Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #26 Skrevet 3. juni 2020 Jeg er enig at foreldrene bør lære barna dette. Men man må ikke glemme at det er ikke alle som har mulighet til å ta med barna i vann av ulike grunner. Selv lærte jeg å svømme som en fisk på den lokale badestranden på Østlandet av mine foreldre. For vår familie er situasjonen annerledes. Skolebassenget er stengt pga økonomi. Naboskolens basseng er ofte stengt pga feil og den blir ikke renovert pga økonomi. Neste basseng ligger over 20 mil unna en vei. Det sier seg selv at det ikke er ofte vi får dratt dit. Sjøen er nær, men for kald til å bade i. Anonymkode: 53238...547
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #27 Skrevet 3. juni 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan jeg garantere deg at ikke alle som skal lære bort svømming i skolen kan heller. Det er det oftest en tilfeldig lærer som har sagt seg villig til å ta livredningskurs som har undervisningen. Læreren mitt ene barn hadde lot ikke engang barna ha hodet under vann og da er det veldig vanskelig å bli glad i vann og lære å svømme. Anonymkode: 9f7ef...311 Det er da svært variabelt. På vår skole er det svømmeklubben som har svømmeopplæring. Det gjelder for såvidt fir barnehagene også. Anonymkode: d4687...b1d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #28 Skrevet 3. juni 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet det fordi folk svarer som du gjør her: «vi har vist bevegelsen på svømmetak» og tror at de har bedrevet svømmeopplæring... det hører LITT mer enn som så til. Anonymkode: c6af4...172 Men alle kan jo svømme - godt! De ble satt i gruppen som var flinkest da de begynte med svømming på skolen. Anonymkode: b4a5a...a21
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #29 Skrevet 3. juni 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: OK, hvor starter man? Kan du, fra toppen av hodet, liste opp de fem punktene som må på plass, i riktig rekkefølge? Anonymkode: c6af4...172 Man putter ungen i vannet og sørger for at h*n ikke drukner 👍😁 Men altså, det går veldig greit å lære egne barn å svømme, skikkelig. Tre av våre lærte det i "Syden", én i Norge da vi hadde god tilgang til basseng. Tre av dem svømte under vann først, de lærte også å svømme tidligere (5-6 år), siste likte ikke å få vann i fjeset når han skulle svømme og lærte å svømme med hodet over vann da han var 7 år (han kunne dykke ellers, så var ikke redd for vann over hodet). Med de tre som begynte med å svømme under vann, gikk det utrolig fort og lett å bli flink. Etter hvert øvet vi mer på ulike teknikker. Alle svømte godt på både bryst og rygg før de begynte med svømming på skolen, to kunne crawle også. Både far og jeg er gode svømmere og sørget for å lære dem gode teknikker. Når man nærmest bor i vannet med barna sine i to uker i strekk om sommeren (Syden) hvert år, rekker man å bli veldig flink på kort tid, selv om det er masse lek også. Våre er nå 11-17 år og svømmer godt. Jeg har sett venner av barna svømme, spesielt til minste på 11 år, og de er på langt nær så flink som det hun er, og der vet jeg at de ikke kunne svømme før de begynte med det på skolen. Anonymkode: b4a5a...a21
Juliea Ruler Skrevet 3. juni 2020 #30 Skrevet 3. juni 2020 Flott at skolen har svømming på planen det er veldig viktig. jeg mener likevel dette er foreldrene sitt ansvar. Det er svært viktig å kunne svømme. Selvom barna bor langt fra vann og kanskje ikke liker bading og aldri blir glade i det er det veldig viktig å kunne svømme og bli trygg i vann. datteren vår lærte det da hun var mellom 5-6 år. vi tok henne mye med i svømmehallen her vi bor. Der er det noen skoler og gøy o vannet i tilegg til et ordinært «kjedelig» svømmebasseng jeg sa hun må lære å svømme og trene på det før hun får ta sklie ol alene (altså ikke At jeg lar henne være alene i hallen, men alene på sklien ellers var det mitt fang som gjaldt) da var det en god gulrot for noen «kjedelige» turer i bassenget for å lære. vi har hytte ved sjøen og er veldig mye på båt. jeg har forståelse for at ikke alle har råd til svømmehall eller har vann i nærheten av seg. vi bor i Asker og i 2 klasse fikk alle barn gratis årskort i svømmehallen med gratis følge av en voksen. Genialt av kommunen for da kan ingen skylde på dårlig økonomi. Da var også terskelen lavere for å bare dra i hallen noen timer uten å føle vi måtte være der hele dagen for å få valuta for pengene. de fleste barn elsker vann og bading og det er helt avgjørende å kunne svømme. klokken brukte vi lenger tid på det kom vel av at hun blandet digitalt og analogt. klokken er også foreldre sitt ansvar mener jeg. Det er også avgjørende å lære seg klokken. Vi drar ofte på jobb før hun må gå til skolen. Avgjørende å kunne klokken for å komme presist.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2020 #31 Skrevet 3. juni 2020 I utgangspunktet tenker jeg at det er naturlig at de lærer slikt hjemme, sammen med andre basisferdigheter som personlig hygiene, knyting av skolisser, sykling etc. Samtidig er det viktig at skolen støtter opp om noen slike oppgaver for å utjevne sosiale forskjeller. Svømming er viktig av sikkerhetsmessige årsaker, og selv om de fleste i Norge kan lære barna en viss svømme-evne, er det ikke alle som kan det. Alle har heller ikke ressurser til å sende barn på svømmekurs (eller prioriterer å la være). Klokken er veldig viktig å kunne for å delta i samfunnet. Anonymkode: bb029...a10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå