Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Sønnen min blir 5 år i august. Jeg forstår ikke om gutten er normal eller ikke, siden min andre sønn på 8 år ikke var i nærheten i oppførsel. Jeg er virkelig bekymret, men tenker at det like gjerne kan være personligheten. Forventer jeg for mye? Han hører ikke etter. Han får ikke med seg beskjeder, og når konsekvensen kommer så raser verden for han. Jeg kan be han om å slutte å slå bestikket i bordet, han hører, men fortsetter etter 20 sekunder. Jeg sier tydelig ifra igjen, og spør om han forstod hva jeg sa. Han sier han forstår, og fortsetter. Jeg sier at isen etter middag ryker om han ikke slutter. Når da isen ryker så rakner det for han, som om han ikke forstod at det ville skje. Han plager, terger, det er lyd i han døgnet rundt. Jeg misliker barnet slik det er nå. Broren hans er ikke sånn, så at søsteren min sier at det er "en guttegreie", det slår jeg meg ikke til ro med. Leker han med nabogutta så er han den eneste som ikke leker, han bare terger og ødelegger leken. Han inviterer seg selv med i lek ved å ødelegge det de andre holder på med. Dvs de andre vil ikke ha han med. Han er bare vanskelig i perioder, så det må være noe så enkelt som trassalder eller lignende. Men jeg trenger desperat hjelp. Noen tips? Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Hvordan er han i barnehagen? Hva sier personalet? Hadde tatt kontakt med helsesøster og bedt om hjelp. Anonymkode: 05176...ae2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Du misliker gutten? Jeg tenker at du finner svaret ditt der. Snakk med helsesøster om hvor du kan få hjelp. Anonymkode: be955...7e6
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Hun misliker oppførselen til gutten slik han er nå. Du skjønte vel det? Anonymkode: 41ba2...9dd
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er han i barnehagen? Hva sier personalet? Hadde tatt kontakt med helsesøster og bedt om hjelp. Anonymkode: 05176...ae2 De sier han ikke er "unormal", men de ser også at han inviterer seg selv med i lek ved å ødelegge og plage. Dette jobber de med, vi også. Men tenker de fleste barn er jo "verre" hjemme enn med andre. Det er gjerne der de er tryggest de tester grenser. Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du misliker gutten? Jeg tenker at du finner svaret ditt der. Snakk med helsesøster om hvor du kan få hjelp. Anonymkode: be955...7e6 Jeg misliker barnet slik det er nå. Altså oppførselen. Elsker barnet mitt, så slapp av du Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Jeg har tre gutter, en har adhd, men ingen av dem har holdt på sånn. Snakk med helsesøster. Anonymkode: 927b1...cb7
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 Hvordan er språket og hørselen hans? Her bør bhg på banen og dele gruppa i smågrupper for å hjelpe gutten inn i lek. Slik at han har noen få å forholde seg til, slik at han lærer seg sosial kompetanse før han begynner på skolen. Anonymkode: ce635...7e7
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan er språket og hørselen hans? Her bør bhg på banen og dele gruppa i smågrupper for å hjelpe gutten inn i lek. Slik at han har noen få å forholde seg til, slik at han lærer seg sosial kompetanse før han begynner på skolen. Jeg har et tantebarn som ikke får med seg beskjeder. Der må jeg sette meg ned, få øyekontakt før han får en beskjed. Og en og en beskjed. Ikke flere samtidig. Anonymkode: ce635...7e7 Anonymkode: ce635...7e7
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg misliker barnet slik det er nå. Altså oppførselen. Elsker barnet mitt, så slapp av du Anonymkode: d6e28...41f Det er ikke jeg som misliker barnet mitt, så jeg slapper helt av jeg. Det er klart at barnet merker st du misliker han og han vet ikke hvordan han skal takle det. Altså eskalerer den ‘dårlige oppførselen’. Rådet mitt om å kontakte helsesøster falt ikke i smak? Anonymkode: be955...7e6
MerraSomGår Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Har han alltid vært slik? eller er det plutselig oppstått? Det er ganske vanlig oppførsel. Noen er bare rett og slett ganske irriterende. Bare se noen menn her inne, de er til og med voksne... Men det kan jo være at han med kjærlig veiledning at han kan modnes og bli mer «lovable». Det er også vanlig at søsken er veldig forskjellIg i personlighet. Anbefaler at du tar kontakt med helsesøster eller helsetjenesten i kommunen og ber om å være med på et foreldreveiledningskurs for å få tips til oppdragelsen. Noen barn er bare veldig vanskelig å oppdra og da er det godt å ha veiledning så du og barnet ikke kommer inn i vonde spor der han irriterer deg mer og mer og du blir mer og mer «fiendtlig» og kjeftete på han.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 Jeg har en sønn som er slik;( han er en kjempe fin og ekstremt smart gutt men han er slik som du beskriver. Han blir super sjalu når andre leker med noe og Gud forby om det er hans leker. Vi jobber med dette daglig men det blir bare verre:( er så lei meg at andre ikke ønsker å ha han med i leken. Han her er 10 år kg det er virkelig vondt. Jeg ser at mye av personligheten hans er veldig lik faren. Den andre delen er usikkerhet, for hver negativ tilbake melding blir han mer og mer usikker. Så det blir liksom en ond sirkel. Anonymkode: bd22a...cac
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 Slik var mitt barn før han fikk diagnosen. Startet i 3 til 4 års alder og eskalerte ved skolestart. Er som å lese om min det du beskriver. Ta kontakt med ped.leder som ber om en sakkyndig observasjon i barnehagen. Mest sannsynlig så skjer det ikke noe før han begynner på skolen dessverre fordi BUP gir avslag Anonymkode: 0b819...4ed
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 Dette er ikke vanlig gutteoppførsel nei. Snakk med helsesøster og fastlege. Sjekk hørselen hans, og gå videre i undersøkelsene hvis den er i orden. 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De sier han ikke er "unormal", men de ser også at han inviterer seg selv med i lek ved å ødelegge og plage. Så «profesjonelt» av de. Hadde holdt meg unna barnehagens «kompetanse» i denne saken. Helt utrolig at de ikke reagerer. Anonymkode: aa673...956
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slik var mitt barn før han fikk diagnosen. Startet i 3 til 4 års alder og eskalerte ved skolestart. Er som å lese om min det du beskriver. Ta kontakt med ped.leder som ber om en sakkyndig observasjon i barnehagen. Mest sannsynlig så skjer det ikke noe før han begynner på skolen dessverre fordi BUP gir avslag Anonymkode: 0b819...4ed Høres jo ikke akkurat ut som om det er liv i topplokket til de i den barnehagen der. Ikke sikkert BUP gir avslag. Men noen ting er vanskelig å si for sikkert, om barnet er lite. Anonymkode: aa673...956
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Høres jo ikke akkurat ut som om det er liv i topplokket til de i den barnehagen der. Ikke sikkert BUP gir avslag. Men noen ting er vanskelig å si for sikkert, om barnet er lite. Anonymkode: aa673...956 Barnehagen er da ikke ansvarlig for at BUP gir avslag Anonymkode: 8fcb4...c69
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 Ikke nekt barnet mat, fordi han ikke hører etter. Snakk med ham, i stedet for å sette hardt mot hardt Anonymkode: 98607...3c5
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #18 Skrevet 6. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er språket og hørselen hans? Her bør bhg på banen og dele gruppa i smågrupper for å hjelpe gutten inn i lek. Slik at han har noen få å forholde seg til, slik at han lærer seg sosial kompetanse før han begynner på skolen. Anonymkode: ce635...7e7 Språket er bra. Av de 5 gutta på avdelingen er det kun han og en annen som prater godt, de 3 andre har store utfordringer med språk og får hjelp pga dette (kjenner mødrene godt, lite sted). Hørselen er også god, men selektiv så det holder! Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 3 timer siden, MerraSomGår skrev: Har han alltid vært slik? eller er det plutselig oppstått? Det er ganske vanlig oppførsel. Noen er bare rett og slett ganske irriterende. Bare se noen menn her inne, de er til og med voksne... Men det kan jo være at han med kjærlig veiledning at han kan modnes og bli mer «lovable». Det er også vanlig at søsken er veldig forskjellIg i personlighet. Anbefaler at du tar kontakt med helsesøster eller helsetjenesten i kommunen og ber om å være med på et foreldreveiledningskurs for å få tips til oppdragelsen. Noen barn er bare veldig vanskelig å oppdra og da er det godt å ha veiledning så du og barnet ikke kommer inn i vonde spor der han irriterer deg mer og mer og du blir mer og mer «fiendtlig» og kjeftete på han. Har plutselig oppstått. Går i perioder, med ulike utfordringer. Enten "vanlig trass", eller litt mer utfordrende oppførsel. Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnehagen er da ikke ansvarlig for at BUP gir avslag Anonymkode: 8fcb4...c69 Ehhhhhh....hæææææ??? Hvordan klarte du å blande de to temaene sammen? Anonymkode: aa673...956
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #21 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en sønn som er slik;( han er en kjempe fin og ekstremt smart gutt men han er slik som du beskriver. Han blir super sjalu når andre leker med noe og Gud forby om det er hans leker. Vi jobber med dette daglig men det blir bare verre:( er så lei meg at andre ikke ønsker å ha han med i leken. Han her er 10 år kg det er virkelig vondt. Jeg ser at mye av personligheten hans er veldig lik faren. Den andre delen er usikkerhet, for hver negativ tilbake melding blir han mer og mer usikker. Så det blir liksom en ond sirkel. Anonymkode: bd22a...cac Takk for svar, mye likhet tror jeg. Men min virker ikke å bli mer og mer usikker. Heller mer bøllete, du ser på han at er i det utspekulerte hjørnet. Men han får mye kos også, ser jo at det bedrer oppførselen. Men er likevel utfordrende når det blir mye av det negative. Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #22 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Slik var mitt barn før han fikk diagnosen. Startet i 3 til 4 års alder og eskalerte ved skolestart. Er som å lese om min det du beskriver. Ta kontakt med ped.leder som ber om en sakkyndig observasjon i barnehagen. Mest sannsynlig så skjer det ikke noe før han begynner på skolen dessverre fordi BUP gir avslag Anonymkode: 0b819...4ed Svarte du tidligere også? Hvilken diagnose? Adhd? Skal forhøre meg mef pedleder om de ser noen forandring den siste tiden. Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #23 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er ikke vanlig gutteoppførsel nei. Snakk med helsesøster og fastlege. Sjekk hørselen hans, og gå videre i undersøkelsene hvis den er i orden. Så «profesjonelt» av de. Hadde holdt meg unna barnehagens «kompetanse» i denne saken. Helt utrolig at de ikke reagerer. Anonymkode: aa673...956 Han er ikke slik i barnehagen. Kun det med å ødelegge i lek, men det ser jeg at flere gutter gjør. Så stoler på barnehagen og tenker at det er jeg som må ta tak hjemme først og fremst. Når jeg henter i barnehagen sitter han fint på rekke når de spiser fruktmåltid, venter på sin tur og hører på de voksne. Mer enn jeg kan si om enkelte andre barn. Så nei, kompetansen til barnehagen er ikke noe jeg må holde meg unna. Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #24 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke nekt barnet mat, fordi han ikke hører etter. Snakk med ham, i stedet for å sette hardt mot hardt Anonymkode: 98607...3c5 Hæ? Anonymkode: d6e28...41f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2020 #25 Skrevet 6. juni 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, mye likhet tror jeg. Men min virker ikke å bli mer og mer usikker. Heller mer bøllete, du ser på han at er i det utspekulerte hjørnet. Men han får mye kos også, ser jo at det bedrer oppførselen. Men er likevel utfordrende når det blir mye av det negative. Anonymkode: d6e28...41f Å bli mer bøllete KAN bunne i mer usikkerhet. Min er til tider veldig klovn, men det er ikke fordi han liker å være klovn, det er fordi han er usikker. Det er en veldig vanlig misoppfattelse, at barn ikke er usikre når de bøller eller klovner mye. Veldig ofte ligger det usikkerhet i bunn. Anonymkode: e8dc1...524
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå