Gå til innhold

Barn og hygiene - hvordan er det hos dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på 11 som ikke følger opp hygienen. Det blir Rett og slett ubehagelig lukt.

Har dere liknende problemer? 
 

Jeg følger opp og er så pedagogisk jeg kan.. men det går ikke inn. Og jeg kan ikke krysse grensene for hvor tett jeg kan følge opp heller.. 

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du satt deg ned og vært litt tydelig med henne ift hvilke konsekvenser det kan få? Da mener jeg feks å spørre om hun virkelig vil være den jenta på skolen som ingen vil leke med/være sammen med fordi hun lukter vondt? Noen ganger kreves det enkle og tydelige tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 66689...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du satt deg ned og vært litt tydelig med henne ift hvilke konsekvenser det kan få? Da mener jeg feks å spørre om hun virkelig vil være den jenta på skolen som ingen vil leke med/være sammen med fordi hun lukter vondt? Noen ganger kreves det enkle og tydelige tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 66689...a7f

Jeg har vært tydelig på konsekvenser, ja.. 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt hun ikke har noen diagnoser må du tvinge dette igjennom. Tannpuss og renslighet, ikke valgfritt!

Anonymkode: bce2d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fremt hun ikke har noen diagnoser må du tvinge dette igjennom. Tannpuss og renslighet, ikke valgfritt!

Anonymkode: bce2d...059

Det er ingen diagnose 

Tannpuss går greit, det samme med dusj.
 

Problemet er grundig vask. Det gjøres, men ikke grundig nok. Da må hun gjøre det på nytt. Men det blir jo ord mot ord, når jeg spør om hun har vasket seg ordentlig. Hun sier ja, men jeg kan merke det senere på dagen at det ikke stemmer., Selv om hun da gjør det på nytt er jo skaden allerede skjedd, hvis noen har merket det på skolen, som de sikkert har. 
 

Jeg forstår bare ikke hvorfor akkurat dette er så vanskelig.. 

HI

 

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det hun ikke vasker skikkelig...? 

Du må jo faktisk sjekke når hun ikke forteller sannheten.

Anonymkode: bce2d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det hun ikke vasker skikkelig...? 

Du må jo faktisk sjekke når hun ikke forteller sannheten.

Anonymkode: bce2d...059

Hun vasker seg ikke skikkelig nedentil

Jeg føler ikke at jeg kan krysse hennes intime grenser. Hun er i en alder hvor hun ønsker å være helt privat når hun er på badet. Og det respekterer jeg.. 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun faktisk dusjer så er mye av problemet løst da må du være veldig tydelig på hvordan det skal gjøres. Å jeg hadde sagt i klartekst om hvordan det oppfatte når hun ikke gjør det. Kan ikke være for pedagogisk det er bare tull. Lukter det rompe så sier du det. Bytter hun klær da?

Anonymkode: 3690d...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter kan ha ganske sterk kroppslukt - selv om de vasker seg. Hva med å dusje hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hun faktisk dusjer så er mye av problemet løst da må du være veldig tydelig på hvordan det skal gjøres. Å jeg hadde sagt i klartekst om hvordan det oppfatte når hun ikke gjør det. Kan ikke være for pedagogisk det er bare tull. Lukter det rompe så sier du det. Bytter hun klær da?

Anonymkode: 3690d...ed2

Ja, hun bytter klær. 
 

og det løses jo ved at hun hopper i dusjen. Men det er innmari greit om hun kan dusje annenhver dag pga langt hår. 
 

Jeg veiledet henne når hun var mindre, så hun vet hvordan hun skal gjøre det. 
 

Jeg tenker at jeg får gi henne et ultimatum. At dersom det ikke bedrer seg fremover så må jeg veilede igjen. 
 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åring som lukter så sterkt hvis hun dusjer hver dag? Merkelig... Hun trenger jo ikke såpevask nedentil ellers. Bare dusje godt...

Anonymkode: 9abf7...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, oslofrk skrev:

Jenter kan ha ganske sterk kroppslukt - selv om de vasker seg. Hva med å dusje hver dag? 

Ja, det vil kanskje måtte være løsningen. At hun kan dusje uten å vaske håret. Det tar en evighet å tørke., forsåvidt ikke Et stort problem på sommeren da.. 

Hun dusjer annenhver dag nå - med hårvask

Er det et problem med sterk kroppslukt hos jenter altså? Det er kanskje hormonelt? Det forverret seg etter pubertet. 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

11-åring som lukter så sterkt hvis hun dusjer hver dag? Merkelig... Hun trenger jo ikke såpevask nedentil ellers. Bare dusje godt...

Anonymkode: 9abf7...6f2

Hun dusjer annenhver dag. Og vasker seg annenhver dag. Og det er vaskingen som er utfordringen. Så jeg tenker at hun må dusje hver dag nå fremover.. 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan jo vaske seg med klut de dagene hun ikke dusjer?

Her er det bedre at du veileder enn at hun blir kjent som jenta som lukter på skolen.. 

Anonymkode: bce2d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må dusje hverdag. Alle bør det. Dere som går rundt å tror dere lukter blomster etter klut vanskene deres. Dere lukter! Ferdig snakka. Kjenner det stadig på butikken og bussen . Virker som det har blitt en trend å være skitten

Anonymkode: 3690d...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må dusje hverdag. Alle bør det. Dere som går rundt å tror dere lukter blomster etter klut vanskene deres. Dere lukter! Ferdig snakka. Kjenner det stadig på butikken og bussen . Virker som det har blitt en trend å være skitten

Anonymkode: 3690d...ed2

Jeg dusjer selv hver dag, men har ikke tenkt at det er nødvendig for barn. Men så kom jo puberteten, og da etter det seg jo helt sikkert. 
 

Går det greit å dusje hver kveld da? Morgenene blir litt kaotiske dersom hun skal dusje hver dag., 
 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg dusjer selv hver dag, men har ikke tenkt at det er nødvendig for barn. Men så kom jo puberteten, og da etter det seg jo helt sikkert. 
 

Går det greit å dusje hver kveld da? Morgenene blir litt kaotiske dersom hun skal dusje hver dag., 
 

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Ja om hun dusjer hver kveld så bør det ikke være noe problem 

Anonymkode: 3690d...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan jo vaske seg med klut de dagene hun ikke dusjer?

Her er det bedre at du veileder enn at hun blir kjent som jenta som lukter på skolen.. 

Anonymkode: bce2d...059

Det er det hun gjør. Hun ble veiledet da hun ble mindre, så hun vet hvordan hun gjør det.  
 

Nå vil være privat på badet, og det respekterer jeg. Da slurves det tydeligvis og det blir «ord mot ord»

HI

Anonymkode: 6128e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må dusje hverdag. Alle bør det. Dere som går rundt å tror dere lukter blomster etter klut vanskene deres. Dere lukter! Ferdig snakka. Kjenner det stadig på butikken og bussen . Virker som det har blitt en trend å være skitten

Anonymkode: 3690d...ed2

Går du rundt og spør folk som lukter hva slags vask de har foretatt seg? Jeg har nettopp vært på en ukes hyttetur uten dusjmuligheter med mann og svigers hvor vi bare har vasket med klut og jeg har ikke merket noe vondt lukt av noen. 

Anonymkode: f4eff...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det kan bli verre lukt av å vaske seg for mye nedentil også? Bruker hun intimsåpe hver dag? Det skal ikke være nødvendig.

Anonymkode: 25341...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 12 år har dusjer daglig fra hun var ca 10 år. Hun passer på det selv. Og jeg har selvsagt skaffet henne deodorant

Anonymkode: a3c3c...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke å vaske håret hver dag . Jeg dusjer hver dag,  men setter opp håret annenhver dag så ikke det blir vått. 

Anonymkode: fd0ae...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygiene er ikke frivillig når man omgås andre. Dusje hver dag om vask ikke holder. Bare la være å vaske håret. 

Anonymkode: 286e3...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet det kan bli verre lukt av å vaske seg for mye nedentil også? Bruker hun intimsåpe hver dag? Det skal ikke være nødvendig.

Anonymkode: 25341...bd4

Intimsåpe er ikke nødvendig overhodet. Tvert imot kan det gjøre det verre. 

Anonymkode: 66689...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal da ikke være nødvendig for et barn å dusje hver dag? Med mindre de har trent hardt. Tror kanskje problemet er at hun dusjer for mye..? Kan hun ha fått sopp eller noe? Selv etter en ukes hyttetur uten dusj har jeg aldri kjent vondt lukt fra såpass små barn.. 

Anonymkode: 1d477...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...