Gå til innhold

Du som er overvektig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du opplevd opplagt mobbing, trakassering eller diskriminering på grunn av vekten?

Anonymkode: da92a...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 3e0da...06b

Skrevet

Nei 

Anonymkode: 19795...aab

Skrevet

Nei

Anonymkode: b609a...f3d

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 3cff7...257

Skrevet

Ja. Har opplevd frekke sykepleiere. Og jeg var ikke engang pasienten ved sykehuset 

Anonymkode: ad9a1...c7b

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 13c9c...dff

Skrevet

Selvsagt. Fra jeg var ung og til jeg var hvertfall 25

Anonymkode: 42fa3...353

Skrevet

Ja, men ikke etter barneskolen.

Anonymkode: d18db...08b

Skrevet

Er ikke overvektig men min beste venninne er. Stått på sidelinjen og observert det meste siden barneskolen. Hendte jeg røyk på en slåsskamp når noen hadde mobbet henne. 

Anonymkode: e8847...387

Skrevet

Aldri

Anonymkode: ba60b...c6d

Skrevet

Ja, fra jeg var født til jeg ble 16 år. 

Sliter fremdeles med det, bader ikke om sommeren, gjemmer meg bort. 

Anonymkode: c4970...78b

Skrevet

Nei. Jeg har god selvtillitt, en av de fremste innen mitt fagfelt og har en krevende stilling, og nyter stor respekt fra mine omgivelser og ikke engang i mine førti år har noen omtalt meg negativt øga jeg er overvektig. Forøvrig har jeg heller ikke hatt problemer med å få de menn jeghar ønsket.

Anonymkode: b4da8...286

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 9d616...a1b

Skrevet

Aldri....

Anonymkode: 6d35a...855

Skrevet

Jeg har blitt overvektig i godt voksen alder og har ikke opplevd mobbing. Men så har jeg også godt utviklet evne til selvironi, så jeg kommer som regel de fleste i forkjøpet. Hva folk tenker vet jeg selvfølgelig ikke, men det gir jeg da også fullstendig f**n i. Jeg er, som sagt, god på selvironi, og har også god selvtillit. 

Anonymkode: 056cf...bf0

Skrevet

Ble en del ertet på barneskolen. Er vel nesten normalvektig idag. men var lubben som barn. Husker akkurat hva som ble slengt etter meg av kommentarer for 40 år siden. Hvem som sa det, hvor vi var og hva vi gjorde når det ble sagt stygge ting. Tenk hvilke spor slike ting setter i oss😥. Føler fortsatt avsky for de personene som kommenterte mitt utseende. Er venn med de fleste av mine gamle klassekamerater på Facebook, men ikke de som ertet meg. Tenker ibland på at hvis det kom en venneforespørsel fra de ville jeg avslått og begrunnet svaret.

Har hatt vanvittig dårlig selvtillit når det kommer til utseende hele livet. 

Anonymkode: 111f4...126

Skrevet

Nei, aldri.

Anonymkode: a0e07...84a

Skrevet

Nei, trudde ikkje det før eg slanka meg. Då oppførte folk seg plutseleg annleis, tok meg meir på alvor på ein måte. Trist igrunn. 

Anonymkode: b0559...151

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ble en del ertet på barneskolen. Er vel nesten normalvektig idag. men var lubben som barn. Husker akkurat hva som ble slengt etter meg av kommentarer for 40 år siden. Hvem som sa det, hvor vi var og hva vi gjorde når det ble sagt stygge ting. Tenk hvilke spor slike ting setter i oss😥. Føler fortsatt avsky for de personene som kommenterte mitt utseende. Er venn med de fleste av mine gamle klassekamerater på Facebook, men ikke de som ertet meg. Tenker ibland på at hvis det kom en venneforespørsel fra de ville jeg avslått og begrunnet svaret.

Har hatt vanvittig dårlig selvtillit når det kommer til utseende hele livet. 

Anonymkode: 111f4...126

Klem til deg ❤️ jeg ble og mobbet som barn pga overvekt og flat nase (husker enda stikkende bemerkninger om at eg hadde sprunge på veggen, bli satt krokfot på osv) .Er normalvektig nå, veier 2 kg mindre nå som voksen enn som barn på 12-13 år).

Anonymkode: 33f8e...94e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Klem til deg ❤️ jeg ble og mobbet som barn pga overvekt og flat nase (husker enda stikkende bemerkninger om at eg hadde sprunge på veggen, bli satt krokfot på osv) .Er normalvektig nå, veier 2 kg mindre nå som voksen enn som barn på 12-13 år).

Men sliter enda med selvfølelsen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt overvektig i godt voksen alder og har ikke opplevd mobbing. Men så har jeg også godt utviklet evne til selvironi, så jeg kommer som regel de fleste i forkjøpet. Hva folk tenker vet jeg selvfølgelig ikke, men det gir jeg da også fullstendig f**n i. Jeg er, som sagt, god på selvironi, og har også god selvtillit. 

Anonymkode: 056cf...bf0

Men hva bruker du selvironien til? Jeg har aldri min vekt som tema, skjønner ikke hvorfor jeg skal komme folk i forkjøpet?

Jeg syns faktisk det er utrolig slitsomt med folk som skal være så frempå og rettferdiggjøre/unnskylde/forklare/fleipe med ting man skjønner kan være en utfordring. 

Rett ryggen, hold hodet høyt og se med overraskelse og medlidenhet på dem som mangler sosiale antenner og kommenterer andre menneskers kropp. 

Anonymkode: a3be8...40f

Skrevet

Ja, det har jeg. Er dessverre veldig stor. Har vært en del sleivete kommentarer med ujevne mellomrom. De som er verst, er leger. Selvsagt er jobben å oppmuntre til mer normalvekt, men å komme med spydige kommentarer er ofte ikke konstruktivt. 

Har stått i kø på butikken det to menn sto bak meg. Han ene dunket den andre i armen og sa: ser jaggu ut som hu venter trillinger, mens han pekte rett på meg. 

Hatt en lege på legevakta som skulle behandle meg som sa: du trenger en ganske kraftig behandling for å slå ned på dette. Så fortalte han meg hva jeg skulle ha, før han fortsatte: Altså... Nå får du ikke så høy dose som det her bare fordi du må ha det på grunn av sykdommen, men du får en enda større dose fordi du er sååå svær. Han laget armbevegelser for stor runding da han sa det. Selvsagt vet jeg at jeg er feit, og ser ikke at det var en nødvendig kommentar der jeg startmotor var svært syk. 

Måtte hasteopereres for en ting som ikke er vektrelatert. Legen sa: Jeg må bare fortelle deg at jeg egentlig ikke har noe ønske om å operere deg siden du er så diger, men siden det er akutt så må jeg jo det. Da spurte jeg om det føltes bedre for ham å få sagt det. Jeg MÅ dessverre ha den operasjonen nå. Enten velger du å operere eller ikke. Det hjelper ikke meg at du sier at du helst vil slippe. Nå er jeg her jeg er, og jeg har ikke mulighet til å gjøre noe med det. Jeg taklet forresten operasjonen aldeles utmerket, selv om jeg måtte ligge på magen.

Ellers har jeg opplevd at folk tenker at det skorter på intellektet fordi jeg ikke klarer å kontrollere spisingen. Hos meg dreier det seg om spiseforstyrrelse. Kunne like gjerne vært selvskader/anorektiker. Jeg har opplevd at folk snakker saktere og tydeligere til meg. Og at de faktisk mener at overvektige er viljeløse og groteske. Noen tenker de er en gave til meg som fritt kan fortelle meg det jeg antakelig ikke har skjønt på egenhånd.

Anonymkode: df58a...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...