Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Holder på å slanke meg og har hatt en dum tendens til å veie meg hver dag og da flere ganger 🙈 Flaut. I dag har jeg ikke veidd meg og skal prøve å ikke gjøre det på en uke. Hvordan er dere? Veier du deg ofte? Anonymkode: 5923b...e75
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 Jeg slanker meg ikke, men jeg veier meg hver morgen etter å ha vært på do. Jeg har ikke en fast vekt jeg må være, men skal absolutt ikke over 60 kg. Hvis det holder på å skje kan jeg nå ta grep med en gang jeg ser tendenser på vekta. Tar så grep ved å spise litt mindre middagsporsjoner eller evt. kutte kveldsmaten. Anonymkode: 0fcb9...466
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 Det anbefales å veie seg hver dag når man prøver å gå ned i vekt. Vei deg på morgenen, før frokost og etter at du har tisset. Det er ingen vits i å veie seg utpå dagen, da vil vekten påvirkes av så mange faktorer (vann i kroppen, mageinnhold, full blære etc). Anonymkode: 16690...292
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Takk for svar. Da kan jeg gjerne gjøre det. En gang om morningen. Det gir motivasjon å se resultatet. Anonymkode: 5923b...e75
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 Vei og mål deg 1 gang uken. Ikke hver dag... Anonymkode: a7149...910
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Da kan jeg gjerne gjøre det. En gang om morningen. Det gir motivasjon å se resultatet. Anonymkode: 5923b...e75 Det gir motivasjon helt til den morgenen du har gått OPP noen gram. Grunnen til at det anbefales å veie en gang i uken er pga at kroppen lagrer vann i løpet av syklusen, så selv om man gjør alt rett så kan vekten flate ut og tilogmed gå litt opp fra dag til dag. Men man finner jo den måten som fungerer for seg selv. Lykke til, du er flink som holder ut🙏🏻💪🏼 Anonymkode: 3283b...049
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 Jeg veier meg ca en gang i uken. Hvis jeg er forstoppet eller er helt i starten av mensen så dropper jeg det, for da viser vekten gjerne 1-2 og noen ganger 3 kg mer. Anonymkode: b9952...13a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 Jeg veier meg hver dag - forsøker å gå ned i vekt. jeg syns det er motiverende. Selvsagt mest motiverende å se tallet synke litt og litt, men de dagene den går opp, tenker jeg jo at denne dagen skal jeg være ekstra flink, så nedgangen kan fortsette. Men jeg måler også midjen og lårene med målebånd kanskje 1 gang per uke, så ikke vekten skal få for stor betydning. Anonymkode: 13607...bff
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vei og mål deg 1 gang uken. Ikke hver dag... Anonymkode: a7149...910 Det er jo ikke lurt, da er det ko bingo hva vekta viser. Veier man seg hver morgen ser man trenden Anonymkode: 33241...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 Veier meg en gang i uka. torsdag morgen etter å ha tisset... bare tull å veie seg hver dag, man ser utv bedre med engang i uka. Anonymkode: bce17...02f
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veier meg en gang i uka. torsdag morgen etter å ha tisset... bare tull å veie seg hver dag, man ser utv bedre med engang i uka. Anonymkode: bce17...02f En gang i uka sier ingenting, helt bingo. Veier man hver dag og logger feks ser man kurven, normale opp og ned, syklusvariasjoner og da reell opp eller nedgang. Anonymkode: 33241...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: En gang i uka sier ingenting, helt bingo. Veier man hver dag og logger feks ser man kurven, normale opp og ned, syklusvariasjoner og da reell opp eller nedgang. Anonymkode: 33241...1f9 Tull. Veier meg en gang i uka, og skjønner jo at om jeg går ned 2 kilo en uke så blir det mindre neste uke. Slanker man seg så vil man se trenden ved å veie en gang i uka. Ved veiing flere ganger i uka -hvilket tall gjelder? Bestenotering? Anonymkode: 9742e...419
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Veier meg hver morgen etter å ha vært på toalettet. Mye lettere å regulere matinntaket, når man kommer i en oppadgående feil kurve. For meg som sliter med vekt og har gjort det hele mitt voksne liv, så syns jeg det er lettest. Hvis jeg skulle veid meg en gang i uken eller skjeldnere er det vanskelig å se at man er gått opp 2-3 kg og da først begynne med å spise mindre. Anonymkode: 4d7a9...820
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 Veier meg hver dag, da holder jeg best øye med at vekten går nedover Anonymkode: b6bb1...f17
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tull. Veier meg en gang i uka, og skjønner jo at om jeg går ned 2 kilo en uke så blir det mindre neste uke. Slanker man seg så vil man se trenden ved å veie en gang i uka. Ved veiing flere ganger i uka -hvilket tall gjelder? Bestenotering? Anonymkode: 9742e...419 Om man veier seg en gang i uken og tilfeldigvis pga syklus har gått opp eller ned 2-3 kg er jo ikke det reell endring. Å slavisk gå etter det ene tallet blir jo dumt. Veier man hver dag så ser man trenden, kurven? Og da vil man enkelt se om man er innafor normalen eller er på vei opp eller ned i forhold til sitt normalområde. Man forholder seg såklart ikke til ett tall... Anonymkode: 33241...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om man veier seg en gang i uken og tilfeldigvis pga syklus har gått opp eller ned 2-3 kg er jo ikke det reell endring. Å slavisk gå etter det ene tallet blir jo dumt. Veier man hver dag så ser man trenden, kurven? Og da vil man enkelt se om man er innafor normalen eller er på vei opp eller ned i forhold til sitt normalområde. Man forholder seg såklart ikke til ett tall... Anonymkode: 33241...1f9 Men jeg veier jo meg på like forutsetninger hver gang.. og registrerer nedgang hver uke. Anonymkode: 9742e...419
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 Til nå har jeg veidd meg hver dag og skrevet ned vekt en dag i uken. HI Anonymkode: 5923b...e75
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #18 Skrevet 11. juni 2020 De som har peiling på slanking anbefaler ikke å veie seg i det hele tatt. De anbefaler også ta mål med målebånd. MÅ du veie deg kan du gjøre det en gang i mnd. Anonymkode: 3c6a8...b97
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #19 Skrevet 11. juni 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Holder på å slanke meg og har hatt en dum tendens til å veie meg hver dag og da flere ganger 🙈 Flaut. I dag har jeg ikke veidd meg og skal prøve å ikke gjøre det på en uke. Hvordan er dere? Veier du deg ofte? Anonymkode: 5923b...e75 Er sånn tenåringsgreie, går nok over når du blir eldre. Anonymkode: b8d98...ad6
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #20 Skrevet 11. juni 2020 Jeg begynte å veie meg daglig fordi det hjalp meg til å finne ut hva jeg reagerte på av forskjellige typer mat. Begynte å få flere matintoleranser, og det var vanskelig å finne ut hva det var. Min kropp reagerer ofte ved å binde mye vann når jeg spiser noe jeg ikke tåler. Så for meg ble det et nyttig redskap av den grunn. Etter langvarig sykdom hadde jeg nå fått på noe få kilo mer enn jeg var fornøyd med, og hadde i tillegg fått mye væske i kroppen. Da har det også vært nyttig å veie meg hver morgen etter jeg har tisset, for da ser jeg om kostholdet fungerer. Mister jeg plutselig over natten 1-2 kilo, eller går opp like mye, så vet jeg jo at det er vann, da må jeg justere kosten min. Som andre sier, da ser jeg også trenden over tid, ser at jeg innimellom mister mye av den ekstra væsken, og så går jeg jevn ned litt utenom også. For meg fungerer dette. Men hva som fungerer når det kommer til veiing og ikke veiing, det har jeg inntrykk av er veldig individuelt. Jeg kjenner damer som veier seg en gang i måneden, samme antall dager etter påbegynt mens hver måned. Jeg kjenner damer som veier seg en gang i uken. Så vet jeg om noen som veier seg daglig om morgenen. De har funnet det som fungerer for dem. Men det er ikke alle som tåler å veie seg daglig heller, kjenner noen av dem også. De har gjerne en større vektproblematikk og/eller tendenser til spiseforstyrrelser eller ortoreksi. Noen blir for opphengt i tallene, greier ikke se langtidstendensene i de daglige tallene, men lager seg voldsomt mye fokus på vekt og dermed også veldig mye stress rundt det. For disse fungerer det ikke å veie seg ofte, eller i det hele tatt. Poenget er å finne en metode som man selv takler psykisk og som fungerer for hensikten man har med å veie seg, eller måle seg. Hi, når du har begynt å veie deg flere ganger om dagen, da har du bikket over i det usunne, og da er du på en farlig vei. Det har uansett ingen hensikt siden det er naturlig at vi veier mer utover dagen. Flott at du nå kutter ned på veiingen. Fokuser på å spise riktig og sunt og vær nok i bevegelse/trening. Endring tar tid. Varig endring er et livsprosjekt, så ingen grunn til å stresse med det. Anonymkode: 912d1...f38
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #21 Skrevet 11. juni 2020 Jeg veier meg nesten aldri, kanskje noen få ganger i året. Som regel ifbm sykdom for å passe på at jeg ikke går for mye ned i vekt. Anonymkode: e147f...573
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #22 Skrevet 11. juni 2020 Nyere forskning har vist at de som klarer å holde vekta etter slanking, bl.a. veier seg ofte, det bidrar til bedre kontroll. 1 gang i uken regelen er utdatert. Det er dessverre veldig få som klarer å holde vekta etter vektnedgang, jeg har klart det. Veier meg hver morgen, da lurer jeg meg ikke til å overspise, siden jeg ikke ser det. Vekta gir meg motivasjon, å se målvekten hver dag er tilfredstillende. Kjenner så mange som går opp og ned hele tiden. Jeg lar det aldri gå så langt at vekten kommer ut av kontroll. Anonymkode: eb038...885
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #23 Skrevet 11. juni 2020 Det tror jeg kommer helt an på personlighet. For meg funker det klart best å gå på vekta hver dag. Det gir meg den ekstra motivasjonen til å holde ut kvelden, fordi jeg skal veie meg neste dag. Anonymkode: 2ca84...0f4
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #24 Skrevet 11. juni 2020 Hver morgen. Skriv ned og regn ut snittet pr uke. Det er måten. Å veie seg en gang i uka er bare vås. Da kan det jo bli helt feil. Anonymkode: ea3c5...d8f
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2020 #25 Skrevet 12. juni 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hver morgen. Skriv ned og regn ut snittet pr uke. Det er måten. Å veie seg en gang i uka er bare vås. Da kan det jo bli helt feil. Anonymkode: ea3c5...d8f Skriv ned og regn ut snittet hver uke? Da har man vippa langt over grensen til usunt vekthysteri spør du meg. En gang i uka bør være mer enn nok, da ser man om man holder seg noenlunde på det man ønsker å veie, pluss minus 2-3 kilo. Er utslaget plutselig mer den ene eller andre veien, avhengig av om man er redd for over- eller undervekt, kan man foreta justeringer i kostholdet før utslagene rekker å bli for store. Anonymkode: 61420...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå