Gå til innhold

Hvordan si det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som være masete noen ganger. Nå måtte hun selge bil pga hun går på aap. Hun har spurt flere ganger om jeg kan kjøre henne for å handle. Hun bor rett ved butikken, men må handle på en butikk ett stykke unna. Det går buss dit også. Jeg føler at jeg har nok med 2 jobber og familie. Vil hjelpe av og til men ikke hver gang. Hun jobber ikke, så da kan hun bruke tid på bussen og handle. Hun bor alene, så trenger ikke å handle mye. Hvordan si dette på en fin måte? Jeg vil ikke bli avhengig av at jeg må stikke opp å kjøre hver gang hun trenger det 

Anonymkode: de98a...76b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det rett ut, og tilby henne og av og til sitte på når du handler til familien. Så får hun si ja eller nei til det.

"Jeg kan kjøre deg av og til, men ikke på fast basis. Jeg har travle dager med to jobber, mann og barn, det er ikke rom for å kjøre deg midt oppi dette dessverre. Men jeg handler av og til på mandag ettermiddag etter at ungene er i seng, jeg kan si ifra til deg når jeg gjør det for da kan du sitte på om du ønsker, jeg handler da på Rema så du kan bli med dit."

Anonymkode: 6bdf0...8a1

Skrevet

Dette er jo ikke en venninne. Det er en som forsøker å utnytte deg. Hadde kvittet meg med hele relasjonen. 

Anonymkode: c3ed0...b9b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si det rett ut, og tilby henne og av og til sitte på når du handler til familien. Så får hun si ja eller nei til det.

"Jeg kan kjøre deg av og til, men ikke på fast basis. Jeg har travle dager med to jobber, mann og barn, det er ikke rom for å kjøre deg midt oppi dette dessverre. Men jeg handler av og til på mandag ettermiddag etter at ungene er i seng, jeg kan si ifra til deg når jeg gjør det for da kan du sitte på om du ønsker, jeg handler da på Rema så du kan bli med dit."

Hvorfor?

Hvorfor skal HI påta seg rollen som sjåfør i et tilfelle hvor denne venninnen like godt kan ta bussen?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo ikke en venninne. Det er en som forsøker å utnytte deg. Hadde kvittet meg med hele relasjonen. 

Hun er jo snill og sånt, men litt tafatt synes jeg. Jeg hadde tatt buss og handlet jeg, istedet for å mase på venner. Men vi er forskjellige 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er jo snill og sånt, men litt tafatt synes jeg. Jeg hadde tatt buss og handlet jeg, istedet for å mase på venner. Men vi er forskjellige 

Jeg skjønner at du ikke vil binde deg til å være sjåfør, men samtidig så er hun vel syk/skadet siden hun går på AAP og kanskje ikke i så god form?

Anonymkode: 884d8...661

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at du ikke vil binde deg til å være sjåfør, men samtidig så er hun vel syk/skadet siden hun går på AAP og kanskje ikke i så god form?

Hun har en butikk rett ved siden av, så hvis hun absolutt vil, så klarer hun seg nok selv. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Formen er vel ikke helt bra, men har fått beskjed fra legen om å røre seg mere. Er overvektig og mange av plagene kommer av det 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Hvorfor skal HI påta seg rollen som sjåfør i et tilfelle hvor denne venninnen like godt kan ta bussen?

Fordi det kan være en hyggelig ting å gjøre, når man har mulighet. Jeg skjønner at hi ikke vil være sjåfør på fast basis, men det kan være hyggelig å være det av og til.

Det er en måte å få tid til å møte venner på, selv i en travel hverdag. Ene venninnen min handler hver tirsdag kveld når datteren er på håndballtrening, sammen med en annen mamma på laget. De kjører til trening, slipper av jentene, og drar for å handle. En koselig greie egentlig, samtidig som de får gjort noe nyttig.

Men det er viktig i et vennskap å ikke føle seg utnyttet, så hi må jo få noe tilbake for å stille opp hun også, kan ikke bare være en vei mellom venner.

Skrevet

Jeg hadde sagt at det var OK å kjøre henne ên lørdag i måneden, og da fikk hun se til å storhandle. Og JEG bestemmer hvilken lørdag! 

Anonymkode: 815b6...2b6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde sagt at det var OK å kjøre henne ên lørdag i måneden, og da fikk hun se til å storhandle. Og JEG bestemmer hvilken lørdag! 

Anonymkode: 815b6...2b6

Det er lurt. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det kan være en hyggelig ting å gjøre, når man har mulighet. Jeg skjønner at hi ikke vil være sjåfør på fast basis, men det kan være hyggelig å være det av og til.

Leste du i det hele tatt HI?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Leste du i det hele tatt HI?

Har du? 

Anonymkode: 2e834...27a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Formen er vel ikke helt bra, men har fått beskjed fra legen om å røre seg mere. Er overvektig og mange av plagene kommer av det 

Ja, og da motvirker du faktisk hennes helbred ved å jatte med henne. 

Tar jeg ikke helt feil, så er dette bare toppen av isfjellet av skjevheter mellom dere. 

Skrevet

Ja, og da motvirker du faktisk hennes helbred ved å jatte med henne. 

Tar jeg ikke helt feil, så er dette bare toppen av isfjellet av skjevheter mellom dere. 

Hi har jo ikke noe med å rette opp venninnen sin helse, det er jo noe hun må gjøre selv uansett

Skrevet

Hi har jo ikke noe med å rette opp venninnen sin helse, det er jo noe hun må gjøre selv uansett

HI er ikke forpliktet til å la seg bruke av denne snyltende slappfisken, nei. For hver gang hun gir etter, går det ut over tid hun kunne brukt på familien, seg selv eller gode venner. 

Skrevet

HI er ikke forpliktet til å la seg bruke av denne snyltende slappfisken, nei. For hver gang hun gir etter, går det ut over tid hun kunne brukt på familien, seg selv eller gode venner. 

Du dømmer venninnen veldig hadrt ut i fra noen få opplysninger fra hi

Skrevet

Du dømmer venninnen veldig hadrt ut i fra noen få opplysninger fra hi

*hardt*

Skrevet

Du dømmer venninnen veldig hardt ut i fra noen få opplysninger fra hi

Korrekt.

Det skulle bare mangle. Hun plager HI. Misbruker godheten hennes. Utnytter vennskapet. Det er ikke OK!

Har kvittet meg med alle sånne folk, livet gikk fra å være helt greit, til fantastisk på 1-2-3. Det gjelder bare å gjennomskue det. Ikke la følelsene av å være hjelpsom blende for det som er så klart og tydelig en snylter. 

Det finnes så mange der ute som både behøver hjelp og setter pris på hjelp og forsøker så godt de kan selv, men uten å presse seg frem. Ikke la disse lide fordi noen andre sniker i køen. 

Skrevet

Korrekt.

Det skulle bare mangle. Hun plager HI. Misbruker godheten hennes. Utnytter vennskapet. Det er ikke OK!

Har kvittet meg med alle sånne folk, livet gikk fra å være helt greit, til fantastisk på 1-2-3. Det gjelder bare å gjennomskue det. Ikke la følelsene av å være hjelpsom blende for det som er så klart og tydelig en snylter. 

Det finnes så mange der ute som både behøver hjelp og setter pris på hjelp og forsøker så godt de kan selv, men uten å presse seg frem. Ikke la disse lide fordi noen andre sniker i køen. 

Himmel, du vet jo ikke noe om det utifra det lille hi har fortalt.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Himmel, du vet jo ikke noe om det utifra det lille hi har fortalt.

Jo, det gjør jeg. Og det burde alle andre også vite.

Jeg må si jeg blir bekymret over at mennesker kan lese det HI skriver, og tenke at dette er bare en bagatell, en liten flaw, og ikke at det sier noe vesentlig om en person. 

For å snu litt på det;

Et godt menneske, en bra person, en god venn, ville ALDRI holdt på sånn.

Det er jo bare å tenke på alle de menneskene man kjenner som er gode, og spørre seg selv om de ville spurt om noe sånt. Absolutt ingen av de, ville ha spurt om å bli kjørt rundt på, faktisk ville det ikke falt de inn å gjøre det, de ville tenkt på det som helt utrolig frekt. 

Derimot, et godt menneske, opplever ofte at andre tilbyr ting, helt av seg selv. De behøver altså ikke mase. 

Ergo har man altså utelukket at denne venninnen er et godt menneske eller en god venn.

Dette er egentlig innlysende. 

Så hvorfor forsøker enkelte å legge lokk på dette?

Jeg ser for meg to grunner; at de selv kunne ha mast på andre om å stille opp, eller at de er typen til selv å bite på. 

Det forandrer uansett ikke sannheten;

Ingen som maser på vennen sin, er en god venn. Ingen som stiller sine medmennesker i en slik posisjon som venninnen gjør, er et godt menneske. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det gjør jeg. Og det burde alle andre også vite.

Jeg må si jeg blir bekymret over at mennesker kan lese det HI skriver, og tenke at dette er bare en bagatell, en liten flaw, og ikke at det sier noe vesentlig om en person. 

For å snu litt på det;

Et godt menneske, en bra person, en god venn, ville ALDRI holdt på sånn.

Det er jo bare å tenke på alle de menneskene man kjenner som er gode, og spørre seg selv om de ville spurt om noe sånt. Absolutt ingen av de, ville ha spurt om å bli kjørt rundt på, faktisk ville det ikke falt de inn å gjøre det, de ville tenkt på det som helt utrolig frekt. 

Derimot, et godt menneske, opplever ofte at andre tilbyr ting, helt av seg selv. De behøver altså ikke mase. 

Ergo har man altså utelukket at denne venninnen er et godt menneske eller en god venn.

Dette er egentlig innlysende. 

Så hvorfor forsøker enkelte å legge lokk på dette?

Jeg ser for meg to grunner; at de selv kunne ha mast på andre om å stille opp, eller at de er typen til selv å bite på. 

Det forandrer uansett ikke sannheten;

Ingen som maser på vennen sin, er en god venn. Ingen som stiller sine medmennesker i en slik posisjon som venninnen gjør, er et godt menneske. 

Du lager din helt egen historie

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du lager din helt egen historie

Nei.

Det er faktisk almenkunnskap at man kun behøver å vite en eneste liten ting om noe, for å kunne utelukke noe annet.

Man behøver f.eks. kun å vite at noen går på to ben, for å kunne utelukke at det er snakk om en hund eller en katt. Man behøver ikke å vite så mye mer enn det, for å kunne utelukke det.

Og dette er almenkunnskap. 

Kan jeg spørre deg om hvorfor du forsøker å så tvil om det jeg skriver?

Skrevet

Nei.

Det er faktisk almenkunnskap at man kun behøver å vite en eneste liten ting om noe, for å kunne utelukke noe annet.

Man behøver f.eks. kun å vite at noen går på to ben, for å kunne utelukke at det er snakk om en hund eller en katt. Man behøver ikke å vite så mye mer enn det, for å kunne utelukke det.

Og dette er almenkunnskap. 

Kan jeg spørre deg om hvorfor du forsøker å så tvil om det jeg skriver?

Allmennkunnskapen tilsier også at enhver historie har minst to varianter. Dette ser man i vitneutsagn, man ser det i konflikter i det profesjonelle og man ser det når partene i et forhold uttaler seg. 

Du har bare fått det skildrer fra en side, da også når HI var frustrert. 

Jeg tror du kommer lenger i livet med å innse at alt er ikke bare sort/hvit, men at der er mange grånyanser i mellom...

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Allmennkunnskapen tilsier også at enhver historie har minst to varianter. Dette ser man i vitneutsagn, man ser det i konflikter i det profesjonelle og man ser det når partene i et forhold uttaler seg. 

Du har bare fått det skildrer fra en side, da også når HI var frustrert. 

Jeg tror du kommer lenger i livet med å innse at alt er ikke bare sort/hvit, men at der er mange grånyanser i mellom...

Tull!

Dette med at sannheten har to sider og at man ikke skal dømme noen uten rettsak og bevis, er bare en hersketeknikk.

I det vanlige liv har man lov til å dumpe en kjæreste, dumpe en venn, avvise noen som prøver seg, osv, helt uten å måtte bevise noe som helst.

Folk kan bare være så sure som de bare vil av at jeg har et visst kvalitetskrav til hvem jeg omgåes med, og at jeg anbefaler HI å skaffe seg bedre grenser. 

Jeg behøver ikke ha det bedre i livet enn jeg har det, ellers takk. Livet ble drastisk bedre da jeg kvittet meg med masekopper, energityver og manipulatorer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...