Gå til innhold

Hvorfor valgte dere å være gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ville du være gift versus å «bare» være samboere? Hvorfor gift, liksom?

Anonymkode: fa934...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg elsker mannen min. 

Anonymkode: 2bf9c...2d7

Skrevet

Rent praktiske årsaker. Juss og økonomi.

Skrevet

Fordi det var greit å eie alt sammen, bygge opp verdier sammen.

Vi kjøpte hus og gadd ikke styre med samboerkontrakt, testamente osv, vi giftet oss så er alt automatisk i orden.

Fint å i lovens navn være hverandres nærmeste familie, skulle det skje en ulykke, den ene blir syk, havner i koma eller hva det måtte være så er man den som kan ta avgjørelser på vegne av hverandre

Anonymkode: 31a3f...e38

Skrevet

Praktiske årsaker. Vi Eide alt felles, men hadde særkullsbarn begge to. På den tiden arvet ikke samboere hverandre.

Vi er skilt nå forresten

Anonymkode: 74e0b...bad

Skrevet

Praktisk og man er tryggere hvis en av oss dør. Og det er en fordel for ungene. 

Anonymkode: ef3e4...592

Skrevet

Eierskap, juss og økonomi. Glad i  mannen min men vi deler ikke navn og har ikke ringer. 

Skrevet

Av kjærlighet. 
Et symbol på vår kjærlighet til hverandre. 
Stolt over å ha han som min ektemann. 

Skrevet

Juss og økonomi. Dessuten, for oss, naturlig når vi skal dele livet. 

Og i motsetning til Lektor Doppler så har vi både samme navn og ringer. 

Anonymkode: 76933...027

Skrevet

Praktiske årsaker. Er lesbisk og måtte være gift for at kona skulle slippe stebarnsadopsjon av barna våre.

Anonymkode: 980de...5f7

Skrevet

Praktiske årsaker. Arv, deling av verdier/utgifter, adopsjon og barn 

Anonymkode: a197c...f2f

Skrevet

Juss og økonomi. Da barn nummer to kom var det greit å ha alt i orden (mye lettere å sikre seg som gift enn som samboer med testament, samboerkontrakt osv). Ekteskap er strengt tatt en business-avtale. Romantikk og følelser kan jo ligge i et hvilket som helst forhold.

Anonymkode: 939fe...8ae

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Rent praktiske årsaker. Juss og økonomi.

Kan du si lott kort om dette? Av alt jeg har lest av juss siste tiden rundt sådisse tingene, finner jeg bare at gifte og samboere med god samboerkontrakt har de samme rettighetene mht fordeling og arv osv..?!

Anonymkode: 08119...f4c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan du si lott kort om dette? Av alt jeg har lest av juss siste tiden rundt sådisse tingene, finner jeg bare at gifte og samboere med god samboerkontrakt har de samme rettighetene mht fordeling og arv osv..?!

*Si noe litt kort om dette*

Skulle det stå

Skrevet

Fordi det føltes riktig for oss

Anonymkode: 2e263...a9c

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*Si noe litt kort om dette*

Skulle det stå

Det er kjedelig og grått å lage kontrakter. Pluss at jeg tipper verden og jussen har endret seg til det bedre siden vi vurderte dette, det begynner å bli lenge siden.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det i dag, men ikke for 20+ år siden.

Anonymkode: 0f42e...06e

Skrevet

Økonomi, dette er nå 17 år siden og vi sparte mye på å gifte oss siden han jobbet og jeg var student og vi hadde felles barn.

Anonymkode: d005b...c2e

Skrevet

Kjærlighet, juss og økonomi. Følte den gangen at dette skal vare livet ut. Og det føler vi fortsatt etter snart halve livet sammen.

Skrevet

Fordi vi begge har barn fra før og ikke får bodd sammen på heltid på mange år ennå. Da tenkte vi det er ekstra fint å være gift.

Skrevet

Jeg kom til Norge pga mannen min (er fra annet land i vest-europa) og jeg hadde ikke reist fra livet mitt for å bare bo sammen med ham. Ekteskap i Norge er så utvasket at det er knapt noe igjen men det er ikke tilfelle overalt. For meg er ekteskap rammen rundt familien, jeg ville aldri stiftet familie som samboer.

Det har forresten ingenting med familie å gjøre, jeg og mannen er ateister.

Anonymkode: 75e62...ee7

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kom til Norge pga mannen min (er fra annet land i vest-europa) og jeg hadde ikke reist fra livet mitt for å bare bo sammen med ham. Ekteskap i Norge er så utvasket at det er knapt noe igjen men det er ikke tilfelle overalt. For meg er ekteskap rammen rundt familien, jeg ville aldri stiftet familie som samboer.

Det har forresten ingenting med familie å gjøre, jeg og mannen er ateister.

religion, ikke familie skulle det stå

Skrevet

Fordi vi ville. Det var selvfølgelig et praktisk element i dette, som mange har nevnt før, men vi hadde lyst til å være gift med hverandre, love og elske og ære hverandre, ha stor fest og markere ekteskapet vårt. 

Skrevet

Jeg ønsket å gifte meg fordi det er (for meg) et tegn på at jeg ønsker å være sammen med han resten av livet. Jeg hadde bestemt meg, det er bare han resten av livet og jeg har overhode ikke brydd meg om andre menn på romantisk vis siden jeg møtte min mann for 15 år siden (jeg er ikke naiv, og VET at ting fort kan snu, og ingen vet hva morgendagen bringer. Men håper det varer livet ut). Og så var det jo en del praktiske grunner, med arv og barn. Til sist var det også koselig å kunne ha et stort og hyggelig selskap.

Anonymkode: 77537...368

Skrevet
15 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Eierskap, juss og økonomi. Glad i  mannen min men vi deler ikke navn og har ikke ringer. 

Akkurat som oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...