Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 Hun sier at hun ikke ønsker å være sammen med "en rekke folk" hun ikke kjenner, stå på scenen under "den dumme seremonien" eller at jeg skal "ydmyke henne" foran hele familien med tale. Jeg sier jo så klart at hun ikke kommer til å få noen penger hvis hun ikke gjør det, men det sier hun er greit. Jeg blir så oppgitt, for alle mine søstres barn har konfirmert seg, og det er så vakkert når hele familien samles. 😞 Vil noen være så snill og fortelle meg hvordan jeg kan få henne til å gå med på det? Anonymkode: a645e...484
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Det er faktisk hennes valg. Det er vel hele poenget. Anonymkode: 527e4...0d7
Hengebukksvinet Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 Hvis hun helt oppriktig ikke vil, bør hun slippe. Er det kristen eller humanetisk konfirmasjon du ser for deg?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 Det er din datter sitt valg, respekter det Anonymkode: 11a8c...caa
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 Det er jo hennes valg. Hvis hun ikke vil konfirmere seg og i tillegg ofrer masse penger vil jeg anta at hun virkelig mener det, hun vil ikke! Det syntes jeg du skal respektere. Mange ungdommer lar seg kjøpe av foreldrene. De vil ikke konfirmere seg men gjør det for pengenes skyld. Synd ja. For den norske statskirken får vel støtte i forhold til antall medlemmer. Hvis folk velger å ikke være registrert i statskirken forsvinner kirker sagte men sikkert, og moskeene «overtar» landet. Anonymkode: 0a7ef...5f4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 Jeg ville vært stolt av henne. Hun går sin egen vei, noe som absolutt ikke er en selvfølge i den alderen. Her har jeg vært klar på at det er opp til ungdommene selv å bestemme om, og eventuelt hvordan, de vil konfirmeres. Jeg konfirmerte meg selv humanetisk (som den eneste på min skole), og det er viktig for meg at dette er et valg som fullt og helt tas av hovedpersonen. Hun er selvstendig, lar seg ikke bestikke av pengegaver eller bukker under for gruppepress, og det er flott! Anonymkode: 4e1e1...d44
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 1 minutt siden, Hengebukksvinet skrev: Hvis hun helt oppriktig ikke vil, bør hun slippe. Er det kristen eller humanetisk konfirmasjon du ser for deg? Jeg er villig til å akseptere begge deler, selv om kristelig hadde vært best... HI Anonymkode: a645e...484
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 (endret) Gratulerer med å ha skapt et individ som står for sine egne meninger. Støtt henne i stedet for å tvinge henne til å gjøre noe som hun ikke vil. Vi har markert 15. års dagen i stedet til våre barn, og samlet familien til selskap da. Endret 11. juni 2020 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 Hennes valg. Hun har kanskje litt sosial angst. Ikke liker den type oppmerksomt? Du kan jo prøve deg med et lite selskap. Det er hennes dag. Hun må få det som hun vil, innen rimelighetens grenser. Ingen taler. Kan åpne gaver i ro og mak alene etter selskap. Spør henne hva som skal til for hennes del. Hva hun kan vurdere sånn at hun jan konfirmere seg. Og lytt til henne. Hun må føle hun har kontroll på det. Jeg hadde bare de nærmeste, besteforeldre, foreldre og søsken. Uten taler og mye styr. Anonymkode: 8ebf7...8bc
Leeloo76 Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 Kanskje meld henne opp på et kurs i fall hun forandrer mening? En ting er om det er en prinsippsak (f.eks. «Jeg er ikke kristen og borgerlig konfirmasjon er meningsløst»), men dette er jo mer tenåringsnykker som kan gå over innen kursene starter. Min hadde fritt valg, kirka, borgerlig eller ingenting. Ville kanskje stusset litt på kirkelig ettersom hun ikke er døpt og begge foreldre er ateister, men hennes sak. Hun har valgt borgerlig, hadde hun valgt å ikke konfirmere seg hadde jeg gitt henne pengene jeg sparte på selskapet.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hennes valg. Hun har kanskje litt sosial angst. Ikke liker den type oppmerksomt? Du kan jo prøve deg med et lite selskap. Det er hennes dag. Hun må få det som hun vil, innen rimelighetens grenser. Ingen taler. Kan åpne gaver i ro og mak alene etter selskap. Spør henne hva som skal til for hennes del. Hva hun kan vurdere sånn at hun jan konfirmere seg. Og lytt til henne. Hun må føle hun har kontroll på det. Jeg hadde bare de nærmeste, besteforeldre, foreldre og søsken. Uten taler og mye styr. Anonymkode: 8ebf7...8bc Om hun bare ikke vil, så må det respekteres også. Sett deg ned å prat med henne. Spør og lytt. Om det ligger noe bak, se om dere jan løse det. Om det bare er fordi hun ikke vil. Trenger det ikke. Så er det greit også. Anonymkode: 8ebf7...8bc
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Så flott hun høres ut. Du skal respektere valget hennes. Min sønn ville heller ikke konfirmere seg, og det var selvfølgelig helt greit, selv om storebroren og alle fetrene hadde gjort det. Han fikk en storbytur med pappaen i stedet. Han har ikke angret, nå er det to år siden. Anonymkode: 1c5a1...c2f
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Tja her fikk jeg 3 valg selv... enten kristelig eller borgerlig konfirmasjon... Det siste alternativet er at jeg fikk det eventuelt en konfirmasjonsfeiringen skulle koste. Jeg valgte det siste. Foreldrene mine mente jeg også fortjente en sum penger som mine jevnaldrende uansett ville få, for å være ærlig med meg selv;) Ikke var jeg kristen og myndighetsalderen er uansett 18 år, så husker at jeg ikke så poenget. Her vil mine barn få samme alternativet. Skal ikke overtale dem til noe som helst. En del av å bli « voksen» er jo nettopp å kunne ta helt egne valg. Så det blir jo en overgangsrite i seg selv. Anonymkode: 8bdd0...ed6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 Her vil heller ikke vår neste års konfirmant konfirmere seg i kirken . Det er sånn sett like greit da ungene ikke er døpt. Vi har foreslått borgerlig men det har han foreløpig ikke tatt stilling til. Vi har sagt at vi skal feire med familien uansett . Vi vil invitere til fest og lage vårt eget opplegg . Gaver blir det uansett. Vi har bedt han vurdere det godt .
HvittHus Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 Vet du, istedenfor at du tenker at dette er trist og at dere går glipp av en mulighet til å feire(Synes du egentlig at dette er litt flaut kanskje? ), burde du tenke at datteren din har gode modne argumenter, og at hun er tøff nok til å stå imot både gruppepress og sin egen mor. Det står det utrolig respekt av. Lag heller en litt større feiring med en skikkelig flott gave når hun blir myndig. Hvis hun vil da selvfølgelig. Men da er hun tre år eldre og mye kan ha forandret seg innen den tid.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 Det står mye respekt av å ikke følge saueflokken. Du burde være stolt av datteren din! Er man ikke personlig kristen er det en uting å gjennomføre dåp/konfirmasjon uansett. Folk kan gjemme seg bak «tradisjon», men er man ikke religiøs burde man avstå fra slike seremonier. Det handler om respekt. Anonymkode: d8890...47e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 Ha en stor fest istedenfor. 😊❤️ Anonymkode: 09bfa...941
MTF Skrevet 11. juni 2020 #18 Skrevet 11. juni 2020 Dette må hun selvsagt få bestemme helt selv og du bør absolutt ikke prøve å overtale henne...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #19 Skrevet 11. juni 2020 Det må være helt greit altså, det er hennes valg. Regner med at nærmeste familie, som besteforeldre, vil gi litt ekstra i bursdagsgave når hun blir 15, eller kanskje dere skal ha et "sweet 16" selskap året etter. Jeg hadde konfirmant i fjor, og det var faktisk 3-4 etnisk norske som ikke konfirmerte seg, så vidt jeg har forstått fikk de det selskapet ville kostet i gave fra sine foreldre og litt ekstra i bursdagsgave fra nærmeste familie. Det er ikke alle 15-åringer som er helt komfortable med å være midtpunkt sånn. Min konfirmant i fjor ville overhodet ikke ha taler, det synes han er så kleint, og da ser jeg ingen grunn til å svinge gjennom det. Han konfirmerte seg i kirken, men vi hadde et veldig uhøytidelig selskap med grilling og kaker, bare nærmeste familie (besteforeldre, tanker, onkler og søskenbarn av konfirmanten) etterpå. Jeg lagde en fotobok til han med "talen" skrevet på første side, og alle som kom kunne se i den og lese der hva jeg hadde skrevet. Anonymkode: 871cc...26a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #20 Skrevet 11. juni 2020 Etter min mening er konfirmasjon gammeldags. I gamle dager hadde man dette for å "gjøre barna voksne" i den grad at nå kunne de ta arbeid og gifte seg og være som voksen. Nå i dag får ikke barna dette før de er 18 år og de blir faktisk voksne uten den konfirmasjonsdagen altså. Skjønner til nød at man døper barna om man er kristen osv, men at 15 åringer trenger å bekrefte dette er uansett rart for de skjønner egentlig ikke greia før de er gamlere enn det. Jeg syns man kunne tatt den beslutningen som 18 åring og ikke 15. Nå til dags. I 2020 og fremover. Mange rare tradisjoner 🤔 Hør på jenta di. La henne avgjøre. Vil hun være medlem i statskirken som voksen kan hun fint ordne det da. Liten sjanse såklart, men er hennes avgjørelse. Anonymkode: c78b4...6f9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #21 Skrevet 11. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Etter min mening er konfirmasjon gammeldags. I gamle dager hadde man dette for å "gjøre barna voksne" i den grad at nå kunne de ta arbeid og gifte seg og være som voksen. Nå i dag får ikke barna dette før de er 18 år og de blir faktisk voksne uten den konfirmasjonsdagen altså. Skjønner til nød at man døper barna om man er kristen osv, men at 15 åringer trenger å bekrefte dette er uansett rart for de skjønner egentlig ikke greia før de er gamlere enn det. Jeg syns man kunne tatt den beslutningen som 18 åring og ikke 15. Nå til dags. I 2020 og fremover. Mange rare tradisjoner 🤔 Hør på jenta di. La henne avgjøre. Vil hun være medlem i statskirken som voksen kan hun fint ordne det da. Liten sjanse såklart, men er hennes avgjørelse. Anonymkode: c78b4...6f9 Mens jeg har en venninne som er muslim, og hun synes vi har så koselige tradisjoner, som dåp og konfirmasjon. De har ikke noe sånt... Det er kanskje litt utgått på dato, men det er fine tradisjoner, for de som ønsker. Anonymkode: 871cc...26a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #22 Skrevet 11. juni 2020 Det er hennes valg. Det jeg virkelig ikke kan fatte er de som styrer i gang stor det og gir barna masse penger selv om de ikke konfirmerer seg?? Å nei - du ønsker ikke konfirmere deg, nei da lager vi stor fest for hele familien og gir deg 20.000 i premie. Helt latterlig. Anonymkode: f271d...5a3
sug lut Skrevet 11. juni 2020 #23 Skrevet 11. juni 2020 (endret) Jesus gråt. Bokstavelig talt. Over deg som skal trøkke ungen inn i en religiøs handling av helt feil grunner. Og det er ikke noe problem å Bare Ikke Konfirmere Seg. Endret 11. juni 2020 av sug lut
gale damen Skrevet 11. juni 2020 #24 Skrevet 11. juni 2020 Jeg forstår ikke hvorfor du mener at dette burde være din avgjørelse?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #25 Skrevet 11. juni 2020 Hennes valg. I kirken kan man foresten gjøre avtale om privat sermoni, med bare konfirmant og prest, og tilrettelagt undervisning hvis hun egentlig ønsker å konfirmere seg men av en eller annen grunn ikke vil gjøre det med mange andre. Tale kan du love å droppe og hun trenger ikke ha fest, men om hun vil konfirmere seg må jo være hennes valg. Anonymkode: 4643d...4ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå