Gå til innhold

krever julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde 1,6 åringen min første jul da pappen hennes ikke var noe særlig involvert hun var bare 11 måneder da. Men i møte vi hadde nå nettopp med dommer og advokater mente han at han skal ha henne denne julaften (SKAL) ha henne, ingenting av dette ble av gjort siden vi har en møte til igjen  i slutten av september. 

Hun har ikke begynt med overnatting enda siden i psykologens meining så var hun ikke klar enda til det akkurat nå, men  at man kan stige litt mer samvær timer i neste møte meinte hun og eventuelt se. Høres nokk sikkelig urimelig nå men jeg synes når barnet mitt er så liten og er mest hos meg nå så burde jeg ha denne julaften og han den 25 i  noen timer. Og at han kan ha henne neste jul for da er hun nokk mye tryggere med han en det hun er nå.

Når begynte barnet deres og ferie jul sammen med far? eller feiret dere sammen?

Håper at folk kan gi skikkelige  svar og erfaringer :) Tulle svar blir rapportert som spam, takk for meg 

Anonymkode: 0abf4...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han uansett bare skal ha dagsamvær er det ikke noe problem å dele julaften, du hadde fjoråret så da får han ha middag og gaver i hennes våkentid i år.

Om du leverer henne til han klokken 15 og henter henne igjen kl 19 så har du ganske mye julaften med henne du også.

Helt vanlig å ha annenhvert år.

Anonymkode: 3b288...6fe

Skrevet

Min hadde akkurat fylt 2 år da han feiret sin første julaften alene hos pappa. Altså like gammel som ungen din kommer til å være til jul. Det gikk helt fint, ungen hadde en kjempefin julaften med mange gaver og masse familie rundt seg. 

Anonymkode: ff902...a71

Skrevet

Jeg tenker han kan ha julaften, hvorfor ikke. Dessuten vil barnet ditt ha større glede neste jul og da er det din tur. Selv om det er kjipt nå du nok belage deg på annenhver jul. Hvis barnet ikke er klar for overnatting innen jul, så kan du jo be han levere på kvelden.

Anonymkode: 1766c...8fe

Skrevet

Nå er du egoistisk. Om han kan ha ungen 25 kan han også 24.

Anonymkode: 3bcc7...8c1

Skrevet

I dette tilfellet er jeg enig med deg, at barnet bør være hos deg i år og så hos far neste år. Unntaket må være hvis barnet før jul har hatt så mye samvær med far at hun er trygg nok på far og at overnattinger har skjedd tidligere.

Å nesten starte med overnatting julaften tror jeg ikke er det beste til barnet, da julaften ofte er veldig ulik ellers i året, det er ekstremt mye inntrykk for et såpass lite barn, og det kan rett og slett bli litt for mye i år hvis barnet ikke allerede er trygg nok på far. Det er i hvert fall det jeg ville argumentert med, om jeg var deg. Hold deg saklig når du snakker med dommer og advokater og psykolog fremover også, og hold på det praktiske. Vær åpen for at far skal ha samvær så lenge far kan være trygg nok for barnet, men sett også grenser der det er rett og rimelig.

Hos deg denne julaften og hos far den 25. noen timer, synes jeg høres ut som en grei ordning i år. Og så får far heller få neste jul.

Anonymkode: bb1d0...136

Skrevet

Er hun mer trygg 25 enn 24 desember?

Anonymkode: 5df8f...159

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I dette tilfellet er jeg enig med deg, at barnet bør være hos deg i år og så hos far neste år. Unntaket må være hvis barnet før jul har hatt så mye samvær med far at hun er trygg nok på far og at overnattinger har skjedd tidligere.

Å nesten starte med overnatting julaften tror jeg ikke er det beste til barnet, da julaften ofte er veldig ulik ellers i året, det er ekstremt mye inntrykk for et såpass lite barn, og det kan rett og slett bli litt for mye i år hvis barnet ikke allerede er trygg nok på far. Det er i hvert fall det jeg ville argumentert med, om jeg var deg. Hold deg saklig når du snakker med dommer og advokater og psykolog fremover også, og hold på det praktiske. Vær åpen for at far skal ha samvær så lenge far kan være trygg nok for barnet, men sett også grenser der det er rett og rimelig.

Hos deg denne julaften og hos far den 25. noen timer, synes jeg høres ut som en grei ordning i år. Og så får far heller få neste jul.

Overnatting osv ja. Men hvorfor kan barnet være hos far noen timer den 25 men ikke den 24?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om han uansett bare skal ha dagsamvær er det ikke noe problem å dele julaften, du hadde fjoråret så da får han ha middag og gaver i hennes våkentid i år.

Om du leverer henne til han klokken 15 og henter henne igjen kl 19 så har du ganske mye julaften med henne du også.

Helt vanlig å ha annenhvert år.

Jeg tenker at det er bedre at han har henne den 25 tanken på at det er jo stress på en julaften og gå fram og tilbake og hente og bedre at en har 24 og den andre 25.

Skrevet

Det er helt vanlig med annenhver jul.

Så jeg ville foreslått at barnet er hos far noen timer den 24. men kommer til deg innen rimelig tid før legging dersom dere ikke har kommet igang med overnatting til den tid 

Anonymkode: 776cd...0a2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er bedre at han har henne den 25 tanken på at det er jo stress på en julaften og gå fram og tilbake og hente og bedre at en har 24 og den andre 25.

Hvorfor er det mer stress på julaften enn førstedag? 

Det er ikke nødvendig å stresse selv om det er julaften altså, mye koseligere for både voksne og barn om man er litt mer laidback og bare koser seg. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overnatting osv ja. Men hvorfor kan barnet være hos far noen timer den 25 men ikke den 24?

Blir litt for mye for et lite barn og mye inntrykk av folk på samme dag osv, med litt jul her og litt jul der. Så jeg synes er bedre at han får noen timer 25

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstod det slik at far ønsker å ha barnet på overnatting fra julaften til første dag? Det var det jeg svarte på, i hvert fall.

Hvis det bare er snakk om noen timer så holder jeg likevel på svaret mitt, spesielt siden barnet er såpass lite og barnet fremdeles ikke er trygg nok på far til annet enn få timers samvær. På julaften må man forvente at det også blir en del andre folk, mye stress, hjemmet ser annerledes ut, overstimulering av alle inntrykk og gaver. Det kan virke negativt for et barn som da fremdeles kanskje ikke er varm nok i trøya med og hos far. Da tror jeg det er bedre å la barnet være hos mor i år, så kan det være hos far, gjerne med overnatting, neste år.

Skrevet

Jeg hadde, så langt som råd er, invitert far til å feire jul sammen. 

Anonymkode: c5302...1f9

Skrevet

Om far "får lov" av deg å ha barnet noen timer den 25., kan jeg garantere at det blir julaften der den dagen i stedet for den 24. Gaver skal åpnes, besteforeldre og ev annen familie vil feire med barnet og det blir like mye "støy og inntrykk" som det ville vært noen timer på julaften.

Syns det er veldig urimelig å ikke kunne dele julaften mellom dere, siden barnet uansett ikke skal overnatte. 

Skrevet
3 minutter siden, Tekla123 skrev:

Om far "får lov" av deg å ha barnet noen timer den 25., kan jeg garantere at det blir julaften der den dagen i stedet for den 24. Gaver skal åpnes, besteforeldre og ev annen familie vil feire med barnet og det blir like mye "støy og inntrykk" som det ville vært noen timer på julaften.

Syns det er veldig urimelig å ikke kunne dele julaften mellom dere, siden barnet uansett ikke skal overnatte. 

Jeg må være litt uenig. Her ser folk mer på hva som er best for far og andre i familien en hva som er best for et lite barn. At det fort blir for mye på 1 dag, Barnet skal kjøres fram og  tilbake mye folk og intrykk her feirer vi bare 6 perosner til sammen men hos far er det ca 15 personer til sammen. Og på en dag vil dette fort bli for mye og som en nevnte i denne tråden, Mye over stimulering. Så det er bedre at jeg får den 24 og han den 25. Jeg tviler sterkt på at neste år så deler vi (jula) når hun er hos han. For da er det hans og hennes jul og neste år  meg og hennes jul den 25

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må være litt uenig. Her ser folk mer på hva som er best for far og andre i familien en hva som er best for et lite barn. At det fort blir for mye på 1 dag, Barnet skal kjøres fram og  tilbake mye folk og intrykk her feirer vi bare 6 perosner til sammen men hos far er det ca 15 personer til sammen. Og på en dag vil dette fort bli for mye og som en nevnte i denne tråden, Mye over stimulering. Så det er bedre at jeg får den 24 og han den 25. Jeg tviler sterkt på at neste år så deler vi (jula) når hun er hos han. For da er det hans og hennes jul og neste år  meg og hennes jul den 25

Selvfølgelig er du uenig. Barnet er over to år når jula kommer, ikke et lite spedbarn lenger. Det tåler fint noen timer hos far når det blir en rolig feiring hos deg. Hadde barnet vært ett år, hadde jeg vært enig med deg, men det er faktisk nærmere 2,5 år i jula. 

Skrevet
13 minutter siden, Tekla123 skrev:

Selvfølgelig er du uenig. Barnet er over to år når jula kommer, ikke et lite spedbarn lenger. Det tåler fint noen timer hos far når det blir en rolig feiring hos deg. Hadde barnet vært ett år, hadde jeg vært enig med deg, men det er faktisk nærmere 2,5 år i jula. 

Mente selvfølgelig 2 år, ikke 2,5 år. 

Anonymkode: 67dd8...125

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er hun mer trygg 25 enn 24 desember?

Anonymkode: 5df8f...159

Ja så klart, da er jo barnet 0,02 år eldre!

Anonymkode: a3420...7e0

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det du som er rar altså. 

Om far er en god far blir dem godt kjent på denne tiden.  Det blir vanlig å være i selskap, med far sin side av familien og far klarer fint å vurdere hva barnet tåler. 

Om du er i tvil kan dere ha det åpent. Dere kan avtale at om alle samvær går fint de neste mnd, og dem blir godt kjent får far lov til å ha barnet på juleaften. Får det er ikke noe forskjell på 24 og 25.

Men snu det litt oppi hode. Juleaften betyr mer for en 3 åring enn en 2 åring, så jula som blir husket er den hos deg og ikke hos far om får det som han vil 😂

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og tull.

Admin

Skrevet

Hvis far har henne den 25., kan han velge å lage en feiring sammen med familien. Så det kan like gjerne bli mye folk og litt kaos den dagen også. Spørsmålet er: Hvis du kjenner sånn helt godt etter... Er det slik at du projiserer din engstelse og behov for kontroll over på henne? Blir julaften verst for deg eller barnet?  

Anonymkode: 4637b...88f

Skrevet

En 2-åring blir ikke overstimulert av et familieselskap på 15 stykker.... 

Det har dessuten akkurat blitt juni, han har veldig god tid til å bli godt kjent med henne før jul. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 2-åring blir ikke overstimulert av et familieselskap på 15 stykker.... 

Det har dessuten akkurat blitt juni, han har veldig god tid til å bli godt kjent med henne før jul. 

Men samtidig så jeg fatter ikke hvorfor han bare tenker på jul. Men ikke andre høytider som bursdag, Påske og nyttårsaften. jo et barn kan bli overstimulert av gaver og mye inntrykk og  Folk som helst skal holde på henne hele tiden. Og masse gaver her og inntrykk hos meg og barnefar kan bli litt for mye for en en åring på samme dag,(og ja hun er fortsatt 1 år da, Mange som sier og dele samme dag. Men når far begynner og få overnatting så blir jo ikke hans jul delt, Då for jeg den 25, Og vi bor ca 19 kilometer fra hverandre så det blir litt stress på denne dagen og hente henne osv.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men samtidig så jeg fatter ikke hvorfor han bare tenker på jul. Men ikke andre høytider som bursdag, Påske og nyttårsaften. jo et barn kan bli overstimulert av gaver og mye inntrykk og  Folk som helst skal holde på henne hele tiden. Og masse gaver her og inntrykk hos meg og barnefar kan bli litt for mye for en en åring på samme dag,(og ja hun er fortsatt 1 år da, Mange som sier og dele samme dag. Men når far begynner og få overnatting så blir jo ikke hans jul delt, Då for jeg den 25, Og vi bor ca 19 kilometer fra hverandre så det blir litt stress på denne dagen og hente henne osv.

Så det handler ikke om barnet, men om deg? 
Egoistisk mor.

Anonymkode: a3420...7e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...