Gå til innhold

Barnslig, men jeg reagerte allikevel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om vi fikk inn vikarer for sykemeldinger på mindre enn 6 måneder ville det vært til større byrde enn hjelp.

Det er dine tanker. Det er fremdeles mulig at dine kollegaer tenker helt motsatt hvis det var du som ble syk. At vikaren fungerer bedre enn du gjør, og raskere setter seg inn i ting. Dette handler tross alt ikke bare om ulike oppgaver, men også om ulike mennesketyper. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mens du definitivt er et dårlig menneske

Anonymkode: cca74...107

Eller kanskje hun er en god venn og god kollega, sånn som blir savnet på jobb, får masse hjertemeldinger og blomster når hun blir syk og er kjempepopulær. Kanskje HI er ei megge som ingen savner og de derfor ikke tar kontakt. Hvem vet.

Anonymkode: f269e...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje hun er en god venn og god kollega, sånn som blir savnet på jobb, får masse hjertemeldinger og blomster når hun blir syk og er kjempepopulær. Kanskje HI er ei megge som ingen savner og de derfor ikke tar kontakt. Hvem vet.

Anonymkode: f269e...1fa

😂😂😂 
Nei du har faktisk helt rett. Ingen her vet. 
 

Alle vet at kollegaene ikke liker hi, ingen vet hvorfor kollegaene ikke liker hi. 😊

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men det er jo ikke sånn at en vikar er utlært når den kommer. Selvfølgelig er dette veldig avhengig av hvilket yrke du har, men i min jobb er det å lære opp vikarer ofte en ekstra byrde. Det tar lang tid å sette seg inn i jobben. 

Anonymkode: 3cc85...67d

Aaaaah, ansatte som deg, som er så viktige. Nye ansatte er en byrde. 
Såååå vanskelig er det ikke å stable epler på Kiwi vel?
Erfaringsmessig så er det de med den minst vanskelige jobben som sier slik. 

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du følge med på hva de sier til kollegaen din?

Anonymkode: 7e307...e5b

Det er vel ikke så veldig vanskelig å forstille seg nå i disse tider.

Anonymkode: a3abb...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Aaaaah, ansatte som deg, som er så viktige. Nye ansatte er en byrde. 
Såååå vanskelig er det ikke å stable epler på Kiwi vel?
Erfaringsmessig så er det de med den minst vanskelige jobben som sier slik. 

Anonymkode: aa554...71b

Hun har faktisk et godt poeng! I min jobb ville det også tatt lang tid å lære opp vikarer. Da kan det kjennes lettere å jobbe ekstra selv enn å bruke masse tid på opplæring. Ikke alle jobber på dagligvarebutikker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Aaaaah, ansatte som deg, som er så viktige. Nye ansatte er en byrde. 
Såååå vanskelig er det ikke å stable epler på Kiwi vel?
Erfaringsmessig så er det de med den minst vanskelige jobben som sier slik. 

Anonymkode: aa554...71b

Haha :laugh: er så enig.

Jeg har også en jobb som det kreves en god del erfaring for å bli virkelig god. Men det er likevel slik at noen aldri klarer det, uansett hvor lenge de er der, og enkelte nyansatte og vikarer, klarer å ta innpå 75% i løpet av bare noen dager.

Det er i det store og det hele utrolig lite forskjell på «vanskelighetsgraden» på de ulike arbeidsoppgaver - enten man jobber i kassa på Kiwi eller er direktør for en stor bedrift - men utrolig stor forskjell på mennesker. 

Det er de som er dyktigst på gulvet som man også gjerne vil ha i høyere stillinger. De viser en arbeidsmoral som ikke har noe med «hvor» i hierarkiet de befinner seg. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Hun har faktisk et godt poeng! I min jobb ville det også tatt lang tid å lære opp vikarer. Da kan det kjennes lettere å jobbe ekstra selv enn å bruke masse tid på opplæring. Ikke alle jobber på dagligvarebutikker.....

Da lurer jeg virkelig på hva dere jobber med. I min jobb tar det ca 15-18 måneder å bli selvgående. Ikke en vanskelig jobb men en spesiell bransje og mye elektroniske verktøy som skal brukes. Likevel har vi etter en måned stor nytte av vikarer. 
Jeg har selvsagt noen som klager over nyansatte er så krevende på min arbeidsplass også. Det er de samme folka som har problemer med å jobbe overtid og så helst skyver drittjobber over på andre. 
 

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I min jobb tar det ca 15-18 måneder å bli selvgående. Ikke en vanskelig jobb men en spesiell bransje og mye elektroniske verktøy som skal brukes. Likevel har vi etter en måned stor nytte av vikarer. 

Samme hos oss.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har selvsagt noen som klager over nyansatte er så krevende på min arbeidsplass også. Det er de samme folka som har problemer med å jobbe overtid og så helst skyver drittjobber over på andre. 
 

Anonymkode: aa554...71b

Ja, det der er en klassiker overalt. Har jobbet i ulike bransjer og man finner disse folkene overalt. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke så veldig vanskelig å forstille seg nå i disse tider.

Anonymkode: a3abb...34a

Neivel.

Men så tilhører jeg heller ikke den typen mennesker som driver og «forestiller» seg ting, for deretter å svare skråsikkert ut fra egne «forestillinger».

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sosial kompetanse handler i stor grad om hvor god man er på å skille mellom sosiale situasjoner hvor man er invitert inn og velkommen, og sosiale situasjoner hvor man ikke er det.

Poenget mitt er at i våre dager så er dette med sosial kompetanse blitt enda vanskeligere. Før i tiden sendte man en sms eller tok en telefon direkte, da var det ingen utenforstående som blandet seg. Mens nå for tiden tar man de mer private og personlige samtalene på åpent forum, som SoMe eller her inne, og dermed er ofte utenforstående, usikre om de har noe med det som blir sagt eller ikke, eller de tar det som en selvfølge at de har det.

Jeg spurte f.eks. HI, ikke deg, og HI svarte uten nevneverdige problemer.

Men så kommer du og kaster deg inn fra sidelinjen, forstår ikke spørsmålet, forventer at noen skal forklare dette til deg.

Og, jeg ser ikke bort fra at hvis man innvender at det har ikke du noe med, så kommer et vell av skrik og skrål;

Du er på et diskusjonsforum! Vet du hva et diskusjonsforum er? Du må underbygge dine påstander! Hø hø hø...

Og lignende ting. 

Nå kan sikkert jeg bare takke meg selv for å ha skrevet noe sånt på et åpent forum, og kollegaene til HI kan takke seg selv for å ha skrevet på SoMe. Likevel, det er mulig for de som hører ting, å ta en vurdering om hva det er som skjer.

Dersom det var sjefen eller kollegaene til HI som sendte e-post fra jobben om god bedring osv, så ville det vært svært uprofesjonelt å ikke gjøre det samme til HI. Men hvis dette er på privaten, og ikke i jobbøyemed, så blir det noe annet. Og det tyder det jo på, hvis dette foregikk på SoMe. Da er det mulig at HI ikke er like flink til å ivareta sine sosiale relasjoner med kollegaene som hva denne vikaren er. Og da må hun eventuelt gjøre noe med det, dersom hun ønsker å oppleve det samme selv. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Før i tiden sendte man sms?? Før i tiden hadde vi ikke mobil. 

Anonymkode: 40aa0...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da lurer jeg virkelig på hva dere jobber med. I min jobb tar det ca 15-18 måneder å bli selvgående. Ikke en vanskelig jobb men en spesiell bransje og mye elektroniske verktøy som skal brukes. Likevel har vi etter en måned stor nytte av vikarer. 
Jeg har selvsagt noen som klager over nyansatte er så krevende på min arbeidsplass også. Det er de samme folka som har problemer med å jobbe overtid og så helst skyver drittjobber over på andre. 
 

Anonymkode: aa554...71b

Jeg jobber på kontor med et veldig bredt arbeidsfelt. Skal vi ha inn vikarer for kanskje bare noen få måneder så er det faktisk mer slitsomt å lære noen opp i alt enn å ta den ekstra byrden selv. Merkelig at det er vanskelig å forstå det🙄 og nei jeg skyver ikke drittjobber over på andre av den grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dine tanker. Det er fremdeles mulig at dine kollegaer tenker helt motsatt hvis det var du som ble syk. At vikaren fungerer bedre enn du gjør, og raskere setter seg inn i ting. Dette handler tross alt ikke bare om ulike oppgaver, men også om ulike mennesketyper. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Nei, dette er ikke bare mine tanker. Det jeg og mine kolleger holder på med er spesialisert. Nye kolleger er alltid hyggelig, men noen kommer man bedre overens med enn andre. Det tar likevel minst 6 måneder før de blir effektive og ikke minst noenlunde flinke til det de holder på med. Frem til det skjer kreves det mye veiledning og støtte samt at vi som er erfarne må ta alle de kompliserte oppgavene. Det er alltid tilfredsstillende og kjekt når man har fått en ny kollega som er rask, effektiv og skjønner seg på det vi holder på med. Det betyr ikke at vi omgås på privaten av den grunn.

Anonymkode: a5cae...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet akkurat hvordan du har det. I tillegg så feires andres bursdager med kake og gaver osv. Jeg hører ikke et pip fra noen. 

Anonymkode: 44c5a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aaaaah, ansatte som deg, som er så viktige. Nye ansatte er en byrde. 
Såååå vanskelig er det ikke å stable epler på Kiwi vel?
Erfaringsmessig så er det de med den minst vanskelige jobben som sier slik. 

Anonymkode: aa554...71b

Di vet tydeligvis ikke hva du snakker om... jeg jobber selv i en bedrift hvor det finnes stillinger som krever 6-12mnd kurs og opplæring og certifiseringer før de kan utføre jobben. Sier seg selv da at vikar ikke er så aktuelt.  

Anonymkode: 44c5a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Di vet tydeligvis ikke hva du snakker om... jeg jobber selv i en bedrift hvor det finnes stillinger som krever 6-12mnd kurs og opplæring og certifiseringer før de kan utføre jobben. Sier seg selv da at vikar ikke er så aktuelt.  

Anonymkode: 44c5a...b94

Sier seg selv at man ikke kan ta inn hvem som helst nei, men det er ikke umulig å få tak i folk man kan bruke. 
Hva tror du skjer om kirurgen blir sykemeldt? Sorry kan ikke operere på seks år, må bare utdanne en ny lege. 

Bittelitt selvhøytidelige her altså. 
 

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sier seg selv at man ikke kan ta inn hvem som helst nei, men det er ikke umulig å få tak i folk man kan bruke. 
Hva tror du skjer om kirurgen blir sykemeldt? Sorry kan ikke operere på seks år, må bare utdanne en ny lege. 

Bittelitt selvhøytidelige her altså. 
 

Anonymkode: aa554...71b

:laugh: 

Ja her må verden bare vente i spenning utenfor det sixtinske kapell. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...