Gå til innhold

Helt oppringt. Lurer. Ang svart, rasisme osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lært meg at man sier ikke svart om mørkhudede. Det er rasistisk. I USA brukes jo black og her i Norge brukes også black lives matter. Så er det innafor i Norge å si black men ikke svart? Litt teit spørsmål men lurer på om noen har noen kloke svar på hvorfor black er OK men ikke svart. 
Og kan vi diskutere saklig og ikke dra det over til «jeg er så drittlei rasisme» 

Anonymkode: 253c8...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er du inne på noe jeg ikke har tenkt på. Merkelige greier. Spent på om noen har noe vettugt å komme med. 

Anonymkode: 6cf82...7ab

Skrevet

Det er vel litt det samme som at afro-amerikanerne kaller hverandre nigga  (sangtekster, kompis - kompis osv) Men hvis noen andre sier det, blir eg helt krise. Har en sønn som er veldig glad i rap, og du skal lete lenge etter en rap av en afro-amerikaner som ikke inneholder ordet "nigga" 

Personlig syntes jeg ordet er skikkelig stygt, og forbinder det med negativitet. Bare så det er sagt. Men lurer på hvorfor de bruker det til hverandre?

Anonymkode: 50072...c2e

Skrevet

Når ble det feil å si svart i Norge? Var det vi sa for 15 år siden og da var det helt greit, så jeg visste ikke at dette hadde forandret seg. Hva sier man nå da?

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Pobie skrev:

Når ble det feil å si svart i Norge? Var det vi sa for 15 år siden og da var det helt greit, så jeg visste ikke at dette hadde forandret seg. Hva sier man nå da?

Mørkhudet mener jeg man kan si😊

Endret av Hengebukksvinet
Skrevet
2 minutter siden, Pobie skrev:

Vel i mine kretser er det ikke OK å si svarte mennesker om innvandrere fra afrikanske land. Mørkhudet er vel også litt i grenseland. Men kan sikkert forekomme forskjeller fra landsdel til landsdel. Her i Oslo som jeg jobber skal man tenke seg om. Å si «sønnen min har fått en ny kompis som er neger/svart» medfører blikk og åpen munn hos de som hører på. 
Jeg synes også selv det er unødvendig å i det hele tatt påpeke hudfarge når man skal beskrive et annet menneske. 
Jon er naboen min, han er fra Kongo er det jeg kan strekke meg til. 

Skrevet

På TV omtaler mørkhudede seg selv som melaninrike. Er det det nye? Forvirret.

Anonymkode: e7aa6...7ed

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vel i mine kretser er det ikke OK å si svarte mennesker om innvandrere fra afrikanske land. Mørkhudet er vel også litt i grenseland. Men kan sikkert forekomme forskjeller fra landsdel til landsdel. Her i Oslo som jeg jobber skal man tenke seg om. Å si «sønnen min har fått en ny kompis som er neger/svart» medfører blikk og åpen munn hos de som hører på. 
Jeg synes også selv det er unødvendig å i det hele tatt påpeke hudfarge når man skal beskrive et annet menneske. 

Men man skal jo ikke spørre hvor noen kommer fra. Ref tråd fra tidligere i uka. Det er jo i hvert fall rasistisk. Enda mer forvirret.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan man ikke si lyshudet heller da?

Anonymkode: 81312...05d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

På TV omtaler mørkhudede seg selv som melaninrike. Er det det nye? Forvirret.

Sett flere gjøre det, men det er i sammenhenger der rasisme og hud er temaet da. Som melaninrik selv har jeg..... aldri opplevd det i dagligtalen ellers. Vi er egentlig ikke opptatt av hudfarge eller opprinnelse her jeg bor. Jeg har egentlig aldri behov for å si noe om hudfargen til andre så dette er jo ikke noe problem for meg. Jeg bare lurte på det med black, da svart er skikkelig fy å si. 
Forøvrig synes jeg all lives matter er et mye bedre slagord enn black lives matter. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man skal jo ikke spørre hvor noen kommer fra. Ref tråd fra tidligere i uka. Det er jo i hvert fall rasistisk. Enda mer forvirret.

Det varierer veldig. Jeg har en nabo fra er Afrikansk land, de er veldig åpne om sitt land og hvor de kommer fra. Deler gledelig historier om kulturen og fra egen barndom hvis resten er inne på det temaet. Jeg synes det er morsomt å høre historier om deres oppvekst (som var like flott som egen oppvekst) med familie, leker de lekte og ugang. Jeg tenker det handler mye om sammenheng spørsmålet blir stilt i. Jeg kan tillate meg å spørre innvandrere om hjemlandet fordi jeg er oppriktig interessert, og har aldri opplevd annet en hyggelige imøtekommende svar. Vi snakker om alt fra mat, klima, skole, relasjon til familie, politisk regime osv. 

Skrevet

Er man melaninrik om man er full av fregner over hele seg, men veldig bleik utenom? Type rødt hår og fregner ...

Anonymkode: 73fd8...7d1

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man ikke si lyshudet heller da?

Anonymkode: 81312...05d

Jeg vil heller bli kalt lyshudet enn hvit. 

De pakistanske guttene jeg gikk i klasse med, kalte meg for potet, hviting osv. 

Anonymkode: fe05a...572

Skrevet (endret)

Har aldri hørt at det er «feil» å si svart. Sikkert litt individuelt hva folk reagerer på? 
Men i USA sier man jo ofte people of colour, POC. Og i Norge brukes «melaninrik», som jeg faktisk syntes var litt treffende. 

Endret av Pashla
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan man da godt, men poenget i tråden var vel at når den du spør sier at han er fra Norge, så er det bad taste å fortsette med oppfølgingsspørsmål. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lært meg at man sier ikke svart om mørkhudede. Det er rasistisk. I USA brukes jo black og her i Norge brukes også black lives matter. Så er det innafor i Norge å si black men ikke svart? Litt teit spørsmål men lurer på om noen har noen kloke svar på hvorfor black er OK men ikke svart. 
Og kan vi diskutere saklig og ikke dra det over til «jeg er så drittlei rasisme» 

Er ikke svart lov lenger heller nå da, hva ER innafor nå da?? 

Anonymkode: 484c7...bce

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis man skal prøve å få frem hvem ene barnet i bhg er og man ikke husker navn, kan man virkelig ikke bruke det ene kjennetegnet som vil forklare med en gang hvem man mener? Da kan man ikke si hun med rødt hår eller hun med krøller heller da? At de har mørk hud er jo et faktum, ikne noe negativt?

Anonymkode: 484c7...bce

Skrevet

Jeg blir stadig kalt for jævla hvite hore på jobb, så det er tydeligvis innafor. Skjønner ikke hvorfor å kalle noen svart eller mørkhudet er feil da. Jobber i akuttmottak hvis noen lurer...

Anonymkode: f71e0...43f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir stadig kalt for jævla hvite hore på jobb, så det er tydeligvis innafor. Skjønner ikke hvorfor å kalle noen svart eller mørkhudet er feil da. Jobber i akuttmottak hvis noen lurer...

Anonymkode: f71e0...43f

Ja, syke og desperate folk representerer nok hele sin nasjon når de legges inn... 🙄 det står deg jo fritt å si at det ikke er innafor? 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å si «sønnen min har fått en ny kompis som er neger/svart» medfører blikk og åpen munn hos de som hører på. 

Sikkert fordi hudfargen hans er en litt rar ting å fortelle om første gang du nevner en person. Jeg ville vel ellers ha reagert ganske ulikt på "svart" og på "neger" (og nei, neger betyr ikke svart. Like lite som "krøpling" betyr "person med funksjonsnedsettelser".)

Skrevet

Alt handler om konnotasjonene ordene medbringer. Black ble neppe brukt på samme måte som svart ble i Norge. Dessuten høres mørkhudet og lyshudet bare bedre ut enn svart og hvit. Når du tenker på det, er ikke mennesker svarte som kull eller hvite som sne, vi er alt fra mørkebrun til beige.

Anonymkode: a5f97...587

Skrevet
5 timer siden, Pashla skrev:

Har aldri hørt at det er «feil» å si svart. Sikkert litt individuelt hva folk reagerer på? 
Men i USA sier man jo ofte people of colour, POC. Og i Norge brukes «melaninrik», som jeg faktisk syntes var litt treffende. 

Nå i det siste virker det som om amerikanere bruker BIPOC: Black, indigenous, people of colour.

Skrevet
17 minutter siden, Pobie skrev:

Nå i det siste virker det som om amerikanere bruker BIPOC: Black, indigenous, people of colour.

2j5u3y.jpg

Anonymkode: 1156a...99a

Skrevet

Har aldri hørt at man ikke kan si svart. Man sier jo hvit og brun, hvorfor kan man ikke si svart? Og nå tenker jeg ikke på i en negativ setning som «din jævla svarting» men som i «han er svart» det blir feil å si, men man kan si «han er hvit» og da er det Ok? 

Anonymkode: afabd...709

Skrevet

Har aldri falt meg naturlig å si svart uansett. Kjenner ingen som er svarte i huden. Mørk kan jeg si, og lys. 

Anonymkode: 6d935...d46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...