Gå til innhold

«Ufordragelig» unge :( hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Beklager overskriften, ingen barn ER ufordragelige. Men vi har en nabogutt som har en ufordragelig oppførsel. Han er på alder med vårt barn (5 år) og han kommer mye på besøk til oss. 
problemet er at han er ikke noe snill mot barnet vårt, han sier stygge ting, ler hvis gutten vår slår seg, han kan bite, slå osv.. videre er han manipulerende, blir rasende om vår gutt ikke vil bli med på det han bestemmer. 

Jeg har prøvd å si ifra om at «det der er ikke lov» feks, men da bare fortsetter han. Ene gangen jeg sa ifra så brølte han NEEEI kjempehøyt rett i ansiktet mitt!

En gang vi hadde besøk i hagen så kom han på besøk, og sprutet vann med en vannpistol rett i ansiktet på barnet vårt. Jeg sa ifra om at dette ikke var lov. Han bare lo og fortsatte å sprute på andre, både voksne og barn. Flere voksne sa ifra, men han har ingen respekt. 
 

Guttens foreldre er tilstede i noen av situasjonene, men de setter ikke grenser.. han er fysisk utagerende både mot foreldrene og mot egne søsken.

Hvordan håndterer man dette? Tenker jo at dette barnet ikke har det så bra, men jeg må jo passe på mitt eget barn. Merker at denne relasjonen påvirker han negativt. 
 

Gode råd mottas med takk ❤️

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, han har det sikkert ikke så lett, men det betyr ikke at han kan få gjøre som han vil. Tror jeg hadde gitt han beskjed når han går over deres grenser og sagt at det ikke er greit hos dere, at han må forholde seg til deres regler når han er på besøk hos dere og at konsekvensen ved regelbrudd er at han sendes hjem. Så må du selvsagt være helt konsekvent og be han gå hjem eller følge han hjem hver gang han evt bryter deres regler. 

Anonymkode: b9ea3...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette barnet hadde ikke vært velkommen hos oss. Jeg er ikke sosialarbeider på fritiden. Og eget barn skal få føle seg trygg hjemme. 

Anonymkode: 70cab...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send han hjem når han ikke oppfører seg. Hvorfor tok ingen vannpistolen fra han? 

Anonymkode: 79e85...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, han har det sikkert ikke så lett, men det betyr ikke at han kan få gjøre som han vil. Tror jeg hadde gitt han beskjed når han går over deres grenser og sagt at det ikke er greit hos dere, at han må forholde seg til deres regler når han er på besøk hos dere og at konsekvensen ved regelbrudd er at han sendes hjem. Så må du selvsagt være helt konsekvent og be han gå hjem eller følge han hjem hver gang han evt bryter deres regler. 

Anonymkode: b9ea3...f6f

Takk for råd. Jeg har prøvd å si ifra, men han er overraskende frekk tilbake! Såpass at jeg blir helt satt ut. Og så ekkelt å måtte irettesette andres barn. Men jeg kommer vel ikke utenom det heller.. spørs om det blir konflikt med foreldrene da, ettersom de tilsynelatende praktiserer fri barneoppdragelse 😔

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette barnet hadde ikke vært velkommen hos oss. Jeg er ikke sosialarbeider på fritiden. Og eget barn skal få føle seg trygg hjemme. 

Anonymkode: 70cab...d6b

Jeg føler på det samme, men hvordan hadde fu håndtert det? Hadde du sagt rett ut at barnet ikke var velkommen? Til barnet eller til foreldrene?

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg føler på det samme, men hvordan hadde fu håndtert det? Hadde du sagt rett ut at barnet ikke var velkommen? Til barnet eller til foreldrene?

Anonymkode: a484c...a6e

Jeg hadde sagt det til foreldrene. Han hører ikke etter, er frekk, voldelig og ødelegger leken så vi orker ikke ha han hos oss lengre. 

Anonymkode: 70cab...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Send han hjem når han ikke oppfører seg. Hvorfor tok ingen vannpistolen fra han? 

Anonymkode: 79e85...34e

Jeg vet ikke, tror alle følte på at det var litt ekkelt. Ikke vant til at andres barn ikke hører når man snakker til de. Har litt sperre mot å være streng mot andres barn. Må vel bare lære meg å gjøre det... 🤔

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier til barnet at hvis han ikke hører så må han gå hjem. Og til foreldrene det samme. Men de kan godt få konkrete eksempler. Han slår og vil ikke høre når jeg snakker til han.

Anonymkode: 90d91...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde sagt det til foreldrene. Han hører ikke etter, er frekk, voldelig og ødelegger leken så vi orker ikke ha han hos oss lengre. 

Anonymkode: 70cab...d6b

Ja, det er kanskje rette veien å gå.. ser for meg at det blir lite populært 🙈

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt han hjem når han ikke respekterer deres regler. Jeg hadde også forklart foreldrene hva som har skjedd og at dette blir konsekvensen. Så får de velge om de vil fortsette å ha en drittunge som ingen vil leke med tilslutt. Beskytt dit eget barn. 

Anonymkode: be0a7...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du sier til barnet at hvis han ikke hører så må han gå hjem. Og til foreldrene det samme. Men de kan godt få konkrete eksempler. Han slår og vil ikke høre når jeg snakker til han.

Anonymkode: 90d91...fde

takk for godt råd 😊

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde sendt han hjem når han ikke respekterer deres regler. Jeg hadde også forklart foreldrene hva som har skjedd og at dette blir konsekvensen. Så får de velge om de vil fortsette å ha en drittunge som ingen vil leke med tilslutt. Beskytt dit eget barn. 

Anonymkode: be0a7...f78

Det som er litt kinkig er også at mye av oppførselen er litt «skjult». Feks spruter med vannpistol, er «uheldig» og treffer andre i ansiktet.. litt manipulerende i det skjulte, ber vårt barn om å gjøre ting han ikke har lov til osv.. 

Sånne ting som kan være vanskelig å «bli tatt på».. 

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde sendt han hjem når han ikke respekterer deres regler. Jeg hadde også forklart foreldrene hva som har skjedd og at dette blir konsekvensen. Så får de velge om de vil fortsette å ha en drittunge som ingen vil leke med tilslutt. Beskytt dit eget barn. 

Anonymkode: be0a7...f78

Takk for godt råd 😊

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke nektet han å kommen, men forklart at om han ikke følger reglene og hører etter så  må han gå hjem. 

Han er bare et lite barn som trenger hjelp til å regulere seg, og å lære at handling får konsekvens. Det er ikke din oppgave å oppdra han, men når foreldrene er så sløve så kan du være den ene som faktisk gjør en forskjell for han. 

Vær klar, bestemt og konsekvent. 

Anonymkode: 6a292...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, han har det sikkert ikke så lett, men det betyr ikke at han kan få gjøre som han vil. Tror jeg hadde gitt han beskjed når han går over deres grenser og sagt at det ikke er greit hos dere, at han må forholde seg til deres regler når han er på besøk hos dere og at konsekvensen ved regelbrudd er at han sendes hjem. Så må du selvsagt være helt konsekvent og be han gå hjem eller følge han hjem hver gang han evt bryter deres regler. 

Anonymkode: b9ea3...f6f

Takk for råd. Et annet problem er også at han ofte vil at vårt barn skal være med ut/hjem til han, og da har vi ikke kontroll. Er det innafor å si at det ikke passer hver gang? Foreldrene spør jo også, men de passer jo ikke på. De korrigerer ikke dårlig adferd..

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke nektet han å kommen, men forklart at om han ikke følger reglene og hører etter så  må han gå hjem. 

Han er bare et lite barn som trenger hjelp til å regulere seg, og å lære at handling får konsekvens. Det er ikke din oppgave å oppdra han, men når foreldrene er så sløve så kan du være den ene som faktisk gjør en forskjell for han. 

Vær klar, bestemt og konsekvent. 

Anonymkode: 6a292...d1b

Takk for råd! Hvordan gjøre dette uten å fremstå som verdens strengeste/sureste nabokjerring? 🙊🙈

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for råd! Hvordan gjøre dette uten å fremstå som verdens strengeste/sureste nabokjerring? 🙊🙈

Anonymkode: a484c...a6e

Han trenger noen som er streng. 
Jeg hadde blitt rasende. Han trenger ikke flere som duller med ham!

Anonymkode: ac834...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han trenger noen som er streng. 
Jeg hadde blitt rasende. Han trenger ikke flere som duller med ham!

Anonymkode: ac834...430

Kjenner at jeg blir ganske irritert når jeg hører foreldrene duller 🙄🙄

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for råd! Hvordan gjøre dette uten å fremstå som verdens strengeste/sureste nabokjerring? 🙊🙈

Anonymkode: a484c...a6e

Vet du, barn som er uten styring hjemmefra de liker det ofte. Jeg har fire barn selv, og har opplevd flere ganger at barn som kommer hit og oppfører seg ufyselig, men blir stilt krav til, de kommer igjen og igjen.

Flere ganger har jeg opplevd at disse barna trives her, kanskje fordi det er såpass forutsigbart og greit forholde seg til. 

Husker en klassekamerat av eldstesønnen her sparket en fotball litt ned i heia og kom bort til mannen min og sa "Hent ballen til meg, ellers dreper jeg deg" Mannen min ble lettere sjokkert og bare så på han en stund før han summet seg og svarte "Hent den selv, ellers har du ingen ball". Gutten trampet avgårde, hentet ballen sin og gikk hjem. Jeg tenkte at han ser vi vel aldri igjen, men jammen var han her neste dag også. Han ble nesten så opphengt i mannen i huset her etterhvert at det ble slitsomt ;) Ba om hjelp, spurte om han ikke kunne være med å leke osv.

Datteren min har en venninne som nok er litt mer utspekulert, og hun kommer nok aldri til å like meg. Men hun kommer igjen og igjen, og finner seg i at jeg bestemmer. Nei, det er ikke greit at du går rett inn og setter deg på rommet til datteren min, du må ringe på og spørre om dere skal leke først. Nei, det er ikke greit at du bare går inn på kjøkkenet og tar deg mat under en time før vi skal spise middag, du må spørre først osv osv. Hun jukser i brettspill, hun skal ha ting på sin måte, hun får datteren min til å spørre etter is og snop hele tiden osv, men hun tilpasser seg de reglene jeg setter og kommer igjen. Så hun tåler det nok ;)

Barn er ikke dumme, de skjønner at det er forskjellige regler i forskjellige hjem, og vil de komme må de tilpasse seg reglene i hjemmet de er på besøk i. Akkurat som de skjønner at det er litt andre regler hos besteforeldre enn hjemme forstår de at det ikke er samme reglene i hjemmene til kompiser som hjemme.

Vær tydelig, prat skikkelig og vær samtidig hyggelig og blid når alt går fint, så tåler nok ungen at du setter regler og krav i ditt hjem altså.

Anonymkode: 4b0b6...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Lage  avtaler når han kommer. 
 

ikke lov å slå

bruke innestemme

høre på  de voksne,

Du får to gule kort, får du et kort til så er det rødt da må du gå hjem. 
 

gå igjennom reglene hver gang han kommer slik at han vet hva han må forholde seg til.

 

 

Anonymkode: 0b62d...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg sagt til nabogutten at han er velkommen men vi har våre regler som skal følges . Hvis ikke så blir han sendt hjem, med mulighet til å komme tilbake en annen dag. Han kommer gjerne tilbake da han vet hva som gjelder hos oss. 

Anonymkode: 68677...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudene skal vite at jeg lar meg trigge av egne barn, men når det gjelder andre, er det enklere å gi tydelige beskjeder uten at det følelser involvert. Det er faktisk godt å kjenne på den distansen.

Du er voksen, barnet er fem år. Det er ingen grunn til at du skal føle deg usikker på din posisjon i ditt eget hus. Du er sjef.

Anonymkode: 9f4d7...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, barn som er uten styring hjemmefra de liker det ofte. Jeg har fire barn selv, og har opplevd flere ganger at barn som kommer hit og oppfører seg ufyselig, men blir stilt krav til, de kommer igjen og igjen.

Flere ganger har jeg opplevd at disse barna trives her, kanskje fordi det er såpass forutsigbart og greit forholde seg til. 

Husker en klassekamerat av eldstesønnen her sparket en fotball litt ned i heia og kom bort til mannen min og sa "Hent ballen til meg, ellers dreper jeg deg" Mannen min ble lettere sjokkert og bare så på han en stund før han summet seg og svarte "Hent den selv, ellers har du ingen ball". Gutten trampet avgårde, hentet ballen sin og gikk hjem. Jeg tenkte at han ser vi vel aldri igjen, men jammen var han her neste dag også. Han ble nesten så opphengt i mannen i huset her etterhvert at det ble slitsomt ;) Ba om hjelp, spurte om han ikke kunne være med å leke osv.

Datteren min har en venninne som nok er litt mer utspekulert, og hun kommer nok aldri til å like meg. Men hun kommer igjen og igjen, og finner seg i at jeg bestemmer. Nei, det er ikke greit at du går rett inn og setter deg på rommet til datteren min, du må ringe på og spørre om dere skal leke først. Nei, det er ikke greit at du bare går inn på kjøkkenet og tar deg mat under en time før vi skal spise middag, du må spørre først osv osv. Hun jukser i brettspill, hun skal ha ting på sin måte, hun får datteren min til å spørre etter is og snop hele tiden osv, men hun tilpasser seg de reglene jeg setter og kommer igjen. Så hun tåler det nok ;)

Barn er ikke dumme, de skjønner at det er forskjellige regler i forskjellige hjem, og vil de komme må de tilpasse seg reglene i hjemmet de er på besøk i. Akkurat som de skjønner at det er litt andre regler hos besteforeldre enn hjemme forstår de at det ikke er samme reglene i hjemmene til kompiser som hjemme.

Vær tydelig, prat skikkelig og vær samtidig hyggelig og blid når alt går fint, så tåler nok ungen at du setter regler og krav i ditt hjem altså.

Anonymkode: 4b0b6...23d

Dette var en god måte å håndtere det på! Men tenker du noe på at slik oppførsel kan ha negativ innvirkning på dine egne barn? At du ikke bør utsette de for det liksom? Eller er de snille med barna dine så snart du setter opp grensene? 
Og hvordan er det om dine barn er hjemme hos de, da får du ikke forhindret dårlig oppførsel? Evt om de er ute?

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har jeg sagt til nabogutten at han er velkommen men vi har våre regler som skal følges . Hvis ikke så blir han sendt hjem, med mulighet til å komme tilbake en annen dag. Han kommer gjerne tilbake da han vet hva som gjelder hos oss. 

Anonymkode: 68677...713

Hvordan reagerer foreldrene på det?

Anonymkode: a484c...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...