Gå til innhold

Dobbeltmoralen rundt sukker i dagens samfunn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns dette er så vanskelig. Ikke minst fordi jeg selv har slitt med sukkeravhengighet og spiseforstyrrelser i store deler av barndommen og hele ungdommen og mitt voksne liv.

I alle deler av samfunnet lærer vi jo at sukker i form av kaker, is og sjokolade er den beste måten å kose seg når bi treffes i godt lag og skal ha det fint sammen. Hva som er godt lag kan være så mangt, men for mange er det oftere enn andre. Og for de aller fleste er det egentlig ganske ofte. For vi er tross alt sosiale dyr. 
Men samtidig som vi lærer at vi må få lov å kose oss, blir vi stadig påminnet om hvor farlig sukker er. Vi kan bli tykke, få stygge tenner, bli syke osv. Ofte blir dette i tillegg pratet om både før, etter og i løpet av selskapet og sukkerinntaket. Kakene får dermed lett en bismak.

Ikke minst er det vanskelig når man har små barn. Kanskje særlig jenter. Jeg har selv en datter.

Hvordan finne balansen hvor man skal forklare at sukker må begrenses og kan være farlig. Samtidig som alle som vil være med å sørge for at hun har det fint ønsker å tilby henne noe med høyt sukkerinnhold?

Jenta vår er veldig glad i sukker, som de fleste andre barn. I tillegg har hun litt dårlig metthetsreguelring. OG hun legger lett på seg. En ganske uheldig kombinasjon. Hun er bare straks 3 år, men har et svært godt utviklet språk og forståelse. Pappaen er enda ‘reddere’ for sukker enn meg og er nokså direkte med henne om at sukker er en uting. At det rr farlig og kan gjøre henne tykk. Jeg mener hun er for liten til å høre sånn. Når hun er hos besteforeldre må hun ofte gjennom rene avhøret etterpå og fortelle hva hun har spist (besteforeldrene har fått streng beskjed om at godteri utenom lørdager og selskap er forbudt). Hun har imidlertid skjønt at innhold som er søtt ikke er særlig populært og har begynt å lyve og nekte for å ha spist sukker selv om vi vet hun har det.

Jeg innser at om dette fortsetter så kommer vi til å ha en spiseforstyrret datter før hun når barneskolen😔

Kjenner jeg trenger gode råd på området. Hvordan gi henne en fornuftig holdning til sukker uten å overdrive?

Hvordan løser dere sukkerproblematikken- og dobbeltmoralen hjemme hos dere?

Anonymkode: 96714...63a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt i selskaper og spesielle anledninger, men ikke i hverdagen fungerer.

Jeg spiser så godt som aldri sukker, men synes mannen din er bikket over i det fanatiske - forstår han selv at han nå skader barnet?

Hun har allerede endret adferd til en løgn og skam-adferd, i en alder av tre år, det er jo kjempetrist. Faren kan ikke drive avhør av en treåring - enten stoler dere på besteforeldrene, eller så gjør dere det ikke. Ev. tvil må dere ta med dem, ikke med barnet.

Stakkars jente!

Anonymkode: db1fd...0df

Skrevet

Oi oi, han ødelegger datteren deres fullstendig. Høres ut som om trenger å snakke med noen om sitt usunne forhold til dette, og hvordan det påvirker datteren deres. Dette må du sette en stopper for med en gang, at en 3 åring lyver så bevist er jo bare trist og viser hvor gale det allerede er.

Anonymkode: dc534...899

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi oi, han ødelegger datteren deres fullstendig. Høres ut som om trenger å snakke med noen om sitt usunne forhold til dette, og hvordan det påvirker datteren deres. Dette må du sette en stopper for med en gang, at en 3 åring lyver så bevist er jo bare trist og viser hvor gale det allerede er.

Ja for all del, denne biten har pappen og jeg kranglet ferdig om. Nulltoleranse for sukker ‘avhør’ etter besøk. Jeg har også gitt streng beskjed om at jeg ikke ønsker prat om mat, sukker og vekt i vårt hjem. Jeg fikk visst ikke dette så godt frem i innlegget mitt

Jeg søker egentlig mest etter gode råd om hvordan finne en god balanse. Lære henne at sukker ikke er sunt, men samtidig lov...IKKE bare lørdager. Men stort sett alle andre steder....enn hjemme hos oss’😳😅.

Skrevet

Herre Gud! Dere har et usunt forhold til sukker! Mannen din virker ikke riktig vel bevart! Snakke om å være tykk til en 3åring! Dette er jo nødt til å gå galt!

Dette er enkelt! Snop, kaker og is hører til lørdager, bursdager og høytider. Det er kosemat og det er ikke bra for kroppen med å spise det for ofte. 

Skrevet
41 minutter siden, ulenissen skrev:

Herre Gud! Dere har et usunt forhold til sukker! Mannen din virker ikke riktig vel bevart! Snakke om å være tykk til en 3åring! Dette er jo nødt til å gå galt!

Dette er enkelt! Snop, kaker og is hører til lørdager, bursdager og høytider. Det er kosemat og det er ikke bra for kroppen med å spise det for ofte. 

Det er jo dette vi gjør. Kun lørdag og selskap/høytider. Men hun får sukker overalt andre steder. Til og med i bhg. Så hvordan lære henne at det ikke er heldig...når det samtidig er en fin ting å dele sammen?

At mannen sier man blir tykk av sukker er slått ned på. Som tidligere nevnt. Dette er bare eksempler på hvordan temaet er vanskelig og blir håndtert feil. Jeg har ‘kjeftet på mannen bør det kommer til dette.

Skrevet

Beklager, jeg ser ikke problemet eller hva som er dobbeltmoralen her. Dette er noe dere skaper selv, og mannen din kanskje aller mest. Alle vet at å kose seg med "sukker" av og til er helt ufarlig, så sant man ikke har diabetes eller et annet unormalt forhold til sukker.  Det er mye her i livet som er helt ok i små / normale mengder men som kan være skadelig i store mengder. Det er ikke noen motsetning mellom å være helt greitt til kos, men ikke greitt i det daglige. 

En treåring trenger ikke å lære at sukker er farlig, det ansvaret må de voksne være voksne og ta. Dersom besteforeldre og andre som er ofte sammen med barnet forer det med sukker både til hverdag og fest, er det dere voksne som må ta en prat med besteforeldrene om det. Det skal for all del ikke taes med en treåring. I verste fall må dere begrense samværet med dem som ikke kan la være å fore ungen med sukker. Jeg har aldri hørt om barnehager som stapper i ungene sukker hver dag, men gjør barnehagen deres det, må dere også ta det opp med dem, ikke med ungen. 

Selv små barn skjønner godt at det er forskjell på hjemme og borte, uten at man trenger å utbasunere hvor farlig det er. "Nei, hjemme spiser vi ikke godteri / is / drikker brus på en mandag. Det spiser vi på lørdager og i bursdager og kanskje av og til når vi er på besøk. På vanlige dager liker kroppen vår best å få sunn mat som brødskiver med ost og middag med grønnsaker. (eller hva som nå passer) "  Så lenge dere sørger for sunn mat i hverdagen, er det det viktigste. 

Anonymkode: ba783...dd1

Skrevet

Jeg synes at å kose seg en gang i uken kan bli for mye, særlig for de som raskt legger på seg. Må man på liv og død ha lørdagsgodt HVER lørdag???

Her forteller jeg ungen at kroppen trenger litt av alt og at det dermed må spises både grønnsaker, frukt, rosiner, nøtter etc.

Dersom ungen min vil ha sukker, gir jeg smoothie, kesam med blåbær, vannmelon, tørkede banan chips etc. Jeg gir sunnere snacks og unngår de typiske "potetgull, sjokolade, is". Dette fordi barn får mye at det ellers, bursdagsfeiringer, familieselskap osv.

Også lager jeg en vane hjemme at vi ikke spiser så mye av sjokolade, is, potetgull men heller andre og litt sunnere ting.

Personlig synes jeg det er et sørgelig syn å se foreldre og barn kjøpe smågodt HVER fredag "fordi det i morgen er lørdag". Da er det dessverre kort vei til sukkeravhengighet og overvekt.

Dersom barnet vil ha sukker, lag alternativ dessert som også er sunn. Skap nye og litt bedre vaner.

Anonymkode: 3bf86...018

Skrevet

Dere er jo like gale begge to!

Ungen er ikke 3 år engang og du vil lære henne at sukker er farlig?

Tull og tøys! Gi barnet normal og variert mat i hverdagen. Begrens kaker, kjeks og godteri. La besteforeldrene skjemme bort barnet litt når det er der - det er neppe det som gjør den store forskjellen dersom dere spiser Sunt hjemme. 

Det virker som om du fører din egen spiseforstyrrelse over på barnet. Din redsel for sukker vil du også gi barnet. Din følelse av at kaker, sjokolade og is finnes i alt sosialt samvær vil du overføre til barnet. 

Barn lærer av vaner. Spis normalt og slutt og vær Hysteriske. Slutt og kalle en 3-åring tjukk eller si at hun har lett for å legge på seg! 

Anonymkode: 82f8d...7d7

Skrevet

Dere er på god vei til å ødelegge barnet deres. Søk hjelp!

Anonymkode: 673d8...711

Skrevet

Jeg kan nesten garantere deg at datteren din vil få ut usunt forhold til sukker når hun vokser opp slik dere holder på. Dere ødelegger barnet!

jeg ser det gang på gang i omgangskretsen her. De ungene med de mest rigide foreldrene er de som hungrer etter sukker og spiser mengder på en gang når de får det andre steder. 

den gyldne middelvei er som oftes den beste vei. Sukker er ikke farlig, og kaker/is/sjokolade etc er helt fint så lenge det er i normale mengder. Vi har alltid tilgang på søtsaker, men det betyr ikke at vi spiser det hele tiden. Det er normalt, ikke farlig og innimellom. 

Anonymkode: d963c...9be

Skrevet

Sukker er ikke farlig. Men som med absolutt alt annet er det mengden som teller. For mye sukker er farlig, for mye vann er farlig osv. 
Som treåringen er det ikke om ting er sunt eller usunt hun skal tenke på, men om hun får lov til å spise det. Og dere trenger ikke begrunne et evt avslag heller, annet enn at hun ikke får lov i dag. Eller at en bolle er nok. Eller at hun heller kan få i morgen. Eller rett og slett bare fordi hun ikke får lov.

Hva vil han oppnå med å avhøre henne? En treåring er uansett ikke i stand til å ta ansvar for eget kosthold, og spiser selvsagt det hun blir tilbudt om hun har lyst på. 

Når det gjelder det med at kos=sukker så er jeg enig i at det er en uheldig holdning. Om du snur dine egne holdninger kan du kanskje rette litt i hennes oppfatning når hun blir eldre også. I dag skal vi kose oss med besøk av den og den. Eller i kveld skal vi kose oss skikkelig med film sammen. I morgen skal vi kose oss med en topptur. og utelukk alt som har med spising å gjøre fra kosebegrepet. Selvsagt kan det serveres søtsaker til filmen, og sjokolade på toppturen, men det er ikke det som er kosen.

Skrevet

Da vår datter var 3 år visste hun ikke hva sukker var. Men hun begynte å gå lørdagsgodt ( hun smakte ikke godteri før hun var 3), og det var 3stk smågodt. Vi økte det til 4 stk da hun var 4, og nå som hun er 5 får hun 5 stk. Lillesøster på 2 har fått smake et pr biter godteri totalt, men får frukt eller rosiner når storesøster før lørdagsgodt. Vi spiser ikke desserter og kaker og is hjemme annet enn kanskje 5-6 ganger i året, så det er ikke noe problem. På varme sommerdager hender det vi kjøper is ute, that’s it.

Vi har ikke saft eller drikker med sukker, og barna drikker stort sett vann, men får ofte smoothie etter middagen eller til kveldsmat.

Vi har ikke brunost, sjokoladepålegg eller prim, og syltetøy får de kanskje 1-2 ganger i mnd. 

Ingen grunn til å gi barna ting med sukker i, men heller ikke til å snakke om det og fokusere på det. Vår femåring får også slikt hos besteforeldrene, men hun er der maks en gang i mnd så det er jo ikke noe problem.

Viktig å ha et avslappet forhold til mat og samtidig som foreldre å være bevisst på hva man serverer. :)

Anonymkode: bab95...ba3

Skrevet

Tenker at det beste er å ha et sunt forhold til mat og sukker. Er fullstendig klar over at ikke alle har det. Og tror også at det er noe man får inn med "morsmelka". 

Her i huset har vi nesten bare kun godteri til Lørdag og til spesielle anledninger. Men om vi vil kose oss på en onsdag kan vi godt gjøre det også en gang i blant. Har vi lyst på kake på en Tirsdag, så baker vi en kake. Men hoved kosten vår er sunn normal mat, med mye frukt og grønt. Mat vi liker, og særlig det ene barnet foretrekker dette fremfor godteri. Men om barna vil ha saft får de det, samme med syltetøy på brødskiva. Og yoghurt i matboksen får de og. Men ved siden av grovt brød med leverpostei, gulerøtter, tomater osv.  

Tenker at ingenting er nei mat, men vi spiser mer av den sunne maten. Altså et sunt forhold til mat. Og ingen av oss er det gram overvektige. 

Anonymkode: dbd7e...42c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at det beste er å ha et sunt forhold til mat og sukker. Er fullstendig klar over at ikke alle har det. Og tror også at det er noe man får inn med "morsmelka". 

Her i huset har vi nesten bare kun godteri til Lørdag og til spesielle anledninger. Men om vi vil kose oss på en onsdag kan vi godt gjøre det også en gang i blant. Har vi lyst på kake på en Tirsdag, så baker vi en kake. Men hoved kosten vår er sunn normal mat, med mye frukt og grønt. Mat vi liker, og særlig det ene barnet foretrekker dette fremfor godteri. Men om barna vil ha saft får de det, samme med syltetøy på brødskiva. Og yoghurt i matboksen får de og. Men ved siden av grovt brød med leverpostei, gulerøtter, tomater osv.  

Tenker at ingenting er nei mat, men vi spiser mer av den sunne maten. Altså et sunt forhold til mat. Og ingen av oss er det gram overvektige. 

Anonymkode: dbd7e...42c

Vi har det også sånn, altså om vi vil bake en kake på en onsdag gjør vi det, men det skjer veldig få ganger i året. Og saft har vi ikke da vi ikke drikker det. Gjør ikke meg noe om barna får saft andre steder

Anonymkode: bab95...ba3

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo dette vi gjør. Kun lørdag og selskap/høytider. Men hun får sukker overalt andre steder. Til og med i bhg. Så hvordan lære henne at det ikke er heldig...når det samtidig er en fin ting å dele sammen?

At mannen sier man blir tykk av sukker er slått ned på. Som tidligere nevnt. Dette er bare eksempler på hvordan temaet er vanskelig og blir håndtert feil. Jeg har ‘kjeftet på mannen bør det kommer til dette.

Men hva er sukker da? Serverer de kaker, is og snop i barnehagen og omgangskretsen i hytt og pine? Eller tenker du at sukker også er et glass saft og en yoghurt? I så tilfelle har dere bikket litt over.

En is en varm onsdag i juni er heller ikke krise...

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes at å kose seg en gang i uken kan bli for mye, særlig for de som raskt legger på seg. Må man på liv og død ha lørdagsgodt HVER lørdag???

Her forteller jeg ungen at kroppen trenger litt av alt og at det dermed må spises både grønnsaker, frukt, rosiner, nøtter etc.

Dersom ungen min vil ha sukker, gir jeg smoothie, kesam med blåbær, vannmelon, tørkede banan chips etc. Jeg gir sunnere snacks og unngår de typiske "potetgull, sjokolade, is". Dette fordi barn får mye at det ellers, bursdagsfeiringer, familieselskap osv.

Også lager jeg en vane hjemme at vi ikke spiser så mye av sjokolade, is, potetgull men heller andre og litt sunnere ting.

Personlig synes jeg det er et sørgelig syn å se foreldre og barn kjøpe smågodt HVER fredag "fordi det i morgen er lørdag". Da er det dessverre kort vei til sukkeravhengighet og overvekt.

Dersom barnet vil ha sukker, lag alternativ dessert som også er sunn. Skap nye og litt bedre vaner.

Anonymkode: 3bf86...018

Og du er hysterisk! Og typisk førstegangs mor som er opptatt av at alt skal være perfekt og litt til... Slapp litt av så blir livet mye lettere og bedre for alle.

Vi kjører lørdagsgodt hver uke, barna er så store at det ikke er en kamp jeg gidder ta. Yoghurt og en is en varm sommerdag er helt innenfor. Og siden ungene her stadig grenser til undervekt (det er nok genetisk) så lager vi både boller og vafler på en søndag i ny og ne.

Skrevet

Dette med at treåringen har 'lett for å legge på seg' - er det noe dere har funnet ut av selv, eller har dere det fra lege? 

Husk at små barn vokser i rykk og napp, og at de kan ha perioder hvor de er rundere i kantene enn ellers uten at det er snakk om overvekt av den grunn. 

Mine unger var noen skikkelige tjukkaser da de var små, men etter hvert ble de noen lange, tynne stengler. 

Jeg tenker at hvis dere har et normalt, sunt kosthold hjemme, så går det helt fint å få saft og kjeks eller is på besøk uten at det er skadelig. 

Dere virker hysteriske i måten dere behandler datteren deres. Har mannen en spiseforstyrrelse selv, siden han oppfører seg sånn? 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags sukker får hun i barnehagen da? Du skal ikke lære henne at sukker er farlig, dere kommer til å gi jenta et liv med problemer med mat hvis dere holder på som dere gjør nå. Spis et normalt sunt kosthold hjemme, det skader ikke om hun får en is selv om det er tirsdag, eller en kakebit på en torsdag.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan nesten garantere deg at datteren din vil få ut usunt forhold til sukker når hun vokser opp slik dere holder på. Dere ødelegger barnet!

jeg ser det gang på gang i omgangskretsen her. De ungene med de mest rigide foreldrene er de som hungrer etter sukker og spiser mengder på en gang når de får det andre steder. 

den gyldne middelvei er som oftes den beste vei. Sukker er ikke farlig, og kaker/is/sjokolade etc er helt fint så lenge det er i normale mengder. Vi har alltid tilgang på søtsaker, men det betyr ikke at vi spiser det hele tiden. Det er normalt, ikke farlig og innimellom. 

Anonymkode: d963c...9be

Jeg vokste opp med foreldre som var strenge med sukkeret. Jeg er helt gal etter godteri. Klarer ikke holde meg unna og spiser det på soverommet slik at ikke barna skal merke det.

Oppdrar barna våre til at sukker er greit når det ikke er hver dag. Vil ikke at barna mine skal ha det som meg :(

Anonymkode: 6b207...92f

Skrevet
På 16.5.2020 den 23.57, Anonym bruker skrev:

Syns dette er så vanskelig. Ikke minst fordi jeg selv har slitt med sukkeravhengighet og spiseforstyrrelser i store deler av barndommen og hele ungdommen og mitt voksne liv.

I alle deler av samfunnet lærer vi jo at sukker i form av kaker, is og sjokolade er den beste måten å kose seg når bi treffes i godt lag og skal ha det fint sammen. Hva som er godt lag kan være så mangt, men for mange er det oftere enn andre. Og for de aller fleste er det egentlig ganske ofte. For vi er tross alt sosiale dyr. 
Men samtidig som vi lærer at vi må få lov å kose oss, blir vi stadig påminnet om hvor farlig sukker er. Vi kan bli tykke, få stygge tenner, bli syke osv. Ofte blir dette i tillegg pratet om både før, etter og i løpet av selskapet og sukkerinntaket. Kakene får dermed lett en bismak.

Ikke minst er det vanskelig når man har små barn. Kanskje særlig jenter. Jeg har selv en datter.

Hvordan finne balansen hvor man skal forklare at sukker må begrenses og kan være farlig. Samtidig som alle som vil være med å sørge for at hun har det fint ønsker å tilby henne noe med høyt sukkerinnhold?

Jenta vår er veldig glad i sukker, som de fleste andre barn. I tillegg har hun litt dårlig metthetsreguelring. OG hun legger lett på seg. En ganske uheldig kombinasjon. Hun er bare straks 3 år, men har et svært godt utviklet språk og forståelse. Pappaen er enda ‘reddere’ for sukker enn meg og er nokså direkte med henne om at sukker er en uting. At det rr farlig og kan gjøre henne tykk. Jeg mener hun er for liten til å høre sånn. Når hun er hos besteforeldre må hun ofte gjennom rene avhøret etterpå og fortelle hva hun har spist (besteforeldrene har fått streng beskjed om at godteri utenom lørdager og selskap er forbudt). Hun har imidlertid skjønt at innhold som er søtt ikke er særlig populært og har begynt å lyve og nekte for å ha spist sukker selv om vi vet hun har det.

Jeg innser at om dette fortsetter så kommer vi til å ha en spiseforstyrret datter før hun når barneskolen😔

Kjenner jeg trenger gode råd på området. Hvordan gi henne en fornuftig holdning til sukker uten å overdrive?

Hvordan løser dere sukkerproblematikken- og dobbeltmoralen hjemme hos dere?

Du har en spiseforstyrret familie og kanskje et delvis forstyrret nettverk. 

Det du og dere og barnet trenger, er å slutte å fokusere på hva hvem spiser og hvor mye og når. Slutte å bruke en masse ord omkring det, slutte å spørre en treåring (???!!!) om hva og når hun har fått i seg sukker osv osv. Begynne å ha faste måltider og ikke spise noe utenom, ikke "kose seg" og ikke overlate kontrollen til andre. Servere søtsaker, men kun som del av et måltid, dvs kun is/kake når den opptrer som dessert, syltetøy når det er pålegg osv. At denne typen matvarer ikke får status som noe spesielt. Ingen småunger lurer vel på om det er noe unikt med å ha skinke på skiva, og dermed tenker de ikke heller over at syltetøy er noe spesielt. Lag derfor brødskiver med alt mulig, ost, pølse, leverpostei og syltetøy om hverandre, men ikke gjør en sak ut av det og ikke snakk om sukker. Lag middag og server eventuelt dessert hvis det er dessert på menyen den dagen, men ikke gjør en stor sak ut av å få henne til å glede seg. Og lag heller ikke en sak ut av at hun må spise så og så mye kjøtt og grønnsaker før hun fortjener desserten. Det er kontraproduktivt. Server lørdagsgodtet som en del av middag eller kveldsmat når det er lørdag, og ikke dyrk det som om det var noe unikt og fantastisk. 

Og si til familiemedlemmene at det ikke er OK å snakke sånn foran barn. Når de gjør det, pålegger de HENNE et ansvar for å regulere sitt matinntak og kosthold. Og det kan hun ikke, hun er prisgitt dere og hva dere gir henne, og dermed er det latterlig å føre den samtalen med henne. Den må i så fall føres med mor eller far. 

Anonymkode: 267d6...a10

Skrevet

Dere er jo syke. Og kommer til å gjøre ungen syk 

Skrevet

Dere bør søke hjelp fort. De voksne ja. Du og far påfører barnet vansker med mat. Dette er skadelig!!

Anonymkode: 104f8...3df

Skrevet

Sukkeravhengig? Forklar og legg gjerne ved seriøse linker til sykdommen.

Skrevet

En treåring som legger på seg lett? 😳

Her det bare å oppsøke hjelp, fortest mulig. Dere har begge et helt forvrengt bilde av kropp og mat, og dette kommer til å skade barnet. 

Anonymkode: aadf5...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...