Gå til innhold

Kunne du tenke deg en lederstilling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Hilsen leder som er litt usikker på om det ekstra arbeidet er verdt det.

Anonymkode: 7bdc0...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, aldri i livet. Jeg har jobbet som mellomleder, og det passert meg greit, men å ha ansvaret helt på toppen ville jeg ikke hatt

Anonymkode: 3fea9...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Nå om dagen er jeg hjemme med full lønn, har svært få arb.oppgaver, mens sjefen sliter seg ut med administrative oppgaver til bare bittelitt mer lønn. 

Anonymkode: e7526...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært butikksjef i 15 år. 

Det blir litt en livsstil, og butikken blir "babyen" din på en måte. Lønnen er elendig i forhold til andre ansatte, jeg har tre ansatte som har fagbrev og full ansiennitet, de tjener nesten like mye som meg som også har fagbrev og full ansiennitet....

 

Anonymkode: 3bb4f...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Fordi jeg ser min leder jobber ræva av seg og er lei. Hun har ingen familie, men har måttet trappe kraftig ned på fritidsaktivitetene sine da jobben krever mye av henne. Jeg kunne aldri hatt det sånn. 

Anonymkode: 3ff48...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at det kun er ledere som har mye å gjøre altså, slik det nesten kan virke på en del her. Også innen økonomi og IT er det mange som jobber nært sagt døgnet rundt, i hvert fall i perioder. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn at det kun er ledere som har mye å gjøre altså, slik det nesten kan virke på en del her. Også innen økonomi og IT er det mange som jobber nært sagt døgnet rundt, i hvert fall i perioder. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Det er da ingen som sier at det bare er ledere som har mye å gjøre, men mange sier at arbeidsmengde er en grunn til å ikke ønske lederansvar.

Anonymkode: 3bb4f...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ingen som sier at det bare er ledere som har mye å gjøre, men mange sier at arbeidsmengde er en grunn til å ikke ønske lederansvar.

Anonymkode: 3bb4f...665

Ja, men HI vurderer blant annet pga ekstra arbeid. Da må hun huske at det blir man ikke automatisk kvittt.  

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert det fram og tilbake. Fikk også et tilbud for et par år siden. Endte med at jeg takka nei. Har ikke angret.

Anonymkode: 761cc...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Har rett og slett ikke lyst på ansvaret, har nok privat. 

Anonymkode: 8e5e6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, men HI vurderer blant annet pga ekstra arbeid. Da må hun huske at det blir man ikke automatisk kvittt.  

Anonymkode: 3afc6...1b6

Man blir ikke kvitt ekstra arbeid nei, men man har sitt ansvarsfelt som vanlig ansatt. Har man for mye å gjøre slik at man ikke rekker over alt, så må man enten si ifra til sjefen at det er for mye, eller så skriver man overtid og jobber de timene man må for å få ting unna. Overtid er som regel dårlig likt hos ledelsen. I alle fall her hvor jeg jobber. Derfor jobber jeg kun mine 8 timer og så må sjefen ta det overskytende som blir liggende. Blir jeg spurt om å jobbe over, så gjør jeg det for å hjelpe ut. Men jeg har erfart lenge at det blir en dårlig vane. Og nå som vi ikke skal jobbe særlig overtid, er det veldig enkelt å bare gjøre det slik. 

Anonymkode: 3ff48...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarte HI, er ikke interessert i sidespor. 

Det at ting er sånn og slik hos enkelte, betyr ikke at det er sånn det er overalt. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hater jeg lederansvar. Synes det er skikkelig herk. Var leder for 23 stykker i fire år og etter det har jeg unngått å ja det. Som oftest er det ikke snakk om voldsomt lønnsøkning så det er ikke verdt det. Tar seg jo bra ut på CV da. 
Det er ikke for meg, men kanskje det passer deg. Du kjenner deg selv best og vet hva du liker. 

Anonymkode: d2a1e...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet.,

Har aldri søkt på, og har aldri ønsket det. 
Det er personalbiten jeg virkelig ikke hadde taklet. 
Alle skulkere og unnasluntrere. Ringer seg syke når de ikke er syke. ( jupp, jeg har gjennomsnuet mange i min tid på ^gulvet^. 
Surmuling om ditt og datt. 
 

Jeg vil bare være en vanlig arbeidstaker uten ekstra ansvar. 
 

Jeg har høy faglig kompetanse, og mange søker meg om råd, og akkurat der liker jeg meg. 
 

Anonymkode: d8151...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot det, men det er ikke noe jeg higer etter. Jeg har lett for å ta ansvar, og får dermed gjerne tildelt lederansvar. Men det skal være verdt det lønnsmessig. Jeg har sagt ja flere ganger tidligere, det har ført til at jeg har i dag har langt høyere jobb enn snittet for både kolleger og utdannelse. 

Anonymkode: 21ee5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nå lenger. Jeg har vært leder på et eller annet nivå i 18 år, og nå er det nydelig å bare være "vanlig ansatt". Planlegge kun for mitt eget felt, slippe økonomi- og personalansvar og ikke minst alle oppgavene som bare kom dryssende fra toppen med altfor korte frister og null tid til overs å gjøre det på, mindre og mindre tid til de oppgavene som faktisk var givende og interessante, bøttevis med plusstid som aldri lot seg avspasere og som i realiteten var gratis jobbing for arbeidsgiver...nei, jeg vil ikke ha lederstilling igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har blitt tilbudt det flere ganger, men det er uinteressant uansett lønn. Jeg elsker og vil holde på med faget mitt, ikke administrere andre som driver med  det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faglig ansvarlig for et viktig felt i en stort selskap og leverer mye direkte inn til toppledelse.

Har ingen lederstilling men tenker ofte at jeg like gjerne kunne hatt det, siden jobbmengden er stor uansett men jeg ikke har noen å delegere til eller særlig mandat til å fatte beslutninger. 

Så ja, jeg tror jeg kunne tenke meg det, men ser helt kort ulempene også. Så søker ikke lederstillinger fordi jeg ønsker å bli leder. Men åpen for det dersom det skulle klaffe veldig godt faglig og timingmessig. 

Anonymkode: 85bd0...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledelse er en egen karriere. Det å ta flinke fagpersoner og løfte disse til å lede blir veldig ofte helt feil. De sliter gjerne med å legge fra seg det operative og snu metodikken sin til å være strategisk. Stort sett ender de opp med å være utilstrekkelig innenfor begge scopene. 

Jeg forventer av en leder at denne er like tipp topp oppdatert på ledelse som fag, som firmaet forventer at jeg som fagperson innenfor mitt område alltid er oppdatert på tekniske ting.  

Siden jeg elsker faget mitt, kunne jeg aldri tenke meg å bytte fokus til å være en people person. 

Anonymkode: dc21c...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ledelse er en egen karriere. Det å ta flinke fagpersoner og løfte disse til å lede blir veldig ofte helt feil. De sliter gjerne med å legge fra seg det operative og snu metodikken sin til å være strategisk.

Akkurat! 👍🏻

Heller en leder som er dyktig på lederskap (og som i den forbindelse setter seg inn i, og henter inn, kompetanse på fag) enn en som er faglig dyktig som skal forsøke å lede. Skal man lede må man brenne for dette med å engasjere og motivere andre, både til jobb og til samarbeid. 

Anonymkode: 3afc6...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke etter å ha sett mannen min med hjemmekontor og alt det han må følge opp. Men han tjener bra da, så ikke lite lønnsvekst i forhold til andre på jobben, det er stor forskjell. Han trives med det, men kan og bli litt mye av og til.

Anonymkode: 779a6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, av flere grunner. 

Jeg liker faget og jobben min, og jeg vil holde på med det og ikke dille med alt det andre sjefen må ta seg av. 

Jeg synes heller ikke den økte lønnen jeg ville fått ville verdt nok med tanke på alt ekstraarbeidet.

Jeg er en nokså utålmodig type, og jeg kunne nok fort ha blitt en lite diplomatisk leder, så jeg tror ikke jeg hadde fikset personalbiten så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, hører hvordan folk snakker om ledere som om de skal være supermennesker, skal helst forstå og vite alt, alltid vite hva enkeltpersoner (som selvfølgelig ikke tør si rett ut selv) opplever som rettferdig. All den dritten jeg har hørt kollegaer og bekjente si om sine sjefer. Folk som smisker i møtene, men som baksnakker så fort anledningen byr seg. Ikke minst den klassiske, hvis ikke jeg får ferie når jeg vil, så sykmelder jeg meg. No way. 

Anonymkode: d42b6...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...