Gå til innhold

Tenåring vil være alene med venner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 åringen min bor hjemme med meg og ektefellen min. Men hun vil ha stua litt alene når hun har venner på besøk siden hun ikke er så glad i å ha folk inne på soverommet sitt. Mannen min som er hennes far er hele tiden i stua og ser på tv, Så hun blir litt masete, «Nå kommer hanne, kan dere være så snill og ta dere en tur ut eller være på kjøkkkenet?», «mens vi kan sitte inne i stuen og snakke og spise litt chips».

Jeg pleier jo og rydde litt omkring i huset så jeg invanderer henne ikke så mye når hun er med vennene sine her i hjemmet. Men har ikke snakket med mannen min om det, Han sier det bare er heilt fint at de er i stuen, men han er der samtidig. Hva synes dere jeg skal si?

Hilsen Anonym heh.

Anonymkode: 2b52d...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å gjere soverommet hennar meir "besøksvennlig?" eller har de andre rom i huset som kan nyttast? Kjellarstove el likn? Eg hadde ikkje likt å bli "kasta" ut av mi eiga stove faktisk. Men forstår godt at dei vil vere åleine, ikkje stas å ha pappa sittande i bakgrunnen når ein er 16..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Syngensang skrev:

Går det an å gjere soverommet hennar meir "besøksvennlig?" eller har de andre rom i huset som kan nyttast? Kjellarstove el likn? Eg hadde ikkje likt å bli "kasta" ut av mi eiga stove faktisk. Men forstår godt at dei vil vere åleine, ikkje stas å ha pappa sittande i bakgrunnen når ein er 16..

Vi har en kjeller men den er ikke noe kose kjeller og være i, huset er ganske lite så er ikke mer en soverommet og stuen

Anonymkode: 2b52d...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi har en kjeller men den er ikke noe kose kjeller og være i, huset er ganske lite så er ikke mer en soverommet og stuen

Anonymkode: 2b52d...446

 Ville tatt ein prat med ho om korleis ein kan løyse dette uten at de blir kasta ut. Kvifor vil ho ikkje ha besøk på rommet sitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene kan ikke forvente dette altså. Å ha stue for seg selv blir ikke før hun flytter for seg selv. Måtte pent holde oss på rommet vårt vi også i vår ungdom om vi ikke ville være sammen med foreldrene. 

Anonymkode: 88d74...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun fikse rommet sitt . Ingen selvfølge å okkupere stua, selv om jeg skjønner henne godt . Hun er så stor at hun bør ha en egen plass. Da bør de møtes til venner som har ekstra plass. Her har vi to stuer og 2 store rom, men ofte vil de ha alt for seg selv. Da tar vi oss en tur ut 

Anonymkode: 3a565...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Syngensang skrev:

 Ville tatt ein prat med ho om korleis ein kan løyse dette uten at de blir kasta ut. Kvifor vil ho ikkje ha besøk på rommet sitt? 

Hun mener hun liker og ha rommet sitt i fred og privat liv og at der er lite plass inne på soverommet.

Anonymkode: 2b52d...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da må hun fikse rommet sitt . Ingen selvfølge å okkupere stua, selv om jeg skjønner henne godt . Hun er så stor at hun bør ha en egen plass. Da bør de møtes til venner som har ekstra plass. Her har vi to stuer og 2 store rom, men ofte vil de ha alt for seg selv. Da tar vi oss en tur ut 

Anonymkode: 3a565...50a

Vi har bare en liten stue vi. Så hun sier at det blir veldig trangt og at de vil ha på spotify på tvn når mannen min ser på film.

Anonymkode: 2b52d...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

16 åringen min bor hjemme med meg og ektefellen min. Men hun vil ha stua litt alene når hun har venner på besøk siden hun ikke er så glad i å ha folk inne på soverommet sitt. Mannen min som er hennes far er hele tiden i stua og ser på tv, Så hun blir litt masete, «Nå kommer hanne, kan dere være så snill og ta dere en tur ut eller være på kjøkkkenet?», «mens vi kan sitte inne i stuen og snakke og spise litt chips».

Jeg pleier jo og rydde litt omkring i huset så jeg invanderer henne ikke så mye når hun er med vennene sine her i hjemmet. Men har ikke snakket med mannen min om det, Han sier det bare er heilt fint at de er i stuen, men han er der samtidig. Hva synes dere jeg skal si?

Hilsen Anonym heh.

Anonymkode: 2b52d...446

Jeg forsvinner ikke ut av huset eller ut av stua hvis tenåringen skal ha én venn eller én venninne der. Da kan vi alle være der; eller de kan gå på tenåringens rom. Men hvis vi har gjort avtale om at ungdommene har spillkveld el lign, og det kommer 4-5 stykker, da overlater jeg gjerne stua.

Anonymkode: 0578e...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bare en liten stue vi. Så hun sier at det blir veldig trangt og at de vil ha på spotify på tvn når mannen min ser på film.

Anonymkode: 2b52d...446

Men da trenger de jo å bli informert om at livet består i å tilpasse seg. Han skal ikke avbryte filmen sin bare fordi noen vil høre musikk.

Anonymkode: 0578e...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stua er fellesrom, og en kan ikke kreve at alle skygger banen så en kan være der alene. Vil hun være alene med venner får hun fikse soverommet sitt eller sette seg på kjøkkenet.

Anonymkode: feef8...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener hun liker og ha rommet sitt i fred og privat liv og at der er lite plass inne på soverommet.

Anonymkode: 2b52d...446

 

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bare en liten stue vi. Så hun sier at det blir veldig trangt og at de vil ha på spotify på tvn når mannen min ser på film.

Anonymkode: 2b52d...446

Ingenting av dette er greit å kreve hver gang hun skal ha venninnebesøk, altså. Hadde det vært min datter hadde hun fått tydelig beskjed om at stua er for alle og at hun får ta med seg venninner inn på sitt eget rom eller ev kjøkkenet om det er ledig. Det er ikke hun som betaler husleie og lån. 

Anonymkode: 494d4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuen er jo et fellesrom og skal bare i spesielle tilfeller reserveres kun en av husets beboere. 

Hun får ordne det bedre til på rommet sitt. Få på et sengeteppe slik at de kan sitte på senga uten å skitne til sengetøyet osv. 

Jeg lar meg ikke jage ut av sofakroken etter en lang dag, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når plassen er så liten ville jeg ikke hatt noe problem med å overlate stua til tenåringen. Jeg ville iallefall ikke sett på TV eller ryddet huset mens tenåringen har besøk i stua. 
 

Hvorfor kan dere ikje ta dere en tur ut eller mannen se på TV på deres soverom?

greit at stua er fellesrom og ingen skal kastes ut. Men det går jo angir dere å vise hensyn? Ville fu likt at hun satt seg ned og så på TV mens du hadde besøk i stua?

Anonymkode: e1b99...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i leilighet med to tenåringer. Vi har laget oss en avtale på at ungene gir beskjed i god tid før de skal ha besøk og ønsker å ha stua alene, helst dagen før. På den måten kan jeg ta en tur, handletur, ordne i hagen osv. Ikke alltid dette passer, men det går somoftes helt fint og jeg føler ikke jeg blir kastet ut selv om jeg da gjør litt utenfor hjemmet. 
 

Jeg tenker stua er like mye ungenes stue som den er min. Jeg må ikke sitte å se på tv om de vil ha venner der. Har jeg venner der, så er det ikke alltid like kjekt å ha to ungdommer som sitter oppi oss heller. Så vi gir og tar alle sammen og det fungerer veldig fint når vi avtaler det. Hadde dekommet og kasta meg ut av stua når jeg akkurat hadde satt meg ned i godstolen, sliten etter jobb så hadde stemningen blitt deretter. Når ene barnet spør om morran om det er greit hun har stua litt så kan jeg planlegge handletur, en gåtur osv, da vet jeg det og er innstilt på det. 
Jeg kan også legge meg på senga mi og lese en bok, se på en film i senga, jeg må ikke ut av huset. Jeg tenker også at vi voksne kan bruke soverommet vårt til andre ting enn å kun sove der på natta, hvorfor skal ungene stue seg inn på sitt lille rom med mange venner. De er ofte flere enn meg. 

Anonymkode: 0f276...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er helt normal, de fleste ungdommer liker best å være sammen med vennene uten at voksne er i nærheten. 

Jeg tar meg ofte (ikke alltid) en tur ut når ungdommene har vennebesøk, besøker noen, går tur, shopper e.l. De synes det er deilig å ha huset for seg selv og kunne prate, le, synge, tøyse uten å tenke på at noen voksne er i nærheten. Jeg husker jeg likte det selv også som tenåring. Helt normalt i en periode.

Det betyr ikke at det alltid er sånn selvfølgelig. For hvis det ikke passer for meg, så må de finne seg i at jeg er i huset. 

Anonymkode: ce105...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ungdommene kan ikke forvente dette altså. Å ha stue for seg selv blir ikke før hun flytter for seg selv. Måtte pent holde oss på rommet vårt vi også i vår ungdom om vi ikke ville være sammen med foreldrene. 

Anonymkode: 88d74...d0b

Jeg tenker motsatt. Ungdommen bor der også. Ungdommen er en del av familien. Ungdom trenger venner. 

Jeg ville tatt med mannen ut på tur eller ett eller annet ett par timer. Viktigere for ungdommen å ha venner enn at foreldrene glaner på tv. 

Anonymkode: 85395...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bare en liten stue vi. Så hun sier at det blir veldig trangt og at de vil ha på spotify på tvn når mannen min ser på film.

Anonymkode: 2b52d...446

Mannen din kan se på film en annen dag. Viktigere at ungdommen pleier vennskap. 

Anonymkode: 85395...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om hun ser på film i stua og dere får besøk tar dere besøket med på soverommet? Eller forventer dere at hun slår av tv så dere kan ha besøk i stua? 

Man gir og tar ;) 

Anonymkode: 18997...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så om hun ser på film i stua og dere får besøk tar dere besøket med på soverommet? Eller forventer dere at hun slår av tv så dere kan ha besøk i stua? 

Man gir og tar ;) 

Anonymkode: 18997...bed

Så du syns ikke det skal være noen forskjell på barn og voksen? Skal du og barnet bytte på hvem som får bruke bilen også, da?

Anonymkode: 0578e...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke kreve å alltid ha stua for seg selv hver gang hun har besøk. Da får hun fikse rommet sitt slik at hun kan ta med besøk inn dit. Men er jo greit at man av og til kan la jenta ha stua for seg selv og, så lenge hun sier ifra dagen før f eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Helt greit av og til.

Jeg har tre tenåringer selv, og de kan ha venner på spillkveld i spisestua og av og til har de fått ha venner i stua også mens vi andre har drevet med andre ting andre steder.

Men det er ikke greit å stadig vekk jage foreldre og søsken ut fordi man vil ha venner i stua.

Kanskje dere kan pusse opp rommet hennes litt så det blir mer stue enn soverom når hun har vennebesøk, en daybed som sengetøyet kan legges i en skuff under og et par stoler f.eks så det ikke blir litt lettere for henne å ha besøk der.

Vi har også pusset opp kjellerstua, veldig enkelt, sånne panelplater på veggene og ullteppe på gulvet, nye lister og stikkontakter. Så har de TV og sofaer der nede. Men med fire barn, hvorav tre er tenåringer blir huset likevel ganske fullt av og til ;)

Det er gjerne sånn at ungdommen samles der det er muligheter til det, så de som har et innredet loft over garasjen, kjellerstue e.l. er gjerne de som blir vertskapet hver gang. Jeg synes det er fint de vil være her og tilrettelegger så langt som mulig, det er fint å bli kjent med barnas venner. Men jeg flytter ikke ut av hovedstua i eningen for å gi plass til dem altså, skal de være der må de tåle at jeg også er hjemme, eller de kan være i spisestua, i kjellerstua eller på rommet. Men som sagt, det har hendt noen ganger de har spurt om å ha filmkveld i hovedstua og jeg har sagt ja, da har jeg skygget banen.

Anonymkode: 69be2...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen din kan se på film en annen dag. Viktigere at ungdommen pleier vennskap. 

Anonymkode: 85395...f68

Hvor ofte er det greit at foreldre skal vike for barna i stua?

Anonymkode: 21453...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte er det greit at foreldre skal vike for barna i stua?

Anonymkode: 21453...d45

Den i huset som skal ha selskap kan ha stua. En enslig person kan fint sitte på soverommet å se film - uavhengig av om det er tenåringen eller far 

Anonymkode: e1b99...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...