Gå til innhold

Hvorfor valgte dere å være gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ikke er religiøs, så ekteskap er i seg selv ikke viktig. Jeg trenger ikke et papir for å dokumentere innholdet av vårt forhold.  Vi har det jeg kaller et fornuftsekteskap. Da vi flyttet sammen og kjøpte leilighet, giftet vi oss fordi det var enklere med evt. arv og felleseie. Ekteskap var mindre papirarbeid enn alternativet. Dessuten sikret det den andre bedre enn det samboerkontrakt kunne gjort, siden vi ikke hadde felles barn på den tiden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nok tidenes minst romantiske historie her. Vi var unge, skulle flytte i hus og fant ut at det kostet mer å sette opp nødvendige kontrakter enn å bare svinge innom tingretten. 

Anonymkode: 898ce...88c

Skrevet (endret)
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du si lott kort om dette? Av alt jeg har lest av juss siste tiden rundt sådisse tingene, finner jeg bare at gifte og samboere med god samboerkontrakt har de samme rettighetene mht fordeling og arv osv..?!

Anonymkode: 08119...f4c

Skattefordel når man er gift og en er uten inntekt
Enklere enn å skrive samboerkontrakt
Jeg hadde særkullsbarn, og vi hadde da ingen felles barn

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Ønsker en formell ramme rundt familien og fremtiden i tillegg til den følelsesmessige. Så enkelt. Det oppleves for meg som en «dokumentert» bekreftelse på hva vi har sammen. 

Anonymkode: e4f39...e1e

Skrevet

Konklusjonen min ut i fra disse svarene er at de fleste som velger å gifte seg i dag gjør det først og fremst fordi det er mest romantisk etter gammel tradisjon. For ja, å gifte seg er vel helt klart det mest romantiske, selg om det egentlig nokså gammeldags etter dagens levemåte.

Utenom det syns jeg lektor Doppler hadde gode argumenter. Skattefordel og ikke minst stress å skrive en grundig og god samboerkontrakt (ikke minst uromantisk).

Anonymkode: 08119...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...