Gå til innhold

Stranda og alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble en mamma-debatt her i går. Jeg lar min 12-åring dra på stranda. Flere i samme klasse (noen av de er ikke 12 enda) får også lov. De har alle hatt svømmekurs og fått «svømmeknappen». Men så er det disse mammaene som synes jeg er gal! Nå, som det er så kaldt i vannet og det er andre barn der som kan dytte eller kaste henne uti vannet og hun kan få krampe og drukne.

Hvorfor gidder folk å blande seg i hva jeg velger å gjøre med mine barn og i hvilken grad jeg stoler på dem? 

Anonymkode: 559d7...a0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kjenner dine barn best. Her har vi sagt sommeren før ungdomsskolen (barna har gått flere svømmekurs, er aktive seilere og har vokst opp ved sjøen). Det er egentlig en kamp du ikke kan vinne, da de med de strengeste reglene ofte setter standard for grupper ved å underforstått mene at de som er mer «slepphendte» er mindre glad i barna sine. 

Anonymkode: 530a0...6c9

Skrevet

Jeg har også sagt sommeren før ungdomsskolen, og har mitt tredje barn på den alderen nå. 

Alle mine barn har svømt før skolealder, så det er ikke bare svømmeferdigheter det går på, men jeg blåser i hva andre bestemmer altså.

Om du mener barnet ditt er klart i år så får barnet ditt lov i år, uten at jeg bryr meg med det. 

Anonymkode: e2f0b...6a7

Skrevet

Jeg sendte faktisk akkurat 16 og 19 åringen angårde med formaningen :

"Vær forsiktig, det er kaldt i vannet og man kan få krampe så pass på hverandre" 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sendte faktisk akkurat 16 og 19 åringen angårde med formaningen :

"Vær forsiktig, det er kaldt i vannet og man kan få krampe så pass på hverandre" 

Det er en fin «formaning» (eller omtanke) uansett alder😊

Skrevet

Du vet best og det er enorm forskjell på barn i den alderen, så finnes ingen fasit når de er klare. Min 11 åring får gå på stranda for å fiske krabber osv alene, men foreløpig slipper jeg ikke helt taket når de skal bade. Vi bor bare et steinkast unna vannet og jeg kan sitte ute på balkongen å se henne. Det er mange unger som bader alene her, noen er flinke, andre burde virkelig hatt med seg noen voksne. 

Anonymkode: 2d1f6...171

Skrevet

Sommeren før ungdomsskolen her også. Men selvfølgelig svømmedyktig og trygg i vann. Men, nå som det er så kaldt i vannet har vi sagt nei til å svømme ut til flytebrygge osv

Anonymkode: ee2e4...1db

Skrevet

Mine yngste er 11 og 14 år. Ingen av de går alene på stranden, selv om de er svømmedyktige. De ønsker det ikke selv, da de vet veldig godt at en i klassen til storebroren druknet når han var 13. Han var også svømmedyktig, langt bedre enn de fleste på hans alder. 

Anonymkode: 6bb0c...264

Skrevet

Mine har fått lov fra de var 10 og 11, men de har blitt veldig innprentet at de ikke får gå lengre ut enn til under armene når det ikke er voksne med og de fikk ikke lov til å forsøke å hjelpe noen som hadde problemer i vannet med mindre de kunne stå på bunnen. De var gpde svømmere, men ikke sterke nok til å håndtere noen med panikk. Om en druknet hadde det vært ille, men om en to druknet ville det vært dobbelt så ille.

Anonymkode: bb404...572

Skrevet

Jeg er en av de mammaen som synes du er "gal" og lever godt med det. Vi vurderer forskjellig, rett og slett. Jeg synes ikke det er verdt risikoen - for den er der.

Anonymkode: e306a...9e0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gidder folk å blande seg i hva jeg velger å gjøre med mine barn og i hvilken grad jeg stoler på dem? 

Kanskje fordi de har mer erfaring med ulykker og nesten-ulykker i vann.

Jeg er en habil svømmer og nokså sjøvant med både årer, motor og seil. Ville aldri sendt unger alene for å bade. Selv ikke voksne vet hvor lite som skal til for å tape temperatur (det er snakk om minutter, selv på sommeren), eller gjenkjenner folk som holder på å drukne (gjør du?).

Anonymkode: 5bff9...fc9

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en av de mammaen som synes du er "gal" og lever godt med det. Vi vurderer forskjellig, rett og slett. Jeg synes ikke det er verdt risikoen - for den er der.

Ja, den er der, og den er ekstremt høy når det er snakk om vann. Voksne nordmenn er omtrent like uerfarne og skjødesløse til sjøs som hva turister er i fjellheimen. 

Skrevet

Da jeg var tretten, dro jeg og noen venninner flere ganger ut med båt alene og overnattet på øyene, brant bål og sov under åpen himmel. Dette var lenge før mobiltelefonene kom. Tidene skifter. 

Anonymkode: e8792...041

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes at man skal leve litt også. Risiko er det jo overalt. 

Anonymkode: 0231f...41e

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var tretten, dro jeg og noen venninner flere ganger ut med båt alene og overnattet på øyene, brant bål og sov under åpen himmel. Dette var lenge før mobiltelefonene kom. Tidene skifter. 

Anonymkode: e8792...041

Egentlig ikke, på dette området. 

I de aller fleste tilfellene går det jo bra. Men det hjelper uansett fint lite å ringe hjem til noen, når kompisen allerede ligger under vann. 

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes at man skal leve litt også. Risiko er det jo overalt. 

Anonymkode: 0231f...41e

Det skjer rundt 100 drukningsulykker hvert eneste år. Det er litt under halvparten av de som nå er døde av covid-19, og alderen på de omkomne er dramatisk mye lavere. Veldig rart da, at man er så redd for covid-19, og så lite redd for drukning. 

Skrevet

Min på 11 år får selvsagt ikke bade uten tilsyn. Plutselig blir en overmodig og får problemer. Det trenger ingen 11 åringer måtte leve med. Det er ikke få ganger jeg har hjulpet eller snakket til unger som er alene på stranda.

Anonymkode: 338ce...f7e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min på 11 år får selvsagt ikke bade uten tilsyn. Plutselig blir en overmodig og får problemer. Det trenger ingen 11 åringer måtte leve med. Det er ikke få ganger jeg har hjulpet eller snakket til unger som er alene på stranda.

Anonymkode: 338ce...f7e

Ja, du sier noe jeg har tenkt på mens jeg har lest denne tråden. En ting er det å miste et barn i drukning. En annen ting er det å ha opplevd å miste kompisen og ikke kunne gjøre noe til eller fra. Bedre å ha noen voksne der, så man vet at man ikke var alene om det store ansvaret. 

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Det ble en mamma-debatt her i går. Jeg lar min 12-åring dra på stranda. Flere i samme klasse (noen av de er ikke 12 enda) får også lov. De har alle hatt svømmekurs og fått «svømmeknappen». Men så er det disse mammaene som synes jeg er gal! Nå, som det er så kaldt i vannet og det er andre barn der som kan dytte eller kaste henne uti vannet og hun kan få krampe og drukne.

her dro tvillingene med venner fra de var 10

Anonymkode: 1f4c4...c98

Skrevet

Min får lov. Hun er som en fisk i vann og en fornuftig jente. Og de er på en strand hvor det alltid er andre folk tilstede, stort sett alltid noen voksne hun kjenner i nærheten. 

Anonymkode: 7588a...c30

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min får lov. Hun er som en fisk i vann og en fornuftig jente. Og de er på en strand hvor det alltid er andre folk tilstede, stort sett alltid noen voksne hun kjenner i nærheten. 

Så du satser på at andre redder henne??

Anonymkode: e5150...6e9

Skrevet

Har inntrykk av at jenter er noe mer fornuftige (sikkert unntak her også). Ser på stranda der vi bor, flere jenter som bare rusler rundt i strandkanten, fisker etter krabber og tar en liten dukkert nær land. Guttene er mye mer på hopping fra brygga, herjer, dytter hverandre og svømmer et godt stykke fra land. 

Anonymkode: 2d1f6...171

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så passiv-aggressiv?

Skrevet

Jeg synes det er innafor. Kan godt sende unger på stranden hvis de bare forsikrer seg om at noen av de voksne følger med eller at de kan kontakte de voksne.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skulle da vel bare mangle?

Skrevet

Her fikk eldste lov sommeren før ungdomsskolen. 

Det er helt ok for meg at andre ikke synes det er greit, men de får stå for egne valg uten å kritisere mine.

Her inne har jeg lest om de som ikke lar 16-åringen bade alene også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...