Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #26 Skrevet 11. juni 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du syns ikke det skal være noen forskjell på barn og voksen? Skal du og barnet bytte på hvem som får bruke bilen også, da? Anonymkode: 0578e...5d2 Stua er fellesområde for alle oss i huset. Å sammenligne det med bil blir en avsporing. Med mindre din stue krever lisens for å kunne bruke den 😅 Anonymkode: 18997...bed
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #27 Skrevet 11. juni 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stua er fellesområde for alle oss i huset. Å sammenligne det med bil blir en avsporing. Med mindre din stue krever lisens for å kunne bruke den 😅 Anonymkode: 18997...bed Stua er fellesområde for alle - hvorfor må far ut da? Anonymkode: 0578e...5d2
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #28 Skrevet 11. juni 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du syns ikke det skal være noen forskjell på barn og voksen? Skal du og barnet bytte på hvem som får bruke bilen også, da? Anonymkode: 0578e...5d2 For meg er livet litt mer sammensatt enn dette billige poenget. Dessuten er det ikke sammenlignbart, så det fremstår bare litt dumt. Det er forskjell for voksne og barn, men voksne kan gjerne vise forståelse for barnas behov i stedet for å holde fast ved strenge regler. Da blir det hyggeligere for barna. Tenk hyggelig for jenta hvis faren hadde giddet å sette seg inn i hennes ønsker i stedet for å legge beslag på stua med film hver kveld. Anonymkode: f2319...903
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #29 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Stua er fellesområde for alle - hvorfor må far ut da? Anonymkode: 0578e...5d2 Fordi jeg tenker det er naturlig at den som har gjester kan bruke stua. Når far har gjester kan jenta se film på rommet. Når jenta har gjester kan far se film på rommet Anonymkode: 18997...bed
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #30 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg tenker det er naturlig at den som har gjester kan bruke stua. Når far har gjester kan jenta se film på rommet. Når jenta har gjester kan far se film på rommet Anonymkode: 18997...bed Men om denne jenta har besøk nærmest hver dag, noe som er ganske vanlig. Kan hun virkelig forvente å få stuen for seg selv hver dag? Anonymkode: 0fd35...2f3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #31 Skrevet 11. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenk hyggelig for jenta hvis faren hadde giddet å sette seg inn i hennes ønsker i stedet for å legge beslag på stua med film hver kveld. Ja, for det står jo at han sitter der som et møbel hver eneste kveld...🙄 Hos oss er regelen i fellesområdene at alle kan være der, men ingen kan hive andre ut. Jeg syns det er det mest rettferdige, jeg da. Anonymkode: 0578e...5d2
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #32 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg tenker det er naturlig at den som har gjester kan bruke stua. Når far har gjester kan jenta se film på rommet. Når jenta har gjester kan far se film på rommet Anonymkode: 18997...bed Jeg tenker at det er mest naturlig at den som insisterer på at andre i familien ikke kan være sammen med dem, må trekke seg tilbake. Det er derfor vi har noen private og noen offentlige områder: den som vil ha ro, der og da, kan trekke seg tilbake til et rom der døra både kan lukkes og eventuelt låses. De som ikke syns det gjør noe å være flere, har da muligheten til å bruke stua - sammen. Anonymkode: 0578e...5d2
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #33 Skrevet 11. juni 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, for det står jo at han sitter der som et møbel hver eneste kveld...🙄 Anonymkode: 0578e...5d2 Det er jo nettopp det det står: "16 åringen min bor hjemme med meg og ektefellen min. Men hun vil ha stua litt alene når hun har venner på besøk siden hun ikke er så glad i å ha folk inne på soverommet sitt. Mannen min som er hennes far er hele tiden i stua og ser på tv." Det er det jeg svarer ut fra. Mulig jeg misforstår, men det virker som at far i huset sitter i stua og der tv hver kveld. Er i utgangspunktet enig med deg at fellesområdene er for alle, men her bor de i et lite hus med ukoselig kjeller og datteren har et lite rom. Kan ikke faren la datteren få en kveld med venner i stua og ny og ne? Synes det høres stusselig ut at han i praksis bestemmer over stua hele tiden. Anonymkode: f2319...903
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #34 Skrevet 11. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes det høres stusselig ut at han i praksis bestemmer over stua hele tiden. Anonymkode: f2319...903 Han bestemmer jo ikke over stua, så lenge han ikke nekter noen andre å gå inn i den? Det er jo bare at hun ikke vil ha den når det er flere til stede. Men ellers så er jo dialog en fin ting, og mine skulle nok ha hatt bedre grunner enn at de ikke liker min tilstedeværelse for at jeg skulle gå ut. Gikk foreldrene dine ut av huset hver gang du hadde en venninne der? Anonymkode: 0578e...5d2
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #35 Skrevet 11. juni 2020 Hvis dere bare har ei stue er det vel bare rettferdig å bytte på å bruke den? Men kan dere ikke innrede rommet hennes med en sove-del og en stue-del med sofa og TV? Det har guttene her i huset, og alle har mye besøk av venner på rommene sine. Men vi har også valgt å ha ulike soner som gjør det attraktivt for ungdommene å være hjemme, så vi har ei ekstra stue hvor guttene har fått velge innredning, treningsrom i kjelleren, et gjesterom gjort om til gaming-rom, og et garasje-loft som er innredet med biljardbord og anlegg hvor det ikke er plagsomt for oss med høy musikk. Dere kan jo vurdere om dere har mulighet i hus eller garasje til å innrede ei fin stue hvor ungdommene trives og får litt privatliv? Anonymkode: 1feb3...7c7
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #36 Skrevet 11. juni 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han bestemmer jo ikke over stua, så lenge han ikke nekter noen andre å gå inn i den? Det er jo bare at hun ikke vil ha den når det er flere til stede. Men ellers så er jo dialog en fin ting, og mine skulle nok ha hatt bedre grunner enn at de ikke liker min tilstedeværelse for at jeg skulle gå ut. Gikk foreldrene dine ut av huset hver gang du hadde en venninne der? Anonymkode: 0578e...5d2 Hvis han sitter og ser film hver kveld og er den som bestemmer at sånn er det bare, så bestemmer han i praksis over stua. Hun har jo ikke noe valg - hvis hun skal være der, så er han der. Med TVen på. Ikke så lett å snakke om private ting eller høre på musikk da. Tenker han kunne vært raus og latt henne sitte der alene av og til. Ingen som sier han skal gå ut av huset. Han kan gå på soverommet eller på kjøkkenet. Har ikke vondt av det av og til hvis det er til glede for datteren. Jeg vokste opp i et større hus enn dette og hadde en loftstue til disposisjon, så det var aldri et problem. Anonymkode: f2319...903
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #37 Skrevet 11. juni 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men vi har også valgt å ha ulike soner som gjør det attraktivt for ungdommene å være hjemme (...) Anonymkode: 1feb3...7c7 Dette er et viktig poeng. Hvis man er raus og skaper rom for ungdommen hjemme, så får man muligheten til å danne gode relasjoner. Anonymkode: f2319...903
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #38 Skrevet 11. juni 2020 Hvis det ikke er plass til en sofakrok, lite bord og TV på rommet hennes ville jeg definitivt latt henne ha stua i fred av og til når hun har besøk. Dere voksne tar vel heller ikke med dere besøket inn på soverommet deres hvis det sitter noen i stua og ser film. 16åringen bor der også, og selv om det er dere som betaler for huset har dere valgt å ha barn. 16åringer trenger venner og privatliv, la dem få det. Kan da ikke være et stort problem at dere holder dere unna stua akkurat når hun har besøk. Blir det hver dag må man selvfølgelig finne en annen løsning, men av og til burde ikke være et problem Anonymkode: 46855...898
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2020 #39 Skrevet 12. juni 2020 Vi har stort hus så ikke en aktuell problemstilling for oss men jeg tenker tilbake til egen ungdomstid da vi bodde i en trang leilighet. Hadde jeg 1 venn på besøk var vi som regel på mitt rom, var det 2 eller flere var vi som regel i stua. Pappa jobbet turnus og når han var borte overlot mamma stua til meg. Hun var glad i å lese og da lå hun opppå senga. Generelt ville jeg si at den som har besøk har fortrinnsrett på stua men akkurat som jeg ikke får besøk der alle andre må vike kan ungdommen kreve det 3 ganger i uka. Dessuten er rommet til barna tenkt for flere aktiviteter som lekser, lek, avslapping og ja, besøk mens voksnes som regel er kun for søvn (og sex). Anonymkode: 02efc...994
prekæs Skrevet 12. juni 2020 #40 Skrevet 12. juni 2020 (endret) Det hadde hun ikke kommet noen vei med og hadde aldri fått spørsmålet heller. Hadde jeg blitt bedt om å fjerne meg fra oppholdsrommene i mitt eget egenbetalte hus, så spørs det nok om hun ikke hadde fått en realitetsorientering. Endret 12. juni 2020 av prekæs
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2020 #41 Skrevet 12. juni 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er et viktig poeng. Hvis man er raus og skaper rom for ungdommen hjemme, så får man muligheten til å danne gode relasjoner. Anonymkode: f2319...903 Ikkje raus, rik... Hi i innlegget gget du siterer hadee tydlegvis eit mykje større hus enn hi.. Anonymkode: f1962...e7d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2020 #42 Skrevet 12. juni 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere bare har ei stue er det vel bare rettferdig å bytte på å bruke den? Men kan dere ikke innrede rommet hennes med en sove-del og en stue-del med sofa og TV? Det har guttene her i huset, og alle har mye besøk av venner på rommene sine. Men vi har også valgt å ha ulike soner som gjør det attraktivt for ungdommene å være hjemme, så vi har ei ekstra stue hvor guttene har fått velge innredning, treningsrom i kjelleren, et gjesterom gjort om til gaming-rom, og et garasje-loft som er innredet med biljardbord og anlegg hvor det ikke er plagsomt for oss med høy musikk. Dere kan jo vurdere om dere har mulighet i hus eller garasje til å innrede ei fin stue hvor ungdommene trives og får litt privatliv? Anonymkode: 1feb3...7c7 Er det mulig å være så korttenkt og ha så lite forståelse for at folk har forskjellige levevilkår? Hvis hi hadde hatt stort hus med plass til soner og ei ekstra stue, tror du ikke hun hadde sett på muligheten for å gi ungdommen en plass å være? Tipper hi bor i leilighet og da er det ikke så lett med hverken loftstue eller treningsrom altså🤦🏼♀️ Anonymkode: e61c7...e6d
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2020 #43 Skrevet 14. juni 2020 På 12.6.2020 den 6.30, Anonym bruker skrev: Er det mulig å være så korttenkt og ha så lite forståelse for at folk har forskjellige levevilkår? Hvis hi hadde hatt stort hus med plass til soner og ei ekstra stue, tror du ikke hun hadde sett på muligheten for å gi ungdommen en plass å være? Tipper hi bor i leilighet og da er det ikke så lett med hverken loftstue eller treningsrom altså🤦🏼♀️ Anonymkode: e61c7...e6d Korttenkt var jeg absolutt ikke, jeg gav bare ulike eksempler på måter å tilrettelegge for store barn. Min erfaring er at det å tilrettelegge for at store barn og deres venner ønsker å tilbringe tid hos oss har stor verdi, og bør etterstrebes. Kanskje HI har en kjeller, hvor man kan sette inn et større vindu og innrede ei hyggelig kjellerstue. Kanskje hun har garasje med uinnredet loft, som med noe isolasjon og relativt enkle grep kan bygges om og innredes til ungdoms-stue. Og kanskje jenta har stort nok rom til at det kan deles i soner, og med en liten handletur på ikea og en ekstra TV kan hun få stue-område inne på rommet sitt. Hvis ingenting av dette lar seg gjøre så mener jeg det er en selvfølge at de voksne ser TV på mac eller PC, i sin egen seng, og legger til rette for barnas sosiale liv så godt de kan, de kveldene barna har besøk. Anonymkode: 1feb3...7c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå