Gå til innhold

Noen med gode tips mot migrene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kronisk migrene og er desperat etter å finne noe som kan gjøre meg bedre. Er så utrolig sliten av å ha så mye migrene, sliter med å komme meg litt ovenpå igjen. Blir veldig glad for alle tips og råd, kanskje det kommer noe jeg ikke har tenkt på :)

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OBS! Dette er noe du IKKE skal gjøre uten å konferere med legen!

Jeg tester nå ut å spise mer salt, og drikke mindre, for å se om det hjelper. Men før jeg prøvde det, så dro jeg til legen og målte blodtrykket, det var lavt nok til at han anbefalte å prøve det.

Jeg har ellers et kosthold som er nokså saltfattig. Jeg drikker mye vann og spiser mye frukt og grønt. Alt i tråd med helseråd, nesten for mye av det gode. Mistenkte derfor at migrenen kunne komme av at jeg har for lite salt eller mineraler. 

Har kun forsøkt en kort tid, men merker bedring allerede. Drikker mindre totalt, og drikker mer farris. 

Anonymkode: 3512f...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

OBS! Dette er noe du IKKE skal gjøre uten å konferere med legen!

Jeg tester nå ut å spise mer salt, og drikke mindre, for å se om det hjelper. Men før jeg prøvde det, så dro jeg til legen og målte blodtrykket, det var lavt nok til at han anbefalte å prøve det.

Jeg har ellers et kosthold som er nokså saltfattig. Jeg drikker mye vann og spiser mye frukt og grønt. Alt i tråd med helseråd, nesten for mye av det gode. Mistenkte derfor at migrenen kunne komme av at jeg har for lite salt eller mineraler. 

Har kun forsøkt en kort tid, men merker bedring allerede. Drikker mindre totalt, og drikker mer farris. 

Anonymkode: 3512f...1c6

Hvorfor mistenkte du at migrenen kunne komme av at du hadde for lite salt eller mineraler, hvordan kom du frem til den koblingen?

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mistenkte du at migrenen kunne komme av at du hadde for lite salt eller mineraler, hvordan kom du frem til den koblingen?

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Jeg merket at jeg stadig var fysen på salte ting i forbindelse med migrene. Så var det en gang jeg hadde spist noe salt, og deretter spiste en Imigran, og så fikk jeg plutselig panikk fordi begge deler øker blodtrykket. Det gikk heldigvis bra, men det fikk meg til å fundere litt på om salt kunne ha noen effekt i seg selv. Så googlet jeg salt + migrene, og der dukket det jammen meg opp det ene kjerringrådet etter det andre, om å røre ut salt i vann, mot migrene. Så da foreslo jeg dette til legen, han var først skeptisk, men etter å ha målt blodtrykket mitt, sa han: Du kan GODT prøve med litt salt. Så da gjorde jeg det.

Men jeg tenker at dette betinger nok at man på forhånd er av de som drikker mye vann, spiser mye frukt og grønt, og har relativt lavt blodtrykk. De generelle rådene er jo å kutte ned på saltet, men det betyr ikke at alle bør det. Når man trener hardt, drikker mye vann, oppholder seg i varmen, så mister kroppen en del salt. Og om man spiser mye frukt og grønt, så har man visstnok høyere toleranse for salt. 

Anonymkode: 3512f...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har nevrologen din forsøkt til nå, da? 

Anonymkode: 8c3f3...69f

Tja, si det. Jeg følges egentlig bare opp av fastlege, kan telle på en hånd de gangene jeg har vært hos nevrolog. Men har prøvd botox uten noe særlig virkning, så har akkurat startet med aimovig for å se om det kan hjelpe.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på hva du spiser. Banan og sjokolade er vanlige «triggere»... 

Anonymkode: cac18...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve regelmessig er første bud, legge seg til samme tid, stå opp til samme tid, få nok søvn, regelmessige måltider, riktig kost osv 

Hos meg ble migrenen borte når jeg kom i overgangsalderen, så her var det tydelig mye hormonstyrt. Noen blir bedre på å-piller og noen blir verre, regner med du har prøvd? 

Anonymkode: 7bf82...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk på hva du spiser. Banan og sjokolade er vanlige «triggere»... 

Anonymkode: cac18...ee9

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å leve regelmessig er første bud, legge seg til samme tid, stå opp til samme tid, få nok søvn, regelmessige måltider, riktig kost osv 

Anonymkode: 7bf82...a8b

Har dere egen erfaring med dette?

Min erfaring er at generelle råd funker dårlig mot migrene. 

Det var først da jeg begynte å skrive en nitidig hodepinedagbok at jeg fant ut hva som var mine triggere og hva som hjalp meg. For eksempel merker jeg ingen forskjell etter verken banan eller sjokolade. Og jeg merker en positiv effekt av kaffe, der andre har en negativ effekt. 

Det sagt, bananer er proppet av kalium, som er det «motsatte» av natrium, som jeg nå forsøker ut, så kanskje du med bananene har et poeng ;) 

Det eneste jeg ser går igjen hos svært mange, er at migrene lenkes til hormonsyklusen. For min del er det sånn at jeg får migrene omtrent i samme minuttet som jeg får mensen.

Har også lest at de overlevende fra Utøya har en langt høyere forekomst av migrene enn befolkningen for øvrig. Det kan si litt om at migrene kan komme fra traumer. 

Både hormoner og traumer er ting man ikke styrer så godt selv. Det ene fysisk, det andre er psykisk, så det sier i alle fall at man er påvirket fra begge hold, ikke kun det ene. 

Anonymkode: 3512f...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kronisk migrene hele livet. Ja, det er beintøft! 
 

Jeg følges opp på sykehuset (nevrologisk), etter henvisning fra lege. Hver tredje mnd får jeg botox, 35 sprøyter i hodet. Det hjelper faktisk veldig! 
 

Jeg vet ikke hva dine triggere er, men kan nevne noen av mine: 

Røyk, kunstig søtning (Pepsi Max elsket jeg før), karbohydrater og junkfood, mye sol (kjøp ordentlige solbriller hos optiker som skjermer godt i forhold til hodepine), mye skjerm (data osv), for lite søvn, for mye søvn, sove i et lukket rom (må ha vinduet åpent). 

Anonymkode: 9148a...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja, si det. Jeg følges egentlig bare opp av fastlege, kan telle på en hånd de gangene jeg har vært hos nevrolog. Men har prøvd botox uten noe særlig virkning, så har akkurat startet med aimovig for å se om det kan hjelpe.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Da er mitt beste tips å få en fart nevrolog som tar oppfølging. Det er vilt lange ventetider, så bare å få henvisning først som sist. 

Ellers ville jeg vel ikke gjort noen markante endringer om du akkurat har startet på Aimovig. Da vil du ikke vite hva som evt bidrar til en reduksjon i anfallsfrekvens/-intensitet. 

Har du god effekt av anfallsmedisiner? 

Anonymkode: 8c3f3...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ellers ville jeg vel ikke gjort noen markante endringer om du akkurat har startet på Aimovig. Da vil du ikke vite hva som evt bidrar til en reduksjon i anfallsfrekvens/-intensitet. 

Enig.

Anonymkode: 3512f...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få barn, merkbart bedre etter nr 1, etter nr 2 ble det nesten borte og etter nr 3 har jeg kun hatt et migrene anfall på 5 år. En fryd etter hvordan ting var før. 

Før det passet jeg på å få i meg nok drikke, få nok søvn og ta hensyn når megrenen kom. Stille, mørkt og kaldt rom. Drikker en del vann

Anonymkode: d5af9...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å leve regelmessig er første bud, legge seg til samme tid, stå opp til samme tid, få nok søvn, regelmessige måltider, riktig kost osv 

Hos meg ble migrenen borte når jeg kom i overgangsalderen, så her var det tydelig mye hormonstyrt. Noen blir bedre på å-piller og noen blir verre, regner med du har prøvd? 

Anonymkode: 7bf82...a8b

Nei, har ikke prøvd p-piller. Har ikke hatt mensen på 1 år, antagelig tidlig overgangsalder. ikke blitt bedre av det heller desverre. Har hørt overgangsalder hjelper for endel.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene, men har anfall veldig sjelden. 1 til 2 ganger i året i det siste. Det som hjelper meg er at jeg tar 2 x 400 MG med Ibux. Må ta de umiddelbart når jeg får aura. Utsetter jeg det litt slipper jeg ikke unna. Går alltid med Ibux i lomma.

Anonymkode: e6800...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er mitt beste tips å få en fart nevrolog som tar oppfølging. Det er vilt lange ventetider, så bare å få henvisning først som sist. 

Ellers ville jeg vel ikke gjort noen markante endringer om du akkurat har startet på Aimovig. Da vil du ikke vite hva som evt bidrar til en reduksjon i anfallsfrekvens/-intensitet. 

Har du god effekt av anfallsmedisiner? 

Anonymkode: 8c3f3...69f

Jeg har vært hos både privat nevrolog og nevrolog på sykehuset, de bare sender meg tilbake til fastlege med beskjed om at de ikke kan hjelpe meg med noe :( Nei, jeg har ikke så god effekt av anfallsmedisiner heller desverre, har ikke noe særlig effekt av noe virker det som.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har migrene, men har anfall veldig sjelden. 1 til 2 ganger i året i det siste. Det som hjelper meg er at jeg tar 2 x 400 MG med Ibux. Må ta de umiddelbart når jeg får aura. Utsetter jeg det litt slipper jeg ikke unna. Går alltid med Ibux i lomma.

Anonymkode: e6800...8aa

Takk for tips, jeg kan desverre ikke bruke ibux pga jeg har syrerefluks.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har startet med Aimovig.  Håper den vil hjelpe deg.  Det kan ta litt tid før effekten kommer. .
Hvis Aimovig ikke hjelper, finnes det to til i samme medisingruppe (CGRP-hemmere), men med litt forskjellig virkemåte. Det er håp om at i alle fall en av de tre vil gi deg litt bedre dager.

Er du medlem i pasientforbundet Hodepine Norge?  De har gratis chat hver uke, med hodepinespesialist som gir gode persontilpassede tips.
https://hodepinenorge.no/medlem/chat-med-hodepinespesialist/ 

Endret av Kalevala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kalevala skrev:

Godt å høre at du har startet med Aimovig.  Håper den vil hjelpe deg.  Det kan ta litt tid før effekten kommer. .
Hvis Aimovig ikke hjelper, finnes det to til i samme medisingruppe (CGRP-hemmere), men med litt forskjellig virkemåte. Det er håp om at i alle fall en av de tre vil gi deg litt bedre dager.

Er du medlem i pasientforbundet Hodepine Norge?  De har gratis chat hver uke, med hodepinespesialist som gir gode persontilpassede tips.
https://hodepinenorge.no/medlem/chat-med-hodepinespesialist/ 

Nei, er ikke medlem. Har tenkt en stund å melde meg inn, men har blitt med tanken. På tide nå tenker jeg :) Har du prøvd Aimovig eller noen av de andre 2? Jeg måtte være tolmodig ang Aimovig sa nevrologen, kunne visst ta minst 3 runder før effekt.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd Aimovig eller noen av de andre 2? Jeg måtte være tolmodig ang Aimovig sa nevrologen, kunne visst ta minst 3 runder før effekt.

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Ja, jeg går på Aimovig.  Har gått på det et år nå, og fått redusert antall anfall med 60%. Så det er jo et helt nytt liv.  Her en dag fant jeg en uåpnet eske med Relpax i skapet, som jeg hadde glemt.  Det skjedde virkelig aldri før. Da gikk jeg tom hele tiden. 

Når startet du med Aimovig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kalevala skrev:

Ja, jeg går på Aimovig.  Har gått på det et år nå, og fått redusert antall anfall med 60%. Så det er jo et helt nytt liv.  Her en dag fant jeg en uåpnet eske med Relpax i skapet, som jeg hadde glemt.  Det skjedde virkelig aldri før. Da gikk jeg tom hele tiden. 

Når startet du med Aimovig? 

Jeg skal sette tredje penn med Aimovig neste uke. Hvor lang tid tok det før du merket effekt? Hadde du effekt av andre medisiner, botox?

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skal sette tredje penn med Aimovig neste uke. Hvor lang tid tok det før du merket effekt? Hadde du effekt av andre medisiner, botox?

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Jeg hadde nesten umiddelbar effekt. Det tok bare en uke, så fikk jeg 3 hele uker uten hodepine.  Det hadde ikke skjedd på mange år. 

Jeg hadde prøvd Atacand, Topimax og Botox før Aimovig. Hadde ingen effekt av noen av dem.
Men, må nok innrømme at jeg hadde fått medikamentoverforbrukshodepine, og det var nok derfor ingenting virket.

Etter at Botox ikke virket satt nevrologen meg på avvenning. 6 uker helt uten anfallsmedisin.  Det hjalp en del, og så tok Aimovig det enda lengre ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kalevala skrev:

Jeg hadde nesten umiddelbar effekt. Det tok bare en uke, så fikk jeg 3 hele uker uten hodepine.  Det hadde ikke skjedd på mange år. 

Jeg hadde prøvd Atacand, Topimax og Botox før Aimovig. Hadde ingen effekt av noen av dem.
Men, må nok innrømme at jeg hadde fått medikamentoverforbrukshodepine, og det var nok derfor ingenting virket.

Etter at Botox ikke virket satt nevrologen meg på avvenning. 6 uker helt uten anfallsmedisin.  Det hjalp en del, og så tok Aimovig det enda lengre ned. 

Oi, så bra, det må ha vært helt fantastisk :)

Hi

Anonymkode: b9f99...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det 🙂 Veldig takknemlig.

Håper du også blir mye bedre! Dette er en smertefull og vond sykdom som stjeler så mange dager fra livet.

Vil også tipse om å følge @hodepinedagbok på snapchat. Der kommer det en del tips, og så er det så fint å se folk som er i samme situasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...