Gå til innhold

Kunne du tenke deg en lederstilling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er leder og elsker det! Jobber ikke spesielt mye, men må selvsagt være fleksibel, og det er ikke noe problem. 
Arbeidsmengden regulerer jeg selv. Blir det for mye velger jeg hva vi skal nedprioritere. De fleste oppgavene delegeres til mine medarbeidere som er dyktige og klarer å jobbe selvstendig - jeg har full tillit til dem og bruker lite tid på kontroll. Men jeg vet at ikke alle ledere er like heldige som meg. Det kommer an på hvor mye du selv kan bestemme og om du har flinke medarbeidere. 

Anonymkode: a06c5...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hver vår lederjobb i familien. Mannen er daglig leder i et mellomstort, privateid selskap, jeg er leder for et kommunalt tiltak. 
Jeg stortrives i jobben og synes ikke jeg jobber så mye. Mannen elsker jobben sin, men jobber minst ti timer pr dag i snitt, i perioder mer, og jobben krever mye av ham. Han tjener dobbelt så mye som meg, da.

Anonymkode: ec73e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Hilsen leder som er litt usikker på om det ekstra arbeidet er verdt det.

Anonymkode: 7bdc0...b22

Nei. Den barnehage ledelsen som vi har . NEI

Anonymkode: 60bfc...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hver vår lederjobb i familien. Mannen er daglig leder i et mellomstort, privateid selskap, jeg er leder for et kommunalt tiltak. 
Jeg stortrives i jobben og synes ikke jeg jobber så mye. Mannen elsker jobben sin, men jobber minst ti timer pr dag i snitt, i perioder mer, og jobben krever mye av ham. Han tjener dobbelt så mye som meg, da.

Anonymkode: ec73e...e3a

Menn tjener alltid mer enn kvinner, for å gjøre samme jobb. Selv når de jobber i yrker som er typisk oppfattet som kvinneyrker.

Anonymkode: ebdb6...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Menn tjener alltid mer enn kvinner, for å gjøre samme jobb. Selv når de jobber i yrker som er typisk oppfattet som kvinneyrker.

Anonymkode: ebdb6...36d

Det stemmer. 

Jeg jobber selv 10-timersdager 3 ganger i uken og tjener bare 460000 i året. 

Anonymkode: ac177...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nope. Nå om dagen er jeg hjemme med full lønn, har svært få arb.oppgaver, mens sjefen sliter seg ut med administrative oppgaver til bare bittelitt mer lønn. 

Anonymkode: e7526...8c2

Du har ikke tenkt på at du kan avlaste/hjelpe sjefen din litt?

 

Anonymkode: f12d9...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ledelse er en egen karriere. Det å ta flinke fagpersoner og løfte disse til å lede blir veldig ofte helt feil. De sliter gjerne med å legge fra seg det operative og snu metodikken sin til å være strategisk. Stort sett ender de opp med å være utilstrekkelig innenfor begge scopene. 

Jeg forventer av en leder at denne er like tipp topp oppdatert på ledelse som fag, som firmaet forventer at jeg som fagperson innenfor mitt område alltid er oppdatert på tekniske ting.  

Siden jeg elsker faget mitt, kunne jeg aldri tenke meg å bytte fokus til å være en people person. 

Anonymkode: dc21c...5d3

Hadde bare alle forstått det du skriver her!

Jeg er den lederen du beskriver. Og stortrives. Kjeder meg når jeg ikke leder. Men lar fagfolk gjøre sitt fag. 

Anonymkode: a18dd...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer. 

Jeg jobber selv 10-timersdager 3 ganger i uken og tjener bare 460000 i året. 

Anonymkode: ac177...4ba

Om du har fri restem av uken er det jo greit. Men om du har vanlige arbeidsdager to dager til i uken hadde jeg heller gått på NAV. 

Anonymkode: a18dd...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å være mellomleder, eller leder for noe lite. Som ung så drev jeg en kiosk, Hvor jeg hadde alt ansvar alene. Og det likte jeg veldig godt. Men kunne aldri tenke meg å være leder for firma med over 100 ansatte. 

Anonymkode: 46499...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Menn tjener alltid mer enn kvinner, for å gjøre samme jobb. Selv når de jobber i yrker som er typisk oppfattet som kvinneyrker.

Anonymkode: ebdb6...36d

Hos oss har det faktisk snudd. Vi har begge nokså lange universitetsutdannelser, og begge har lederansvar. De siste to-tre årene har min årslønn vært høyere enn mannens selv om hans lederspenn er større enn mitt. For meg er skillet mellom jobb og fritid nokså flytende, og det er i stor grad det jeg kompenseres for økonomisk. 

Jeg er leder, og trives godt med det. For seks-sju år siden tenkte jeg at jeg hadde fått nok av personalansvar og søkte meg bort og inn i en vanlig jobb. Savnet innflytelsen nokså fort, vil gjerne være med når avgjørelser tas og ha oversikt over større deler av organisasjonen. Så nå er jeg leder igjen, har vært det de siste fem årene.

Har prøvd meg i et helseforetak, det likte jeg ikke, det ble for stort lederspenn og kun personaloppfølging.

Jeg tenker at jeg ikke trenger å kunne alt det de andre kan, og har blitt ganske flink til å stole på folk tror jeg. Jeg har jo et fag i bunnen, og skal ta faglige avgjørelser, men bruker de andre til å belyse problemstillingene før beslutninger tas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Menn tjener alltid mer enn kvinner, for å gjøre samme jobb. Selv når de jobber i yrker som er typisk oppfattet som kvinneyrker.

Anonymkode: ebdb6...36d

Det stemmer så visst ikke. Vokste opp med mor i deltidsstilling som tjente bedre enn far i fulltidsstilling, det er rundt 40 år siden nå. Så selv om enkelte liker å skrike at sånn er det, så stemmer det ikke nødvendigvis.

Og i de tilfellene det stemmer, så et det typisk pga holdninger som man ser over her, at hvis man er misfornøyd med noe, så drar man heller til NAV enn på jobb. Det er en sutreholdning, som man er dømt til å mislykkes med i arbeidslivet. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg tenker at jeg ikke trenger å kunne alt det de andre kan, og har blitt ganske flink til å stole på folk tror jeg.

Dette er kanskje den viktigste egenskapen en leder kan ha, det å stole på folk. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kanskje den viktigste egenskapen en leder kan ha, det å stole på folk. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Enig, de lederne jeg selv har trivdes aller dårligst med, er de som har hatt stort kontrollbehov. Hvis jeg blir møtt med en lite raus leder, blir jeg selv lite raus, og dermed blir arbeidsmiljøet kjapt veldig dårlig. Hun som reiste seg opp på pauserommet og sa «Nei, nå har jeg sittet her i 28 minutter. Vi har jo bare 30 minutter betalt pause, så nå må jeg gå. Det var jo noen av dere som satt her da jeg kom også, så dere bør vel også gå», var ikke akkurat lederen vi andre elsket. Når hun da i tillegg ba meg om en liste over ting jeg hadde gjort mens jeg skrev timer i pluss «Det er viktig at jeg får oversikt over dette, for jeg skjønner ikke helt hvorfor du trenger å sitte etter ordinær arbeidstid», så fikk hun meg ikke helt til å oppleve at hun satte pris på meg. Jeg hadde gode resultater, fikk gode tilbakemeldinger fra kunder, og påtok meg oppgaver utenfor eget ansvarsområde, så vet ikke helt hvor det kom fra. En sånn leder vil jeg virkelig ikke være selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Iiiiik skrev:

Enig, de lederne jeg selv har trivdes aller dårligst med, er de som har hatt stort kontrollbehov. Hvis jeg blir møtt med en lite raus leder, blir jeg selv lite raus, og dermed blir arbeidsmiljøet kjapt veldig dårlig.

Enig. Vi har heldigvis egne ansvarsområder og frie tøyler til å gjøre jobben på den måten vi synes fungerer best. Det gjør at vi føler et ansvar og en stolthet som i sin tur bidrar til at vi gjør en bedre jobb totalt. I noen tilfeller har vi da mye å gjøre, i andre tilfeller lite, men det går opp i opp. Det vår leder gjør er å følge med og passe på at folk får det ansvaret de passer til. Hva min leder gjør utenom dette, vet jeg faktisk ikke, men det bryr meg heller ikke så mye. Hvis hun hadde sittet med en is og en kaffe og bare slappet av, så hadde det faktisk ikke gjort noen verdens ting. Vi er mer effektive nå, og det er mer gøy på jobb, enn tidligere, da alle hadde ansvar for alt, alt måtte diskuteres, og tidligere leder byttet på å gjøre vanlig jobb og å blande seg inn i alt vi gjorde. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...