Gå til innhold

Kollega som stjeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som renholder i ett stort firma. Alle vi renholderne er plassert ute på forskjellige bedrifter. På kontoret våres har vi ett lager som vi kjører innom for å hente ting vi mangler. 2 ganger har jeg sett en kollega stjele vaskemiddel. Hun pakket e flasker rengjøringsmiddel i sekken sin når hun gikk hjem. 

Bør jeg si noe til sjefen? Denne personen har jobbet der i 20 år og bare i 1 år, så jeg vil ikke gjøre noe dumt 

Anonymkode: a3b79...cad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass dine egne saker... 

Skrevet
8 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Pass dine egne saker... 

Såpass ja 

Skrevet

Jeg jobber i administrasjonen til et renholdsfirma. På grunn av stjeling, er de ansatte nå blitt pålagt å rapportere alt de tar ut av lageret og må Ha med seg en fra kontoret om de skal hente noe. 
Det forsvinner minst 100 mikrofiberkluter, flere flasker dagligrent, wc rens, mopper, moppestativ og bøtter hver måned. Jeg ville meldt fra

Anonymkode: 4149d...924

Skrevet

renholdere er virkelig renslige, hvis de trenger så enorme mengder med kluter og såpe til hjemmebruk. blir de ikke lei all

den vaskinga?

Anonymkode: f2fc8...63e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i administrasjonen til et renholdsfirma. På grunn av stjeling, er de ansatte nå blitt pålagt å rapportere alt de tar ut av lageret og må Ha med seg en fra kontoret om de skal hente noe. 
Det forsvinner minst 100 mikrofiberkluter, flere flasker dagligrent, wc rens, mopper, moppestativ og bøtter hver måned. Jeg ville meldt fra

Jeg er enig. Det er frekt å stjele. Men jeg vil ikke skape bråk heller da 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du ikke noen mellomleder? Vi er et lite firma. Er bare 21 ansatte inkludert administrasjonen. Likevel er jeg leder for 14 renholdere og har en leder over meg igjen.

Skrevet

renholdere er virkelig renslige, hvis de trenger så enorme mengder med kluter og såpe til hjemmebruk. blir de ikke lei all

den vaskinga?

De bruker det selvsagt til svart arbeid ved siden av jobben sin

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

den vaskinga?

Vurdert at det er mulig å selge eller?

Anonymkode: cb45b...c92

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er frekt å stjele? Joa. Og ulovlig, da.

Anonymkode: 059df...79b

Skrevet

Meld fra til leder, Hi!

Jeg ville sagt til sjefen at du synes det du skal si er veldig ubehagelig, men at du av lojalitet til arb.giver synes du ikke kan la være å si det.

Anonymkode: 44493...532

Skrevet

Det mest riktige er å si fra til sjefen. Du kan jo f eks si det på en "uvitende" måte ved å spørre om det finnes ordninger internt der dere ansatte får kjøpe midlene til innkjøpspris, for du så at en av de andre tok med seg en flaske hjem. 

Eller kanskje du tør spørre kollegaen din det samme og se an hva hun da sier? Hvis hun svarer nei så sier du til henne at dersom hun ikke leverer tilbake flasken hun tok forleden så sier du fra til sjefen. Så får hun en sjanse hun egentlig ikke fortjener 🤔

Anonymkode: 2abaf...d97

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det mest riktige er å si fra til sjefen. Du kan jo f eks si det på en "uvitende" måte ved å spørre om det finnes ordninger internt der dere ansatte får kjøpe midlene til innkjøpspris, for du så at en av de andre tok med seg en flaske hjem. 

Eller kanskje du tør spørre kollegaen din det samme og se an hva hun da sier? Hvis hun svarer nei så sier du til henne at dersom hun ikke leverer tilbake flasken hun tok forleden så sier du fra til sjefen. Så får hun en sjanse hun egentlig ikke fortjener 🤔

Anonymkode: 2abaf...d97

Vet ikke om jeg ville gitt henne den sjangsen, men det er fordi jeg selv har en ekstremt dårlig erfaring med omtrent samme problemstilling. 

Jeg hadde en kollega som Stjal fra lageret og fra kundene da jeg var ansatt som mellomleder i en større renholdsbedrift  for mange år siden. Jeg gjorde som du skriver og endte opp med at hun satt ut et rykte om at det var jeg som hadde stjålet fra lageret og  fra kundene. 

For å gjøre en lang historie kort, sannheten kom for en dag, men det var etter at jeg valgte å slutte i firmaet pga trakkasering etter ryktene. 

Jeg ble oppringt og sjefen for den avdelingen jeg hadde jobbet for ønsket at jeg kom tilbake ville ha,noe som ikke var så aktuelt etter et sånt tillitsbrudd. 

Noe av det som bl.a avslørte denne dama, var at noen av kundene som hun hadde stjelt fra, hadde kameraovervåkning i tillegg hadde hun vært så dum at hun hadde skrytt til  noen hva hun hadde gjort. 

Det merkeligste av alt, var at når hun ble avslørt, så fikk hun fortsette i jobben.. ikke mye rettferdighet her. Kunne sikkert anmeldt henne eller noe, men man må velge sine kamper.. 

Anonymkode: bc851...7c4

Skrevet

Noen ting skulle man ønske man ikke hadde sett, for å ikke bli satt i et dilemma... 🙁

Anonymkode: 567a2...acd

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som renholder i ett stort firma. Alle vi renholderne er plassert ute på forskjellige bedrifter. På kontoret våres har vi ett lager som vi kjører innom for å hente ting vi mangler. 2 ganger har jeg sett en kollega stjele vaskemiddel. Hun pakket e flasker rengjøringsmiddel i sekken sin når hun gikk hjem. 

Bør jeg si noe til sjefen? Denne personen har jobbet der i 20 år og bare i 1 år, så jeg vil ikke gjøre noe dumt 

Ja, det bør du. Om du er tøff mol til å stå i dette selv, så gjør det. Om ikke, så gjør gjerne dette;

Si til sjefen; Hvis man ser noen som stjeler, bør man da melde fra til deg?

Så sier sjefen; Ja!

Så sier du; Men hva vil da skje med den som melder fra? Vil den personen få støtte av deg, hvis de andre fryser henne ut? Eller kan den personen risikere at det blir så dårlig miljø at hun må slutte? 

Og da må sjefen innse at dette er en byttehandel fra din side. Du tilbyr å melde fra. Men han eller hun må tilby ekstra vern for deg, hvis de ønsker å beholde deg. 

Anonymkode: fd547...c04

Skrevet

Jeg tror jeg ville gortalt sjefen at keg hadde sett hva som fotegikl men at jeg helst ikke ville si hvem det gjaldt. Jeg er selv leder og hadde satt pris på den fremgangsmåten. Da kunne jeg tatt afære uten å måtte gå på en enkel person.

Anonymkode: 28af9...473

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg ville gortalt sjefen at keg hadde sett hva som fotegikl men at jeg helst ikke ville si hvem det gjaldt. Jeg er selv leder og hadde satt pris på den fremgangsmåten. Da kunne jeg tatt afære uten å måtte gå på en enkel person.

Ja, jeg må si noe. Nå har jeg sett dette 2 ganger, kan jo være flere ganger. Jeg vet at lederen har ett strengt budsjett til å kjøpe inn ting vi trenger 

Skrevet
20 timer siden, Elizabeth89 skrev:

Pass dine egne saker... 

I all verden... er det greit å stjele altså?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt mindre hvitvin i solveggen, hadde gjort seg

Anonymkode: bd2ad...a14

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

😂

Du skjønner jo hva som står, da. Så ille var det ikke. 

Anonymkode: fd547...c04

Skrevet

Sterk sol som gjorde det vanskelig å se hva jeg skrev, dysleksi og små taster. Hvitvin i solveggen hadde vært å fortrekke. Jeg har vært på jobb siden 7 og er ikke ferdig før om over en time.

Skrevet (endret)
38 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Eg trur, og håper, det var meint som: pass dine eigne saker, slik at dei ikkje blir stjelt. 

HI: meld frå til leiar. Informer gjerne at du syntes heile situasjonen er ubehageleg, men du ønskjer likevel å melde frå det du har observert. 

Endret av Valkyriemamma
Skrevet

Hadde sagt fra

Anonymkode: 543f5...5a8

Skrevet
1 time siden, Hengebukksvinet skrev:

Er ikke det jeg sier. 

Skrevet
14 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Er ikke det jeg sier. 

Hva er det du mener da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...