Gå til innhold

Trenger barnet mitt hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal hun operere det inn på kjøkkenbenken da? Naut. 

Anonymkode: 19e53...5d6

Wow...

Nei.

Men kjenner at jeg ikke en gang ønsker å svare deg ordentlig, når du ikke kan oppføre deg sivilisert. Kaller du virkelig mennesker for naut hver gang de sier noe som ikke du forstår?

Anonymkode: 01a82...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nemlig!

Og for tilknytningen mellom barn og foreldre. 

Klart det er en grunn til det hvis barnet ikke hører noen ting. Da må man enten snakke med tegn eller man må drenere, slik at hørselen fungerer. Det å ikke gjøre noen ting er faktisk omsorgssvikt overfor barnet, som må leve uten noen form for språk og kommunikasjon. 

Du vet barn kan kommunisere uten språk? Og om du leser hi så er barnet med i lek etc og de lærer mye kommunikasjon gjennom det. Spm nevnt var mitt barn tilnærmet døv men fikk ikke operer før hun var 13 kilo. Omsorgssvikt er vel å dra det vel langt..

Anonymkode: 2a7e6...70d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du vet barn kan kommunisere uten språk? Og om du leser hi så er barnet med i lek etc og de lærer mye kommunikasjon gjennom det. Spm nevnt var mitt barn tilnærmet døv men fikk ikke operer før hun var 13 kilo. Omsorgssvikt er vel å dra det vel langt..

Anonymkode: 2a7e6...70d

Det er din mening.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nemlig!

Og for tilknytningen mellom barn og foreldre. 

Klart det er en grunn til det hvis barnet ikke hører noen ting. Da må man enten snakke med tegn eller man må drenere, slik at hørselen fungerer. Det å ikke gjøre noen ting er faktisk omsorgssvikt overfor barnet, som må leve uten noen form for språk og kommunikasjon. 

Omsorgssvikt faktisk.., ja fra hvem mener du? Barnet er under oppfølging og ØNH-legen vil ikke gjøre noe før barnet er 2 år, så det har ikke vi foreldrene så mye vi skulle ha sagt.

Anonymkode: 60a26...253

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er din mening.

Det er ikke omsorgssvikt når barnet er under oppfølging, nå får du gi deg!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omsorgssvikt faktisk.., ja fra hvem mener du? Barnet er under oppfølging og ØNH-legen vil ikke gjøre noe før barnet er 2 år, så det har ikke vi foreldrene så mye vi skulle ha sagt.

ØNH-legen har kun med hørsel/øre å gjøre. Hadde snakket med fastlege/helsesøster om hva jeg gjør, hvis barnet ikke klarte å høre. Enten om man blir henvist til lege som mener dren kan settes unn uansett, eller man må bruke tegn. 

Poenget er: man må jo følge opp normal språklig, emosjonell og mental utvikling selv om barnet har fysiske hindringer.

At man bare skyver dette bort fordi ØNH mener det er for tidlig å sette inn dren, er i mine øyne latskap og skjødesløshet. Barnet forsøker å kommunisere. Kom barnet i møte!

Skrevet

Og ja, jeg mener naturligvis at foreldre er de som har omsorg og dermed de som må ta det ansvaret, ikke bare dytte det bort på fagpersoner. Hallo, man har selv valgt å få et barn. Ta ansvar!

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ØNH-legen har kun med hørsel/øre å gjøre. Hadde snakket med fastlege/helsesøster om hva jeg gjør, hvis barnet ikke klarte å høre. Enten om man blir henvist til lege som mener dren kan settes unn uansett, eller man må bruke tegn. 

Poenget er: man må jo følge opp normal språklig, emosjonell og mental utvikling selv om barnet har fysiske hindringer.

At man bare skyver dette bort fordi ØNH mener det er for tidlig å sette inn dren, er i mine øyne latskap og skjødesløshet. Barnet forsøker å kommunisere. Kom barnet i møte!

Fastlege og HS mener det samme som ØNH. Så ikke ord i munnen på meg. Vi er i dialog med alle instanser.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ja, jeg mener naturligvis at foreldre er de som har omsorg og dermed de som må ta det ansvaret, ikke bare dytte det bort på fagpersoner. Hallo, man har selv valgt å få et barn. Ta ansvar!

Du vet åpenbart ikke hva du prater om. Barnet blir som sagt fulgt og og jeg hører heller på rådene til HS og andre spesialister enn en tilfeldig påståelig person på et forum.

Skrevet

Regner jo med dere bruker naturlige tegn (mye likt som tegn til tale) med barnet for å kommunisere.(?) Det er det riktige å gjøre i påvente av dren. 

At barnet veiver med armene når det er glad, er tilnærmet tegn for "hurra". Her er nemlig ett av tegnene som brukes for "hurra":

Bruk minetegn.no til å finne tegn dere kan bruke, dersom du er usikker på tegn. Be bhg bruke tegn til tale. 

hurra-2.jpg

Anonymkode: 78c5b...3f2

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet åpenbart ikke hva du prater om. Barnet blir som sagt fulgt og og jeg hører heller på rådene til HS og andre spesialister enn en tilfeldig påståelig person på et forum.

Du får bare fortsette å ta ting ut på meg du. Men husk at det er DEG SELV som opprettet denne tråden. Og at det var av en grunn.

Da burde du muligens være litt åpen for innspill. Og jo, jeg vet faktisk godt hva jeg prater om. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner jo med dere bruker naturlige tegn (mye likt som tegn til tale) med barnet for å kommunisere.(?) Det er det riktige å gjøre i påvente av dren. 

At barnet veiver med armene når det er glad, er tilnærmet tegn for "hurra". Her er nemlig ett av tegnene som brukes for "hurra":

Bruk minetegn.no til å finne tegn dere kan bruke, dersom du er usikker på tegn. Be bhg bruke tegn til tale. 

hurra-2.jpg

Anonymkode: 78c5b...3f2

Akkurat!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du får bare fortsette å ta ting ut på meg du. Men husk at det er DEG SELV som opprettet denne tråden. Og at det var av en grunn.

Da burde du muligens være litt åpen for innspill. Og jo, jeg vet faktisk godt hva jeg prater om. 

Ja, jeg har opprettet tråden, men det betyr ikke at jeg skal innfinne meg i beskyldninger om omsorgssvikt når vi faktisk er i dialog med både HS, og forskjellige spesialister. Du vet åpenbart ikke hva omsorgssvikt er.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har opprettet tråden, men det betyr ikke at jeg skal innfinne meg i beskyldninger om omsorgssvikt når vi faktisk er i dialog med både HS, og forskjellige spesialister. Du vet åpenbart ikke hva omsorgssvikt er.

Det er like mye du som slenger beskyldninger her. Du har både sagt at jeg ikke har peiling på det jeg snakker om (det har jeg) og at jeg åpenbart ikke vet hva omsorgssvikt er (det vet jeg). 

Jeg står for at jeg synes det er skjødesløst å ikke forsøke å lære noen form for tegn hvis barnet ikke kan høre. Særlig når barnet selv viser interesse for å kommunisere. 

Så får du heller vurdere om du kan klare å åpne opp for den kritikken, eller ei.

Skrevet
På 6.6.2020 den 3.02, Anonym bruker skrev:

Jeg har ett barn på 20 mnd som pga vann i ørene ikke kan prate enda. Barnet rister på armer og bein når hn er glad f.eks ved spisetid eller når barnet kjeder seg. Dette skjer ikke så ofte gjennom dagen, og jeg bekymrer meg heller ikke, men noen folk som har sett barnet (som heller ikke kjenner det så godt) har satt spørsmålstegn ved denne ristingen av bein og armer. Burde jeg være bekymret?

Vi hjemme får god øyekontakt med barnet, det tuller og tøyser med oss, og blir med i leker som vi leker, og er sånn ellers rolig av seg.
Jeg vurderer ppt men pga vann i ørene så tenker jeg at det kanskje er best å involvere de først etter barnet har fått dren. Hva tenker dere og har dere noen erfaringer rundt dette?
Jeg føler meg hjelpesløs og vet ikke helt om jeg bør bekymre meg over barnet eller ikke :(

At barnet vifter/rister med armene når hun er glad er veldig normalt. 

Men jeg ville kanskje bekymret meg for at det ikke skjer så ofte. Uansett hvordan dere kommuniserer med barnet så burde barnet uttrykke glede mm flere ganger i løpet av dagen. 

Der at du føler deg hjelpesløs og ikke vet om du bør bekymre deg bør være nok til at du/dere bør sørge for bedre oppfølging. Både av barnet og av dere voksne. At barnet ikke kan opereres ennå utelukker ikke at dere som familie får oppfølging i hvordan dere best kan kommunisere med barnet og hvordan dere kan lære barnet å uttrykke deg ovenfor dere. Ppt er nok ikke første instans. Ta kontakt med helsesøster og be om råd og veiledning ift kommunikasjon med barnet. 

Anonymkode: 2f0cc...50b

Skrevet

Hand flapping (engelsk) er ofte synonymt med autismespekteret. Også barn med f eks CP som er svært forsinket språklig og motorisk,  gjør dette. Dersom det vedvarer utover babystadiet og barnet ikke har språk 20 mnd gammel, bør det vekke bekymring. Væske i ørene forhindrer ikke språkutvikling . Det kan riktig nok forsking det. 

Anonymkode: 3d317...c09

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke drit deg ut da. Man kan jo ikke tvinge fagpersonen til å igangsette en prosedyre som er imot de faglige retningslinjene....

Anonymkode: ee8f2...12a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Væske i ørene forhindrer ikke språkutvikling . Det kan riktig nok forsking det. 

Hvis væsken har gjort at barnet ikke hører, så.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hand flapping (engelsk) er ofte synonymt med autismespekteret. Også barn med f eks CP som er svært forsinket språklig og motorisk,  gjør dette. Dersom det vedvarer utover babystadiet og barnet ikke har språk 20 mnd gammel, bør det vekke bekymring. Væske i ørene forhindrer ikke språkutvikling . Det kan riktig nok forsking det. 

Barnet mitt hører ikke, dette har blitt konstatert av spesialistene.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke drit deg ut da. Man kan jo ikke tvinge fagpersonen til å igangsette en prosedyre som er imot de faglige retningslinjene....

Det har jeg heller ikke gjort. Tegnspråk er ALDRI mot faglige retninger.

Godt å se at det er flere som reagerer, forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...