Gå til innhold

Jeg bare lurer, ang utenlandsferie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I flere tråder i løpet av våren har jeg lest om folj som er frustrerte over at årets utenlandsferie må avlyses. Dette har vært formulert i nær sagt alle grader, fra mild frustrasjon til tilnærmet verdens undergang. 

Jeg lurer på, særlig rettet til dere som viser størst frustrasjon over "spolert" ferie sommeren -20: 

Hvorfor bor dere i Norge? Hvorfor bor dere i dette møkkalandet, som er dyrt og dårlig, som suger og er fullstendig uaktuelt som ferieland, og som til alt overmål er "likt overalt, og som kun har ett talespråk? Hva er grunnen til at dere da velger å bo her? Det fatter jeg nemlig ikke. 

Anonymkode: 4d093...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i Bergen. Største møkkaplassen som finnes...men dessverre har vi begge jobber her og tre barn som har sine nettverk med skole og idrett og nekter å flytte. Så da får man bare holde ut. 

Anonymkode: 15631...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I flere tråder i løpet av våren har jeg lest om folj som er frustrerte over at årets utenlandsferie må avlyses. Dette har vært formulert i nær sagt alle grader, fra mild frustrasjon til tilnærmet verdens undergang. 

Jeg lurer på, særlig rettet til dere som viser størst frustrasjon over "spolert" ferie sommeren -20: 

Hvorfor bor dere i Norge? Hvorfor bor dere i dette møkkalandet, som er dyrt og dårlig, som suger og er fullstendig uaktuelt som ferieland, og som til alt overmål er "likt overalt, og som kun har ett talespråk? Hva er grunnen til at dere da velger å bo her? Det fatter jeg nemlig ikke. 

Anonymkode: 4d093...a3e

Jeg fatter ikke at du skrev dette innlegget. Pinlig. 

Anonymkode: 1145f...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fatter ikke at du skrev dette innlegget. Pinlig. 

Anonymkode: 1145f...542

Jeg skrev spørsmålet i ren undring. 

Synes det må være et adekvat spørsmål, siden det ser ut til at den eneste saliggjørende ferie foregår utenfor landets grenser. 

Anonymkode: 4d093...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev spørsmålet i ren undring. 

Synes det må være et adekvat spørsmål, siden det ser ut til at den eneste saliggjørende ferie foregår utenfor landets grenser. 

Anonymkode: 4d093...a3e

Folk liker forskjellige feriemål . Det er ikke så vanvittig vanskelig å forstå altså . Dessuten er det å reise mye mer enn bare vanlig « syden ferie». I 2020 har vi ofte nære og kjære i mange land . For noen er kun ferie i solen det som føles ut som ferie og for andre kunne de ikke tenke seg å svette i hjel. Ferie ønsker er ikke det samme som ønske om å bo i landet man ferierer i. Når det er sagt så tar de aller fleste dagens situasjon med fatning selv om de ønsker seg noe annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i Bergen. Største møkkaplassen som finnes...men dessverre har vi begge jobber her og tre barn som har sine nettverk med skole og idrett og nekter å flytte. Så da får man bare holde ut. 

Anonymkode: 15631...3ed

Jeg elsker byen min! Aldri om jeg skal bo på Østlandet igjen. Fineste plassen på jord her i Bergen. Litt lokalpatriotisme er lov😉 Vi har nå planlagt sommerens ferie. Litt hyttetur, litt telt, litt venner, litt familie og litt fjelltur! Her gleder alle seg veldig! 

Anonymkode: 9cfb4...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor i et land der man aldri vet om man får en eneste dag på stranda i løpet av sommeren feks, så må det være lov å ønske seg litt sikker varme i løpet av året. Jeg er glad i landet mitt, årstidene og alt, men kjenner på det når det er somre med bare regn (og jo det hender faktisk). 
 

Det som er verst med denne situasjonen, synes jeg likevel er frihetsberøvelsen til vanlige borgere. Normale regler er fullstendig satt til side og vi er prisgitt hva regjeringen måtte finne det for godt å bestemme fra dag til dag. Hadde det enda vært logiske forklaringer bak, eller at restriksjonene var anbefalt av eksperter innen helse. Men neida, regjeringen går tvert i mot imot alt FHI sier. At det ikke blir opprør og større protester er en gåte for meg. Men det begynner å murre nå, håper det kommer snart. Smittetallene er snart nede i null og denne galskapen kan ikke fortsette lenger. 
 

Jeg har alltid stemt høyre, men kommer aldri til å gjøre det igjen. Dypt skuffet over håndteringen. 

Anonymkode: 9dfd4...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Folk liker forskjellige feriemål . Det er ikke så vanvittig vanskelig å forstå altså . Dessuten er det å reise mye mer enn bare vanlig « syden ferie». I 2020 har vi ofte nære og kjære i mange land . For noen er kun ferie i solen det som føles ut som ferie og for andre kunne de ikke tenke seg å svette i hjel. Ferie ønsker er ikke det samme som ønske om å bo i landet man ferierer i. Når det er sagt så tar de aller fleste dagens situasjon med fatning selv om de ønsker seg noe annet 

Jeg synes all den gnagingen her inne i det siste, om utenlandsferier er usmakelig og rett og slett umusikalsk så det holder. Dette er en utrolig spesiell situasjon Norge og resten av verden er i, og for mange har det fått store følger, både personlig og økonomisk. Ikke alle er like privilgerte og lite rammet av dette, og man burde kunne ha litt empati med andre og ikke gnage som om det å ikke få reist utenlands på ferie er verdens undergang.

Anonymkode: c9dbd...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes all den gnagingen her inne i det siste, om utenlandsferier er usmakelig og rett og slett umusikalsk så det holder. Dette er en utrolig spesiell situasjon Norge og resten av verden er i, og for mange har det fått store følger, både personlig og økonomisk. Ikke alle er like privilgerte og lite rammet av dette, og man burde kunne ha litt empati med andre og ikke gnage som om det å ikke få reist utenlands på ferie er verdens undergang.

Anonymkode: c9dbd...226

Ingen har noen gang sagt at det er verdens undergang . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man bor i et land der man aldri vet om man får en eneste dag på stranda i løpet av sommeren feks, så må det være lov å ønske seg litt sikker varme i løpet av året. Jeg er glad i landet mitt, årstidene og alt, men kjenner på det når det er somre med bare regn (og jo det hender faktisk). 
 

Det som er verst med denne situasjonen, synes jeg likevel er frihetsberøvelsen til vanlige borgere. Normale regler er fullstendig satt til side og vi er prisgitt hva regjeringen måtte finne det for godt å bestemme fra dag til dag. Hadde det enda vært logiske forklaringer bak, eller at restriksjonene var anbefalt av eksperter innen helse. Men neida, regjeringen går tvert i mot imot alt FHI sier. At det ikke blir opprør og større protester er en gåte for meg. Men det begynner å murre nå, håper det kommer snart. Smittetallene er snart nede i null og denne galskapen kan ikke fortsette lenger. 
 

Jeg har alltid stemt høyre, men kommer aldri til å gjøre det igjen. Dypt skuffet over håndteringen. 

Anonymkode: 9dfd4...66c

Ja men kjære deg, det er da så absolutt logikk bak smittevernpolitikken! Vi har hatt relativt strenge tiltak, og de virker! Nå er vi på et smittetall landets helsevesen kan takle, selv om siste tall nå er langt nærmere 1 enn 0 igjen. Norge har for en stor grad fulgt WHOs tilrådinger, siden FHI i gjentatte tilfelle har vist seg å ikke være på høyde med situasjonen. 

Jeg har aldri stemt Høyre, og kommer aldri til å gjøre det heller, men akkurat denne situasjonen har Høyre og Erna taklet godt. Det eneste som slik sett er helt og holdent gjenkjennelig som høyrepolitikk, er alle krisepakkene som viser seg for en stor del å gå til bedrifter og eiere som så absolutt ville klart seg helt greit uten. Mer til de som har nok fra før, lite og ingenting til dem som trenger det mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man bor i et land der man aldri vet om man får en eneste dag på stranda i løpet av sommeren feks, så må det være lov å ønske seg litt sikker varme i løpet av året. Jeg er glad i landet mitt, årstidene og alt, men kjenner på det når det er somre med bare regn (og jo det hender faktisk). 
 

Det som er verst med denne situasjonen, synes jeg likevel er frihetsberøvelsen til vanlige borgere. Normale regler er fullstendig satt til side og vi er prisgitt hva regjeringen måtte finne det for godt å bestemme fra dag til dag. Hadde det enda vært logiske forklaringer bak, eller at restriksjonene var anbefalt av eksperter innen helse. Men neida, regjeringen går tvert i mot imot alt FHI sier. At det ikke blir opprør og større protester er en gåte for meg. Men det begynner å murre nå, håper det kommer snart. Smittetallene er snart nede i null og denne galskapen kan ikke fortsette lenger. 
 

Jeg har alltid stemt høyre, men kommer aldri til å gjøre det igjen. Dypt skuffet over håndteringen. 

Anonymkode: 9dfd4...66c

Dypt skuffet over håndteringen?? Vi sitter her med lite smitte og har sammenlignet med flere land hatt lette tiltak i frihetsberøvelsen. Og jeg kan nesten garantere deg at ingen andre politiske partiet hadde håndtert det på en annen måte. 
 

Jeg vet det er vanskelig for veldig mange her inne å forstå, men mange av oss har faktisk betalt en svært høy økonomisk pris på dette her. Vi som ble permittere vettu. Vi har enda ikke fått penger fra nav. Jeg har enda ikke mottatt noe siden mars. Det begynner å bli et helvete. Og opprør? Skal jeg fortelle deg noe? Det hadde blitt fullstendig opprør hvis myndighetene hadde åpnet opp. Hvis de så mye som hadde forsøkt seg å gamble på dette her, for at solhungrige nordmenn skulle få ferien sin utlandet.... da hadde det fullstendig klikket. For at det vi går igjennom skulle gått til spille og måtte reversert nå. Du vet hvor smitten til Norge i utgangspunktet, ikke sant? Folk på vinterferie. Selvsagt åpner de ikke for at det samme skjer igjen. Og de der fhi du lener deg på... de mente det skulle være ca 100 smittede ved påsketider. De tok feil i beregningene da, og de kan godt ta feil i beregningene nå. Heldigvis ser våre norske myndigheter et helhetsbilde. Og godt er det. Når vi har kommet så langt, og så mange har betalt en så høy pris, hadde det vært direkte uansvarlig å åpne opp nå.

Anonymkode: dd0cd...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ingen har noen gang sagt at det er verdens undergang . 

Og det var det eneste du tok med deg fra innlegget mitt

Anonymkode: c9dbd...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I flere tråder i løpet av våren har jeg lest om folj som er frustrerte over at årets utenlandsferie må avlyses. Dette har vært formulert i nær sagt alle grader, fra mild frustrasjon til tilnærmet verdens undergang. 

Jeg lurer på, særlig rettet til dere som viser størst frustrasjon over "spolert" ferie sommeren -20: 

Hvorfor bor dere i Norge? Hvorfor bor dere i dette møkkalandet, som er dyrt og dårlig, som suger og er fullstendig uaktuelt som ferieland, og som til alt overmål er "likt overalt, og som kun har ett talespråk? Hva er grunnen til at dere da velger å bo her? Det fatter jeg nemlig ikke. 

Anonymkode: 4d093...a3e

Hater ikke Norge, syns ikke det suger eller er uaktuelt som ferieland. Men jeg vil gjerne besøke mannens familie om sommeren, for å holde kontakt med dem, og de bor ikke i Norge.

Anonymkode: 132bc...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel at drømmer går i vasken eller? Jeg elsker landet mitt, men reiser ganske så mye utenlands. Er sikker på at reisene har gjort at jeg er enda mer glad i Norge. I år var ikke turen bestilt før Norge stengte. For mange med allerede betalte reiser er usikkerheten stor om de i det hele tatt får tilbake pengene. Kanskje turen de bestilte da økonomien deres endelig sa at de kunne ta en tur ut i verden. For egen del tenker jeg ikke så mye på om Italia ble avlyst i år. Jeg ferierer i Norge og gleder meg stort til rundtur med familien. Hadde jeg lagt mange tusen i en ferie jeg ikke fikk og det var usikkerhet om jeg i det hele tatt fikk igjen penger, hadde hjemmeferien utgått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, prekæs skrev:

Du skjønner vel at drømmer går i vasken eller? Jeg elsker landet mitt, men reiser ganske så mye utenlands. Er sikker på at reisene har gjort at jeg er enda mer glad i Norge. I år var ikke turen bestilt før Norge stengte. For mange med allerede betalte reiser er usikkerheten stor om de i det hele tatt får tilbake pengene. Kanskje turen de bestilte da økonomien deres endelig sa at de kunne ta en tur ut i verden. For egen del tenker jeg ikke så mye på om Italia ble avlyst i år. Jeg ferierer i Norge og gleder meg stort til rundtur med familien. Hadde jeg lagt mange tusen i en ferie jeg ikke fikk og det var usikkerhet om jeg i det hele tatt fikk igjen penger, hadde hjemmeferien utgått. 

Ikke sant. Vi har 80 tusen låst i en reise som ikke blir noe av. Ikke sjans at vi i tillegg booker hoteller og div her i Norge nå. Derfor håper vi inderlig på Danmark hvor vi kan bo gratis. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke sant. Vi har 80 tusen låst i en reise som ikke blir noe av. Ikke sjans at vi i tillegg booker hoteller og div her i Norge nå. Derfor håper vi inderlig på Danmark hvor vi kan bo gratis. 😊

I følge dine andre tråder her inne titt og stadig svømmer dere i penger så noen tusen låst i en reise er vel ikke noe krise?

Anonymkode: 15631...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I følge dine andre tråder her inne titt og stadig svømmer dere i penger så noen tusen låst i en reise er vel ikke noe krise?

Anonymkode: 15631...3ed

Hva er det med dette opphengt du har i denne brukeren? Du bruker enhver anledning til å hakke og kverulere. Har du det ikke så bra?

Anonymkode: affb9...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I følge dine andre tråder her inne titt og stadig svømmer dere i penger så noen tusen låst i en reise er vel ikke noe krise?

Anonymkode: 15631...3ed

Vi har ikke lyst til å legge ut ytterligere penger i ferie enn de 80 tusen vi har låst i turen som ikke blir noe av når vi kan bo gratis både i Norge på hytte , låne bobil gratis eller bo gratis i Danmark . Hvilken fornuft skulle det vært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser vi, så får vi sitte i karantene. Hele Europa åpner opp, unntatt Norge. Vurderer å åpne mot Sverige hvor det er 1800 innlagte, i sør Europa er det land med langt lavere smittetall enn Norge, men der kan vi ikke dra🙄. Og nei vi drar ikke for å ligge på solsengen men får å besøke foreldre som venter på oss og ikke har sett oss på ett år. 
 

Sjekket igår dyrepark priser. For familie på 5 stk, to netter og inngang til dyreparken og Kaptein Sabeltan show koster 20000. Helt uaktuelt... 

Anonymkode: 62d6f...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi reiser vi, så får vi sitte i karantene. Hele Europa åpner opp, unntatt Norge. Vurderer å åpne mot Sverige hvor det er 1800 innlagte, i sør Europa er det land med langt lavere smittetall enn Norge, men der kan vi ikke dra🙄. Og nei vi drar ikke for å ligge på solsengen men får å besøke foreldre som venter på oss og ikke har sett oss på ett år. 
 

Sjekket igår dyrepark priser. For familie på 5 stk, to netter og inngang til dyreparken og Kaptein Sabeltan show koster 20000. Helt uaktuelt... 

Anonymkode: 62d6f...4b7

Men råd til ubetalt karantene har dere

Anonymkode: c9dbd...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men råd til ubetalt karantene har dere

Anonymkode: c9dbd...226

Det har vi😛

Anonymkode: 62d6f...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men råd til ubetalt karantene har dere

Anonymkode: c9dbd...226

Nå er det vel mange som kan jobbe hjemmefra selv om de er i karantene . Hadde vært helt uproblematisk her. Ville dog aldri reist ut av landet når reiserådet gjelder på grunn av forsikringen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er det vel mange som kan jobbe hjemmefra selv om de er i karantene . Hadde vært helt uproblematisk her. Ville dog aldri reist ut av landet når reiserådet gjelder på grunn av forsikringen 

Lest et sted at europeisk helsekort gjelder uansett? Så usikker om det er noe stort problem?🤔 men man risikerer selvsagt at evt frastjålede ting ikke blir erstattet eller at man må betale hjemtur selv om noe skulle skjære seg..

Anonymkode: 9dfd4...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lest et sted at europeisk helsekort gjelder uansett? Så usikker om det er noe stort problem?🤔 men man risikerer selvsagt at evt frastjålede ting ikke blir erstattet eller at man må betale hjemtur selv om noe skulle skjære seg..

Anonymkode: 9dfd4...66c

Jeg tenker at det er viktig å ha forsikringer i forhold til sykdom . 3 år på rad har vi måtte ha hjelp av forsikringsselskapet i forbindelse med sykdom på reise. Hadde ikke tatt sjansen uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...