Gå til innhold

Barnslig, men jeg reagerte allikevel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykmeldt og har vært det en stund. Har ikke hørt et eneste lite pip fra noen kollegaer. Så så jeg nå at ene vikaren på avdelingen vår blir borte en stund pga skade og det var ønsker om god bedring, de savnet vedkommende, gledet seg til vedkommende var tilbake osv. 

Jeg vet det ikke er noe å bry seg om, men kjente et lite stikk allikevel

Anonymkode: 4252d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du følge med på hva de sier til kollegaen din?

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg elsket jobben min, jobbet tett med kollegaene mine og hadde noe kontakt privat med den ene. I det sekundet jeg ble sykmeldt, så var jeg som luft. Aldri en eneste melding fra noen, det var vondt og sitter i meg enda.

Anonymkode: cca74...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det fordi det ble skrevet på sosiale medier. Bare damer, ingen mannfolk i bildet. Jeg ble luft den dagen jeg ble sykmeldt jeg og merker jeg. Synes det er litt sårt. Det går vel over til jeg kommer tilbake, men kjente et stikk nå ja

Anonymkode: 4252d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er sårt. Men ved skade skjer det gjerne brått og kanskje det var dramatisk. Da tenker jeg det du har sett er mer et uttrykk for støtte. Selvsagt tøft å være sykemeldt også. 
Samtidig så mener jeg også at dette er toveis, kanskje du er en introvert person, en som ikke slipper folk inn. Det man sender ut får man i retur. Jeg ville nok heller ikke kontaktet en sykemeldt kollega som er slik jeg beskriver. Handler ikke om å ikke like men man er redd for å gjøre noe galt. Til slutt noen mennesker liker man bedre enn andre og bryr seg dermed mer om. Det betyr ikke at det er noe feil med deg. Sånn er det. 
 

 

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er grunnen til at du er sykemeldt? Lettere å finne en forklaring på forskjellen om man vet årsaken.

Anonymkode: 3cc85...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva årsaken til at jeg er sykmeldt er vel ikke relevant, men det er kroppslig som gikk over tid før kroppen bråstoppet (ikke utbrent). Jeg er ikke en introvert person og prater og ler med kollegaene hele tiden, helt til jeg ble syk.

Anonymkode: 4252d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg så det fordi det ble skrevet på sosiale medier. Bare damer, ingen mannfolk i bildet. Jeg ble luft den dagen jeg ble sykmeldt jeg og merker jeg. Synes det er litt sårt. Det går vel over til jeg kommer tilbake, men kjente et stikk nå ja

Anonymkode: 4252d...39e

Uff, ja, det forstår jeg at var sårt!

Det kan være at en del synes sykmelding er litt skummelt, hvis de ikke vet helt hva du feiler, eller hva som passer seg å si. Det er vanskelig å si god bedring og håper du snart blir frisk, hvis man ikke aner om du kan regne med å bli frisk. 

En skade er kanskje enklere å forholde seg til, og mer dramatisk, slik at den utløser større sjokk.

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva årsaken til at jeg er sykmeldt er vel ikke relevant, men det er kroppslig som gikk over tid før kroppen bråstoppet (ikke utbrent). Jeg er ikke en introvert person og prater og ler med kollegaene hele tiden, helt til jeg ble syk.

Anonymkode: 4252d...39e

Faktum er jo bare at de ikke bryr seg nok til å ta kontakt. Hva årsaken er blir spekulasjoner. Du har åpenbart ingen nære venner på jobb og det må man ikke ha heller. Jeg tenker uansett at delvis skyld nok også ligger hos deg. 
Å sitte med henda i fanget uten å ta kontakt og være såra er umodent. 
Du klarer å skrive her så da klarer du å skrive til kollegaer også. «hei, hvordan går det? Jeg savner dere osv....» Folk har som oftest nok med eget. 

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Faktum er jo bare at de ikke bryr seg nok til å ta kontakt. Hva årsaken er blir spekulasjoner. Du har åpenbart ingen nære venner på jobb og det må man ikke ha heller. Jeg tenker uansett at delvis skyld nok også ligger hos deg. 
Å sitte med henda i fanget uten å ta kontakt og være såra er umodent. 
Du klarer å skrive her så da klarer du å skrive til kollegaer også. «hei, hvordan går det? Jeg savner dere osv....» Folk har som oftest nok med eget. 

Anonymkode: aa554...71b

Hva er greia med å være så jævlig krass?

Kan du ikke ta deg en bolle og en kopp kaffe i stedet for å sitte her og «realitetsorientere» folk?

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er greia med å være så jævlig krass?

Kan du ikke ta deg en bolle og en kopp kaffe i stedet for å sitte her og «realitetsorientere» folk?

Anonymkode: 7e307...e5b

Det er jo fakta. Eller skal jeg stryke med hårene og juge da?

Blir som den filmen, han er bare ikke interessert. 
Jeg sier ikke på noen måte at hi er et dårlig menneske. Kanskje litt tafatt og det skal hun få være. Men skal hun klage over sårede følelser så må hun tåle å høre hva hun burde gjøre. I sitte med hendene i fanget å være såret over omgivelsene hjelper ikke på situasjonen. Hvis jeg synes det er lenge siden jentegjengen var samlet så inviterer jeg på middag. 
Jeg sitter ikke og klager over at jeg ikke har sett de på lenge. 

Anonymkode: aa554...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva årsaken til at jeg er sykmeldt er vel ikke relevant, men det er kroppslig som gikk over tid før kroppen bråstoppet (ikke utbrent). Jeg er ikke en introvert person og prater og ler med kollegaene hele tiden, helt til jeg ble syk.

Anonymkode: 4252d...39e

Jo, jeg vil faktisk si at det er relevant. Jeg tror folk har masse medfølelse om det er feks kreft, hjerteinfarkt, noe du må operere, influensa osv osv. Det du beskriver minner mer om noe diffust. Og jeg tror i tilfeller av sykemelding pga plager som gravid, stress/ utbrenthet eller fibromyalgi bare for å ta noen eksempler, så er nok holdningen litt mer at man kan faktisk ta seg litt sammen å gå på jobb. Og dette gjelder nok særlig de som til stadighet er sykemeldte. 
 

Nå vet jeg ikke hva som feiler deg eller om du har vært sykemeldt før. Men fakta er at sykemeldte kolleger gir mer jobb til de som er igjen. Og jeg kjenner opptil flere som får sykemelding for ting som er helt sjokkerende at de får sykemelding for (og jo jeg kjenner de godt, så det er ikke sånn at de juger om årsaken). Jeg må være så ærlig å si at jeg er glad for at jeg kjenner disse utenfor jobb, for jeg hadde vært rimelig irritert om jeg måtte jobbe ekstra for at de skal gå hjemme. 

Anonymkode: 3cc85...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller skal jeg stryke med hårene og juge da?

Nei, det behøver du ikke. Men du hadde jo allerede fått frem poenget ditt. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste du ville få bedritne komentarer på dette hi, det er bare sånn det er her inne. Uansett hva du sier så er det bare din egen skyld tydeligvis. Jeg har skrevet et lignenede innlegg selv for lenge siden, og fikk de samme drittkommentarene, ikke bry deg om de hi, noen bare nyter å trykke ned andre.

Anonymkode: cca74...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men fakta er at sykemeldte kolleger gir mer jobb til de som er igjen.

Det stemmer ikke. Det normale er å sette inn en vikar. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fakta. Eller skal jeg stryke med hårene og juge da?

Blir som den filmen, han er bare ikke interessert. 
Jeg sier ikke på noen måte at hi er et dårlig menneske. Kanskje litt tafatt og det skal hun få være. Men skal hun klage over sårede følelser så må hun tåle å høre hva hun burde gjøre. I sitte med hendene i fanget å være såret over omgivelsene hjelper ikke på situasjonen. Hvis jeg synes det er lenge siden jentegjengen var samlet så inviterer jeg på middag. 
Jeg sitter ikke og klager over at jeg ikke har sett de på lenge. 

Anonymkode: aa554...71b

Mens du definitivt er et dårlig menneske

Anonymkode: cca74...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Det normale er å sette inn en vikar. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Jo, men det er jo ikke sånn at en vikar er utlært når den kommer. Selvfølgelig er dette veldig avhengig av hvilket yrke du har, men i min jobb er det å lære opp vikarer ofte en ekstra byrde. Det tar lang tid å sette seg inn i jobben. 

Anonymkode: 3cc85...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har fortalt på jobb hvorfor du er sykemeldt kan det være derfor de skygger banen. Da kan de tenke at kanskje det er noe psykisk, kanskje det er noe hun ikke vil snakke om osv og da blir det tryggest å holde seg unna til du selv tar kontakt. 

At noen skader beinet er veldig mye enklere å forholde seg til, det er åpent hva som har skjedd og de kan trygt si god bedring uten å "risikere tråkke i et ormebol" 

Folk er seg selv nærmest og mange er redd for å blande seg. 

Anonymkode: 25281...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men det er jo ikke sånn at en vikar er utlært når den kommer. Selvfølgelig er dette veldig avhengig av hvilket yrke du har, men i min jobb er det å lære opp vikarer ofte en ekstra byrde. Det tar lang tid å sette seg inn i jobben. 

Anonymkode: 3cc85...67d

Begynner å lukte lunta her ja. Du er en av de som fullstendig mangler innsikt i andres liv, som renner over av fordommer og negativitet. Folk unngår dermed å dele ting med deg, og spiralen av fordommer bare fortsetter. 

Tror de fleste har noen sånne rundt seg også, og det er minst like slitsomt som de som er syke. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på relasjonene. Jeg jobber på en avdeling med 45 ansatte. Av de har jeg god kontakt med 10 av dem og flere av dem har jeg i tillegg dratt ut å spist med på privaten. Vi vet mye personlig om hverandre og vi tar daglig del i privatlivet til hverandre. Vi snakker om forhold , barna våre, sorgene våre omtrent det samme som jeg gjør til nære venninner.
 

Når jeg har blitt sykemeldt får jeg alltid spørsmål om hvorfor jeg er sykemeldt og om ting går bra osv. Men de vet mye personlig om meg, som at jeg sliter med angst osv. 
 

Tenker at en må ha et nært forhold for at det skal være naturlig. Jeg har god tone og snakker mye med de andre 30 også. Men jeg finner det ikke naturlig å skrive noe til noen av dem hvis de er sykemeldt... da føler jeg at jeg graver i noe jeg ikke har noe med.

Du oppfatter sikkert at du er åpen og har en god tone med alle. Men det kan fortsatt være at du oppfattes som en man har kun et kollega forhold til. Og at man ikke blander jobb og privat. Mange foretrekker det også.

Tenker pipa får en annen lyd dersom du sender en felles mail og åpner deg litt om hvorfor du er borte. Da har du åpnet mer for det personlige og folk vil reagere deretter ;)

Anonymkode: f9862...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du følge med på hva de sier til kollegaen din?

Anonymkode: 7e307...e5b

Hvorfor er det relevant?

Anonymkode: fc61f...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Det normale er å sette inn en vikar. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Om vi fikk inn vikarer for sykemeldinger på mindre enn 6 måneder ville det vært til større byrde enn hjelp. Vi har lang opplæring i et svært spesialisert felt og det streifer ikke arbeidsledige med riktig kompetanse rundt klar til ansettelse. Dermed blir det mer jobb på de som er på jobb. Samtidig, er man syk så er man syk. Det er det lite å gjøre med. Av de på min jobb ville det være naturlig for meg å ta kontakt med to stykker om de ble sykemeldt. Resten av mine kolleger har jeg god tone med på jobb, men det er ingen kontakt utover den på arbeidsplassen. 

Anonymkode: a5cae...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Du nevner at vikaren hadde en skade. Tenker at folk synes det er mere alvorlig. Opplevde samme som deg. Var i bilukke, alle på studiet sende fine kort, blomster og ballonger. Nå er jeg kjempedårlig pga andre, vanligere, ting, føles ut som ikke familien bryr seg engang.  Tror det er menneskelig jeg. En brekt fot er verre enn en med fibro myalgi. Selvom det ikke er fakta. 

Anonymkode: 7b552...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det relevant?

Anonymkode: fc61f...f03

Sosial kompetanse handler i stor grad om hvor god man er på å skille mellom sosiale situasjoner hvor man er invitert inn og velkommen, og sosiale situasjoner hvor man ikke er det.

Poenget mitt er at i våre dager så er dette med sosial kompetanse blitt enda vanskeligere. Før i tiden sendte man en sms eller tok en telefon direkte, da var det ingen utenforstående som blandet seg. Mens nå for tiden tar man de mer private og personlige samtalene på åpent forum, som SoMe eller her inne, og dermed er ofte utenforstående, usikre om de har noe med det som blir sagt eller ikke, eller de tar det som en selvfølge at de har det.

Jeg spurte f.eks. HI, ikke deg, og HI svarte uten nevneverdige problemer.

Men så kommer du og kaster deg inn fra sidelinjen, forstår ikke spørsmålet, forventer at noen skal forklare dette til deg.

Og, jeg ser ikke bort fra at hvis man innvender at det har ikke du noe med, så kommer et vell av skrik og skrål;

Du er på et diskusjonsforum! Vet du hva et diskusjonsforum er? Du må underbygge dine påstander! Hø hø hø...

Og lignende ting. 

Nå kan sikkert jeg bare takke meg selv for å ha skrevet noe sånt på et åpent forum, og kollegaene til HI kan takke seg selv for å ha skrevet på SoMe. Likevel, det er mulig for de som hører ting, å ta en vurdering om hva det er som skjer.

Dersom det var sjefen eller kollegaene til HI som sendte e-post fra jobben om god bedring osv, så ville det vært svært uprofesjonelt å ikke gjøre det samme til HI. Men hvis dette er på privaten, og ikke i jobbøyemed, så blir det noe annet. Og det tyder det jo på, hvis dette foregikk på SoMe. Da er det mulig at HI ikke er like flink til å ivareta sine sosiale relasjoner med kollegaene som hva denne vikaren er. Og da må hun eventuelt gjøre noe med det, dersom hun ønsker å oppleve det samme selv. 

Anonymkode: 7e307...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...