Gå til innhold

Må barna deres drive med en idrett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er sunt for unger å være med på en aktivitet. Det er bra for alle å være sosial og være en del av et fellesskap på flere arenaer. Men det må ikke være idrett. Ungene mine er aktive nok ellers. Mitt barn går på kampsport. Det blir naturligvis mer og mer fysisk etter hvert, men er ikke konstant høy puls. 

Anonymkode: 2b2f0...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine må ikke det. De sitter sjeldent på rompa etter skoletid, så de tenger ingen idrett for å holde segi aktivitet. Yngste sluttet på fotballfor hun hadde for lite fritid mente hun. Jeg skjønte det for med to treninger, to kamper og ofte cuper i helger så ble dagene okupert. Ikke like gøy å gå ut for å leke med venner en time før hun skulle på trening. Så hun sluttet og er mer aktiv nå. 
 

Hadde de satt seg rompa etter skolen så hadde de måtte gjøre noe. 17åringen gjorde ikke noe i noen år, men meldte seg inn i treningssenter i fjor. Hun vurderer å slutte igjen, for hun hun gjør så mye med venner at hun føler hun har for liten tid til å trene. Det er fotball, sykling, svømming, hjelper kompiser på gårdene sine, er på trampolina med nabobarn osv. 
Det som er litt artig er at mine unger som nå igrunn ikke holder på med idrett er sterkere og bedre kondis enn min søsters barn som er veldig aktive med idrett. Alle går på minst to idretter, men mellom skole og idrett sitter de på rompa så det er nok noe med det. Mine er stille når de sover bare, jeg får sjokk om de sitter i sofaen noen minutter.

Anonymkode: 7fce5...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten svømmeopplæring har de aldri blitt tvunget til noe som helst. Heldigvis er alle tre aktive, men med ulike aktiviteter. Nå som de to eldste er kommet i tenårene ser jeg hvor verdifullt det er å ha flere arenaer enn skolen.

Anonymkode: 4f9fd...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine to jenter på 7 og 9 år har dessverre foreløpig ikke funnet samme gleden av lagidrett som jeg selv hadde når jeg spilte håndball i over 20 år. Eldste har gått på håndball i 1 år, TaeKwondo i 2 år og på 5 stykk svømmekurs. Nytt kurs skulle startet uka etter at alt stengte ned, ellers går hun ikke på noe annet. Men er fysisk aktiv og slank men skulle ønske hun fant mer glede i idrett. 
 

Yngste har kun gått på svømming, prøvd turn og dans men trives ikke i organisert aktivitet hvor hun ikke er 100% trygg og kjent. Liker best kreative aktiviteter. 
 

Lever i håpet om at de skal finne «sin» aktivitet men ikke altfor optimistisk... 

Anonymkode: bd1a1...a9a

Jeg har heller aldri likt lagidrett, men jeg har vært hestejente hele livet. Kunne det vært noe? I dag er jeg voksen og driver med organisert individuell idrett på nasjonalt nivå (ikke med hest). 

Anonymkode: 72bd9...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heller aldri likt lagidrett, men jeg har vært hestejente hele livet. Kunne det vært noe? I dag er jeg voksen og driver med organisert individuell idrett på nasjonalt nivå (ikke med hest). 

Anonymkode: 72bd9...1ce

Pga allergi mot de fleste dyr utgår dessverre det også, også pga økonomi. Jeg startet på håndball da jeg var 10 år så kan jo fortsatt finne sin interesse. 

Anonymkode: bd1a1...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må de det. Og de ønsker det. Driver med masse forskjellig, og går også på kulturskolen. 

Anonymkode: 94d39...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Idrett er så mangt. Sjakk f.eks.

Mine barn MÅ ikke drive med organisert idrett (selv om de gjør det alle tre), men fysisk aktive må de være i hverdagen, det er forventet av både voksne og barn. 

Anonymkode: f7b42...07f

Sjakk er ikke idrett. Det er som å tro at det er sporty å spille uno.

Anonymkode: 5da40...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke drive med idrett, nei. Én har valgt det, én har valgt det bort, én er fortsatt for liten. Vi driver uansett med hverdagsaktiviteter, og vi har alle ulike behov og interesser. 

Anonymkode: f2b98...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må være fysisk aktive, ja, det hadde ikke trengt å være organisert idrett dersom de hadde vært naturlig aktive. Men det er de ikke, så da må de trene. Heldigvis elsker de idrettene sine begge to.

Anonymkode: 8b377...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har aldri tvunget mine barn til å drive med idrett. De har selv funnet ut hva de har likt, og turevis har de ikke hatt noen spesiell aktivitet i det hele tatt. De har massevis av venner likevel 🙂 Er 17 og 19 år gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så klart ikke. Tvinger de ikke til å gå på en idrett de ikke vil. Men ønsker jo at de skal finne seg en hobby som de trives med og vil bli gode i. Og det er viktig at de holder seg aktive. Men det trenger ikke å bety at de må gå på en idrett.

Anonymkode: a2ebc...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må de ikke. 
Ene barnet mitt driver ikke med noe. 
er sosial og har flere venner så er ikke bekymret for at det er utenfor. 
 

hvis søskene ikke vil drive med noe er det også helt greit. Vil de drive med noe så støtter vi dem og heier på dem. 
 

vi begge jobber fult og mer enn det, så hverdagene er fylt opp og må innrømme at det går helt fint å slippe å kjøre hit og dit og stresse og konkurrere med klokka flere dager i uken. Pluss at helgene også kan gå til det. 
 

leste et sted at barn i barnehage -alder ikke bør drive med noe, de trenger tiden hjemme etter en lang dag i bhg. 
 

tenker sånn om småskolen også jeg, for da er det lekser og venner på fritiden. 

Altså jeg støtter barna hvis de vil drive med noe men de tvinges ikke til å være med på organisert idrett. 

Anonymkode: 5ad11...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min driver med idrett, men det er fordi hun ønsker selv. Hun rir og det er overraskende god trening! 

Anonymkode: 654e8...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn får velge selv. De er aktive uansett. Sykkel, sparkesykkel, går turer - de går sammen i nærområdet. Vi bor landlig. 

De driver med e-sport. Ikke på stort nivå. Jeg har begrenset det litt. Fonuset ligger på å ha det gøy. 

Barna skal ha en fin dag på skolen. De skal være aktive etter eget ønske. De har begrenset skjermtid etter hvor mye aktivitet de har og hvordan de gjør det på skolen. De elsker e-sport. Da må alt annet vært på lik linje side  de skal være sunne glade barn. 

Å presse barn til idrett har jeg aldri skjønt. De har prøvd en sesong med taekwondo, fotball, svømming, kor, data koding.. De får prøve det de vil, men må forplikte seg til en sesong. 

Anonymkode: 6c2b2...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vær så snill å ikke tving ungene til å være med på idrett om de ikke har interesse eller vil! Har aldri vært noe idrettstalent, grudde meg til hver eneste gymtime fra midten av barneskole, rett og slett fordi jeg følte meg som en taper som aldri fikk til noe. 

Det var på ingen måte fordi jeg var lat, fant etterhvert mine områder innenfor fysisk aktivitet, og ble etterhvert veldig gla i å trene, men alt det der med å passe inn i det som var gymtimene da jeg vokste opp, holdt på å ødelegge alt som var av interesse for fysisk aktivitet for meg.

Er EVIG takknemlig for at foreldrene mine aldri tvang meg til å være med på fritida også, da vet jeg ikke hva jeg skulle gjort.

Ta heller ansvar for at kidsa er i fysisk aktivitet, og se an personligheten deres. Noen blir trigget av å prestere, andre ikke 😊

Anonymkode: 8fa89...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ikke drive med noe organisert idrett, vi er aktive nok i hverdagen uansett, men en eller annen fast aktivitet tror jeg er sunt. 

Ene barnet mitt har vært innom det meste av aktiviteter som finnes i bygda, mens en annen kun har hatt teater som fast aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må de. 11 og 15 år. Men jeg har aldri hatt utfordring med at de ikke ønsker det selv da.

Anonymkode: d342e...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tvinger ingen til å gjøre noe de ikke vil. Men har de valgt å satse en sesong med noe, må de fortsette til sesongen er over. 

Anonymkode: 57629...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...