Gå til innhold

Assistert befruktning - avgjøres på tirsdag!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at dette blir vedtatt. Det er flertall i Stortinget, og de fleste i regjeringen er også for, men KrF fikk stoppet det i Granavold plattformen. Selv med fullt storting til stede tror jeg ikke Ropstad får noen seier før pappaperm. Et gedigent nederlag for partiet og «høyrefløyen» i KrF. 
Jeg er for alle tre! 

Anonymkode: 180e0...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/22/2020 at 5:03 PM, Anonym bruker said:

Tirsdag 26. mai skal stortinget ta opp følgende spørsmål:

- Skal enslige få rett til assistert befruktning i Norge?

- Skal eggdonasjon bli tillatt, og sidestilt med sæddonasjon?

- Skal NIPT tester bli tillatt også? (tester som forteller om kjønn, sykdom, diagnoser tidlig i svangerskapet)

 

Vil gjerne høre deres meninger om hver sak 🙂 Jeg mener assistert befruktning for enslige skal være lov, eggdonasjon er jeg nøytral til, folk får ta sine egne valg. Og NIPT skulle vært lov for en halv evighet siden. Hva tenker dere?  Spennende å se hva regjeringen vedtar! 

Anonymkode: 38a59...99f

NEI til alle. mange barn som trenger fosterforeldre, så bør heller bli det tenker jeg hvis man ikke kan få barn

Anonymkode: 4871a...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for eggdonasjon hvertfall inni familien.

Tester for kjønn ol  nei.

Assistert befruktning under rette forhold og når enkle kriterier er oppfylt, men syns ikke det skal være krav om minimum 600000kr i årslønn eller så så mye familie barn kan fint vokse opp med enslig mor og mormor og vanlig lønn på 400000kr.

Så lenge mor kan vise at hun har ett stabilt liv så burde det telle mye. 

Anonymkode: b20b1...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til alle tre!

Er redd det ikke går gjennom, KrF truer med diverse og driver lobbyvirksomhet som juling for å få stoppet det. De burde heller bruke energien sin på å gjøre noe godt for barn som allerede finnes, enslige barn i Moria leiren!

Blir temmelig provosert over de som skyver barn med Downs syndrom foran seg i denne debatten!  NIPT og tidlig Ul avdekker mye mer en trisomi 21, også livreddende behandling for tvillinger som deler morkake. Slik det er i dag kan vi med god økonomi betale en tusenlapp eller to for tidlig ul, de andre må vente. 
 

Det er den enkelte familie som kan ta stilling til om De har ressurser til å ivareta et barn med sykdom og spesielle behov. Dersom svare er nei, vil de uansett få innvilget abort på et senere tidspunkt, og det vil oppleves mer dramatisk. Og er det det kristenfolket vil? Heller senaborter en abort tidlig?

Assistert befruktning  og eggdonasjon skjer for de med middeler i dag i utlandet. På tide at det blir et tilbud her, slik at vi kan få regulere det. Enda flere vil i dag ha far ukjent og egg donor ukjent når det gjøres i utlandet! Så argumenter faller på sin egen urimelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 20.41, Anonym bruker skrev:

Nei

nei

og

NEI! Jeg er imot et sorteringssamfunn og det er det, det kommer til å bli hvis testen blir innført. Vil man ha barn, ja så tar man det man får. Enten barnet mangler en fot eller har Downs syndrom 

Anonymkode: a1467...05d

Men dersom fosteret er alvorlig syk får mannfolk abort i dag også, seinabort. Synes du virkelig at det er bedre at aborten blir utført fra uke 18-22 istedenfor i uke 10-12? Og forstår du at NIPT og tidlig ultralyd også kan redde liv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Skal enslige få rett til assistert befruktning i Norge?

Jeg mener i utgangspunktet nei her. Det var interessant å lese i avisen hvordan arbeiderpartiets kronprinsesse mente at det å få barn måtte legges tilrette for uavhengig av forhold og økonomi. Dette er jeg uenig i. Man kan faktisk ikke få barn alene (klone seg selv?)....og man bør jo ha grei nok økonomi til å ta vare på en unge. At enslige går på byr og puler på seg en unge...vel det kan ikke samfunnet legge seg opp i men tilrettelegge for unger uten særlig nettverk er jeg noe kritisk til....Men dette er ikke en kjernesak for meg  

- Skal eggdonasjon bli tillatt, og sidestilt med sæddonasjon?

Nei. Dette er alvorlig inngripen, som krever operasjon+++ selv om en eggcelle og en sædcelle tilsvarer hverandre, er biologien mellom menn og kvinner så forskjellig at dette ikke kan likestilles. det er større risiko ved eggdonasjon. Vi vet ikke langtidseffekten av hormonbehandling, og donasjonen vil kreve omliggende faktorer som sykmelding muligens før og definitivt etter uttak. Dette bør ikke belastes samfunnet - for å kunne legge til rette for at andre kvinner igjen skal kunne bli gravide. I tillegg synes jeg det er svært betenkelig om man ser til Sverige, hvor det var stor manko på eggdonorer fordi det hadde samme pris som til sæddonorer, så økte de kompensasjonen dramatisk, og vipps så hadde de nok egg. Dette vil være potensiell utnytting av sårbare kvinner. Synes rødt sitt forslag er greit. Bruke egg som allerede er tatt ut i forbindelse med IVF.

- Skal NIPT tester bli tillatt også? (tester som forteller om kjønn, sykdom, diagnoser tidlig i svangerskapet)

Dette er jeg positiv til. NIPT test er langt mindre invasiv enn fostervannsprøve. Men jeg ser absolutt de etiske betenkelighetene som ligger i NIPT når testen blir bedre og kan avdekke mindre alvorlige sykdommer hos fosteret. Det er en etisk gråsone. 

Anonymkode: 59afa...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Da ble det blank seier på alle punkter, folkens! 🥰😍 På høy tid!

Anonymkode: 38a59...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assistert befruktning vil uansett føre til en bølge av fedreløse barn...og mest sannsynlig en økning av uegnede mødre. Naturens kvalitetskontroll som involverer to personer er visket vekk

Det feministike ordtaket "kvinner trenger menn like mye som en fisk trenger sykkel" har aldri vært tydeligere. Menn/fedre er vår tids blindtarm!

Anonymkode: f8fce...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Assistert befruktning vil uansett føre til en bølge av fedreløse barn...og mest sannsynlig en økning av uegnede mødre. Naturens kvalitetskontroll som involverer to personer er visket vekk

Det feministike ordtaket "kvinner trenger menn like mye som en fisk trenger sykkel" har aldri vært tydeligere. Menn/fedre er vår tids blindtarm!

Anonymkode: f8fce...50c

«Fedreløse barn» har eksistert til alle tider - like lenge som det har eksistert ansvarsløse menn som bare stikker. De mødrene som får hjelp til dette, er i alle fall godkjent først; noe man ikke trenger å være dersom man bare blir gravid med en tilfeldig elsker. Ikke mye kvalitetskontroll i et uplanlagt svangerskap! 

Dersom du ikke vil bli en blindtarm, kan du jo jobbe litt med hvordan du forholder deg til kvinner. Start med å logge av fra et nettsted hvor du bare spammer.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Assistert befruktning vil uansett føre til en bølge av fedreløse barn...og mest sannsynlig en økning av uegnede mødre. Naturens kvalitetskontroll som involverer to personer er visket vekk

Det feministike ordtaket "kvinner trenger menn like mye som en fisk trenger sykkel" har aldri vært tydeligere. Menn/fedre er vår tids blindtarm!

Anonymkode: f8fce...50c

Glemte en ting; hvem skal betale de ekstra bidragene/stønadene som frivillig enslige mødrene har krav på?

Anonymkode: f8fce...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...