Gå til innhold

«Ufordragelig» unge :( hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Lage  avtaler når han kommer. 
 

ikke lov å slå

bruke innestemme

høre på  de voksne,

Du får to gule kort, får du et kort til så er det rødt da må du gå hjem. 
 

gå igjennom reglene hver gang han kommer slik at han vet hva han må forholde seg til.

 

 

Anonymkode: 0b62d...537

Takk for godt råd 😊

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er storesøster til en attpåklatt, jeg var 20 når han var 5 og litt "ekstramamma". Har vært i en lignende situasjon, men siden jeg ikke er i en posisjon hvor jeg kan bestemme hvem han skal være venn med og ikke, legger jeg "føringer". Er alltid en "ja-venn" som får overnatte når han er hos meg f.eks. Og her er han omtrent 50/50.

Anonymkode: ccbe2...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette var en god måte å håndtere det på! Men tenker du noe på at slik oppførsel kan ha negativ innvirkning på dine egne barn? At du ikke bør utsette de for det liksom? Eller er de snille med barna dine så snart du setter opp grensene? 
Og hvordan er det om dine barn er hjemme hos de, da får du ikke forhindret dårlig oppførsel? Evt om de er ute?

Anonymkode: a484c...a6e

Barn påvirkes av andre hele tiden, i barnehagen, på skolen, i gata osv, man kan ikke nekte barn å være sammen med andre barn fordi de kanskje har en negativ innvirkning på dem.

Man må oppdra barna sånn som man mener er best, snakke med dem ettersom de vokser til. Du må også huske på at påvirkning går begge veier, og disse barna får kanskje positiv påvirkning av å være sammen med dine barn og på besøk i ditt hjem.

Du må stole på at dine barn tar de rette avgjørelsene fordi de har fått den oppdragelsen de har fått, også må du være innstilt på at de av og til tar feil avgjørelse men da er du der for å rettlede og snakke med dem, vise og fortelle hvorfor det valget vil skade dem på sikt. 

Eldste barna mine er nå 16 og 19 år gamle, og selv om de har hatt både gode og dårlige venner har de begge endt opp som sympatiske storebarn med gode venner. 

Anonymkode: 4b0b6...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for råd. Jeg har prøvd å si ifra, men han er overraskende frekk tilbake! Såpass at jeg blir helt satt ut. Og så ekkelt å måtte irettesette andres barn. Men jeg kommer vel ikke utenom det heller.. spørs om det blir konflikt med foreldrene da, ettersom de tilsynelatende praktiserer fri barneoppdragelse 😔

Anonymkode: a484c...a6e

Jeg kjenner en slik unge. Foreldre setter ingen grenser, så barna gjør hva de vil. Ungen vår får derfor ikke lov til å leke med han. Og han liker ikke å leke med han uansett, så saken er grei.

Men du: hjemme er DU sjefen.og ungen MÅ derfor forholde seg til deres grenser. Gjør han ikke det, er det bare å sende han rett hjem.

Denne vannpistolen hadde jeg forøvrig tatt fra han med en gang!

Anonymkode: 26f51...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: dersom han er frekk tilbake, ja da sier du: slik oppførsel aksepterer vi ikke her, leken er ferdig, du får gå hjem. Og så sender du han hjem igjen, eller dere går hjem. Ferdig snakket.

Anonymkode: 26f51...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan reagerer foreldrene på det?

Anonymkode: a484c...a6e

Vet ikke om de vet at vi gjør det slik. Liker de det ikke så er det deres sak. Jeg bestemmer hvordan vi gjør det hos oss. 

Anonymkode: 68677...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager overskriften, ingen barn ER ufordragelige. Men vi har en nabogutt som har en ufordragelig oppførsel. Han er på alder med vårt barn (5 år) og han kommer mye på besøk til oss. 
problemet er at han er ikke noe snill mot barnet vårt, han sier stygge ting, ler hvis gutten vår slår seg, han kan bite, slå osv.. videre er han manipulerende, blir rasende om vår gutt ikke vil bli med på det han bestemmer. 

Jeg har prøvd å si ifra om at «det der er ikke lov» feks, men da bare fortsetter han. Ene gangen jeg sa ifra så brølte han NEEEI kjempehøyt rett i ansiktet mitt!

En gang vi hadde besøk i hagen så kom han på besøk, og sprutet vann med en vannpistol rett i ansiktet på barnet vårt. Jeg sa ifra om at dette ikke var lov. Han bare lo og fortsatte å sprute på andre, både voksne og barn. Flere voksne sa ifra, men han har ingen respekt. 
 

Guttens foreldre er tilstede i noen av situasjonene, men de setter ikke grenser.. han er fysisk utagerende både mot foreldrene og mot egne søsken.

Hvordan håndterer man dette? Tenker jo at dette barnet ikke har det så bra, men jeg må jo passe på mitt eget barn. Merker at denne relasjonen påvirker han negativt. 
 

Gode råd mottas med takk ❤️

Anonymkode: a484c...a6e

Ingen barn er slemme eller ufordragelig. Ingen barn er vanskelige heller, men de har det vanskelig. Dette er faktisk veldig viktig å huske både når det angår sine egne og andres barn. 
 

Det er lett å tenke at en 5 åring er såpass stor og burde vite bedre, men det er faktisk ikke tilfelle. Barn har ikke en medfødt evne til å tenke rett og galt, til å reflektere over ting, tenke konsekvenser eller til å vite hvordan man er mot andre mennesker og barn. Dette er vår jobb som foreldre og voksne å veilede og lære bort. Så her må du snu tankegangen. Denne gutten er et lite barn. Det er ikke barnet som er problemet, men foreldrene. Hvis barnet er SÅ utagerende som du beskriver, så er det barnets måte å vise på at noe ikke er greit. Det tenker jeg spesielt når du nevner at den ene gangen du ga tilsnakk brølte han NEI i trynet på deg. Dette er en forsvarsmekanisme fra barnets side. Dette opplevdes nok ubehagelig eller skummelt for barnet og barn som aldri opplever grensesetting blir til usikre barn med en utrygg tilknytning til de voksne rundt seg, hovedsakelig omsorgspersonene. Dermed tester barnet grensene for å se hvor langt han kan gå før foreldrene setter den trygge grensen som han trenger. 
 

Irettesette andres barn er det ikke noe galt i, HVIS foreldrene ikke gjør det selv. Jeg setter pris på at noen sier i fra hvis barnet mitt gjør noe som ikke er «greit», men da setter jeg også pris på at han blir snakket til på en ordentlig måte. «Ikke gjør sånn! Slutt med det der! Nei! Ikke! Det der er ikke lov!» er negativ korrigering som barn ikke lærer noe av. Hvis barn opplever å få oppmerksomhet kun når de gjør galt, så fortsetter de med den oppførselen for det er kun da de blir sett. Opplever barnet å få positiv oppmerksom, skryt og smil så får man mer av den ønskede adferden og de «stygge tingene» barnet gjør reduseres/forsvinner. Det er ikke din jobb å oppdra dette barnet, men hadde jeg vært deg hadde jeg senket mine forvetninger og heller prøv å si «Når du skyter med vannpistol på andre så kan man bli lei seg. Prøv heller å skyte høyt opp mot himmelen!» og så ta en ordentlig prat med foreldrene. Si at dere ønsker gjerne å la han leke med barnet deres, men at de som foreldre kan ikke bare sitte å se på når barnet skyter med vannpistol på andre uten å gripe inn. Slik at det blir dere som må irettesette barnet. Hvis de ikke vil høre hadde jeg meldt inn bekymring til barnevernet. Du nevner at det ser ut som at de lever etter fri oppdragelse og jeg tenker at disse foreldrene kan trenge foreldreveiledning. For dette barnet har det ikke greit inni seg og god omsorg handler om så mye mer enn bare å gi masse kjærlighet til barnet. 

Anonymkode: 1657c...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glemte jeg å nevne at man må være obs på hvordan man snakker om og til hverandre. Barna tar etter oss. Hvis du snakker høyt om at et annet barn er slem og ikke får leke med dine barn eller ikke burde få lov å leke med andres barn så er du med på å skape mobbere. For ingen barn er slemme og burde heller ikke utestenges/eksluderes fordi de ikke er som dine snille, pliktoppfyllende barn. Det ender opp med at barnet kan bli snakket stygt om på bhg og skolen av ditt barn eller et annet barn som får med seg flere andre barn og til slutt vil ingen leke med det barnet som har det vanskelig for «du er bare slem du, så deg vil vi ikke leke med». Endringen starter med foreldre og voksne!

Anonymkode: 1657c...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen barn er slemme eller ufordragelig. Ingen barn er vanskelige heller, men de har det vanskelig. Dette er faktisk veldig viktig å huske både når det angår sine egne og andres barn. 
 

Det er lett å tenke at en 5 åring er såpass stor og burde vite bedre, men det er faktisk ikke tilfelle. Barn har ikke en medfødt evne til å tenke rett og galt, til å reflektere over ting, tenke konsekvenser eller til å vite hvordan man er mot andre mennesker og barn. Dette er vår jobb som foreldre og voksne å veilede og lære bort. Så her må du snu tankegangen. Denne gutten er et lite barn. Det er ikke barnet som er problemet, men foreldrene. Hvis barnet er SÅ utagerende som du beskriver, så er det barnets måte å vise på at noe ikke er greit. Det tenker jeg spesielt når du nevner at den ene gangen du ga tilsnakk brølte han NEI i trynet på deg. Dette er en forsvarsmekanisme fra barnets side. Dette opplevdes nok ubehagelig eller skummelt for barnet og barn som aldri opplever grensesetting blir til usikre barn med en utrygg tilknytning til de voksne rundt seg, hovedsakelig omsorgspersonene. Dermed tester barnet grensene for å se hvor langt han kan gå før foreldrene setter den trygge grensen som han trenger. 
 

Irettesette andres barn er det ikke noe galt i, HVIS foreldrene ikke gjør det selv. Jeg setter pris på at noen sier i fra hvis barnet mitt gjør noe som ikke er «greit», men da setter jeg også pris på at han blir snakket til på en ordentlig måte. «Ikke gjør sånn! Slutt med det der! Nei! Ikke! Det der er ikke lov!» er negativ korrigering som barn ikke lærer noe av. Hvis barn opplever å få oppmerksomhet kun når de gjør galt, så fortsetter de med den oppførselen for det er kun da de blir sett. Opplever barnet å få positiv oppmerksom, skryt og smil så får man mer av den ønskede adferden og de «stygge tingene» barnet gjør reduseres/forsvinner. Det er ikke din jobb å oppdra dette barnet, men hadde jeg vært deg hadde jeg senket mine forvetninger og heller prøv å si «Når du skyter med vannpistol på andre så kan man bli lei seg. Prøv heller å skyte høyt opp mot himmelen!» og så ta en ordentlig prat med foreldrene. Si at dere ønsker gjerne å la han leke med barnet deres, men at de som foreldre kan ikke bare sitte å se på når barnet skyter med vannpistol på andre uten å gripe inn. Slik at det blir dere som må irettesette barnet. Hvis de ikke vil høre hadde jeg meldt inn bekymring til barnevernet. Du nevner at det ser ut som at de lever etter fri oppdragelse og jeg tenker at disse foreldrene kan trenge foreldreveiledning. For dette barnet har det ikke greit inni seg og god omsorg handler om så mye mer enn bare å gi masse kjærlighet til barnet. 

Anonymkode: 1657c...9f1

Jeg skrev i innlegget mitt at barnet selvfølgelig ikke er ufordragelig, men OPPFØRSELEN er det. Jeg forstår at dette barnet ikke har det noe godt, og skulle gjerne hjulpet. Jeg har tidligere meldt ifra til barnevernet om et par tilfeller, så jeg har ikke noe problem med det. 
vi snakker ikke stygt om dette barnet her hjemme med eget barn, men vi kan ha samtaler om at den type oppførsel ikke er ok. 
jeg synes imidlertid det er vanskelig å hjelpe dette barnet når det går på bekostning av mitt eget barn. Da er det min jobb som mamma å beskytte barnet mitt. Jeg kan ikke gjentatte ganger la barnet mitt bli offer for dårlig oppførsel selv om det har en forklaring eller er synd på dette barnet. Veldig vanskelig situasjon dette. 
Altså en gang blir barnet mitt bitt, jeg kan fortelle at ikke gjør det for da får han vondt. Neste gang blir barnet mitt sprutet med vann midt i ansiktet, neste gang blir han slått.. og sånn fortsetter det..

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev i innlegget mitt at barnet selvfølgelig ikke er ufordragelig, men OPPFØRSELEN er det. Jeg forstår at dette barnet ikke har det noe godt, og skulle gjerne hjulpet. Jeg har tidligere meldt ifra til barnevernet om et par tilfeller, så jeg har ikke noe problem med det. 
vi snakker ikke stygt om dette barnet her hjemme med eget barn, men vi kan ha samtaler om at den type oppførsel ikke er ok. 
jeg synes imidlertid det er vanskelig å hjelpe dette barnet når det går på bekostning av mitt eget barn. Da er det min jobb som mamma å beskytte barnet mitt. Jeg kan ikke gjentatte ganger la barnet mitt bli offer for dårlig oppførsel selv om det har en forklaring eller er synd på dette barnet. Veldig vanskelig situasjon dette. 
Altså en gang blir barnet mitt bitt, jeg kan fortelle at ikke gjør det for da får han vondt. Neste gang blir barnet mitt sprutet med vann midt i ansiktet, neste gang blir han slått.. og sånn fortsetter det..

Anonymkode: a484c...a6e

Jeg forstår frustrasjonen din og morsinnstinktet og som jeg sa så er det jo ikke din jobb å oppdra dette barnet. Det eneste du kan gjøre er å sende bekymring til BV på vegne av barnet. Mest sannsynlig har han behov som ikke blir dekket av foreldrene, blant annet å regulere seg selv. Da går det ofte utover andre og barnet har ingen kontroll over det. Det trenger foreldrenes hjelp, så det er absolutt en bekymringssak.

Alternativ 2 som kanskje er mest aktuelt hvis bv allerede er i bildet er å snakke med foreldrene for å finne løsninger. Hvis de ikke vil høre, viser forståelse eller tar tak, så må selvfølgelig du beskytte ditt barn først. Da er det absolutt bedre å si til foreldrene at barna deres ikke kan omgås hverandre og kutte de ut tvert. Det er bedre enn at barnet gang på gang blir snakka til, irettesatt og sett negativt på av alle rundt seg fordi foreldrene ikke tar ansvar. 

Anonymkode: 1657c...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to nabounger/venner av ungene som har vært slik. Jeg endte med å ta barnet tilside og sa: vil du komme på besøk så er det våre regler du skal følge. Er du usikker på noe så spør du oss. Neste gang du gjør noe som ikke er greit er du ikke velkommen hit igjen. 
 

Jeg hadde vel ikke noe tro på at det virket, men det gjorde det. Jeg syns egentlig ikke vi hadde så mange regler i hus heller, men vi har vel kardemommeloven. 
En nabogutt har jeg faktisk gått etter med øks. En skikkelig urfordraglig unge, ikke ungens skyld men foreldrene som ikke gjorde sin jobb. Ungen lekte ikke med våre unger, men satt plutselig på rommet til ungene å lekte, var i kjelleren, lekte i hagen, tok med uteleke våre hjem, slo ungene, ødela ting osv. Hadde snakket til un, snakket med foreldrene, kjefta og gjort alt jeg kunne. En dag jeg sto og kløvde ved tok ungen seg tilrette igjen. Da jeg kom gående med en stor øks i hånden var det siste gangen jeg så den ungen i hagen vår. Tilfeldig, ja, men veldig glad for å slippe mer av det styret. 

Anonymkode: d29b8...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for råd. Jeg har prøvd å si ifra, men han er overraskende frekk tilbake! Såpass at jeg blir helt satt ut. Og så ekkelt å måtte irettesette andres barn. Men jeg kommer vel ikke utenom det heller.. spørs om det blir konflikt med foreldrene da, ettersom de tilsynelatende praktiserer fri barneoppdragelse 😔

Anonymkode: a484c...a6e

Du må jo si fra til foreldrene! Si at så lege barnet ikke oppfører seg kan han ikke få komme på besøk. 

Anonymkode: a3943...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo si fra til foreldrene! Si at så lege barnet ikke oppfører seg kan han ikke få komme på besøk. 

Anonymkode: a3943...a72

Det ender vel med det.. gruer meg litt, for det er vel ikke mange foreldre som tåler å høre det? 🙈

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har det jo tydeligvis ikke bra, men likvel hadde jeg sendt han hjem, barnet ditt skal være trygg i egent hjem,men vet du hvordan hjemmesitasjonen er, siden han er sint på foreldrene og søsken også

Anonymkode: 9623d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har det jo tydeligvis ikke bra, men likvel hadde jeg sendt han hjem, barnet ditt skal være trygg i egent hjem,men vet du hvordan hjemmesitasjonen er, siden han er sint på foreldrene og søsken også

Anonymkode: 9623d...a93

Vet ikke så mye om hjemmesituasjonen, men han er utagerende mot foreldre og søsken ja. Verre enn noen andre jeg har sett

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Vet ikke så mye om hjemmesituasjonen, men han er utagerende mot foreldre og søsken ja. Verre enn noen andre jeg har sett

Anonymkode: a484c...a6e

Kanskje ringe anonymt til barnevernet bare for og forhøre deg, kanskje de mener de bør sjekke dette

Anonymkode: 9623d...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 10.42, Anonym bruker skrev:

Takk for råd. Jeg har prøvd å si ifra, men han er overraskende frekk tilbake! Såpass at jeg blir helt satt ut. Og så ekkelt å måtte irettesette andres barn. Men jeg kommer vel ikke utenom det heller.. spørs om det blir konflikt med foreldrene da, ettersom de tilsynelatende praktiserer fri barneoppdragelse 😔

Anonymkode: a484c...a6e

De praktiserer jo ikke oppdragelse. Og det er skadelig for barn. 

Men du selv må jo sette deg i respekt i ditt eget hjem. Hos meg er det ingen femåringer som får mulighet til å bite eller slå, altså. Om jeg må, så løfter jeg ungen ut av situasjonen og bærer ham ut av huset. «Sånn er forbudt hos oss» pleier å funke seinere hvis man har tatt grep én gang tydelig. Å sprute vann på meg ville nok ha endt med vannpistol i søpla og utvisning fra hagen.

Anonymkode: 75226...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ender vel med det.. gruer meg litt, for det er vel ikke mange foreldre som tåler å høre det? 🙈

Anonymkode: a484c...a6e

Hva tenker du de kommer til å gjøre hvis de ikke «tåler» det da? Banke deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt to nabounger/venner av ungene som har vært slik. Jeg endte med å ta barnet tilside og sa: vil du komme på besøk så er det våre regler du skal følge. Er du usikker på noe så spør du oss. Neste gang du gjør noe som ikke er greit er du ikke velkommen hit igjen. 
 

Jeg hadde vel ikke noe tro på at det virket, men det gjorde det. Jeg syns egentlig ikke vi hadde så mange regler i hus heller, men vi har vel kardemommeloven. 
En nabogutt har jeg faktisk gått etter med øks. En skikkelig urfordraglig unge, ikke ungens skyld men foreldrene som ikke gjorde sin jobb. Ungen lekte ikke med våre unger, men satt plutselig på rommet til ungene å lekte, var i kjelleren, lekte i hagen, tok med uteleke våre hjem, slo ungene, ødela ting osv. Hadde snakket til un, snakket med foreldrene, kjefta og gjort alt jeg kunne. En dag jeg sto og kløvde ved tok ungen seg tilrette igjen. Da jeg kom gående med en stor øks i hånden var det siste gangen jeg så den ungen i hagen vår. Tilfeldig, ja, men veldig glad for å slippe mer av det styret. 

Anonymkode: d29b8...8c3

Nå lo jeg faktisk høyt! Huff, så fælt, stakkaren trodde vel du skulle halshogge ham 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Hva tenker du de kommer til å gjøre hvis de ikke «tåler» det da? Banke deg? 

Nei, er ikke så redd for bank. Jeg er nok sterkere fysisk 🤣 neida.. men tenker liksom at naboforholdet går i dass da🤔 så før jeg gjør det ville jeg høre om noen hadde andre tips som kunne funke😊

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De praktiserer jo ikke oppdragelse. Og det er skadelig for barn. 

Men du selv må jo sette deg i respekt i ditt eget hjem. Hos meg er det ingen femåringer som får mulighet til å bite eller slå, altså. Om jeg må, så løfter jeg ungen ut av situasjonen og bærer ham ut av huset. «Sånn er forbudt hos oss» pleier å funke seinere hvis man har tatt grep én gang tydelig. Å sprute vann på meg ville nok ha endt med vannpistol i søpla og utvisning fra hagen.

Anonymkode: 75226...bec

Merker at det du sier er veldig fornuftig, men tror jeg sliter litt med å finne ut når det er greit å reagere veldig strengt.. feks med den vannsprutingen ser jeg nå at jeg burde tatt vannpistolen med en gang da han sprutet i ansiktet på mitt barn. 
Må nok jobbe litt med meg selv for å øve på å sette tydeligere grenser🤔

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, er ikke så redd for bank. Jeg er nok sterkere fysisk 🤣 neida.. men tenker liksom at naboforholdet går i dass da🤔 så før jeg gjør det ville jeg høre om noen hadde andre tips som kunne funke😊

Anonymkode: a484c...a6e

Har dere et godt naboforhold her og nå, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Har dere et godt naboforhold her og nå, da?

Nei, verken eller. Kjenner de ikke..

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...