ikke var flaut. Jeg  tar til etterretning at de aller fleste synes det er dårlig ide, men for noen svar på enkelte av dere - kjipt.

Takk til dere som har svart på en ordentlig måte.

HI

Anonymkode: 1ca5c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde vi ikke. 

Jeg var ikke hjemme da hun fikk den for første gang, men pappa’n fant frem bind og trøstet litt. Da jeg kom hjem var alt over og jeg ble bare informert. De klarte den saken fint, de to. 

Anonymkode: efd21...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. I noen kulturer er jo dette vanlig, de samme kulturer som tillater barn på 13 år bli befruktet av gamle menn. 
Jeg tenker at dette er merkelig. Og kjenner litt på at har verden blitt så gal at alt må feires. Ikke rart dagens unge sliter når deres fleste mens skal «feires». 

Anonymkode: b2b6d...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff. I noen kulturer er jo dette vanlig, de samme kulturer som tillater barn på 13 år bli befruktet av gamle menn. 
Jeg tenker at dette er merkelig. Og kjenner litt på at har verden blitt så gal at alt må feires. Ikke rart dagens unge sliter når deres fleste mens skal «feires». 

Anonymkode: b2b6d...424

En markering er ikke det samme som en feiring. Jeg skrev spesifikt at det IKKE var feiring jeg mente. Men jeg melder meg ut av denne tråden nå. Jeg skal verken lage fest eller gifte bort 13-åringen min. 
 

HI

Anonymkode: 1ca5c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere markert jentenes første menstruasjon på noen måte? Tenker ikke på «mensenfest» og masse styr, men en liten oppmerksomhet, gjøre noe hyggelig sammen (mor og datter?) etc. 

Anonymkode: 1ca5c...174

Jeg markerte den ved absolutt diskresjon og trygghet på at jeg var der om hun hadde spørsmål. 
 

Anonymkode: 9e3ec...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...