Gå til innhold

Kjenner at tilliten til regjeringen krymper for hver dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så om du hadde vært nyetablert og mistet jobben, så hadde det vært null stress å gå uten penger i tre måneder? Leve med uvisshet og ikke ane når det kommer penger? Jeg også forstår at Nav ikke klarer å håndtere alle søknadene på normal vis, men da må myndighetene som er ansvarlige for dette komme opp med en form for nødløsning som faktisk fungerer. 

Anonymkode: 0f6ea...575

Det vet jeg alt om, siden jeg er på AAP hvor det har vært mye klabb og babb på veien dit.

Anonymkode: fe94c...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du selv blitt rammet og står helt uten lønn? Hvordan tror du det føles å ikke ane når det kommer penger? Blir flau av sånne som deg, som nedgraderer folk til at de «skriker høyt», når realiteten er at de står i en personlig krise. 

Anonymkode: 0f6ea...575

Jo, jeg er permittert nå!

jeg søkte forskudd - det fungerte ganske bra!

Nei deg føles i utgangspunktet ikke greit å ikke vite når alle pengene kommer. Som de fleste andre er jeg vant til at lønna kommer inn hver måned. Men forskuddet på dagpengene er et flott tiltak og pengene har kommet veldig raskt! Jeg blir litt overrasket over at folk ikke søker forskudd?

Samtidig forstår jeg at hele landet ble snudd på hodet. At vanvittig mange søknader skal behandles samtidig, at folk at blitt befordrer til helt andre jobber, at helsearbeidere står i en situasjon uten nødvendig snittevernsutstyt, at gamle ikke får besøk av sine nærmeste, at voldsutsatte barn har måtte leve nærmest innestengt i noe hjem i ukesvis osv...
 

Vi er tydeligvis veldig godt vant i Norge  vi forventer nærmest at myndighetene ordner opp på dagen dersom bor går galt. Vi har hatt en veldig blå regjering de siste årene som har frontet skattekutt og kutt I offentlig sektor. Dette har de gått til valg på og det er tydeligvis dette folk vil ha. Nå er det krise og alle roper på staten for å redde de; penger til private bedrifter, penger til selvstendig næringsdrivende, penger til enkeltmannsforetak osv..... altså de som har nytt godt av skattekutt

Det er en hel mengde ting som ikke er normalt om dagen. Vi permitterte og arbeidsledige har fått en bedre regelverk nærmest på dagen  OG vi har fått mulighet til forskudd på pengene! Jeg er sjeleglad jeg bor i Norge!

 

 

Anonymkode: 5911a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så om du hadde vært nyetablert og mistet jobben, så hadde det vært null stress å gå uten penger i tre måneder? Leve med uvisshet og ikke ane når det kommer penger? Jeg også forstår at Nav ikke klarer å håndtere alle søknadene på normal vis, men da må myndighetene som er ansvarlige for dette komme opp med en form for nødløsning som faktisk fungerer. 

Anonymkode: 0f6ea...575

Nødløsningen er blant annet  forskudd!

Anonymkode: 5911a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke glemme at den første krisepakken som regjeringen foreslo ikke inneholdt et pip om arbeidstakernes situasjon. 

Det var formueskatten og arbeidsgiveravgiften som skulle reddes. 

Opposisjonen godtok ikke at pakken manglet en sosial profil, og det var derfor disse rettighetene for arbeidstakerne kom i stand. 

Jeg er selvsagt enig i at man må hjelpe næringslivet i en slik situasjon, men jeg synes det er utilgivelig å lempe regningen over på arbeidstakerne, slik som var regjeringens opprinnelige plan. 

Joda, hun gjør en fin figur, Erna, når hun står der og holder pressekonferanser, men hun får aldri min stemme. 

Anonymkode: cac8f...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det sier det meste at Louis Vuitton butikken har fått utvetalt krisehjelp fra staten, mens vanlige permitterte arbeidsfolk ikke har fått ei krone. 

Anonymkode: 475ab...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det får alvorlige økonomiske konsekvenser for mange og at det også er ventetid er synd og et problem, men jeg vil ikke kalle det en skandale. Jeg er veldig glad for at samfunnet stengte ned slik at vi endte opp med en kontrollerbar situasjon og ikke en fullstendig kollaps i helsevesenet. Men det er ingen tvil om at håndtering fra regjeringen har vært dårlig lenge. Beredskap er for dårlig, det er for få hender i helsevesenet og det har vi visst lenge. Vi har tunge turnuser, dårlig økonomi og lave stillingsprosenter i helsevesenet. Det burde de gjort noe med for lenge siden. Det er dårlig ledelse.

Anonymkode: f5dcc...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, med det resultat at en del svært gamle og syke har dødd. Like mange som under en alvorlig influensaepidemi i 1993 (eller justert etter folketall den gangen; langt færre enn i 1993). Hvorfor stengte de ikke ned samfunnet i 1993 tror du?

Anonymkode: 0f6ea...575

Svaret ditt viser skrekkeksempelet på hvorfor man bør unngå i diskutere enkelte ting. Du er jo helt kunnskapsløs. 

Anonymkode: 197b6...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det sier det meste at Louis Vuitton butikken har fått utvetalt krisehjelp fra staten, mens vanlige permitterte arbeidsfolk ikke har fått ei krone. 

Anonymkode: 475ab...ea7

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det får alvorlige økonomiske konsekvenser for mange og at det også er ventetid er synd og et problem, men jeg vil ikke kalle det en skandale. Jeg er veldig glad for at samfunnet stengte ned slik at vi endte opp med en kontrollerbar situasjon og ikke en fullstendig kollaps i helsevesenet. Men det er ingen tvil om at håndtering fra regjeringen har vært dårlig lenge. Beredskap er for dårlig, det er for få hender i helsevesenet og det har vi visst lenge. Vi har tunge turnuser, dårlig økonomi og lave stillingsprosenter i helsevesenet. Det burde de gjort noe med for lenge siden. Det er dårlig ledelse.

Anonymkode: f5dcc...4a8

Det er svært enkelt å forklare dette. 

Høyrepolitikk.

Anonymkode: 323bd...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et av de landene i verden som har klart å flate kurven. Vi er et av de få landene i verden hvor innbyggerne er sikret en inntekt når landet stengte ned. Også de som i utgangspunktet ikke hadde rett på noe dersom inntektsgrunnlaget forsvant. Ja, noen må vente - og det er drit. NAV er i utgangspunktet en akilleshæl i samfunnet - men pengene kommer. I mellomtiden har bankene satt ned renta, regjeringen har jobbet med hastelover som forbyr høye gebyrer fra kreditorer..

Asså.. vi er så heldige her i landet at det i mine øyne er helt sykt å klage. 
 

Når vi ser hvor mange som klager over at de ikke får reist på hytta, ikke får reise til utlandet i ferien, ikke får se eller spille fotball, ikke får drikke uteøl.. da forstår vi hvor lite denne pandemien har krevd her i Norge.. folk skjønner ikke alvoret på en flekk

Anonymkode: f594d...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Smitten var ute av kontroll i den forstand at de ikke lenger klarte å spore hvor alle smittede hadde smitten fra. Ikke i den forstand at helseforetakene ikke kunne håndtere situasjonen. Nå viser også tall at smitten var på vei ned allerede før 12. Mars. Rådene til befolkningen var godt nok. Alt det de gjorde i etterkant hadde ikke vært nødvendig. 
 

Det du beskriver var heller ikke prognoser, men scenarier - ingen klarte å utarbeide prognoser på det tidspunktet. Og disse scenariene beskrev ikke 1 million på én måned, men opptil 2 millioner i løpet av året. Det samme scenarier beskrev at 2/3 av disse knapt ville få symptomer. Det ble beskrevet at det ville bli krevende å få plass. Men det ble aldri beskrevet at det var nødvendig å stenge skoler, frisører osv. Normal avstand, vaske hender osv derimot ble anbefalt.

Regjeringen vil selvsagt aldri gå ut å innrømme at det de gjorde ikke var nødvendig. Det er jo politisk selvmord.

Anonymkode: 0f6ea...575

Smittetallet beveget seg raskt opp, hvordan tror du det hadde sett ut om det hadde fortsatt slik. Det hadde blitt panikk i samfunnet, kollaps og store økonomiske konsekvenser. Sykehusene hadde ikke hatt kapasitet til å håndtere alle syke. Myndighetene fikk tall på de forskjellig senarioene som kunne skje om smitten fortsatte å spre seg ut i folket. Regjeringen måtte ta et vanskelig upopulært valg, de gjorde det eneste rette. De så at økonomien ville bli hardere rammet ved å ikke gjøre noe, vi har tross alt en statsminiser som setter økonomi og industri veldig høyt. 

Sverige stengte ikke og de har gitt ut samme råd som andre land og se hvordan det går der. Detr har det til de grader gått ut over økonomien og arbeidsledigheten er høyere der enn i Norge. Det ville også i Norge være folk som ikke viste hensyn og ikke fulgte råd, så det å gi råd ville ikke være effektivt nok. 

Det du snakker om med å bare gi råd har ikke historien på sin side. Om man ser historisk sett så har stenging av skoler og deler av samfunnet hatt den største effekten på å begrense smittespredning. Bjørg Marit Andersen varslet igjen og igjen om farene med å spare på tiltak, mange leger kritiserte Norge for ikke å handle raskt nok. Manglende tidlige tiltak ser vi jo nå effekten av ved at de måtte stenge ned alt, de hadde ikke trengt å gjøre det om de tok tidlige restriksjoner. Tidlige tiltak ble ikke satt igang med begrunnelse om at vi ikke kunne stenge deler samfunnet for det ville gå ut over økonomien, FHI ga klarsignal og sendte leger som hadde vært på vinterferie i Italia rett på jobb så lenge de ikke hadde symptomer. Vi så jo hvordan det gikk, fikk langt større økonomiske konsekvenser enn å holde en lege hjemme i karantene i 14 dager. Flere hundre ansatte ble tatt ut av arbeid i en svært kritisk tid, takket være at FHI ikke gjorde en god jobb.

Det at du ikke ser den dårlige håndteringen av FHI tidlig i fasen forundrer meg. Det er jo med god grunn at myndighetene og sykehusene sluttet å ta FHI sine råd for god fisk. Nedstengingen av samfunnet var etter faglige råd fra Helsedirektoratet som har en større tyngde enn FHI. Hva FHI måtte mene er ikke relevant i denne saken, for her er det Helsedirektoratet som har den største tyngden, heldigvis. 

Vi kan ikke velge bort pandemien og tro det ikke vil ramme oss, det tror jeg bare du må ta innover deg. De økonomiske konsekvensene ville kommet uansett og mye tyder på at de hadde vært langt værre om Norge ikke stengte ned. Mange ville uansett ha unngått å gå til frisøren, gå i butikker eller dra ut å spise. Da hadde det blitt en frivillig nedstenging som ikke ville fått statlig støtte og da ville flere arbeidsplasser blitt borte.

Man drømmer om man tror denne pandemien kan passere uten at vi i Norge blir rammet økonomisk. Vi har vel levd så skjermet så lenge fra slike tragedier at vi ikke klarer å se realitetene når katastrofen rammer. 

Anonymkode: 50e64...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg har økt tillit til regjeringen etter denne krisen. Du har helt rett i at de har gjort noen feil, men ingen kunne forutsi denne situasjonen på forhånd.

Alt i alt vil jeg si at Norge har klart seg godt til nå, heldigvis. Så priser jeg meg lykkelig over at oljefondet ikke ble brukt for å slippe bompenger, slik enkelte foreslo i høst. Jeg er også optimistisk i forhold til de såkalte sårbare barna. Disse har jeg sommer etter sommer vært bekymret for. Nå, nesten litt ut av det blå, blir det satt fokus på dem.

Norge er i en heldig posisjon. Nå når vi er i en krise, viser politikerne at de står sammen. Jeg har full tillit til at regjeringen vil se på hva som fungerte og hva som kunne vært gjort annerledes, slik at de ved en eventuelt ny krise er bedre rystet.

 

Anonymkode: f2cc8...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner at jeg har økt tillit til regjeringen etter denne krisen. Du har helt rett i at de har gjort noen feil, men ingen kunne forutsi denne situasjonen på forhånd.

Alt i alt vil jeg si at Norge har klart seg godt til nå, heldigvis. Så priser jeg meg lykkelig over at oljefondet ikke ble brukt for å slippe bompenger, slik enkelte foreslo i høst. Jeg er også optimistisk i forhold til de såkalte sårbare barna. Disse har jeg sommer etter sommer vært bekymret for. Nå, nesten litt ut av det blå, blir det satt fokus på dem.

Norge er i en heldig posisjon. Nå når vi er i en krise, viser politikerne at de står sammen. Jeg har full tillit til at regjeringen vil se på hva som fungerte og hva som kunne vært gjort annerledes, slik at de ved en eventuelt ny krise er bedre rystet.

 

Anonymkode: f2cc8...c72

Full tillit til at de vil evaluere?? Når de ikke engang har sykepleiere med i evalueringsutvalget? Jaggu.

Anonymkode: f5dcc...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at beredskapen i helsesektoren var og er skandaløs. Nedbygging av lokalsykehus er ikke lurt. Evnen til å reagere for å få tak i medisinsk utstyr var treg. 
 

Ellers tenker jeg at dere som mener at beredskapen i NAV, tiltak og krisepakker burde være bedre. Dette er en historisk situasjon, aldri har Norge stått ovenfor slike utfordringer. Mener folk oppriktig at NAV burde hatt flere ansatte på permanent basis mtp stunder som dette? Hva koster det samfunnet tror dere?

Og krisepakkene er jo justert underveis for å dekke opp hull. Jeg fatter ikke hvordan folk mener at Norge skulle tatt dette på strak arm uten at folket merker dette på kroppen selv. Det er unntakstilstand og det er VI SOM NASJON som sammen må komme oss gjennom dette. Det er selvsagt kjipt å ikke få penger som man har lovfestet krav på. Jeg er på syvende uke uten lønn selv nå. Selvsagt skulle jeg ønske at pengene kom for lenge siden. 
Nå er det nå engang slik at disse pengene ikke skal betales ut som ordinære dagpenger, det er nye regler. Det betyr at systemet må endres slik at beregninger blir riktig. Det sitter ikke en ansatt og beregner utbetalinger manuelt. Skal vi se, Anne fra Lillestrøm tjener 650 000,- i året og så regner de prosenter og fyller ut et skjema til utbetaling. Alt går elektronisk og når grunndata i deres system må settes på hode for å beregne dette riktig så er det ikke gjort på en uke. 
Sett i perspektiv  så har vi det mye bedre i Norge enn mange andre land. Det er siviliserte land som ikke har nok mat i butikken til folket. Det er land som ikke har økonomi til å støtte de som mister jobben. 
 

Så dere som klager på håndteringen. Hvordan ville dere håndtert dette da?

Og til sist. Disse pengene staten nå bruker, de må spares inn og kreves inn andre steder. Denne «lånet» kommer ikke uten renter. Selvom min økonomiske situasjon er svært presset nå så er jeg mer bekymret for hva som skjer om et år. Dette får enorme langvarige økonomiske konsekvenser for hele verden. 

Anonymkode: 197b6...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes at beredskapen i helsesektoren var og er skandaløs. Nedbygging av lokalsykehus er ikke lurt. Evnen til å reagere for å få tak i medisinsk utstyr var treg. 
 

Ellers tenker jeg at dere som mener at beredskapen i NAV, tiltak og krisepakker burde være bedre. Dette er en historisk situasjon, aldri har Norge stått ovenfor slike utfordringer. Mener folk oppriktig at NAV burde hatt flere ansatte på permanent basis mtp stunder som dette? Hva koster det samfunnet tror dere?

Og krisepakkene er jo justert underveis for å dekke opp hull. Jeg fatter ikke hvordan folk mener at Norge skulle tatt dette på strak arm uten at folket merker dette på kroppen selv. Det er unntakstilstand og det er VI SOM NASJON som sammen må komme oss gjennom dette. Det er selvsagt kjipt å ikke få penger som man har lovfestet krav på. Jeg er på syvende uke uten lønn selv nå. Selvsagt skulle jeg ønske at pengene kom for lenge siden. 
Nå er det nå engang slik at disse pengene ikke skal betales ut som ordinære dagpenger, det er nye regler. Det betyr at systemet må endres slik at beregninger blir riktig. Det sitter ikke en ansatt og beregner utbetalinger manuelt. Skal vi se, Anne fra Lillestrøm tjener 650 000,- i året og så regner de prosenter og fyller ut et skjema til utbetaling. Alt går elektronisk og når grunndata i deres system må settes på hode for å beregne dette riktig så er det ikke gjort på en uke. 
Sett i perspektiv  så har vi det mye bedre i Norge enn mange andre land. Det er siviliserte land som ikke har nok mat i butikken til folket. Det er land som ikke har økonomi til å støtte de som mister jobben. 
 

Så dere som klager på håndteringen. Hvordan ville dere håndtert dette da?

Og til sist. Disse pengene staten nå bruker, de må spares inn og kreves inn andre steder. Denne «lånet» kommer ikke uten renter. Selvom min økonomiske situasjon er svært presset nå så er jeg mer bekymret for hva som skjer om et år. Dette får enorme langvarige økonomiske konsekvenser for hele verden. 

Anonymkode: 197b6...667

Manglende Beredskap og nedbygging av små lokalsykehus Er nødvendigvis ikke samme sak. Om endel små lokalsykehus og sykestue hadde fått bestå er det ikke dermed sagt at de verken hadde hatt bemanning, kapasitet, kunnskap eller utstyr til p behandle alvorlig syke - det hver deg korona, hjerneslag, infarkt eller skader

Anonymkode: 5911a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Manglende Beredskap og nedbygging av små lokalsykehus Er nødvendigvis ikke samme sak. Om endel små lokalsykehus og sykestue hadde fått bestå er det ikke dermed sagt at de verken hadde hatt bemanning, kapasitet, kunnskap eller utstyr til p behandle alvorlig syke - det hver deg korona, hjerneslag, infarkt eller skader

Anonymkode: 5911a...00e

Når man bygger ned så mister man mye verdifull kompetanse da mange må finne andre yrker fordi de ikke vil flytte. Helsetilbudet blir dårligere i distriktene, det vil si at ved alvorlig sykdom vil distriktene belaste regionsykehusene og presse kapasiteten. Det er jo derfor feks hytteforbudet kom, fordi kapasiteten i distriktene er for lav. Noen kommuner har ikke en gang lege tilgjengelig hver dag. 
Smittevernsutstyr, skandale at vi ikke har hatt nok. 

Anonymkode: 197b6...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det sier det meste at Louis Vuitton butikken har fått utvetalt krisehjelp fra staten, mens vanlige permitterte arbeidsfolk ikke har fått ei krone. 

Anonymkode: 475ab...ea7

Louis Vuitton er et varemerke. Butikken er norsk. De har inngått leieavtale med en norsk huseier, de betaler strøm og vann til norske selskaper, de skatter til Norge. De ansatte er ansatt i Norge, på norske betingelser. Så fordi de importerer varer og har et navn som er utenlandsk så skal de ikke få støtte? Er det bare de bedriftene med norskklingende navn som skal få? Eller hva tenker du kriteriet skal være?

Anonymkode: 5911a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når man bygger ned så mister man mye verdifull kompetanse da mange må finne andre yrker fordi de ikke vil flytte. Helsetilbudet blir dårligere i distriktene, det vil si at ved alvorlig sykdom vil distriktene belaste regionsykehusene og presse kapasiteten. Det er jo derfor feks hytteforbudet kom, fordi kapasiteten i distriktene er for lav. Noen kommuner har ikke en gang lege tilgjengelig hver dag. 
Smittevernsutstyr, skandale at vi ikke har hatt nok. 

Anonymkode: 197b6...667

Ikke nødvendigvis. HelSetilbudet i mange distrikt har vært dårlig fordi de ikke klarer å tiltrekke seg kompetanse, fordi de ansatte ønsker seg et større fagnettverk, fordi nyutdannede søker seg til større miljøer osv. 

Jeg bor et slikt deres hvor lokalsykehuset ble lagt ned. Og takk for det. Vi fikk ikke tak i gynekolog. Kardiologen var her to ganger i måneden, kirurger kom og gikk, operasjonssalen var en vits og mangler nymotens utstyr, bygget var dårlig og lite tilrettelagt, jordmoren nektet tilslutt å gjennomføre undersøkelser her osv. Flere av de ansatte var tydelige på at de ønsket å være en del av et større nettverk og ikke ønsket å sitte med alt ansvar alene.

Dette er selvfølgelig ikke hele bildet, men en del av det. 
 

Det er mange kommuner som dessverre ikke har lege hver dag. Ikke nødvendigvis fordi det ikke finnes legehjemmel, men fordi de ikke får ansatt noen

Anonymkode: 5911a...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...