Gå til innhold

Assistert befruktning - avgjøres på tirsdag!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tirsdag 26. mai skal stortinget ta opp følgende spørsmål:

- Skal enslige få rett til assistert befruktning i Norge?

- Skal eggdonasjon bli tillatt, og sidestilt med sæddonasjon?

- Skal NIPT tester bli tillatt også? (tester som forteller om kjønn, sykdom, diagnoser tidlig i svangerskapet)

 

Vil gjerne høre deres meninger om hver sak 🙂 Jeg mener assistert befruktning for enslige skal være lov, eggdonasjon er jeg nøytral til, folk får ta sine egne valg. Og NIPT skulle vært lov for en halv evighet siden. Hva tenker dere?  Spennende å se hva regjeringen vedtar! 

Anonymkode: 38a59...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Assistert befruktning: Vanskelig. Dette kommer jo an på om det er et stort nettverk rundt, men enslige uten nettverk i det heletatt bør ikke få barn. Tenker ikke at et barn med f.eks en mor, som har et stort nettverk med familie rundt seg, tar skade av det. 

Eggdonasjon: Dette er jeg imot. Fordi det tukler med biologien til et barn.

NIPT: Enig med deg. Dette skulle vært lov, for det er alltid kjekt å vite om barnet ditt er alvorlig sykt for eksempel. Det er bedre å få informasjon på et tidlig stadium, så slipper man sen abort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslige bør få barn - med andre enslige. Det er sånn barn blir til.

Dette er ikke snakk om å hjelpe enslige kvinner med å få barn, dette er snakk om å hindre barnet fra å få ha kontakt med sin far frem til barnet er 18 år.

Det er og blir feil, for meg.

Anonymkode: c7b3d...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enslige bør få barn - med andre enslige. Det er sånn barn blir til.

Dette er ikke snakk om å hjelpe enslige kvinner med å få barn, dette er snakk om å hindre barnet fra å få ha kontakt med sin far frem til barnet er 18 år.

Det er og blir feil, for meg.

Anonymkode: c7b3d...248

Helt enig!

Anonymkode: 67019...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva en måtte mene, jeg mener barn klarer seg helt fint med å vokse opp med en alenemor altså, så er det fakta at slik loven er i dag så diskriminerer den single kvinner. Derfor må loven forandres på, det er nemlig en menneskerett å ikke bli diskriminert.

Anonymkode: bd251...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mor er frisk så ja til assistert befruktning.

Et barn klarer fint å vokse opp uten en tilstedeværende far. 

Eggdonsjon - nøytral

NIPT test og tidlig ul absolutt.. 

Anonymkode: b8338...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om disse enslige damene som da kanskje kommer til få barn har rett til stønader som enslig forsørger? Det mener jeg de ikke bør ha. Dette er et valg de tar!

Anonymkode: ee90d...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet om disse enslige damene som da kanskje kommer til få barn har rett til stønader som enslig forsørger? Det mener jeg de ikke bør ha. Dette er et valg de tar!

Anonymkode: ee90d...253

Godt spørsmål. 

 

Anonymkode: b8338...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet om disse enslige damene som da kanskje kommer til få barn har rett til stønader som enslig forsørger? Det mener jeg de ikke bør ha. Dette er et valg de tar!

Anonymkode: ee90d...253

Ja, dette får de, av den grunn at det aldri står "Far: en donor" i register. Det står far ukjent som i de fleste andre tilfeller hvor det ikke finnes en far inne i bildet, hvilket gjør det utfordrende for f.eks NAV å sile ut disse som enslige med donorbarn. Så ja, de får støtte på lik like med andre enslige. Dette er jo en gren av "konsekvenser" dette kan ha, men tenker det får bli et spørsmål partiene i regjeringen tar opp hvis lovforslaget går igjennom.

Anonymkode: 38a59...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er veldig for alle tre og håper på en lovendring!

Anonymkode: 6dcbd...7bb

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for testen. De to andre er jeg i mot, det er ingen menneskerett å få barn, og barn burde ha rett til å vite opphavet sitt. 

Anonymkode: b21e0...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for testen. De to andre er jeg i mot, det er ingen menneskerett å få barn, og barn burde ha rett til å vite opphavet sitt. 

Anonymkode: b21e0...224

Du har barn?

Anonymkode: ee90d...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har barn?

Anonymkode: ee90d...253

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: b21e0...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: b21e0...224

Hva tror du egentlig?

Anonymkode: ee90d...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rungende ja til alle tre. Barn kjenner sitt biologiske opphav selv med donor. Det er ingen tukling med noe som helst. Det er egentlig en menneskerett å få barn, i det at det er en av kroppens funksjoner som ikke fungerer og alle andre slike dyfunksjoner får man hjelp med. Det er ingen andre hormonfeil man bare må leve med (diabetes feks, selv om jeg vet at man kan oppleve langt større bivirkninger Inger av det). 

Et godt regelverk vil kunne forhindre at barn vokser opp uten å kjenne til sitt opphav. Et forbud øker bare andelen private avtaler og utenlandsbesøk som kan være negative for et barns oppvekstvilkår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 17.03, Anonym bruker skrev:

Tirsdag 26. mai skal stortinget ta opp følgende spørsmål:

- Skal enslige få rett til assistert befruktning i Norge?

- Skal eggdonasjon bli tillatt, og sidestilt med sæddonasjon?

- Skal NIPT tester bli tillatt også? (tester som forteller om kjønn, sykdom, diagnoser tidlig i svangerskapet)

 

Vil gjerne høre deres meninger om hver sak 🙂 Jeg mener assistert befruktning for enslige skal være lov, eggdonasjon er jeg nøytral til, folk får ta sine egne valg. Og NIPT skulle vært lov for en halv evighet siden. Hva tenker dere?  Spennende å se hva regjeringen vedtar! 

Anonymkode: 38a59...99f

- Ja

- Ja

- Ja, men man bør ikke få opplyst kjønn.

Anonymkode: 17a1e...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

nei

og

NEI! Jeg er imot et sorteringssamfunn og det er det, det kommer til å bli hvis testen blir innført. Vil man ha barn, ja så tar man det man får. Enten barnet mangler en fot eller har Downs syndrom 

Anonymkode: a1467...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei

nei

og

NEI! Jeg er imot et sorteringssamfunn og det er det, det kommer til å bli hvis testen blir innført. Vil man ha barn, ja så tar man det man får. Enten barnet mangler en fot eller har Downs syndrom 

Anonymkode: a1467...05d

Sånn er det ikke i dag heller.

Anonymkode: 17a1e...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet om disse enslige damene som da kanskje kommer til få barn har rett til stønader som enslig forsørger?

Anonymkode: ee90d...253

Det er klart at de får!

Den eneste forskjellen er at disse barna aldri får vite om sin far. Dermed blir dette en sak mellom mor og staten (i rollen som far). Etterhvert blir dette den nye normalen.

Menn kan dra til skogs og spikke barkebåter.

Anonymkode: f8fce...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei

nei

og

NEI! Jeg er imot et sorteringssamfunn og det er det, det kommer til å bli hvis testen blir innført. Vil man ha barn, ja så tar man det man får. Enten barnet mangler en fot eller har Downs syndrom 

Anonymkode: a1467...05d

Nei, man må ikke ta hva man får nå heller. Mange kvinner velger å avslutte svangerskapet hvis fosteret har store genetiske avvik. Det hadde jeg også gjort. Det å være foreldre til et tungt handicappet barn er absolutt ingen dans på roser. Skilsmisseraten er skyhøy. Kampen mot systemet. En NIPT test forandrer ingenting, bortsett fra at kvinnen slipper belastningen med en senabort. 

Anonymkode: 84b1c...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...