Gå til innhold

8 år og fortnite


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min ble 12 nettopp og fikk da fortnite. Han var den siste av vennegjengen som fikk det. Men i går spurte jeg hvem han hadde spilt med. Da sa han Elias og lillebroren til Elias. Lillebroren til Elias ble nettopp 8 år. Han har spilt lenge sier gutten min. Så da begynte denne gutten med fortnite når han var 7 år. Er ikke det alt for tidlig? Eller har jeg vært for streng som har holdt igjen så lenge? 

Jeg vet at denne lillebroren får alt som storebror får, men dette var litt drøyt 

Anonymkode: 9da4c...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 15 og en på 10. 
10 åringen min har enda ikke lov å spille fortnite. 
Men veldig mange i klassen spiller det og har spilt det fra 3 klasse. 
Har forklart det sånn at aldersgrenser er for en grunn, og at mindre barn helst ikke skal spille spill med høyere aldersgrense. Så er det opp til enhver foreldre å bestemme akkurat for sitt barn. Ja, jeg forstår at det kan oppleves som urettferdig når du som er like gammel som dem, men alle har forskjellige regler. Du har f.eks lov til å være oppe litt lenger enn mange i klassen din, det er fordi du ikke trenger så mye søvn. Sånn må alle familier tilpasse og vurdere ulike ting. 
 

Anonymkode: 51fb2...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er for streng. Har du sett spillet? Det har vært gull for det sosiale i denne tiden som vi har hatt nå

Anonymkode: f32b1...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja du er for streng. Har du sett spillet? Det har vært gull for det sosiale i denne tiden som vi har hatt nå

Anonymkode: f32b1...987

Han får spille nå ja. Men jeg synes ikke at 7-8 åringer skal spille det 

Anonymkode: 9da4c...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle guttene i klassen til min 8-åring spiller det.

Anonymkode: 9a9c5...a0f

Blir som jeg skulle latt min 13 åring spille 18 årsgrense

Anonymkode: 625a7...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt igjen i et år for 10-åringen. Da vi lot han spille fortnite oppdaget vi fort at det var et kjekt spill. Og en uke senere fikk lillebror på 8 år også lov å spille. Angrer på at vi sa nei i et år uten å prøve spillet. 

Anonymkode: 53bd1...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring fikk spille for å holde kontakt med kompiser da skolen var stengt, og siden har det vært naturlig å fortsette. Storebrødrene har spilt det siden de ble gamle nok. Jeg spiller av og til med ham, og det eneste problemet jeg ser er at det er svært avhengighetsskapende, spesielt for unge barn. Vi må ha klare regler for spillingen for at det ikke skal gå over styr. 

Anonymkode: 86136...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min går i 3.klasse å her får de fleste spille Fortnite og to som får lov å spille 18 årsaldersgrense spill.

Anonymkode: d59f7...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min går i 3.klasse å her får de fleste spille Fortnite og to som får lov å spille 18 årsaldersgrense spill.

Anonymkode: d59f7...0e4

3. Klassinger som spiller spill med 18 års grense??? 
Jeg vet ikke hva jeg skal si engang.... 

 

Anonymkode: 51fb2...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår og kameratene hans har begynt å spille Fortnite den siste måneden. De går nå i slutten av 3.klasse. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vente litt lenger før han fikk lov (han er snart 9 år), men siden alle vennene hans får lov, så ble det veldig vanskelig å holde ham utenfor. De ringer til hverandre, spiller sammen, snakker og har det sosialt. Vennene hans har alle storebrødre, så jeg regner med at det er derfor de fikk lov tidligere enn aldersgrensen. 
 

Jeg er enig med deg i at en 7-åring ikke bør spille det, men jeg tror det er veldig få foreldre som forholder seg til aldersgrensen på 12 år.  Jeg tenker at 9-10 års alder er en grei alder å starte å spille Fortnite. 

Anonymkode: 2ad91...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3. Klassinger som spiller spill med 18 års grense??? 
Jeg vet ikke hva jeg skal si engang.... 

 

Anonymkode: 51fb2...3db

Nei jeg ble like sjokkert

Anonymkode: d59f7...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en i femte og en i andre. I femte er det endel som spiller det, ikke min fordi hun er jente og ikke interessert. I andre vet jeg kun om en. 

Anonymkode: 29e3d...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, sønnen min på 8 spiller Fortnite, og NEI, jeg skammer meg ikke. Jeg blir sliten av disse bastante meningene rundt dette temaet.

Aldersanbefalingene på spill er nettopp dèt - anbefalinger. Våre barn har ulike behov, og hver enkelt forelder skal kunne få lov til å gi barnet sitt lov til det de mener er rett. Når det gjelder vår gutt er Fortnite utrolig givende og sosialt for ham, samt at han opplever mye mestring (noe han ikke opplever på skolen). Vi ser ingen problemer med å la han spille et spill som er meget tegneserieaktig, og der også faren kan spille med og ha fine stunder med sønnen sin. Vi ser fordelene ved det, og om ulempen skal være at andre foreldre har sterke meninger om det vi har valgt, så får de bare kose seg med meningene sine. For oss er det gull. For andre kan det være feil, dersom barna lever seg for mye inn i det eller er umodne når det gjelder vinn/tap-situasjoner. Det betyr ikke at alle må holde seg unna spillet frem til de er 12 år. 

Anonymkode: d0ef7...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min som går i andre klasse har en vennegjeng på 6 stk, hvor 4 av dem får spille all slags spill med 12 års grense. 3 av de 4 har eldre brødre, som nok bidrar til at de både får spille Fortnite og ha Tik Tok og elektrisk sparkesykkel (som Trygg Trafikk anbefaler 12 års grense på). De kommer fra helt vanlig ressurssterke familier med foreldre som er både politi, sykepleier og pedagoger.

Vi holder igjen på alt han er for ung til, ihht aldersgrensene, men ser at han begynner å falle mer og mer utenfor. Det er ikke bare det at de andre ikke vil ha han med, det er like mye at han trekker seg unna selv, fordi det er kjedelig/flaut å ikke ha det samme som bestevennene. 

Jeg synes dette er svært vanskelig. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min som går i andre klasse har en vennegjeng på 6 stk, hvor 4 av dem får spille all slags spill med 12 års grense. 3 av de 4 har eldre brødre, som nok bidrar til at de både får spille Fortnite og ha Tik Tok og elektrisk sparkesykkel (som Trygg Trafikk anbefaler 12 års grense på). De kommer fra helt vanlig ressurssterke familier med foreldre som er både politi, sykepleier og pedagoger.

Vi holder igjen på alt han er for ung til, ihht aldersgrensene, men ser at han begynner å falle mer og mer utenfor. Det er ikke bare det at de andre ikke vil ha han med, det er like mye at han trekker seg unna selv, fordi det er kjedelig/flaut å ikke ha det samme som bestevennene. 

Jeg synes dette er svært vanskelig. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Spørsmålet er hvorfor dere holder igjen. Er det av prinsipp, for å være korrekte og regelfølgere, eller er det av konkrete hensyn til gutten (umodenhet, osv)? Når du finner ut av det, så finner du også ut hva dere skal gjøre.

Anonymkode: d0ef7...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min som går i andre klasse har en vennegjeng på 6 stk, hvor 4 av dem får spille all slags spill med 12 års grense. 3 av de 4 har eldre brødre, som nok bidrar til at de både får spille Fortnite og ha Tik Tok og elektrisk sparkesykkel (som Trygg Trafikk anbefaler 12 års grense på). De kommer fra helt vanlig ressurssterke familier med foreldre som er både politi, sykepleier og pedagoger.

Vi holder igjen på alt han er for ung til, ihht aldersgrensene, men ser at han begynner å falle mer og mer utenfor. Det er ikke bare det at de andre ikke vil ha han med, det er like mye at han trekker seg unna selv, fordi det er kjedelig/flaut å ikke ha det samme som bestevennene. 

Jeg synes dette er svært vanskelig. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her,så jeg har valgt å la 8 åringen min få spille fortnite likevel. 

Anonymkode: d59f7...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiller begge barna spill som er høyere alder enn de selv. Mår yngstejenta ville ha sims i en alder av 8 ble det veldig vanskelig å si nei til guttungen på 10 som ville ha fortnite da aldersgrensen er den samme. Men vi setter restriksjoner på spilletid.

Anonymkode: dd8ff...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er hvorfor dere holder igjen. Er det av prinsipp, for å være korrekte og regelfølgere, eller er det av konkrete hensyn til gutten (umodenhet, osv)? Når du finner ut av det, så finner du også ut hva dere skal gjøre.

Anonymkode: d0ef7...926

Det er vel en god blanding. Jeg mener at regler er til for å følges, og at man ikke bare kan velge bort de man ikke liker. Gutten er ikke spesielt moden, men takler fint andre spill han har (med 9 års grense). 

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her,så jeg har valgt å la 8 åringen min få spille fortnite likevel. 

Anonymkode: d59f7...0e4

Jeg har diskutert dette med storebror som er voksen og mer oppdatert på spill enn oss og han mener også at Fortnite ikke er ille. Det er skytespill, men med tegneseriefigurer.

Som sagt, jeg syns det er vanskelig. Spesielt siden jeg merker at han faller litt utenfor. Han maser ikke selv, han vet holdningene våre, men jeg vet jo at han hadde blitt verdens lykkeligste om han får spillet. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel en god blanding. Jeg mener at regler er til for å følges, og at man ikke bare kan velge bort de man ikke liker. Gutten er ikke spesielt moden, men takler fint andre spill han har (med 9 års grense). 

Jeg har diskutert dette med storebror som er voksen og mer oppdatert på spill enn oss og han mener også at Fortnite ikke er ille. Det er skytespill, men med tegneseriefigurer.

Som sagt, jeg syns det er vanskelig. Spesielt siden jeg merker at han faller litt utenfor. Han maser ikke selv, han vet holdningene våre, men jeg vet jo at han hadde blitt verdens lykkeligste om han får spillet. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Nå er det faktisk veiledende aldersgrenser på spill i Norge, ikke regler og lover på dette området. Og da er det underforstått at foreldre heldigvis har den friheten til å ta veloverveide og reflekterte beslutninger når det gjelder sitt barn. Dessverre har de fleste misforstått dette, og tror at aldersgrensen er absolutt - uansett hvordan barnet faktisk er! Mange tror også at de kan dømme andre foreldre med hjemmel i disse aldersgrensene. 
Om man klarer å se litt bort fra disse veiledningene, setter seg litt inn i spillet, og har barnets behov og interesser som utgangspunkt, så klarer man å ta en mer riktig beslutning. Kan hende barnet ikke er modent før det er 14, andre barn igjen har stor glede av Fortnite som 8-åring.

Anonymkode: d0ef7...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det faktisk veiledende aldersgrenser på spill i Norge, ikke regler og lover på dette området. Og da er det underforstått at foreldre heldigvis har den friheten til å ta veloverveide og reflekterte beslutninger når det gjelder sitt barn. Dessverre har de fleste misforstått dette, og tror at aldersgrensen er absolutt - uansett hvordan barnet faktisk er! Mange tror også at de kan dømme andre foreldre med hjemmel i disse aldersgrensene. 
Om man klarer å se litt bort fra disse veiledningene, setter seg litt inn i spillet, og har barnets behov og interesser som utgangspunkt, så klarer man å ta en mer riktig beslutning. Kan hende barnet ikke er modent før det er 14, andre barn igjen har stor glede av Fortnite som 8-åring.

Anonymkode: d0ef7...926

Jeg vet at det ikke er lovpålagte regler, men jeg oppdrar likevel barna mine til å følge de regler og normer som finnes i samfunnet, selv om man kanskje ikke er helt enig i de. 

Jeg dømmer ingen (eller jo, det gjør jeg nok, men jeg sier ingenting), men jeg vil som sagt oppdra barnet mitt til å respekterer regler som mennesker som vet hva de driver med har satt. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at det ikke er lovpålagte regler, men jeg oppdrar likevel barna mine til å følge de regler og normer som finnes i samfunnet, selv om man kanskje ikke er helt enig i de. 

Jeg dømmer ingen (eller jo, det gjør jeg nok, men jeg sier ingenting), men jeg vil som sagt oppdra barnet mitt til å respekterer regler som mennesker som vet hva de driver med har satt. 

Anonymkode: 63e81...0e2

Men det er ingen regel over hodet, det er kun en anbefaling. Til og med på kino kan man ta med barn som er 3 år yngre enn aldersgrensen på filmen. Hjemme bestemmer foreldre helt selv.

Anonymkode: 9a9c5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har spilt det fra han var 6, det er helt greit, aldergrenser er noen ganger altfor høyt, hadde ikke trengt til og være mer enn 9

Anonymkode: 68e75...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min har spilt det fra han var 6, det er helt greit, aldergrenser er noen ganger altfor høyt, hadde ikke trengt til og være mer enn 9

Anonymkode: 68e75...57c

Hva begrunner du det med? Har du kompetanse til å vurdere ev skadevirkninger og utfordringer på barn som spiller Fortnite?

Anonymkode: 63e81...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...