Gå til innhold

Guttungen overnatta ikke der han sa.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først...han er nettopp blitt 17 så ikke noen småunge. Men...han er i utgangspunktet kun sosial på nett - mye gaming. Vi maser på han om å komme seg ut heller....og det har han begynt med i det siste. I «gjengen» hans er det en (som vi vet om) som røyker hasj og diverse andre ting. I går skulle han plutselig overnatte hos en kompis med han som røyker også. De skulle være alene hjemme. Ser når jeg sjekker kartet på snap at de har vært et helt annet sted hele natten. Tenker det er slik man er når man er 17...så vet ikke om jeg skal spørre engang om han faktisk var der han sa han var. Kompisen har endel eldre venner i tyveårene som selger dop. Tror ikke vår gutt finner på sånt men begynner å jo å tenke mitt....

Anonymkode: 67142...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Tror ikke gutten vår gjør sånn» er den mest brukte setningen noensinne, med størst fallgrop

Disse vennene skal han ikke ha! Og du burde informere om farene ved hasj! De er mange

Anonymkode: df169...3af

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Tror ikke gutten vår gjør sånn» er den mest brukte setningen noensinne, med størst fallgrop

Disse vennene skal han ikke ha! Og du burde informere om farene ved hasj! De er mange

Enig i det! 

I følge flere aviser er det ikke hasj å få tak i grunnet utvidet grensekontroll. Bekymringen er at hasjisene går over på sterkere stoffer (uten at jeg skjønner at sånt skal ha passert grensene noe enklere, med mindre det er snakk om reseptmedisin eller noe nasty hjemmekokt) 

Anonymkode: 105ab...443

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, så først skal hun altså jage han ut fordi det er feil å sitte inne. Og deretter skal hun nekte han å gå sammen med venner, fordi noen røyker hasj. 

Han er 17 år! Da jeg var 17 hadde jeg lenge gått sammen med allverdens folk som drakk og ruset seg, det gjorde de jo allerede på barneskolen. Det betydde da ikke at jeg gjorde det. Og grunnen til at jeg ikke røkte, jeg også, handlet om gode forbilder, ikke at jeg hadde foreldre som kom med utdaterte informasjonsplakater.

Her er alt så feil det kan bli. Det er på høy tid at denne gutten møter jevnaldrende, lærer seg å tenke selv, lærer seg hvem han vil være, uten at alt skal kontrolleres av mor. Dersom han skal kontrolleres er sjansen mye høyere for at han ender opp med å gjøre det motsatte. Det vet da vel alle som noen gang har kjent en ungdom som ble kontrollert. 

Anonymkode: f0eb2...561

Skrevet

Bare til opplysning så sto det på snapkartet at jeg var på butikken i 6 timer i går kveld, mens jeg i realiteten var på butikken i 10 minutter og dro hjem og var hjemme hele kvelden. Så snapkartet har ikke alltid rett info 

Anonymkode: d13e3...c5f

Skrevet

Ja det er litt dumt det med snapkartet. Snapkartet beveger seg ikke aktivt der man beveger seg. Det oppdaterer seg kun når man åpner snap eller sender snap. Ikke alle forstår det. Så om han har vært aktiv på snapp hos kompis A i gårkveld, og så gått til kompis B etterpå, vil jo ikke snapkartet vise det. 

Anonymkode: d5c5c...45b

Skrevet

Trå varsomt. Spør hva de gjorde. 

Snakk om din bekymring angående alkohol, røyking og dop. Åpen samtale. Ikke bli sint, men du kan vise redsel om han har rørt noe. 

Anonymkode: b87ae...c89

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare til opplysning så sto det på snapkartet at jeg var på butikken i 6 timer i går kveld, mens jeg i realiteten var på butikken i 10 minutter og dro hjem og var hjemme hele kvelden. Så snapkartet har ikke alltid rett info 

Uansett, gutten er 17..

Det er under ett år til han er myndig, mange på hans alder har allerede flyttet hjemmefra, det er flere år siden han lærte om rusmidler på skolen (snakket man ikke med han om dette på den tiden?) og så skal foreldrene følge med og se hvor han befinner seg når han omsider går ut, i en alder av 17!

Problemet her er ikke at snapkart viser feil, problemer er at man i det hele tatt følger med på det. Har han noen diagnoser eller noe som gjør at han ikke utvikler seg som andre ungdommer? Hvis ikke er det fryktelig viktig at han faktisk får utvikle seg slik normale ungdommer gjør!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke bli sint, men du kan vise redsel om han har rørt noe. 

Redsel? Hvorfor?

Skrevet

Altså. Han har ingen diagnoser eller noe. I alle dager. Grunnen til at jeg sjekka er fordi han «aldri» sover borte men etter han begynte å henge med den tvilsomme kompisen har han plutselig begynt å være mye ute med venner, forandret seg i væremåte og klesstil, samt han som ikke gidder gå en meter nekter å bli kjørt eller henta plutselig når han er med de vennene her. Vi har snakka mye om narkotika og hva vi mener om dette hjemme så jeg tror aldri han finner på noe - men man vet jo aldri. Snakka med han når han kom hjem og han hadde ikke sovet der han sa...sa ikke jeg sjekka men han er dårlig på å lyve så han sa det uoppfordret. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Han har ingen diagnoser eller noe. I alle dager. Grunnen til at jeg sjekka er fordi han «aldri» sover borte men etter han begynte å henge med den tvilsomme kompisen har han plutselig begynt å være mye ute med venner, forandret seg i væremåte og klesstil, samt han som ikke gidder gå en meter nekter å bli kjørt eller henta plutselig når han er med de vennene her. Vi har snakka mye om narkotika og hva vi mener om dette hjemme så jeg tror aldri han finner på noe - men man vet jo aldri. Snakka med han når han kom hjem og han hadde ikke sovet der han sa...sa ikke jeg sjekka men han er dårlig på å lyve så han sa det uoppfordret. 

Ikke vær så naiv at du tror han aldri ville prøvd ulike narkotiske stoffer. Mange mener det handler om verdier og hva man har med seg hjemmefra, men det er ikke det det handler om. 

Ta tre blad Stoltenberg med de samme (gode) verdiene og holdningene hjemmefra. Én ble statsminister og generalsekretær i NATO, én sitter som FHI direktør og én ble narkoman (dog rehabilitert de siste årene av sitt liv). 

Anonymkode: 8ff76...7e8

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og DER har du inngangsporten til å snakke med han om alle mulige ting. 

Når det gjelder alle de andre tingene her så må du nesten velge om du vil ha han hjemme der du kan se han, eller om du vil at han skal være ute med folk på samme alder og gå gjennom en normal utvikling hvor du ikke er med på lasset. Så lenge dere snakker sammen i etterkant så ser jeg virkelig ikke helt hva som er problemet her. En eller annen gang så må han jo gjennom dette her. Bedre nå enn når han er 45 liksom. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta tre blad Stoltenberg med de samme (gode) verdiene og holdningene hjemmefra. Én ble statsminister og generalsekretær i NATO, én sitter som FHI direktør og én ble narkoman (dog rehabilitert de siste årene av sitt liv). 

Klassisk tankefeil. For det første så kjenner du bare den historien der, fra utsiden. For det andre så er det ikke sånn at selv om ett søsken har blitt narkoman, så kunne ikke de andre ha blitt det hvis tilfeldighetene lå til rette for det. For det tredje så har ulike søsken ulik sårbarhet, og opplever ulike ting. Så det er helt umulig å se på betydningen av ballasten hjemmefra, kun ved å hente frem et eksempel som passer til fordommene. Man må studere større grupper av mennesker for å si noe om betydningen av den. 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klassisk tankefeil. For det første så kjenner du bare den historien der, fra utsiden. For det andre så er det ikke sånn at selv om ett søsken har blitt narkoman, så kunne ikke de andre ha blitt det hvis tilfeldighetene lå til rette for det. For det tredje så har ulike søsken ulik sårbarhet, og opplever ulike ting. Så det er helt umulig å se på betydningen av ballasten hjemmefra, kun ved å hente frem et eksempel som passer til fordommene. Man må studere større grupper av mennesker for å si noe om betydningen av den. 

Fordommer? Jeg sier jo at verdiene hjemmefra ikke alltid avgjør barnas valg i livet. Det er ikke sånn at bare fordi man snakker om problematikken hjemme og barna/ungdommen vet hva foreldre mener om narkotika, så lar de vær. Poenget mitt var at man ikke har råd til å være naiv ang dette i dagens samfunn, alle kan bli rammet. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordommer? Jeg sier jo at verdiene hjemmefra ikke alltid avgjør barnas valg i livet. Det er ikke sånn at bare fordi man snakker om problematikken hjemme og barna/ungdommen vet hva foreldre mener om narkotika, så lar de vær. Poenget mitt var at man ikke har råd til å være naiv ang dette i dagens samfunn, alle kan bli rammet. 

Problemet ditt er at poenget ditt ikke stemmer. Ikke i det hele tatt. Bare fordi noen blir narkomane, og de tilfeldigvis har et søsken som lykkes, så betyr ikke det at hvem som helst kan bli det. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Redsel? Hvorfor?

Hvorfor ikke?

Bra at foreldre viser følelser. Deler tanker om dette. Vise at man er bekymret, og kan bli skuffa uten å bli sinna og ta helt av. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet ditt er at poenget ditt ikke stemmer. Ikke i det hele tatt. Bare fordi noen blir narkomane, og de tilfeldigvis har et søsken som lykkes, så betyr ikke det at hvem som helst kan bli det. 

Hvem som helst blir nok ikke heroinbruker i Oslo. Men det er nok av mennesker som pga ulike skader får vanedannende medisiner av legen sin og blir avhengige. De er også narkomane. Og det kan skje hvem som helst. 

Men nå handler for så vidt ikke denne tråden om hvem som helst. Den handler om sønnen til HI som har begynt å henge med folk som røyker hasj, har endret væremåte og klesstil. Å da tro at han ikke kommer til å prøve (eller allerede har prøvd), blir naivt. Min "bønn" er å ikke være så naiv. 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Handler ikke om at det ikke er rett info, men at internettet feiler og ikke oppdaterer kartet. Mannen min har ikke 4G som funker på telefonen. Det tar 20 min å kjøre til butikken så det står fortsatt på kartet at han er hjemme en lang stund etter at han kjører avgårde. Brått hopper den og da har han kommet seg til butikken som har wifi nettverk. Samme greia når han kjører hjemover. Kartet viser at han er i butikken i over 20min, så kommer han plutselig inn døra hjemme. 

Anonymkode: 853fd...30f

Skrevet

Snap-kart viser vel bare hvor du er når du bruker appen? Altså kan han ha vært et sted og vært på snap og så reist dit han skal uten å bruke snap

Anonymkode: 73976...0c1

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Redsel? Hvorfor?

Fordi narkotika er farlig. 

Anonymkode: bfb52...806

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at du er urolig. Det er positivt at han sier ting uoppfordret. Jeg vokste opp med all verdens rare venner, to av de har endt opp som narkomane. Ble tilbudt det meste, muligheten for å gå den veien selv lå bare et par nei unna. For meg var i hvert fall det å ha foreldre som hentet, fulgte opp og hadde gode verdier gull verdt. De som havnet utpå hadde ikke det. Jeg fikk jobb som 15 åring og dette reddet nok meg en del. Der opplevde jeg anerkjennelse når jeg stod på. Ansvarsfølelse og et sterkt ønske om å være selvstendig, få en god jobb og mitt eget sted å bo, spilte en stor rolle. Jeg så hvor passive de som røyket ble og det ble min egen prinsippsak, ville ikke bli som de. Bo i kjelleren hos mamma og pappa uten utdannelse eller fremtidsplaner. Vet ikke om det er noe du kan spille på? 

Anonymkode: 1bc18...1f0

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem som helst blir nok ikke heroinbruker i Oslo. Men det er nok av mennesker som pga ulike skader får vanedannende medisiner av legen sin og blir avhengige. De er også narkomane. Og det kan skje hvem som helst. 

Men nå handler for så vidt ikke denne tråden om hvem som helst. Den handler om sønnen til HI som har begynt å henge med folk som røyker hasj, har endret væremåte og klesstil. Å da tro at han ikke kommer til å prøve (eller allerede har prøvd), blir naivt. Min "bønn" er å ikke være så naiv. 

Heroinbruker i Oslo?

Tror du virkelig du må til Oslo for å få tak i heroin?

Her viser du bare at det er du selv som er naiv. Og det vil jeg si at er en holdning som preger denne tråden i sin helhet. Man vet for lite om rusmidler generelt, og om hvordan ungdom påvirkes generelt. Ser at noen har opprettet en tråd om når ungdom lærer om narkotika på skolen, det var ikke helt uventet at dette vet foreldre lite om. Det er vel også gjort undersøkelser som viser at unge gjerne skulle ha lært om rusbruk langt tidligere enn de gjør, nettopp fordi de blir eksponert langt tidligere enn de gjør. Og så kommer da disse voksne som er helt uvitende om narkotika og skal snakke med ungdommene sine om det. Ovenfra og ned. Helt uten peiling. Da virker dette mot sin hensikt.

Bedre da å la ungdommen selv være de som forteller og som lærer de voksne opp, og så kan man sammen gå videre, derfra. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vokste opp med all verdens rare venner, to av de har endt opp som narkomane. Ble tilbudt det meste, muligheten for å gå den veien selv lå bare et par nei unna. For meg var i hvert fall det å ha foreldre som hentet, fulgte opp og hadde gode verdier gull verdt. De som havnet utpå hadde ikke det.

Akkurat.

Jeg også vokste opp med allverdens tilbud om nark og alkohol, fra rundt ungdomsskole-tiden. Dette var ikke i Oslo, bare så det er sagt.

De fleste som ble narkomane kom fra åpenbare problem-hjem, men det fantes helt klart også de som kom fra (såkalte) møblerte og gode hjem. Det som preget de som kom fra møblerte og «gode» hjem, og som likevel ble avhengig av rus, var at de enten hadde en eller annen lidelse, eller var utsatt for traumer, som de ikke fikk hjelp til, og som de selvmedisinerte for.

Så finnes det selvfølgelig også de som blir avhengig av beroligende eller smertestillende, som bivirkning etter medisinsk behandling, slik en person nevner over her, men det er jo langt unna det som er problemstillingen til HI. 

Jeg mener at det er ikke tilstrekkelig å hente og bringe, man må SNAKKE sammen. Og man må snakke sammen på en måte som gjør at det går an for de unge å åpne opp om f.eks. mobbing og seksuelt misbruk. Og på en måte hvor foreldrene fanger opp eventuelle andre årsaker til selvmedisinering (f.eks. adhd, schizofreni, psykiske lidelser, etc). Dette gjør man IKKE ved å hyle opp i panikk og tro at rusmidler er det som skaper problemet.

Det som skaper problemet er gjerne noe helt annet. Rusmidler er oftest et forsøk på å få problemet bort. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke?

Bra at foreldre viser følelser. Deler tanker om dette. Vise at man er bekymret, og kan bli skuffa uten å bli sinna og ta helt av. 

Hvorfor ikke?

Jo, det skal jeg fortelle deg!

Fordi hvis du hyler opp om en så enkel ting som hasj, så vil gutten i alle fall ikke fortelle deg om at han har blitt mobbet, seksuelt misbrukt, at han er homo, at han hører stemmer i hodet, at han føler at ingen kvinner vil ha han og at han leser på nettet om radikalisering, at han sliter på skolen, at han sliter sosialt, og så videre og så videre.

Det at foreldre viser redsel gjør at unger automatisk beskytter foreldrene mot å høre om alle de tingene de bærer på. Og som det egentlig er foreldrenes ansvar å hjelpe de med. 

Det er ikke barns ansvar å sørge for at foreldre ikke skal være redde. Det er omvendt. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heroinbruker i Oslo?

Tror du virkelig du må til Oslo for å få tak i heroin?

Her viser du bare at det er du selv som er naiv. Og det vil jeg si at er en holdning som preger denne tråden i sin helhet. Man vet for lite om rusmidler generelt, og om hvordan ungdom påvirkes generelt. Ser at noen har opprettet en tråd om når ungdom lærer om narkotika på skolen, det var ikke helt uventet at dette vet foreldre lite om. Det er vel også gjort undersøkelser som viser at unge gjerne skulle ha lært om rusbruk langt tidligere enn de gjør, nettopp fordi de blir eksponert langt tidligere enn de gjør. Og så kommer da disse voksne som er helt uvitende om narkotika og skal snakke med ungdommene sine om det. Ovenfra og ned. Helt uten peiling. Da virker dette mot sin hensikt.

Bedre da å la ungdommen selv være de som forteller og som lærer de voksne opp, og så kan man sammen gå videre, derfra. 

Herrefred altså, snakk om å ta alt bokstavelig! Jeg har mer enn nok erfaring, både personlig og med andre som står meg svært nær. 

Skremselspropaganda har aldri fungert bra, uansett hvem som er formidleren. For unge er det ofte enklere å få tak i dop enn alkohol. Naiv er det siste jeg er og står ganske godt rustet den dagen mine barn er gamle nok til å henge ute med kompiser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...