Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #1 Skrevet 30. mai 2020 Hvordan klare å snu mørke dager til å heller klare å nyte det som er godt i livet? Barna er hos faren i pinsen så jeg har ingen andre å fokusere på og da blir det enda mer grubling.. Det er en del ubearbeidet grums fra både oppveksten og ekteskapet som kommer til overflaten sånne dager. Sosiale medier flommer over av bilder av fine turer og hyggelige lag i dag og her sitter jeg ensom - en følelse jeg vet jeg deler ned mange andre... Han jeg trodde var på vei til å bli kjæresten min holdt på med andre samtidig så han ble det nylig slutt med. mye mulig han har gitt meg en kjønnssykdom i avskjedsgave så det venter jeg svar på etter helgen. Familien min har jeg svært lite kontakt med og de få nære vennene jeg har er på hyttetur med familiene sine. Jeg vet jeg burde kommet meg ut i det nydelige været, satt pris på det som er positivt i livet og ikke synes synd på meg selv, for det er mange som har det verre enn meg. Men nå går dagene i nedtrukne persienner og veksling mellom å stirre i taket og gråte Hvordan gi meg selv et spark bak og komme meg ut av dette her? Anonymkode: 2ea7f...d08
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #2 Skrevet 30. mai 2020 Slå no på ein film iallefall, et sjokolade, drikk øl, alt etter preferanse. Drit i sosiale media, du veit like godt som meg at det er berre solskinsdagane som ligg der. Og dei har jo du òg, berre ikkje akkurat no. Og det er lov å syns synd på seg sjølv, men bruk det no som ei unnskylding til å sjå alle episodane av favorittserien, prøvesmake alle dei nye isane, og gjere ting du vanlegvis ikkje kan gjere. Og last ned ei lydbok og ta deg ein tur ut, når du er kvalm av all isen😉. Anonymkode: 69dc3...d46
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #3 Skrevet 30. mai 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slå no på ein film iallefall, et sjokolade, drikk øl, alt etter preferanse. Drit i sosiale media, du veit like godt som meg at det er berre solskinsdagane som ligg der. Og dei har jo du òg, berre ikkje akkurat no. Og det er lov å syns synd på seg sjølv, men bruk det no som ei unnskylding til å sjå alle episodane av favorittserien, prøvesmake alle dei nye isane, og gjere ting du vanlegvis ikkje kan gjere. Og last ned ei lydbok og ta deg ein tur ut, når du er kvalm av all isen😉. Anonymkode: 69dc3...d46 Ikke Ts, men når man er deprimert så er det ikke alltid det hjelper med TV underholdning, god mat osv Anonymkode: 03273...888
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #4 Skrevet 30. mai 2020 Skriv ned det som deprimerer og gjør deg trist (skriv konkrete ting) Når du har fått ned alle negative punkter, gå gjennom hver punkt og prøv å se det positive i det, eller skriv ned hvordan dette kan endres til noe positivt. Anonymkode: 3467d...d3d
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #5 Skrevet 30. mai 2020 Takk for råd ❤️ Ser om det er noe på Netflix å vase meg vekk med i kveld og så må jeg ta tak og gjøre den øvelsen med å snu det vonde til noe positivt når jeg har litt mer overskudd Anonymkode: 2ea7f...d08
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #6 Skrevet 30. mai 2020 Du kommer aldri til å bli lykkelig. Mer penger, flere venner, bedre jobb, ny kjæreste, osv osv kommer aldri til å fylle tomheten i sjela Di. Bare prov så ser du at det ikke nytter. Vi er skapt for å være i forhold med Gud. Bare han kan gi oss mening i livet, ro når det stormer i livet. Lykkelig Jan du aldri bli uten Han. Og å vite at vi er her på jorda kun for 70-100 år som går fort, men vårt hjem er ikke her. Anonymkode: c0fc5...8db
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #7 Skrevet 30. mai 2020 Ut og gå tur! Hver dag! Sett deg et overkommelig turmål og gjennomfør. Og spis sunt og godt mesteparten av tiden, men unn deg godt innimellom. Det vil gi følelse av mestring og god følelse i kroppen, ikke første dag kanskje, men bedre for hver gang. Anonymkode: 7d41a...e5e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #8 Skrevet 30. mai 2020 Se filmen " Jackie." med Natalie Portman. Helt på slutten, får du noen visdomsord. 😊 Det forandret MYE for meg. Jeg var så langt nede. Følte meg så så langt nede. Men de få ordene fikk meg opp. Handlet rett og slett om at livet er ikke noe større enn hverdager. Ta det ned. Ikke hig. 😊🌼 Anonymkode: 77de5...087
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #9 Skrevet 30. mai 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ut og gå tur! Hver dag! Sett deg et overkommelig turmål og gjennomfør. Og spis sunt og godt mesteparten av tiden, men unn deg godt innimellom. Det vil gi følelse av mestring og god følelse i kroppen, ikke første dag kanskje, men bedre for hver gang. Anonymkode: 7d41a...e5e Nja. Legge opp til hysterisk forhold til kost. Synes denne begynner å bli brukt opp. «Unn deg noe godt en gang i blandt». Hun skal spise kjedelig hver dag altså, men det gode bare en gang i blandt. Jeg unner meg noe godt hver dag. Spist potetgull hver dag nå. Ikke hele posen såklart. men er fysisk aktivt og spiser sunt. Man vet heller ikke hva som er oberkommelige mål Anonymkode: 03273...888
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #10 Skrevet 30. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nja. Legge opp til hysterisk forhold til kost. Synes denne begynner å bli brukt opp. «Unn deg noe godt en gang i blandt». Hun skal spise kjedelig hver dag altså, men det gode bare en gang i blandt. Jeg unner meg noe godt hver dag. Spist potetgull hver dag nå. Ikke hele posen såklart. men er fysisk aktivt og spiser sunt. Man vet heller ikke hva som er oberkommelige mål Anonymkode: 03273...888 Kutt ut å kapre tråden! Anonymkode: fbe25...369
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #11 Skrevet 30. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kutt ut å kapre tråden! Anonymkode: fbe25...369 Og det eneste du har skrevet her er dette. Men foreldreforum i et nøtteskall. Alltid noen som kommer med sin moral. Har aldri sett en tråd her uten at det blir krangling. Nei jeg kutter ikke ut å kapre tråden Anonymkode: 03273...888
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #12 Skrevet 30. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ut og gå tur! Hver dag! Sett deg et overkommelig turmål og gjennomfør. Anonymkode: 7d41a...e5e Enig. Stå gjerne opp gry tidlig, smør deg noen gode smørbrød (kok egg, kaffe) og ta deg en real tur på morgenkvisten før alle andre står opp, spis frokosten ute. Om du har muligheten til det, kan du ta med badedrakt og ta et morgenbad. Anonymkode: fbe25...369
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #13 Skrevet 30. mai 2020 Still deg forran speilet og tvangssmil til deg selv i 30 sekunder hver morgen. Smil til speilbildet ditt hver gang det er mulig. Løp langt og hardt. Skriv ned 5 ting som er bra i livet ditt hver kveld. Les listen om morgenen. Tving deg selv til å gjøre noe bra eller hyggelig for andre hver dag. Det føles tåplig til å begynne med, men det pleier å virke. Anonymkode: 1f239...2f5
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2020 #14 Skrevet 30. mai 2020 Jeg er kronisk deprimert og veksler mellom gode perioder og dype daler. Jeg nekter medisinering, så jeg har noen mestringsstrategier som generelt hjelper. Det som hjelper aller best er å ha noe å se frem til. Det kan være en sjokolade på kvelden, et kafemøte med en venninne, en tur ut som vil glede barna mine, å kjøpe meg noe nytt eller store ting som en konsert, ferietur eller tur på byen. I morgen gleder jeg meg til fint vær så ungene får være ute, sove lenge, å se ungene mine smile, spise god middag og nyte en dag hvor mannen min har fri. Samtidig føler jeg det er viktig å jobbe mot mål i livet. Mitt overordnede mål i småbarnsfasen er selvfølgelig å gi barna mine en god oppvekst og forutsetning for videre liv, men det er viktig med personlige mål også. Mitt største mål nå er å kjøpe bolig, jeg spinkler og sparer, men ser målet i siktet. Så har jeg noen andre mål i et femårsperspektiv. Jeg skal f.eks ta en videreutdanning og endelig få tak i drømmejobben. Dette er realistiske mål for meg, det er nødt til å være realistisk hvis man skal ha noe å se frem mot! På kveldene nyter jeg alenetid når alle andre har lagt seg. Nå nyter jeg en is i stillhet mens jeg ser på en serie. Trenger bare være 30-60 minutter, men all tid er verdifull. Det ser jeg frem til hver dag. Samtidig må man også innse at livet av og til er dritt. Noen ganger får man slag på slag i trynet. Det er lov å gråte og bare ha det helt jævlig. Ut fra glansbildene på sosiale medier ser det ut til at alle er lykkelige og har det fantastisk hele tiden, men det stemmer ikke. Man har dager som bare er dritt! Da gir jeg opp å prøve å gjøre noe positivt, rigger meg til med sjokolade i sofaen og sløver vekk foran tvn. Selv om alt føles dritt nå så må du tvinge deg ut litt, møte noen folk, få noen impulser, trene, gjøre noe for deg selv, ta vare på deg selv! Det føles mye bedre enn å sitte inne i mørket selv om det er det som frister mest. Anonymkode: 4819e...694
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #15 Skrevet 31. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nja. Legge opp til hysterisk forhold til kost. Synes denne begynner å bli brukt opp. «Unn deg noe godt en gang i blandt». Hun skal spise kjedelig hver dag altså, men det gode bare en gang i blandt. Jeg unner meg noe godt hver dag. Spist potetgull hver dag nå. Ikke hele posen såklart. men er fysisk aktivt og spiser sunt. Man vet heller ikke hva som er oberkommelige mål Anonymkode: 03273...888 Vet du, jeg er absolutt enig med deg, jeg skrev mesteparten av tiden, ikke hele tiden 😊 man må finne en balanse som passer for en selv, men hovedvekten bør være på sunt og variert. Er du flink til frokost, lunsj og middag, kan du unne deg ekstra til kvelds f.eks. Men jeg står inne for at turer og kosthold hjelper mot depresjon, så får andre være enige/uenige så mye dem vil. Anonymkode: 7d41a...e5e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #16 Skrevet 31. mai 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan klare å snu mørke dager til å heller klare å nyte det som er godt i livet? Barna er hos faren i pinsen så jeg har ingen andre å fokusere på og da blir det enda mer grubling.. Det er en del ubearbeidet grums fra både oppveksten og ekteskapet som kommer til overflaten sånne dager. Sosiale medier flommer over av bilder av fine turer og hyggelige lag i dag og her sitter jeg ensom - en følelse jeg vet jeg deler ned mange andre... Han jeg trodde var på vei til å bli kjæresten min holdt på med andre samtidig så han ble det nylig slutt med. mye mulig han har gitt meg en kjønnssykdom i avskjedsgave så det venter jeg svar på etter helgen. Familien min har jeg svært lite kontakt med og de få nære vennene jeg har er på hyttetur med familiene sine. Jeg vet jeg burde kommet meg ut i det nydelige været, satt pris på det som er positivt i livet og ikke synes synd på meg selv, for det er mange som har det verre enn meg. Men nå går dagene i nedtrukne persienner og veksling mellom å stirre i taket og gråte Hvordan gi meg selv et spark bak og komme meg ut av dette her? Anonymkode: 2ea7f...d08 Hvor bor du da? kanskje skjer det noe morsomt der? Anonymkode: 9e44a...d0e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #17 Skrevet 31. mai 2020 Kanskje en idé å være mer forberedt neste gang? Når du vet barna skal til far. Lag deg planer for den tida de er borte. Ikke hele dagen da, men små gjøremål eller andre ting. Gå en tur, vask bilen, shopping, kaffebesøk etc. Fokuser på deg selv istedet for grubling ☺️ Anonymkode: 168ee...abf
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #18 Skrevet 31. mai 2020 Du skriver du har en del bearbeidet fra oppvekst og barndom, kanskje psykolog som kan hjelpe deg med dette? Har jobbet med psykolog i snart 1 år og det har vært nyttig for meg, ting blir ikke borte, men lettere å leve med. Anonymkode: cc497...920
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #19 Skrevet 31. mai 2020 Jeg tror på ideen om å «slite seg litt ut» og holde seg opptatt! Som flere har skrevet gå en krevende tur eller jogg/løp hver dag. Yoga kan og være bra. Fysisk aktivitet bidrar til mer endorfiner og stjeler tid spis sunt men godt! Frukt som jordbær, druer, mango etc er super snop uten at man føler seg «skitten» etterpå. Gode salater og gryteretter er og topp mat. Man føler seg bedre om man spiser bedre, junkfood er NEI om man sliter med humøret og så bruker man tid på å kokke. legg opp til aktiviteter som gir noe. Fra ril et nytt sted, se en fantastisk solnedgang/oppgang, les en spennende bok. Dropp Netflix som hovddgesjeft! og sist men ikke minst DROPP SO-ME! Anonymkode: 6397c...984
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #20 Skrevet 31. mai 2020 Jeg har slitt med mange ting i mange år, og mitt beste tips er: når alt er mørkt, ta med lommelykt. Altså metaforisk. Du har sikkert sett filmer der de er i et mørkt rom og må lyse med lommelykten for å finne en utvei. Ofte ser de den mange ganger, men tenker ikke på at det er veien ut. Når de endelig finner utveien kommer energien og de føler seg lettere. På samme måten må du se rundt deg. Hva har du som er utvei? Strikketøy? Støvsugeren? Vaskebøtta? Hva som helst. For hvert sekund du slipper å tenke på det som er vanskelig, så blir det bedre og lettere å være deg. Jeg ble en iskvinne i stedet for å lete etter ting som avledet tankene. Jeg satt inn alt for å slippe å føle, og her er jeg, 30 år etter, uten følelser. Jeg blir ikke forelsket, lykkelig, sint, lei meg, føler ikke sorg osv. Det er faktisk ikke spesielt kult. Anonymkode: 97f75...fef
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #21 Skrevet 31. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror på ideen om å «slite seg litt ut» og holde seg opptatt! Som flere har skrevet gå en krevende tur eller jogg/løp hver dag. Yoga kan og være bra. Fysisk aktivitet bidrar til mer endorfiner og stjeler tid spis sunt men godt! Frukt som jordbær, druer, mango etc er super snop uten at man føler seg «skitten» etterpå. Gode salater og gryteretter er og topp mat. Man føler seg bedre om man spiser bedre, junkfood er NEI om man sliter med humøret og så bruker man tid på å kokke. legg opp til aktiviteter som gir noe. Fra ril et nytt sted, se en fantastisk solnedgang/oppgang, les en spennende bok. Dropp Netflix som hovddgesjeft! og sist men ikke minst DROPP SO-ME! Anonymkode: 6397c...984 Herregud så dramatisk. Må være ganske dårlig med deg siden du dropper so me. Vi er MANGE på some. Jeg liker å se hva folk gjør. Føler man holder en slags kontakt. Men det er vel bedre å fortrenge det for dere som sliter veldig. Anonymkode: 03273...888
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #22 Skrevet 31. mai 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud så dramatisk. Må være ganske dårlig med deg siden du dropper so me. Vi er MANGE på some. Jeg liker å se hva folk gjør. Føler man holder en slags kontakt. Men det er vel bedre å fortrenge det for dere som sliter veldig. Anonymkode: 03273...888 Hvorfor ødelegger du tråden? Du kommer bare inn for å si at du gjør alle de tingene som vi andre anbefaler å unngå, spise junk, henge på SoMe. Er det for å bevise at vi har rett? Anonymkode: fbe25...369
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #23 Skrevet 31. mai 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ødelegger du tråden? Du kommer bare inn for å si at du gjør alle de tingene som vi andre anbefaler å unngå, spise junk, henge på SoMe. Er det for å bevise at vi har rett? Anonymkode: fbe25...369 Dere anbefaler å unngå det fordi dere er hysteriske. Typisk sånne sauer som sitter og leser kvinneblader og slavisk følger alle trender. Man dauer ikke av junk! Men det skal ikke være MATEN din. Man dauer heller ikke av some. Det er folk med dårlig psyke som må ligge unna. Deres valg. Men det virker som man må mene de flokken mener hele tiden. Anonymkode: 03273...888
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #24 Skrevet 31. mai 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere anbefaler å unngå det fordi dere er hysteriske. Typisk sånne sauer som sitter og leser kvinneblader og slavisk følger alle trender. Man dauer ikke av junk! Men det skal ikke være MATEN din. Man dauer heller ikke av some. Det er folk med dårlig psyke som må ligge unna. Deres valg. Men det virker som man må mene de flokken mener hele tiden. Anonymkode: 03273...888 Nei, jeg er ikke hysterisk. Har heller ikke lest kvinneblader. Men jeg merker tydelig forskjell på psyken etter hva slags mat og mosjon jeg lever på. Det er en kjensgjerning at man kan påvirke psyken, både med mat, mosjon og egne teknikker for å snu tankesettet. Selv har jeg mest tro på to ting; rydding og det å bryte vaner. Når man rydder f.eks. et skap eller et rom, og kaster det man ikke behøver, og skaper ny orden, så skjer det noe med psyken også. Og når man stadig endrer små ting i livet, f.eks. bytter merke på ting man er vant med, eller prøver ut noe nytt, så virker dette inn på hjernen slik at den begynner å hente nye impulser. Syntes det med lommelykt var et fint bilde. Det å noe å gå til med en gang man føler seg nede. Anonymkode: fbe25...369
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2020 #25 Skrevet 31. mai 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg er ikke hysterisk. Har heller ikke lest kvinneblader. Men jeg merker tydelig forskjell på psyken etter hva slags mat og mosjon jeg lever på. Det er en kjensgjerning at man kan påvirke psyken, både med mat, mosjon og egne teknikker for å snu tankesettet. Selv har jeg mest tro på to ting; rydding og det å bryte vaner. Når man rydder f.eks. et skap eller et rom, og kaster det man ikke behøver, og skaper ny orden, så skjer det noe med psyken også. Og når man stadig endrer små ting i livet, f.eks. bytter merke på ting man er vant med, eller prøver ut noe nytt, så virker dette inn på hjernen slik at den begynner å hente nye impulser. Syntes det med lommelykt var et fint bilde. Det å noe å gå til med en gang man føler seg nede. Anonymkode: fbe25...369 Det meste du skriver her stemmer. Men livet mitt har ikke blitt bedre eller mindre bra pga litt potetgull eller syndemat. Er mye mer anstrengde å føle på at nei jeg ikke kan ikke spise det fordi jeg blir syk av det etterpå. Anonymkode: 03273...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå