Gå til innhold

Å leke med yngre barn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har to gutter på 11 og 12 år. De har en yngre fetter på 7 år som gjerne vil leke med dem. Dette bærer jo langt mer preg av barnevakt enn gjensidig lek. Burde ikke søsteren min forstå det? 7-åringen trenger også visst tilsyn. Det betyr jo at når nevøen min kommer (og det gjør han ofte) så må jeg være til stede. Ellers er mine unger nå så store at jeg kan gå en tur på butikken eller ta en kaffe hos en venninne.

Anonymkode: 47798...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har to gutter på 11 og 12 år. De har en yngre fetter på 7 år som gjerne vil leke med dem. Dette bærer jo langt mer preg av barnevakt enn gjensidig lek. Burde ikke søsteren min forstå det? 7-åringen trenger også visst tilsyn. Det betyr jo at når nevøen min kommer (og det gjør han ofte) så må jeg være til stede. Ellers er mine unger nå så store at jeg kan gå en tur på butikken eller ta en kaffe hos en venninne.

Anonymkode: 47798...c95

Hvis 12-åringen er enig og skjønner hva oppdraget er, så kan han godt passe en 7-åring altså. Klart du kan ta en kaffe.

Anonymkode: 4b0db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke «yngre barn», men «yngre familiemedlem». Burde ikke du og barna dine være glad og takknemlig for å ha en liten nevø på besøk?

Anonymkode: 180b2...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er hun når fetteren er hos dere da? på besøk? 

Vi er i lignende situsjon, men jeg synes det bare er koselig jeg da. Og ungene mine har bare gått av å ta litt vare på mindre unger innimellom. 

Men om det blir slik at hun kommer å setter han av hver gang, så føles det jo litt rart ut da.... Da hadde jeg forventet å bli spurt om å passe han ...

Anonymkode: 18858...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine synes det er gøyere å leke med jevnaldrende venner. Det er fint å ha besøk av og til, men ikke to ganger i uken. Det blir for mye.

Anonymkode: 47798...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er hun når fetteren er hos dere da? på besøk? 

Vi er i lignende situsjon, men jeg synes det bare er koselig jeg da. Og ungene mine har bare gått av å ta litt vare på mindre unger innimellom. 

Men om det blir slik at hun kommer å setter han av hver gang, så føles det jo litt rart ut da.... Da hadde jeg forventet å bli spurt om å passe han ...

Anonymkode: 18858...9ff

Hun er ikke her. Setter han bare av. Det er nettopp det, vil heller bli spurt om å passe, for det er jo det som er realiteten.

Anonymkode: 47798...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke «yngre barn», men «yngre familiemedlem». Burde ikke du og barna dine være glad og takknemlig for å ha en liten nevø på besøk?

Anonymkode: 180b2...c04

Det kommer vel an på om kontakten er god, relasjonen er god og oppdragelsen er god. Selv elsker jeg å ha min 7-årige nevø her, men 12-åringen kan oppleve det som et slit! 

Anonymkode: 4b0db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er ikke her. Setter han bare av. Det er nettopp det, vil heller bli spurt om å passe, for det er jo det som er realiteten.

Anonymkode: 47798...c95

Da sier du det til henne. Det er søsteren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer vel an på om kontakten er god, relasjonen er god og oppdragelsen er god. Selv elsker jeg å ha min 7-årige nevø her, men 12-åringen kan oppleve det som et slit! 

Anonymkode: 4b0db...080

Akkurat sånn er det her også. Mine barn blir leie, og jeg må underholde. Koselig det av og til, men det er jo faktisk barnepass.

Anonymkode: 47798...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe spesielt med norske barn som får lettere panikk hvis de må prate med yngre barn altså. Aldri opplevd dette i andre kulturer, hvor det er vanlig å vise interesse og ville underholde og leke med yngre barn. Erfaring fra flere forskjellige kulturer fra tre kontinent, og det er kun i Norge at barn og tenåringer ikke engang kan si hei til små barn.

Og en på 7 år er jo faktisk ikke sååå liten. De klarer seg da fint med lett oppsyn. Er jo ikke snakk om en toåring som man må fotfølge. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pobie skrev:

Er noe spesielt med norske barn som får lettere panikk hvis de må prate med yngre barn altså. Aldri opplevd dette i andre kulturer, hvor det er vanlig å vise interesse og ville underholde og leke med yngre barn. Erfaring fra flere forskjellige kulturer fra tre kontinent, og det er kun i Norge at barn og tenåringer ikke engang kan si hei til små barn.

Og en på 7 år er jo faktisk ikke sååå liten. De klarer seg da fint med lett oppsyn. Er jo ikke snakk om en toåring som man må fotfølge. 

De er på skolen hver dag (selvsagt). Så deltar de på to fritidsaktiviteter hver. I helgene reiser vi ofte bort. Når denne gutten da er her to ganger i uka går det utover lek med venner og de blir leie. Er det rart? En gang i blant er det selvsagt gøy, men ikke når det blir så mye.

Anonymkode: 47798...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hei, Kari! Du, det er kjempekoselig at Knut liker så godt å være sammen med Ola ogPer, men vi har veldig mange forpliktelser og aktiviteter i løpet av uka fremover, så dessverre passer det ikke så godt at Knut kommer så ofte som han har gjort hittil. Kanskje en gang annenhver uke kan være greit? Vi vil jo så gjerne se ham, men vi har rett og slett ikke tid til mer.»

Anonymkode: f50ff...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må da kunne si til søsteren din at dine barn ikke er hjemme, de er på besøk hos venner f.eks.

De må heller ikke være hjemme når han kommer på besøk, om det bare er deg hjemme må det føles litt rart for din søster ;)

 

Anonymkode: 175cb...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett alder og relasjon, så er det spesielt å bare sette av et barn hos noen uten at det er avtalt... Jeg ville tatt opp dette først og fremst. Også for hennes egen skyld, hvis hun gjør dette med de jevnaldrende vennene til gutten også så driter hun seg ut overfor foreldrene.

Anonymkode: cba88...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pobie skrev:

Er noe spesielt med norske barn som får lettere panikk hvis de må prate med yngre barn altså. Aldri opplevd dette i andre kulturer, hvor det er vanlig å vise interesse og ville underholde og leke med yngre barn. Erfaring fra flere forskjellige kulturer fra tre kontinent, og det er kun i Norge at barn og tenåringer ikke engang kan si hei til små barn.

Og en på 7 år er jo faktisk ikke sååå liten. De klarer seg da fint med lett oppsyn. Er jo ikke snakk om en toåring som man må fotfølge. 

Det handler vel ikke om at de ikke kan si hei til små barn. Min erfaring er at norske unger er flinke til å leke med og snakke med yngre unger. Har også bodd på et "annet kontinent", og så ingen forskjell på norske barn og barna der som helhet. Men ja, i enkelte kulturer er det mer vanlig at unger er mer sammen på tvers av alder, men da gjerne i kulturer hvor det er familien som er vennene og ikke som her hos oss at venner er klassekamerater, naboer etc. 

HI, du har rett i at å ha en 7-åring på besøk er mer som å være barnevakt enn å ha en venn på besøk. Du må snakke med søsteren din om at det er hyggelig å ha besøk av "Oskar", men da må det avtales på forhånd for du har ikke anledning til å være barnepike og gutta har andre planer hvor det ikke passer å ha en 7-åring med. Heldigvis er det aksept for det i Norge! (Og mange andre land)

Anonymkode: 0f857...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pobie skrev:

Er noe spesielt med norske barn som får lettere panikk hvis de må prate med yngre barn altså. Aldri opplevd dette i andre kulturer, hvor det er vanlig å vise interesse og ville underholde og leke med yngre barn. Erfaring fra flere forskjellige kulturer fra tre kontinent, og det er kun i Norge at barn og tenåringer ikke engang kan si hei til små barn.

Og en på 7 år er jo faktisk ikke sååå liten. De klarer seg da fint med lett oppsyn. Er jo ikke snakk om en toåring som man må fotfølge. 

Du, det er ikke på noen måte medfødt å like å være sammen med småbarn. Verken i Norge eller i andre land.

Anonymkode: 4b0db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er 12-20 år og niesene mine er 5 og 7. De synes alle det er stas å få kusinene på besøk. De leker med dem på deres nivå og niesene mine elsker mine barn. En 7-åring trenger da ikke mye tilsyn, så ta den kaffen du. Skjønner ikke problemet med at barn av og til må tilpasse seg andre barn. Vi voksne tilpasser oss voksne hele tiden. Det er bare positivt å lære det som barn

Anonymkode: 58d4f...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Har to gutter på 11 og 12 år. De har en yngre fetter på 7 år som gjerne vil leke med dem. Dette bærer jo langt mer preg av barnevakt enn gjensidig lek. Burde ikke søsteren min forstå det? 7-åringen trenger også visst tilsyn. Det betyr jo at når nevøen min kommer (og det gjør han ofte) så må jeg være til stede. Ellers er mine unger nå så store at jeg kan gå en tur på butikken eller ta en kaffe hos en venninne.

Anonymkode: 47798...c95

hvis guttene dine ikke vil leke med han synes jeg det er helt forstårlig :) Min har fettere på samme alder, og de kommer av og til oss for og være sammens med min på 7,men jeg spør aldri om det. min liker godt og leke med de,men mest med de mellom 6-9 år

Anonymkode: 8865b...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis 12-åringen er enig og skjønner hva oppdraget er, så kan han godt passe en 7-åring altså. Klart du kan ta en kaffe.

Anonymkode: 4b0db...080

Der er barn veldig forskjellige vil jeg si. Tantebarna mine er 7, og her må jeg følge med og hjelpe til mye når de er her. De er aktive, fulle av ideer og påfunn og stadig noe de trenger hjelp til, trøst, sultne, ordne opp. 12 åringen min er flink til å leke med dem når de er her, men hun hadde nok ikke håndtert dem på egenhånd så lenge tror jeg. Nå har det kanskje litt å si at de er tvillinger da, to gjør mer utav seg enn en,  og de er ganske viltre av seg. Min søster må enten avtale det med meg eller være tilstede selv når jentene skal være her, men både jeg og 12 åringen min synes det er hyggelig å ha dem her. Jeg tror barn har godt av å omgås uten å være delt i grupper etter alder bestandig, det gir mye læring både for de små som får noen å se opp til og strekke seg etter og for de store som lærer å vise onsorg og ta hensyn. 12 åringen min har godt av å være litt sammen med 7 åringene i blant, da kan hun slippe løs sine litt barnsligere sider og leke igjen. Men hun skal slippe å ta ansvaret for å passe dem, det synes jeg hun er litt ung til.

Anonymkode: 082f5...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du, det er ikke på noen måte medfødt å like å være sammen med småbarn. Verken i Norge eller i andre land.

Anonymkode: 4b0db...080

Det er selvfølgelig en del av kulturen. Merk at jeg nevnte kultur i forrige innlegg. Norske foreldre er jo ikke til hjelp når de selv mener at det er så kjedelig og meningsløst at store barn skal hjelpe til å underholde og leke med mindre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel ikke om at de ikke kan si hei til små barn. Min erfaring er at norske unger er flinke til å leke med og snakke med yngre unger. Har også bodd på et "annet kontinent", og så ingen forskjell på norske barn og barna der som helhet. Men ja, i enkelte kulturer er det mer vanlig at unger er mer sammen på tvers av alder, men da gjerne i kulturer hvor det er familien som er vennene og ikke som her hos oss at venner er klassekamerater, naboer etc. 

HI, du har rett i at å ha en 7-åring på besøk er mer som å være barnevakt enn å ha en venn på besøk. Du må snakke med søsteren din om at det er hyggelig å ha besøk av "Oskar", men da må det avtales på forhånd for du har ikke anledning til å være barnepike og gutta har andre planer hvor det ikke passer å ha en 7-åring med. Heldigvis er det aksept for det i Norge! (Og mange andre land)

Anonymkode: 0f857...cc3

Da er din erfaring veldig annerledes enn min, for min erfaring er at norske tenåringer snur seg vekk med panikk i blikket hvis en ettåring prøver å si hei til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pobie skrev:

Det er selvfølgelig en del av kulturen. Merk at jeg nevnte kultur i forrige innlegg. Norske foreldre er jo ikke til hjelp når de selv mener at det er så kjedelig og meningsløst at store barn skal hjelpe til å underholde og leke med mindre barn. 

Var rart at du vridde det om til at de voksne syntes det var kjedelig. For de fleste her sier jo at de selv liker det, men at deres halvvoksne unger blir fortere forsynt. Så nå dikter du opp et argument.

For øvrig bør alle kunne velge sitt selskap uten å måtte forplikte seg til å stå til disposisjon for andre jevnlig. Det gjelder enten den påtvungne gjesten er 7 år eller 70.

Anonymkode: 4b0db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pobie skrev:

Da er din erfaring veldig annerledes enn min, for min erfaring er at norske tenåringer snur seg vekk med panikk i blikket hvis en ettåring prøver å si hei til dem. 

Kanskje du lever i et veldig begrenset miljø, da. For jeg har heller aldri observert noen sånne tenåringer. Og jeg har jobbet med tenåringer siden 2002.

Anonymkode: 4b0db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var rart at du vridde det om til at de voksne syntes det var kjedelig. For de fleste her sier jo at de selv liker det, men at deres halvvoksne unger blir fortere forsynt. Så nå dikter du opp et argument.

For øvrig bør alle kunne velge sitt selskap uten å måtte forplikte seg til å stå til disposisjon for andre jevnlig. Det gjelder enten den påtvungne gjesten er 7 år eller 70.

Anonymkode: 4b0db...080

Jeg sa ikke at det er de voksne som ikke liker det, men at de voksne mener at store barn ikke burde måtte leke med mindre barn for det er jo så kjedelig for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...