Gå til innhold

Skolens eller foreldrene sitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har ansvaret, etter din mening, for:

Lære seg å svømme 

Lære seg klokken 

Anonymkode: b4a5a...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrenes.

Men det er så altfor mange som svikter, derfor må skolen hjelpe til. 

Anonymkode: 77635...2aa

Skrevet

Mine fire barn har lært begge deler hjemme før de har begynt med det på skolen, men jeg tenker at begge deler er en del av allmennutdanningen som skolen må sørge for at alle kan, uansett hva slags hjem de kommer fra.

Så jeg mener skolen må ha dette i sine planer, og sørge for at alle lærer det.

Anonymkode: 8d8df...ca2

Skrevet
20 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvem har ansvaret, etter din mening, for:

Lære seg å svømme 

Lære seg klokken 

det er foreldrene mener jeg. min kunne klokka et år før han begynte på skolen

Anonymkode: 9f730...26d

Skrevet

Det er såklart foreldrenes ansvar med skolen som medhjelper. 

Anonymkode: a7c0b...b89

Skrevet

Å lære barnet klokka må foreldrene gjøre.

Å lære unger å svømme er såpass spesialisert at der er det best om noen som har peiling gjør det.

Anonymkode: c6af4...172

Skrevet

Foreldrene sitt ansvar.

Anonymkode: f406a...462

Skrevet

Foreldre.

Anonymkode: facb2...4be

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å lære unger å svømme er såpass spesialisert at der er det best om noen som har peiling gjør det.

Hvorfor mener du det? Vi har lært alle våre fire barn å svømme selv (dvs, ungene har lært deg mer eller mindre selv etter at vi har vist bevegelsen på svømmetak), og ingen av oss er utdannet i den retningen. Alle svømmer godt nå.

Skrevet

Foreldrene men skolens bidrag på den fronten er selvsagt hjelpsomt. Min yngste lærte ikke å svømme av oss. Men hun holdt seg flytende med en merkelig teknikk. Skolen lærte henne det skikkelig. 

Anonymkode: 5443b...1cd

Skrevet

Foreldrene på begge mener jeg, men klokka er pensum på skolen slik at ungene lærer det seg der skikkelig. 

Å lære ungene å svømme er ikke så vanskelig, men en må ta seg tid til dette. En må faktisk sette av tid, droppe lek og morro for at de skal lære det. Mine unger har jeg ikke lært det, de knakk den koden selv. Har vist de hvordan ulike ting blir gjort når de har spurt. Jeg vet vi er heldige som har hytte ved sjøen og jeg har unger som elsker å bade uansett tempratur. Eldste barnet har hatt en svømmetime på skolen, da ble det konkludert med at hun ikke skulle bevege seg inn i en svømmehall engang, hun tåler ikke klor. Svømmeopplæringen på ungdomskolen ble foretatt på en tur de hadde, da måtte hun svømme rundt og vise de ulike tingene læreren ba henne om. Hun har fått lillesøsteren til å lære seg livreddning i vann, for hun syns det var kjeelig hun ikke fikk lært dette. Gjennopplivning fikk hun lære i klasserom alene, men selv hvordan det å svømme med ett menneske viste lillesøster. 
Så skolen kan læe ungene noe vi foreldre kanskje ikke er så flinke på, men da krever det også at vi har lært ungene å svømme slik at de får tid og mulighet til dette. Nå er kommunen her veldig flinke. Egentlig har ungene ett år fordelt på to år der e har svømmeundervisning her i kommunen, men alle elever som trenger mer eller føler de trenger mer kan få opptil tre år med jevnlige turer til svømmehallen for å lære seg å svømme. Ungene som kan svømme får ikke lov, dette for at de skal kunne lære de ungene som trenger det skikkelig. Kommunen har som mål at alle skal kunne svømme godt før de går ut av barneskolen, de fleste har lært seg det de første åra på barneskolen. 

Men som foreldre må vi ta oss tid til dette. For meg har det betydd at jeg har sitti sombadevakt i utallige timer og strikka i all slags vær. Ungene har bare syns dette har vært gøy, men for meg så har det vært en baktanke: ungene skal lære seg å svømme skikkelig for når vi bor nære vann og har hytte rett ved sjøen, så holder det ikke med å bare kunne ta noen få tak.

Anonymkode: aa2c6...408

Skrevet

Foreldrene har hovedansvaret, men en måte å gjøre drt på er å dende dem på skolen som har påtatt seg å lære barna det som står i læreplanen. Det innebærer blandt annet svømming og klokka.

Anonymkode: 56fe5...bb9

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du det? Vi har lært alle våre fire barn å svømme selv (dvs, ungene har lært deg mer eller mindre selv etter at vi har vist bevegelsen på svømmetak), og ingen av oss er utdannet i den retningen. Alle svømmer godt nå.

Jeg vet det fordi folk svarer som du gjør her: «vi har vist bevegelsen på svømmetak» og tror at de har bedrevet svømmeopplæring... det hører LITT mer enn som så til. 

Skrevet

Svømming krever intensiv trening, det holder ikke med de få bassengtimene ungene får på skolen. Svømming kommer også veldig seint, på vår skole er det 12 bassengtimer i 2., 3., 4. Og 5, klasse. Så det er et ansvar foreldrene må ta.

Klokka lærer ungene av seg selv, det er bare å sette på dem ei analog klokke så er det gjort.

Anonymkode: 9b05c...b82

Skrevet

Foreldrene, selvfølgelig. Det er ikke skolens barn. 

Anonymkode: a7044...c5c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Foreldre klarer å lære bort svømming vil jeg tro. 

Anonymkode: 0f21c...abb

Skrevet (endret)

Her lærte de begge deler hjemme . Barna er vokst opp i båt så jeg var fast bestemt på at de skulle lære å svømme tidlig . De lærte seg å svømme i havet . Begge var 5 da de lærte det. Begge er svømmedyktige både i basseng og sjøen og har vært med på kurs i førstehjelp / livredning . De har egen båt så de er i dag godt sjø vante . De lærte altså svømming da de var 5 men var selvsagt ikke svømmedyktige da de var 5 

Endret av mamma til adhd gutt<3
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bestemt at skomen har ansvar for at alme barn lærer å svømme. Hvis du ikke lærer det er det skolen du kan stille krav til. At foreldrene lærer barna å svømme er jo fint, men skolen har ansvaret.

https://barneombudet.no/dine-rettigheter/pa-skolen/rett-til-god-undervisning-og-vurdering/rett-til-svommeundervisning/

Anonymkode: 56fe5...bb9

Så bra! Han er gutt i 3.klasse som har skikkelig vannskrekk å jeg kommer ingen vei når han er så hysterisk. Heldigvis er skolen flinkere å får han hvertfall uti bassenget å håpe er jo at de klarer å lære han å svømme også. Bare synd de har mistet så mange svømmetimer pga corona.

Anonymkode: 3cb42...728

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Foreldre klarer å lære bort svømming vil jeg tro. 

Anonymkode: 0f21c...abb

OK, hvor starter man? Kan du, fra toppen av hodet, liste opp de fem punktene som må på plass,  i riktig rekkefølge? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK, hvor starter man? Kan du, fra toppen av hodet, liste opp de fem punktene som må på plass,  i riktig rekkefølge? 

Trygge barnet på vannet og ha sjøvettsregler er da det viktigeste. Ikke et regime om hva som skal læres når. 

Anonymkode: a7c0b...b89

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

1. Sørge for at barnet ikke er redd vannet (lek, sprut, dykke under). 

2. Lære barnet å flyte på ryggen

3. Vise og øve på arm og bein-bevegelsene

4. Ta dem i mot når de svømmer et eller to tak fra bassengkanten

5. Øve øve øve! Svømme på grunt vann der de kan stå.

Anonymkode: f019c...dd6

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra! Han er gutt i 3.klasse som har skikkelig vannskrekk å jeg kommer ingen vei når han er så hysterisk. Heldigvis er skolen flinkere å får han hvertfall uti bassenget å håpe er jo at de klarer å lære han å svømme også. Bare synd de har mistet så mange svømmetimer pga corona.

Anonymkode: 3cb42...728

Jeg har en 1.kl som og så har vannskrekk. Han kan holde seg i vannkanten på stranda. Men går ikke lenger enn til låra. Han grua seg til å begynne på skolen, pga at eldre søsken hadde svømming på skolen. Så vet ikke hvordan det blir når de skal begynne med svømming. 

Anonymkode: 9f29a...e1b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jeg garantere deg at ikke alle som skal lære bort svømming i skolen kan heller. Det er det oftest en tilfeldig lærer som har sagt seg villig til å ta livredningskurs som har undervisningen. Læreren mitt ene barn hadde lot ikke engang barna ha hodet under vann og da er det veldig vanskelig å bli glad i vann og lære å svømme. 

Anonymkode: 9f7ef...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...